Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Näringslivstoppen tackar FM
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Dagrummet
Vysotskij
"Tack för utbildningen"

Bra reklam för FM.

EDIT: Det var ju fan att jag skrev trådtiteln fel.
Fu Dahlberg
Hur vill du ha den, så kan jag ändra...

//Fu Dahlberg - Blågul
Pappsen
När man ser det här, och hur de vassa i landet har gjort sin GU så undrar jag ju då om någon vet vilken tjänst våran statsminister har genomfört? dry.gif

Är det någon som vet? 7.gif
Mungojerrie
Började sin värnplikt på P10, blev sedan handplockad till FJS där han gick ut som kursetta, lär ha genomfört Örnmarschen med bruten lårbenshals. Blev sedan värvad till Flygvapnet där han utbildades till flygförare. Var sedan testpilot och ytterst ansvarig för utvärdering av både Lansen och Draken. Bytte sedan vapenslag och fick kommendering som kapten på HMS Sjöormen (U-båt) och var direkt inblandad i jakten på främmande ubåtar i Hårsfjärden, där det påstods att han både framgångsrikt attackerade en mindre undervattensfarkost och tillfångatog hela besättningen. (Detta är hemligstämplat så sprid inte detta).
Det sägs även att han på sin fritid ägnade sig åt att konstruera den första pansarvärnsroboten Bantam, även om han sedan sålde ritningen till FMV.
Han tränade hela tiden olika former av kampsport och ställde upp i inofficiella Närstrids-VM för militärer där han mycket brutalt misshandlade Bruce Lee, som deltog utom tävlan.

Obs, detta är ett rykte som jag inte har helt klara papper på.

/M
The Swede
QUOTE (Pappsen @ Oct 12 2004, 14:14 )
När man ser det här, och hur de vassa i landet har gjort sin GU så undrar jag ju då om någon vet vilken tjänst våran statsminister har genomfört? dry.gif

Är det någon som vet? 7.gif

Om jag inte är helt ute och seglar så var han vaktsoldat på P10.
P10 är jag helt säker på, befattningen lite osäker.

The Swede pansar2.png
C 2.a pjäs
Hängde inte Göran i vakten på P10?

EDIT: Sekunder efter Svensken... :(
Vargas

En bild på vår store ledare!
P10 stämmer bra. "Ryktet" säger att det var som vaktsoldat.
The Swede
Enligt namnbrickan låg han på 8:e vilket torde innebära vakt/malaj motsv.

The Swede pansar2.png
Pappsen
Ok. Om det finns någon koppling mellan militär befattning och karaktär... vad säger då detta?

laugh.gif laugh.gif laugh.gif
KaffeKalle
"Beduin" for Statsminister!!

Det hade varit ett intressant projekt, det!
Nån som röstar FÖR? *hand upp*
Pappsen
@ kaffekalle

Vem är "beduin"?
EES
QUOTE (KaffeKalle @ Oct 12 2004, 15:07 )

Det skulle vara jävligt intressant!

Nåde den arbetslöse som t ex inte vill ta ett ledigt jobb. laugh.gif

Min hand är sträckt!
C 2.a pjäs
Näe, inte Beduin. Då finns det bättre personer med hårda nypor. navy2.gif
Pappsen
Vem f-n e Beduin??? tveka.gif
EES
QUOTE (Pappsen @ Oct 12 2004, 15:14 )
@ kaffekalle

Vem är "beduin"?

Han är en legend på KA1/Amf1. Spelar en inte obetydlig roll i boken "Jag ska bli kustjägare" av CM Jönsson.

