Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Lite HKP snack?
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning > LUFT
Zith
Är det fortfarande Lynx:en som innehar hastighetsrekordet för hkp?
Vad ligger rekordet på nu? Jag vill minnas att det låg runt 350km/h nån gång för länge sedan, men jag har nog fel...

Vad har våra grannar för Hkp i deras arsenal?
Erik_G
Jag siterar mig själv ur tråden "Attackhelikoptrar":

Hastighetsrekordet för helikoptrar enligt FAI är 400,8 km/h satt av en Westland Lynx ( http://records.fai.org/rotorcraft/current....112&id2=1&id3=2 ) .
Apropå hastigheter och helikoptrar..

mvh
Erik G
Yxgubbe
QUOTE (Zith @ Oct 13 2004, 04:16 )
Vad har våra grannar för Hkp i deras arsenal?

Danmark:
Augusta-Westland EH101 Merlin HC3
Eurocopter AS550 C2 Fennec
Hughes H-500M Cayuse
Westland Lynx Mk80/90A/B

Finland:
NH Industries NH-90 (i alla fall beställda)
MiL Mi-8 Hip

Norge:
Bell 412 SP
Westland Lynx Mk86
Westland Sea King Mk43B
simon
Fråga:

Vilka helikoptrar(ev. även attackflyg) som är avsedda för CAS finns i vår närhet, och varifrån kommer dem?

Ja, närhet är subjektivt!
Skuggan
Holland har AH64 Apache
Tyskland har väl Tiger (eurocopter tror jag är tillverkaren)
sedan vetekatten...
norrmännen och danskarna har F16 som väl går att använda i CAS rollen
Gripen håller på att utvecklas i CAS rollen afaik.

det är väl de närmsta kärrorna som går att använda till CAS, kan ju dock (har troligen) missat några.
Yxgubbe
QUOTE (Skuggan @ Oct 13 2004, 13:09 )
Gripen håller på att utvecklas i CAS rollen afaik.
"Förhoppningen är att man till vinterns övningar har bytt ut JAS39A mot JAS39C som bland annat kan bära en kapsel, Lightning III Target Pod, som hängs på en av planets balkar. Med hjälp av denna kan man laserbelysa mål eller motta laserenergi från mål som belyses av markförband."
http://www.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=22943
Raffe
Annars har ju britterna en hel del kärror. Dom ligger ganska nära och lär leka med oss under EU-missioner.
Sgt Papa Bear
@Yxgubbe
Norge:
Bell 412 SP
Westland Lynx Mk86
Westland Sea King Mk43B

Även Norge har beställt NH90, dock har jag för mig, endast NFH variant.
Finland beställde endast TTH.

För oinvigda:
NFH - Sjöoperativ variant
TTH - Ren trupptransport variant

//Sgt Papa Bear navy2.gif

Edit:
Saxat från NHI's hemsida:
SWEDEN: 13 TTT/SAR, 5 ASW + 7 in option
FINLAND: 20 TTT/SAR
NORWAY: 6 ASW, 8 CG + 10 SAR in option.

Förkortningsförklaring:
SAR - Search and Rescue
TTT - Tactical Troop Transport
ASW - Anti Submarine Warfare
CG - Coast Guard
A2Keltainen
QUOTE (Yxgubbe @ Oct 13 2004, 11:51 )
Finland:
NH Industries NH-90 (i alla fall beställda)
MiL Mi-8 Hip

För att vara lite mer specifik, så har finska försvaret sju stycken Mi-8 HIP. Förutom dessa, och tidigare nämnda NH90, så har man även två stycken MD500.
Torak
QUOTE (Ralph @ Oct 13 2004, 14:15 )
Annars har ju britterna en hel del kärror. Dom ligger ganska nära och lär leka med oss under EU-missioner.

Jo - om jag minns rätt har "vi" bland annat:
  • Chinook
  • Puma
  • Wessex
  • Sea King
  • Gazelle
  • Lynx
  • Apache
...och en del till. Det där är i alla fall RAF's lista, är inte hundra på vad flottan och armen har. Syrran vet, hon söker just till Royal Navy som Hkp-förare....

Vad gäller snabbhet vet väl alla att Airwolf är snabbast, tuffast och bäst... med två extra robot-tuber utifall att den i mitten någon gång blev tom... saint.gif

Förresten, är det någon som är stationerad på HkpFlj för tillfället? Har en del frågor, PM eller mail blir väl enklast.
Danne
QUOTE (Torak @ Oct 13 2004, 17:44 )
QUOTE (Ralph @ Oct 13 2004, 14:15 )

Jo - om jag minns rätt har "vi" bland annat:
  • Chinook
  • Puma
  • Wessex
  • Sea King
  • Gazelle
  • Lynx
  • Apache
...och en del till. Det där är i alla fall RAF's lista, är inte hundra på vad flottan och armen har. Syrran vet, hon söker just till Royal Navy som Hkp-förare....

Vad gäller snabbhet vet väl alla att Airwolf är snabbast, tuffast och bäst... med två extra robot-tuber utifall att den i mitten någon gång blev tom... saint.gif

Förresten, är det någon som är stationerad på HkpFlj för tillfället? Har en del frågor, PM eller mail blir väl enklast.

Varvid Sea King, Gazelle och några versioner av Chinook fungerar som de skall.

Wessex är på museum numer. vad jag minns ploppade de senaste ut 2002, om ingen SAR maskin blev kvar pga att Merlin inte trollades ut tillräckligt snabbt.

/ D

*Allergisk mot det mesta MoD gör med från grunden bra flygmaskiner*
Torak
Nejdå, det finns några Wessex kvar i Queen's Flight.
Danne
QUOTE (Torak @ Oct 13 2004, 21:18 )
Nejdå, det finns några Wessex kvar i Queen's Flight.

