Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Andy Mcnab, Chris Ryan m.fl
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Dagrummet
dahl
Hej
Efter att ha läst böckerna Bravo Två Noll och Kris Fyra av Andy Mcnab samt Inget val och den enda som kom undan ac Chris Ryan. Är jag sugen på fler böcker av samma författare.
Men givetvis också andra i liknande stil. Så är det nån som kan tipsa mig om andra bra böcker och sidor där dessa titlar kan säljas på svenska? Jag har kollat på Bokus och dom flesta andra större boksidor. Samt en del antikvariathemsidor.
Om det är någon som har någon av dessa författares böcker hemma och vill sälja dem kan ni skicka ett PM.

/ Dahl
niklassthlm
Tjena! Kolla på Amazon.com, där kan du skriva in en bok du tyckte om o få tips på andra böcker som andra läsare tyckt om i samma genre.

Jag kan även rekomendera Dick Couch en ex Seal's böcker.

/Niklas
Mech.Inf
Har också läst böcker av både Mcnab och Ryan. Men när man läser deras böcker får man en känsla av att de inte riktigt tycker om varann (de har ju trots allt ingått i samma grupp mm) Varför kommer detta sig?
Torak
Det ryktas att McNab hittade på en hel del och överspelade sin egen del i B20, och tydligen är han inte särskilt trevlig ändå. Jag vet inte om något av det är sant, men han verkar lite "full of himself".

Chris Ryan verkar helt OK, men jag blev lite irriterad då han i The Watchman nämnde en Glock 34 - med säkring på utsidan. "He flicked off the safety catch" eller något.
BUCK
Tycker McNabs bästa är Immediate Action, hans övriga böcker går över gränsen om vad som är trovärdigt..

Om du läst Bravo Two Zero, kan du med fördel läsa The One That Got Away (Chris Ryan) och The real Bravo Two Zero (Michael Asher) för att kompletera historien om Bertil Tvåa Nolla..
Bad Karma
Eller så byter du ut skitboken the real bravo two zero mot soldier five av Mike Coburn
Mattias
QUOTE (Bad Karma @ Oct 12 2004, 23:02 )
Eller så byter du ut skitboken the real bravo two zero mot soldier five av Mike Coburn

Ja faktiskt. Där framkommer att ingen av de övriga i gruppen tycker om vare sig McNab eller Ryan. Dels för att de framhäver sig själva för mkt, samt att de smutskastat Vince (tror det var han, den som dog av nedkylning)

Däremot kan deras övriga böcker vara värda att läsa ur rent skönlitterärt perspektiv.

Edit: Mike Coburn är alltså han som i de andra böckerna benämns Mark.
Solon
Kan varmt rekomendera dessa böcker av andra författare (ingen speciell inbördes ordning). Dock så tvivlar jag på att dessa går att få tag på om du vill ha böcker på svenska.

Combat Swimmers - Memoirs of a navy seal
Författare: Captain Robert A. Gormly, USN (Ret.)

Inside Delta Force - The story of america's elite counterterrorist unit
Författare: Command Sargent Major Eric L. Haney, USA (Ret.)

Jarhead - A marines Chronicle of the gulf war and other battles
Författare: Anthony Swofford

Steel my soldiers' hearts (handlar om Colonel David H. Hackworths upplevelser som chef för 4th battalion, 39th Infantry i Vietnam)
Författare: Colonel David H. Hackworth och Eilhys England

Chickenhawk - a shattering personal account of the helicopter war in vietnam
Författare: Robert Mason

The Grunts - NAM. Bravo Company, the real story
Författare: Charles R. Anderson
dahl
QUOTE (Solon @ Oct 13 2004, 15:14 )
Kan varmt rekomendera dessa böcker av andra författare (ingen speciell inbördes ordning). Dock så tvivlar jag på att dessa går att få tag på om du vill ha böcker på svenska.

Combat Swimmers - Memoirs of a navy seal
Författare: Captain Robert A. Gormly, USN (Ret.)

Inside Delta Force - The story of america's elite counterterrorist unit
Författare: Command Sargent Major Eric L. Haney, USA (Ret.)

Jarhead - A marines Chronicle of the gulf war and other battles
Författare: Anthony Swofford

Steel my soldiers' hearts (handlar om Colonel David H. Hackworths upplevelser som chef för 4th battalion, 39th Infantry i Vietnam)
Författare: Colonel David H. Hackworth och Eilhys England

Chickenhawk - a shattering personal account of the helicopter war in vietnam
Författare: Robert Mason

The Grunts - NAM. Bravo Company, the real story
Författare: Charles R. Anderson

Tackar så mycket.
Vet någon om Chris Ryans böcker efter Inget Va,l tryckts på svenska överhuvudtaget?
eje74
Ett annat bra tips:

Danger Close av Mike Yon.

Finns nog bara på engelska, jag köpte via Amazon.
En självbiografi om en kille som klarade inträdet till Special Forces
som 19-åring.
Alltså ingen direkt krigsskildring men hans berättelser från uttagningsperioden
är mycket intressanta.
dahl
En till fråga.
Är fågelbröstet något att ha? Jag har hört att den ska vara riktigt bra.
niklassthlm
Jag rekomenderar annars denna tråd som skapats av en ypperlig forumist utav guds nåde. biggrin.gif
matte
Nej...det finns en instruktör som FM brukar hyra in lite då och då. En gammal man som alltid bär polotröja...Fd. underofficer vid S.A.S...Han kallar McNab och Ryan för "damn liars and Nellis he´s a darn thief to"... ;)
Hans Engström
QUOTE (Bad Karma @ Oct 12 2004, 23:02 )

Eller så struntar du i den kommentaren och läser både Asher (rekommenderas även hans självbiografi) samt Ratcliffe, "Eye of the Storm".
Torak
Vettigast är nog att läsa allihopa och liksom ta ett medelvärde, så kommer man nog nära verkligheten....
TurboJohan
QUOTE (dahl @ Oct 14 2004, 20:49 )
En till fråga.
Är fågelbröstet något att ha? Jag har hört att den ska vara riktigt bra.

Jag har läst fågelbröstet och tyckte den var riktigt bra!!
Den rekomenderas varmt.

Kan även rekomendera Robert Karjels böcker
Gå över gränsen och Skuggan av Floden.

/jk
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.