Det går säkert att söka info om hans bravader på detta forum.
Nestor
Var ju inte småpotatis iallafall...
Pappsen
Men nu har ni väl fått allt om bakfoten... laugh.gif

Endast malajer o liknande kan nå någonstans i politiken... bong.gif
A2Keltainen
QUOTE (KaffeKalle @ Oct 12 2004, 15:07 )

Några förmodade konkreta resultat om det hade skett, eller sker:

1. En annan försvarsminister än den nuvarande.

2. Ett folk med "hårdare pannben".

3. Mindre slappa ungdomar, både psykiskt och fysiskt.

4. Ett land med ordning och reda.

Hmmm... det där låter ju inte helt fel. Om inte annat så borde det bli "intressanta" tider om han blir statsminister, förutsatt att han är ungefär likadan i dag, som han var under sina "glansdagar". Jag röstar för. Handen upp. biggrin.gif
EES
QUOTE (Pappsen @ Oct 12 2004, 16:19 )
Men nu har ni väl fått allt om bakfoten... laugh.gif

Endast malajer o liknande kan nå någonstans i politiken... bong.gif

Moderatledaren Reinfeldt var ju lapplandsjägare...
Hans Engström
Angående politiker och värnplikt.

Utan att vare alltför positiv till sttsministern så bör man notera att han redn före värnplikten satt på ett antal olika förtroende uppdrag politiskt. Hans placering var nog därefter, eftersomdet är lätt att bevilja vaktsoldater tjänstledigt.

Annars så är det minst sagt en blandad kompott. Thorbjörn Fälldin var reservofficer på I21 (och tydligen en mycket duglig sådan). Carl Bildt var väl PB i flottanoch så vidare.

Tidningen Z (salig i åminnelse) hade en artikel om värnpliktsbetygen ngnstans kring 1990 om jag minns rätt. Högst betyg (X-9-9) hade Carl Bildt och Lars Werner ohmy.gif . Werner hade tjänstgjort som grggruppchef.
Vysotskij
QUOTE (Hans Engström @ Oct 12 2004, 19:23 )
Tidningen Z (salig i åminnelse) hade en artikel om värnpliktsbetygen ngnstans kring 1990 om jag minns rätt. Högst betyg (X-9-9) hade Carl Bildt och Lars Werner ohmy.gif . Werner hade tjänstgjort som grggruppchef.

Skönt att det finns andra än jag som minns historisk journalistik!'

worthy.gif
111 SSK BAT
QUOTE (A2Keltainen @ Oct 12 2004, 18:02 )
Några förmodade konkreta resultat om det hade skett, eller sker:

1. En annan försvarsminister än den nuvarande.

2. Ett folk med "hårdare pannben".

3. Mindre slappa ungdomar, både psykiskt och fysiskt.

4. Ett land med ordning och reda.

Hmmm... det där låter ju inte helt fel. Om inte annat så borde det bli "intressanta" tider om han blir statsminister, förutsatt att han är ungefär likadan i dag, som han var under sina "glansdagar". Jag röstar för. Handen upp. biggrin.gif

Ja det låter underbart.

Äntligen kan min gamla bruna skjorta och mina ridstövlar komma till användning igen....

1 - Kanske en som har en lite mer aggresiv utrikespolitisk ambition. Ser redan kampanjerna framför mig. Återupprätta det storsvenska riket - annektera Norge och Finland. De Baltiska staterna har egentligen alltid tillhör oss...

2 - Ja ett folk med bara vältränade och intelligenta individer som är beredda att kämpa för det storsvenska riket.

3 - Vi kanske kan inrätta en ungdomsorganisation där man tidigt fångar upp barnen och fostrar dem fysiskt och psykist. Den skulle ju kunna

4 - Underbart. Och efter några år så kommer vi ha unga människor som kan tjänstgöra i våra särskilda säkerhetsförband som upprätthåller ordning och reda.

