Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Marinens fartyg
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > SJÖ
Straha
Undrar om någon har tillgång och villighet att dela med sig av treplanskisser/ritningar av marinens nuvarande fartyg. Korvetterna (utom visby) och patrullbåten är det som är mest intressant. Nåt liknande de på strb90h som finns på soldf. Ska användas som grund för 3d-modeller.
Kan va så enkelt som ett foto av en utrymningsplan. ;)
Även foton bättre än de som finns på fm's hemsida är högst intressanta...

Tack på förhand
/Michal
larsev
QUOTE (Straha @ Oct 14 2004, 22:14 )
Undrar om någon har tillgång och villighet att dela med sig av treplanskisser/ritningar av marinens nuvarande fartyg. Korvetterna (utom visby) och patrullbåten är det som är mest intressant. Nåt liknande de på strb90h som finns på soldf. Ska användas som grund för 3d-modeller.
Kan va så enkelt som ett foto av en utrymningsplan. ;)
Även foton bättre än de som finns på fm's hemsida är högst intressanta...

Tack på förhand
/Michal

Att användas till vilket ändamål? ph34r.gif ph34r.gif
Har själv ingen info om eftersökt dokumentation.
Rokare
Ledtråd

Ska användas som grund för 3d-modeller.

GMY
Erik_G
Jag lånade en bok på biblioteket som hette något i stil med örlogsfartyg eller liknande, utgiven av Svenskt Militärhistoriskt Bibliotek. Ni som sett reklamen på Discovery vet nog vilken jag menar. Det är ett fotomontage med flera fartyg med Visby i centrum på framsidan.

Hursomhelst så tar den boken upp i stort sett alla maskindrivna fartyg som tjänstgjort i flottan. Flertalet har små 2-sidesvyer, uppifrån och från sidan. Dessa kanske kan utgöra grunden om du inte har allt för stora krav på upplösning. Sedan får du använda ritningarna samt fotografierna (en hel del i boken) för att själv fylla i framifrån/bakifrån.

Beroende på vad som kan vara intressant finns det även ritningsmaterial i Curt Borgenstams böcker "Motortorpedbåt" och "Attack till sjöss" (som handlar om torpedbåtar). Den sistnämnda har en större ritning på Kustkorvett Stockholm.

Har byggt en fysisk 3d-modell av Ubåt av Västergötlandklass på basis av ritningarna i den förstnämnda boken.
Har även för avsikt att någon gång bygga Korvetterna av typ Sthlm, Göteborg och Visby, så om du får tag i bra ritningar över de fartygen är jag intresserad.

/E
Straha
Erik_G: Tackar för tipsen! Böckerna skall lånas omedelbums =)

Fick ett tips om att krigsarkivet hade ritningar på allehanda fartyg. Och de har ett arkiv som heter Sydkustens Örlogsbas Ritningar där det kanske kan finnas en del intressant. Nån som tittat på det och vet vad det innehåller?
fogel02
Också lite halvintresserad av ritningarna (samma anledning som erik_g)

Erik du vet att det finns två varianter av sthlm, en före och en efter halvtidmodarniseringen (tror det är samma för gbg men inte helt hundra)
Erik_G
QUOTE (fogel02 @ Oct 17 2004, 18:42 )
Också lite halvintresserad av ritningarna (samma anledning som erik_g)

Erik du vet att det finns två varianter av sthlm, en före och en efter halvtidmodarniseringen (tror det är samma för gbg men inte helt hundra)

Jo, så man måste ju därför även bygga Malmö också.. så att man kan bygga den ena som "gammal" och den andra som moddad.. Samma för Gbg-klassen.

Så jag är inte kräsen.. tar gärna detaljerade ritningar av vilket som..

biggrin.gif

/E
Nestor
Kanske finns ritningar på något av Sjöfartsmuseerna?

Hittade själv en ritning på HMS Västergötland där...
Yossarian
Om man är intresserad av diverse flytetyg på Kockums byggt, exempelvis motortorpedbåtar, så finns det ritningar på Malmö Stadsarkiv. Har själv köpt mängder av ritningar av T 42-klassen därifrån.
Erik_G
Hur sena fartyg ha de? Har de exvis ubåtarna västergötland och gotland? Har de kustkorvetterna?

