Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Kassun?
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Kasunen
cordite
Tyckte rubriken var passande till min fråga. Det måste finnas mängder av överbliven materiel när man nu slaktar hela försvaret. Vår plikt är att rädda vad som räddas kan. Jag känner ett behov av att ha ett litet nätt 17-tons vapenskåp hemma. vissel.gif Var får man tag på en överbliven kasun? Någon borde veta var man börjar att nysta i denna fråga. Hjälp mig snälla.
isa
Ring FMV o fråga?
Uttern
OBS RYKTE: har hört att försvaret inte säljer kasunerna för att då kan de nämligen undersökas och buset kan få kännedom om hur de är konstruerade.

Ola
C 2.a pjäs
Din MD-grupp kan säkert hjälpa dig, eller åtminstone tipsa om vart du skall vända dig. Det lär inte vara en försvarshemlighet hur kassunerna är konstruerade.
krusman
Kasunerna är byggda med "massa betong och metall mellan buset och vapnen" principen i åtanke, ingen större hemlighet. :P
Malfunction
Får du ingen hjälp av din MD-grupp eller FMV kan det kanske vara FMLog som du skall försöka kontakta men var beredd på att det är tidskrävande.

Kanske kan du kolla med någon som säljer överskottmtrl (det finns massor av länkar på forumet), de måste ju ha kontaktpersoner inom FM som borde vara de som kan svara på dina frågor.
Rulle
kolla med fm log i karlstad eller försvarets marerialverk.. det står ju massa snart tomma kassuner på A9...

mvh the one and only hvu HV.gif
uoff
Har hört från vanligtvis välunderrättade källor att det inte kommer att säljas några kasuner till privatpersoner. Skytteföreningar och företag som hanterar vapen (vapenhandlare, vapenreparatörer) kan äska kasuner från försvaret. Kasunerna lånas isåfall ut på obestämd tid. De får inte säljas eller överlåtas till annan, men troligen kommer försvaret aldrig att kräva tillbaks dem.
Anledningen till att kasuner inte får säljas eller överlåtas till privatpersoner är att man fruktar att någon på det sättet skulle skaffa sig kunskaper om hur man enklast tar sig in i dem. Denna fruktan verkar härröra snarare från polisen än från försvaret.
julenissen
QUOTE (uoff @ Oct 25 2004, 21:14 )
Har hört från vanligtvis välunderrättade källor att det inte kommer att säljas några kasuner till privatpersoner. Skytteföreningar och företag som hanterar vapen (vapenhandlare, vapenreparatörer) kan äska kasuner från försvaret. Kasunerna lånas isåfall ut på obestämd tid. De får inte säljas eller överlåtas till annan, men troligen kommer försvaret aldrig att kräva tillbaks dem.
Anledningen till att kasuner inte får säljas eller överlåtas till privatpersoner är att man fruktar att någon på det sättet skulle skaffa sig kunskaper om hur man enklast tar sig in i dem. Denna fruktan verkar härröra snarare från polisen än från försvaret.

Det høres underlig ut. Enhver person som vil ha detaljkunnskaper kan altså nå melde seg inn i en skyteklubb som har en slik kasun og få tak i den informasjonen man er på utkikk etter. I tillegg har vel endel tusen vernepliktige vært innom en slik kasun.
2Sharp
QUOTE (julenissen @ Oct 25 2004, 23:34 )
QUOTE (uoff @ Oct 25 2004, 21:14 )

Det høres underlig ut. Enhver person som vil ha detaljkunnskaper kan altså nå melde seg inn i en skyteklubb som har en slik kasun og få tak i den informasjonen man er på utkikk etter. I tillegg har vel endel tusen vernepliktige vært innom en slik kasun.

Skall du undersöka en kasun ordentligt krävs det att du skruvar bort den plåtskiva som sitter på insidan av dörren.
Bara kliva in i en ger inte så mycket direkt.

Bara för att det är betong/stål på utsidan och på insidan betyder ju inte det att det inte finns annat därimellan man kan ha blandat i.

Min poäng är mao att det inte är SÅ lätt smile.gif
cordite
Alla säkerhetsskåp värda namnet är jobbigast att forsera genom dörren. Troligtvis så även försvarets kassuner. Att polisen (läs RPS) misstänkliggör hela sveriges befolkning är inget nytt utan ett känt fenomen. Även om en kassun skulle ha en svag punkt så tror jag med bestämdhet att denna är jobbigare att forsera än ett vapenskåp. Själv hade jag tänkt att gräva ner hela skiten. Jag får väl leta på annat håll. En mindre bankvalvsdörr med foder kan i bland bli billigt och att gjuta samt armera rejält är väl ingen stadshemlighet hur det ska göras. Inbillade mig bara att man skulle kunna få hjälp av den organisation man tillhört sen barnsben men är inte förvånad av deras ovilja att hjälpa till. Överallt dit man blir hänvisad orkar eller vill ingen ta i ärendet. Tydligen är MUST en av bovarna i dramat. Dom har väl lite att göra och måste visa att dom också är viktiga nu när Persons pack bestämt att det inte ska bli nått krig.
perra67d
hej läser med stort intresse era inlägg.