Tror inte det skulle bli så bra...
Patroels
Jädrans OT/

Vad är en "malaj"? Min svensk-danska ordbok hänger inte med. Och om jag gjorde en sökning, är jag rädd för att resultatet var en massa innläg/trådar där ordet nyttjas utan att förklaras ohmy.gif

/OT

MVH
Troels
Vargas
QUOTE (Patroels @ Oct 12 2004, 22:10 )
Jädrans OT/

Vad är en "malaj"? Min svensk-danska ordbok hänger inte med. Och om jag gjorde en sökning, är jag rädd för att resultatet var en massa innläg/trådar där ordet nyttjas utan att förklaras ohmy.gif

/OT

MVH
Troels

Jag tror att den korrekta termen kan sägas vara "Handräckningssoldat". Det vill säga se till att gräsmattor är klippta, staket är målade och potatis är skalad.
A2Keltainen
QUOTE (111 SSK bat @ Oct 12 2004, 21:53 )
Ja det låter underbart.

Äntligen kan min gamla bruna skjorta och mina ridstövlar komma till användning igen....

1 - Kanske en som har en lite mer aggresiv utrikespolitisk ambition. Ser redan kampanjerna framför mig. Återupprätta det storsvenska riket - annektera Norge och Finland. De Baltiska staterna har egentligen alltid tillhör oss...

2 - Ja ett folk med bara vältränade och intelligenta individer som är beredda att kämpa för det storsvenska riket.

3 - Vi kanske kan inrätta en ungdomsorganisation där man tidigt fångar upp barnen och fostrar dem fysiskt och psykist. Den skulle ju kunna

4 - Underbart. Och efter några år så kommer vi ha unga människor som kan tjänstgöra i våra särskilda säkerhetsförband som upprätthåller ordning och reda.

Tror inte det skulle bli så bra...

Vi har uppenbarligen fått något annorlunda bilder av mannen i fråga. Min bild är enbart baserad på det jag läst och hört från andra som haft att göra med honom, så den kan vara helt felaktigt. Det fanns dessutom en, inte helt försumbar, smula ironi i mitt inlägg.
111 SSK BAT
QUOTE (A2Keltainen @ Oct 13 2004, 00:13 )
Vi har uppenbarligen fått något annorlunda bilder av mannen i fråga. Min bild är enbart baserad på det jag läst och hört från andra som haft att göra med honom, så den kan vara helt felaktigt. Det fanns dessutom en, inte helt försumbar, smula ironi i mitt inlägg.

Det fanns även i mitt inlägg en icke försumbar mängd ironi.

Oavsett mannen ifråga så har det sällan slutat bra med militärer på allt för höga politiska positiner i ett historiskt perspektiv om jag inte missminner mig.
A2Keltainen
QUOTE (111 SSK bat @ Oct 13 2004, 00:24 )
Oavsett mannen ifråga så har det sällan slutat bra med militärer på allt för höga politiska positiner i ett historiskt perspektiv om jag inte missminner mig.

Men det har inte alltid slutat dåligt. Ett exempel på där det gått bra är Mac Arthur i Japan, där man nog får kalla hans position väldigt politiskt i praktiken. Ett annat exempel där det gått bra är Mannerheim i Finland. Sedan så har vi en hel hög israeliska högre politiker med hög yrkesmilitär bakgrund, men om de är/varit bra eller dåliga är rätt så subjektivt. Vi har även de Gaulle i Frankrike, men även omdömet om honom skiftar nog rätt så mycket från person till person. Det finns säkert fler exempel, men det var dessa jag kunde komma på direkt.
Rokare
Godmorgon..

En liten kommentar till den mängd OT text som kom till i denna tråden.. Ang. Beduin som kaffe kalle nämnde. Visst, saker och ting kanske skulle sett annorlunda ut, men jag tycker ändå att de sedan följande kommentarerna blir tråkiga. Framförallt dina SSK, jag vet inte om du känner nämnde man väl personligen eller bara skriver enligt rykten, men att skriva:

och

Ja ett folk med bara vältränade och intelligenta individer som är beredda att kämpa för det storsvenska riket.

ger en direkt missvisande och felaktiga, snudd på kränkande bild av en person som inte själv tycks vara aktiv på detta forumet (Obs skriver aktiv, inte att han inte läser). Jag är medveten om att du skriver med ironi, men den kanske inte uppfattas av alla och då kan det ju i stället uppfattas som "fakta" om personen även om denna nu är "inlindad" i ett smeknamn och således mer anonym.