/E
Yossarian
QUOTE (Erik_G @ Oct 29 2004, 21:57 )
Hur sena fartyg ha de? Har de exvis ubåtarna västergötland och gotland? Har de kustkorvetterna?

/E

@Erik_G

Känner inte till detta, eftersom jag bara har intresserat mig för motortorpedbåtarna. Håller på med en radiostyrd T 42:a i skala 1:25, som kanske blir klar om sisådär 100 år. Skickar ett PM till dig, med mailadressen till han som har hand om ritningarna.
fogel02
Erik säg till om du hittar några bra ritningar
fogel02
hittade du några ritningar ?
Erik_G
Har inte kollat ännu. Har lite andra projekt som ligger före. Fick förresten en bra bok med ritningar på svenska ubåtar. Den tar upp 100år av svenska ubåtar. Tror den heter något i stil med "Från Hajen till Gotland, 100 år av svenska ubåtar". Har naturligtvis inte boken md mig vid datorn så jag kan kolla upp, men jag år återkomma med mer exakt info om någon behöver.
Boken innehåller hurssomhelst av författaren omarbetade originalritningar som förenklats och färglagts för att bli mer "lättlästa".

/E
Yossarian
Är det "Från Hajen till Södermanland - Svenska ubåtar under 100 år" du menar? Funderar på att införskaffa den. Är det något att rekomendera?
Erik_G
Boken går inte så mycket på djupet (ha ha ha) utan tar mest upp grundläggande fakta om var och en av ubåtarna. Men vad boken saknar i djup tar den igen med bredd så att säga.
Inte en bok för tekniknörden som vill veta allt om allt, men en bra startpunkt för den som vill bli väldigt allmänbildad om svensk ubåtshistorik.
Detta, tillsammans med de fina ritningarna och bilderna så vill jag ge boken åtmindstone fyra torpeder av fem.
Det som drar ner betyget är att ritningarna på de modernare ubåtstyperna som ej är i genomskärning, blir väldigt mörka och konturlinjerna samt detaljerna blir svåra att se. Jag saknade även lite större och tydligare sidoritningar, icke genomskurna på de äldre båtarna.

/E
fogel02
Hehe jo det finns ett par halvkassa skämt om ubåtar

När det gäller dem teknikskadetajerna så håller flotijen hårt på dem, citerar dem häften jag har med ubåtslära

"Denna introduktion skall ses som ett första steg i att göra ... elever bekanta med denna ubåtstyp ... Alla uppgifter är hämtade från öppna beskrivningsböcker. Dock bör denna sammanfattning spridas restriktivt"

ubåtsritningarna är jag inte så intresserad över men korvetterna vore kul att ha
Göta Lejon
Lyfter den här tråden:
Efterlyser ritningar på de svenska pansarskeppen Sverige, DV och G5, framförallt på Sverige i sin sista konfiguration innan hon skrevs ut ur rullorna. Det mesta är av intresse.
Det finns en del enklare ritningar för modellbyggare som togs fram av föreningen Sveriges flotta, bl.a. på fplkryssaren Gotland, jagaren Visby och minsveparen Arholma (dessa har jag själv) men i rimlighetens namn borde föreningen Sveriges Flotta även tagit fram en motsvarande ritning på något av pansarskeppen? Någon som eventuellt sitter på ett exemplar eller vet var man kan hitta ett?? Alla tips mottages med tacksamhet!
/G.L.
Beazt
Jag kan väll komma med en flik. på Staten sjöhistoriska Museum i stockholm har dom en utstälning som funnits i mängder med år om typp alla olika fartyg vi har eller haft i flottan. dom kan säkert bistå med nån ritning på nån av dom äldre krigsfartygen. finns även en riktigt fin model till GBG korvetterna*blev godkänd av 4e sjöstrids 41 korvett divisions värmpliktiga föra året ialla fall* dribble.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.