jag kommer ihåg en rätt fräck stöld utanför Södertälje i slutet på 80 talet. alla var rörande överens att kasunen var helt säker att förvara vapen i. kruxet var bara att man hade svetsat dit fina lyftöglör på taket. mycket praktiskt tyckte dåvarande FM LOG men oxo buset som for dit med lastbil med kran och lyfte på hela kasunen på flaket. där for vapen till ett helt skyttekompani på en gång. förmodligen så använde man en lastbil som försvaret inte ansåg sig behöva längre. dessutom så var man där rätt många gånger och inventerade förrådet men ingen kom på snilleblixten att räkna antalet kasuner som stog där förrän det var dax för stora inventeringen

kasuner verka vara lika bra som en nyckelknippa.(man kan tappa en massa nycklar på en gång i stället för att tappa dom en och en) tack och lov har man slutat med att förvara vapen i kasuner ute i bygderna./Per
Skuggan
QUOTE (Rulle @ Oct 25 2004, 18:20 )
kolla med fm log i karlstad eller försvarets marerialverk.. det står ju massa snart tomma kassuner på A9...

mvh the one and only hvu HV.gif

kassuner som byggdes om sommaren 03 bla med ventilation för att förhindra rost samt nya larm.
Maverick
QUOTE (perra67d @ Nov 3 2004, 18:50 )
jag kommer ihåg en rätt fräck stöld utanför Södertälje i slutet på 80 talet. alla var rörande överens att kasunen var helt säker att förvara vapen i. kruxet var bara att man hade svetsat dit fina lyftöglör på taket. mycket praktiskt tyckte dåvarande FM LOG men oxo buset som for dit med lastbil med kran och lyfte på hela kasunen på flaket. där for vapen till ett helt skyttekompani på en gång. förmodligen så använde man en lastbil som försvaret inte ansåg sig behöva längre. dessutom så var man där rätt många gånger och inventerade förrådet men ingen kom på snilleblixten att räkna antalet kasuner som stog där förrän det var dax för stora inventeringen

Nu låter detta som "en råtta i pizza" historie...

Sant är att:

Militärligan (ledd av en viss C S och hans far B S) gjorde ett antal stora bankrån (bland annat mot sparbanken och posten i Ullared) där man tog mycket inspiration från militären och vad de hade lärt sig under militärtjänsten..

De hade även gjort en stöt mot en kassun utanför södertälje... De lyfte inte med sig kassunen (svårt då det finns rätt få lastbilar med den lyftkapaciteten) men de var fräckare än så.. De grävde sig under kassunen och borrade igenom goilvet... Varpå de kunde lyfta ut en SATANS massa vapen....

Efter det försökte de sälja vapnen till olika "organisatiiober" utom landet (De hade kontakter och släktingar på balkan) men misslyckades. Då det blev för heta grejjer tipsade de polisen om vart de fanns.... Varpoå stor del (allt??) av vapnen återfanns...

Kuriosa.... hittade följande på webben Lite utdrag från förhör och annat med militäligans ledare

Antar att det inte faller under PUL då det är www.riksdagen.se som det är länkat till.... Om inte annat får Blågul lyfta ur tråden

Finns mycket att säfa mer i detta... och trådar ut från dme men dety har FÖGA med kassuner att göra wink.gif

EDIT: kom ju på att det var efter denna stöten som ALLA kassuner skulle in på övervakde områden.... Detta då man hade hittat en uppenbar svag punkt på kassunerna..... Golvet....
cordite
Yepp. Golvet är nog jättevekt när den grävs ner vid min kåk samt att lyftöglor skurits av. Speciellt när man jämför med dom 5mm plåt mitt nuvarande skåp består av. banghead.gif
Maverick
QUOTE (cordite @ Nov 4 2004, 17:15 )
Yepp. Golvet är nog jättevekt när den grävs ner vid min kåk samt att lyftöglor skurits av. Speciellt när man jämför med dom 5mm plåt mitt nuvarande skåp består av. banghead.gif

Nu jämför vi kanske äppel och päron wink.gif

De lär ju inte få ligga i fred utan för din kåk i några timmar med slaghammare wink.gif
Inf
Du behöver ju inte ha alla vapen i kassunen.
Eller som den äldre gentlemannen sa i kult-klassikern "Förebudet" (fritt ur minnet):
-Jag är inte rädd, låt dem komma. Jag har min tolva och min 30-06. 6n.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.