Helst skulle jag nog se att vissa inlägg togs bort och att diskussionen hellre handlade om det första inlägget av vår käre tolk..

GMY Rokare
A2Keltainen
Rokare; jag kanske bör förtydliga att mina kommentarer ovan, inte på något sätt var avsedda att smutskasta mannen i fråga. Tvärtom, så har det allra mesta jag läst och hört om honom gjort ett gott intryck i mina ögon och öron, och jag tänker då i synnerhet på hans stora engagemang för en realistiskt krigsförberedande värnpliktsutbildning och hans arbete med att hjälpa problemungdomar. Att han sedan verkade/verkar vara en något excentriskt person är absolut inte något negativt i mina ögon, utan närmast motsatsen. Vi hade även liknande befäl på Nylands brigad (jag kan åtminstone komma på två stycken så här direkt; en excentrisk dåvarande militärmästare inom artilleriet samt en före detta stridsdykare med smeknamnet "Duracell"), och de var genomgående väldigt bra i tjänsten och omtyckta av beväringarna.

Edit: Stavfel.
kronvrak
För att fortsätta diskutionen om näringslivet kontra politiken vad gäller militär bakgrund så spelar det ingen större roll i mina ögon, är man totalt ointresserad av att göra lumpen när man är 18 så inverkar det inte så mycket på vilka beslut man tar när man är 40-50 år.
Att lära sig disiplin och offervilja går lika bra på någon tyngre högskoleutbildning, att jobba inom vården några år eller liknande verksamhet. (Även om jag tycker att alla ska göra någon typ av värn/samhällsplikt.)

Värre är att en minister inom ett visst område inte har någon utbilding inom detta område utom den de fått genom sitt parti och genom sina tidigare politiska uppdrag...
Vysotskij
QUOTE (kronvrak @ Oct 13 2004, 13:06 )
För att fortsätta diskutionen om näringslivet kontra politiken vad gäller militär bakgrund så spelar det ingen större roll i mina ögon, är man totalt ointresserad av att göra lumpen när man är 18 så inverkar det inte så mycket på vilka beslut man tar när man är 40-50 år.

Det tror jag. Kolla motivation för lumpen och lön eller någon inflytandevariabel i 45-årsåldern. Du kommer att få ett grymt positivt samband.

Värre är att en minister inom ett visst område inte har någon utbilding inom detta område utom den de fått genom sitt parti och genom sina tidigare politiska uppdrag...

Vilken utbildning i statsministeri hade Ingvar Carlsson eller Carl Bildt?
Limp
QUOTE (Vysotskij @ Oct 13 2004, 14:45 )

Det tror jag. Kolla motivation för lumpen och lön eller någon inflytandevariabel i 45-årsåldern. Du kommer att få ett grymt positivt samband.

Beror det på utbildningen de får eller att en viss sorts människor söker sig/tillsätts till dessa positioner? Lite av en hönan och ägget diskussion
järv
Man kan utan tvekan utläsa mycket av en persons karaktär och egenskaper genom att studera ett enkelt CV.

...

Ett av de största problemen med Sverige är att det styrs till 95 procent av outbildade politruker. Lägg därtill att snart hundra år av enpartistyre har skapat en fristående politikerklass där dessutom barn och vänners släktingar i stor utsträckning nedärver titlar och positioner.

Jag tycker det är skrämmande att Sveriges regering har den lägsta utbildningsnivån av alla Europas regeringar. Jag tycker det är skrämmande att vi har en finansminister som inte ens klarade av gymnasiet. Mona Sahlin, som var påtänkt som statsminister, är ännu ett exempel på ett riktigt djupdyk. Göran P var ingen stjärna i skolan men han klarade åtminstone gymnasiet och några högskolepoäng. Samme statsminister som märkligt nog kritiserat kompetensen hos den regering som han själv utnämner. Det offentliga Sverige är på många sätt en inkompetensens högborg.