Queens flight leasar några skitsnygga Sikorsky S 76C+ ( Röda wub.gif )

Snyggare än Wettex

Deras Wessex HCC mk4 är ej längre i tjänst nej där. En dinosaurie behöver inte åka i en dinosaurie ;)
Erik_G
QUOTE (Danne @ Oct 13 2004, 19:27 )

Men EF2000 har de väl inte lyckats förstöra?

;)

/E
Danne
QUOTE (Erik_G @ Oct 13 2004, 23:27 )
QUOTE (Danne @ Oct 13 2004, 19:27 )

Men EF2000 har de väl inte lyckats förstöra?

;)

/E

Jodå

MoD har kommit till samma slutsats som USAF luftade på 60talet: Akan behövs inte på jaktplan. De har iofs lite mer kött på benen än då, men ändå ett mycket tveksamt beslut med tanke på hur jaktplan används idag.

Besparning på projektet= 90 Mill £
Englands kostnad för Typhoon= 105-109 Bill £

Nu börjar det roliga.

Då det bråkades om beslutet om kanonens ( Mauser BK 27) vara eller icke vara han verktygen och specarna för Tranche 1 leveransen frysas. Så där skruvades pliktskyldigt akan in, i väntan på lösning.

MoD tillsatte utredning om hur man skulle gå till väga. Den resulterade i att vad man än satte på akanplatsen var det tvunget att väga lika mycket och vara av samma fysiska storlek. Konstruktioner av betong och bly granskades ( Tornado F 3 någon?, varför denna kärlek för bly i jaktplan?)

I ett tillägg till utredningen var även länkade system till akan vara av samma form och vikt. Dessa var spridda runt akan:ens position.

Utredningens kostnad (fördröjning+arbete): 100 000 £

Utredningens slutsats: Det billigaste att montera in i stället kanonen och dess kringsystem är kanonen och dess kringsystem, eftersom dessa överensstämmer i storlek och vikt med kanonen och dess kringsystem, rätt exakt till och med.

Kostnaden för installera detta är alltså, 90 mill £.

Så var spara då? Jo, eftersom akan med kringsystem INTE är en akan utan en dödvikt så behövs ingen ammo och mjukvara för den ( mjukvara väger inget och tar ingen direkt fysisk plats). Sparad peng = 2,5 Mill £

Victory!

Det roligaste med det här var nästan när jag diskuterade detta med en en F/A 18 förare och en BAE Warton anställd på en chat:

[Danne] And that´s it…roughly
[Bae-kille] Yup...ehm..well....beer time,,,must try to forget this
[F18driver] WTFF!?.....F-U-B-A-R
[Baekille] FUBAR? No no you Mr no-culture-whatsoever...a Pub

blink.gif laugh.gif

Jag har tagit upp andra glimrande projekt som MoD har petat in på underliga vägar i en annan tråd....
Erik_G
De måste spara stora summor pengar åt försvarmakten, didäringa tänkarna på MoD.

Tur att britterna aldrig är i krig.... gasmask.gif

/E
Torak
Och våra stridsvagnar gick in i Irak med filter som inte gillar sand, ökenkängorna smälte, och L85 gillar inte heller sand.

Once upon a time we had some of the best-trained and best-equipped troops in the world. Now they're all buggered.
Yxgubbe
QUOTE (A2Keltainen @ Oct 13 2004, 16:42 )
Förutom dessa så har man även två stycken MD500.

Där ser man, jag trodde att dessa skulle fasas ut runt sekelskiftet.
Unordinary
39 C ska ju utrsutas med laserstyrda bomber... därför lasersikteskapaciteten.
Det är ju tänkt att gripen ska fungera som CAS.
Men om vi sak prata CAS i vår närhet i allmän form så finns ju den ultimata kärran (enligt mig) baserad i tysklad. A10 thunderbolt 2.........
När det gäller den uppgiften så finns det inte mycket som slår den...

camo.gif
Pappsen
kanske ot, vet ej...info kanske intresserar er flygfreaks Malajn.gif ;)

Sjöfartsverket får i uppdrag att utreda försörjningen av räddningshelikoptrar
Sjöfartsverket har fått i uppdrag av regeringen att utreda vilka konsekvenser som minskningarna i Försvarsmaktens grundorganisation kan få för sjöräddningsverksamheten med helikoptrar.

Verket ska också lämna förslag på åtgärder som säkerställer att dagens kapacitet kan bibehållas.

Sjöfartsverket är den myndighet som i Sverige ansvarar för sjöräddningstjänsten.

Copyright © Sjöfartsverket 2004
Nemo
Vilka helikoptrar har ni åkt med?
Förutom HKP 9 och 11 som vi fick öva med här hemma så bjöds det ju på några intressanta modeller under Joint Winter 04. Normännens Bell är ju i princip samma som Hkp 11 så där bjöds det ju inte på några överraskningar, men att flyga taktiskt i mörker i högalpin miljö var en riktig upplevelse. Även Mi 8:an var en upplevelse, men kanske av andra anledningar. Fick kanske världshistoriens kortaste säkerhetsgenomgång av den finska piloten. På inte alltför klockren engelska förklarade han att "Tis is a helikopter". Den rörde sig även oroväckande mycket i vinden och piloterna vågade sig inte riktigt på lika våghalsiga manövrar som sina norska kollegor.
Har även blivit överflugen/jagad av en brittisk Chinook och den var stooor. Betydligt större än jag hade räknat med. Trodde att den var ungefär i size med vår egen hkp 4 men ack så fel man hade...
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.