Givetvis finns det undantag. Göran P är statsmannamässig och för sig bra internationellt. Detsamma kan sägas om bl a f d utrikesministern/juristen Anna Lindh.

Edit: jag vill poängtera att man inte nödvändigtvis ska se det här som ett partipolitiskt inlägg utan som kritik mot bristen av en meritokratisk ordning. Det är kritik som är berättigad oavsett vilken politisk inriktning ett parti har och jag har även skrivit något liknande om det semi-korrumperade republikanska partiet i USA.
Vysotskij
QUOTE (Limp @ Oct 13 2004, 15:50 )

Beror det på utbildningen de får eller att en viss sorts människor söker sig/tillsätts till dessa positioner? Lite av en hönan och ägget diskussion

Det är fullt möjligt, men om jag träffade en 18-åring som stod och tvekade vet jag vad jag skulle säga. För framtida arbetsgivare kommer just att kolla om man vill vara den sortens människa som inte bangar utmaningar.
Patroels
Jädrans OT (part II)/Tack Vargas salute.gif /OT
Ivar_Artilleri
QUOTE (A2Keltainen @ Oct 13 2004, 00:42 )
Men det har inte alltid slutat dåligt. Ett exempel på där det gått bra är Mac Arthur i Japan, där man nog får kalla hans position väldigt politiskt i praktiken. Ett annat exempel där det gått bra är Mannerheim i Finland.

Sen kan ju jag som svensk faktiskt höja ett och annat tvivel om huruvida Mannerheim var speciellt framgångsrik som politiker. Men det är ju en helt annan sak.
Rent generellt ska politiker och militärer nog hålla sig till sina respektive skrån.
Om inte annat har väl Sydamerika tydligt bevisat vikten av detta. Gång efter annan dessutom.

Ps. Carl Bildt var personalssistent under sin värnplikt. Dessutom har han ingen akademisk examen. Ds.
järv
Churchill, Eisenhower.. Finns många bra exempel.
111 SSK BAT
QUOTE (Rokare @ Oct 13 2004, 09:46 )
Godmorgon..

En liten kommentar till den mängd OT text som kom till i denna tråden.. Ang. Beduin som kaffe kalle nämnde. Visst, saker och ting kanske skulle sett annorlunda ut, men jag tycker ändå att de sedan följande kommentarerna blir tråkiga. Framförallt dina SSK, jag vet inte om du känner nämnde man väl personligen eller bara skriver enligt rykten, men att skriva:

och

Ja ett folk med bara vältränade och intelligenta individer som är beredda att kämpa för det storsvenska riket.

ger en direkt missvisande och felaktiga, snudd på kränkande bild av en person som inte själv tycks vara aktiv på detta forumet (Obs skriver aktiv, inte att han inte läser). Jag är medveten om att du skriver med ironi, men den kanske inte uppfattas av alla och då kan det ju i stället uppfattas som "fakta" om personen även om denna nu är "inlindad" i ett smeknamn och således mer anonym.

Helst skulle jag nog se att vissa inlägg togs bort och att diskussionen hellre handlade om det första inlägget av vår käre tolk..

GMY Rokare

Ja du...

Jag kommenterade överhuvudtaget inte personen "Beduin" eller syftade på vederbörande.

Kan bara beklaga om någon lyckats göra den kopplingen.

Jag intresserade mig mest för den ganska skrämmande tilltro som människor i militära kretsar ofta har till militärers förmåga att styra upp ett land.

Ofta börjar dessa länder tyvärr se ut som brunskjorteländer ganska snabbt.
järv
..och både Kerry och Bush är officerare.
C 2.a pjäs
QUOTE (järv @ Oct 14 2004, 05:23 )
..och både Kerry och Bush är officerare.

...fast Bush kan väl knappast skryta med sitt...kontraktsuppfyllande. biggrin.gif
kronvrak

1 Det tror jag. Kolla motivation för lumpen och lön eller någon inflytandevariabel i 45-årsåldern. Du kommer att få ett grymt positivt samband.

2 Vilken utbildning i statsministeri hade Ingvar Carlsson eller Carl Bildt?

1 Jag har inte några siffror på något sådant samband, har du några tillgängliga? Jämför sen de siffrorna med studenter från handels, läkarutbildningar osv och se om det sambandet inte är starkare.

2 Statsminister är en utbildning i sig, det är inte den personens huvuduppgift att förstå varje juridiskt dribbel som sker inom juridiken eller sitta som en uppslagsbok och förstå varje eknomisk term som medarbetarna nämner. Sitter man som justitie- eller finansminister så är det väl dock en fördel att man känner till sådant.
Vysotskij
QUOTE (kronvrak @ Oct 14 2004, 09:42 )

1 Det tror jag. Kolla motivation för lumpen och lön eller någon inflytandevariabel i 45-årsåldern. Du kommer att få ett grymt positivt samband.

2 Vilken utbildning i statsministeri hade Ingvar Carlsson eller Carl Bildt?

1 Jag har inte några siffror på något sådant samband, har du några tillgängliga? Jämför sen de siffrorna med studenter från handels, läkarutbildningar osv och se om det sambandet inte är starkare.

2 Statsminister är en utbildning i sig, det är inte den personens huvuduppgift att förstå varje juridiskt dribbel som sker inom juridiken eller sitta som en uppslagsbok och förstå varje eknomisk term som medarbetarna nämner. Sitter man som justitie- eller finansminister så är det väl dock en fördel att man känner till sådant.

1. Jag har verkligen inte sagt att militärtjänst är den enda eller ens en av de viktigaste sambandsfaktorerna med framtida lön. Jag påstår bara att sambandet är positivt. Ändå tror jag att mina kursare (från Handels) som har gjort lumpen i snitt tjänar mer än de som inte gjort det (även bortsett från att de är män), och att de flesta arbetsgivare som står framför två nyexaminerade snickare väljer den som gjort lumpen, eller på annat sätt visat att man gillar utmaningar.

2. Som politiker ska du accepteras av dina medborgare eller det valda parlamentet och uppnå bra resultat. Om du sen gör det med en karriär bakom dig som actionskådis, som ungdomspolitiker eller som professor spelar mindre roll. Däremot kan givetvis dina tidigare erfarenheter påverka resultatet, men då är det det sistnämnda som spelar roll.

Men jag fattade egentligen inte vad politiker hade med min artikel att göra. Har vi så många politikerwannabees och så få med erfarenhet från näringslivet här på forumet?
111 SSK BAT
När jag rekryterar mellanchefer så är det tveklöst en fördel för kandidaten om de gjort värnplikt.

Helst skall de ha haft någon form av chefsbefattning och ansvar för en enhet (grupp, tropp, pluton).

Bland mina kollegor märker jag en avsevärd skillnad i ledarskapsförmåga och organisationsförmåga bland de som genomfört sin värnplikt eller RO utb gentemot de som inte gjort det.

En av de främsta fördelarna, förutom att det är en utmärkt ledarskapsutbildning, är att man får pröva på att leda och göra fel samt att det oftast görs under svåra förhållanden.

Alla kan leda och vara chef när allt är lugnt och går bramen när det motsatta råder.
SERG. B
Collin Powell är ännu ett bra exempel på en person från det militära som lyckats göra en politisk karriär.
Hans Engström
Nu är ju läget något annorlunda i USA än i Sverige avseende förmågan att göra karriär efter officersyrket.
Vysotskij
QUOTE (Hans Engström @ Oct 15 2004, 11:08 )
Nu är ju läget något annorlunda i USA än i Sverige avseende förmågan att göra karriär efter officersyrket.

Men det svenska kommer att bli mer likt det amerikanska om Syrén får som han vill med planerad karriärväxling.

Skulle sannolikt bli än mer så om man kunde bli officer också efter andra högskoleutbildningar än FHS, och om man bekostade dem medelst studielån.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.