Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Riot utr. inom US & FM
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
Andrew
Någon som vet vad/vilken utr. som FM har fastslagit för Kravall-hantering för t.ex US ?

Är det samma gamla typ av utr som gäller eller har man t.ex fattat att det inte håller med 4:a fots sköldar och t.ex köpt in nya 6 fots sköldar.
Är som sagt lite nyfiken på om man köpt in ny mtrl eller om det är några förändringar på G.

Vore kul att höra någon ansvarig persons förklaring till hur man skyddar sig ifrån Molotov coctails med våra svenska sköldar.

Stackars Plut-sjv & brandansvarig på plut vid t.ex ett riot moment.
Dom skulle ha fullt upp med att släcka och ta hand om folk vid ett worse case scenario.

Tydligt exempel på hur dåligt det är med 4 feet sheilds (kolla killen tv.)som är utrustad med den Svenska skölden som vi hade i Kosovo.
HotelAlpha
Vet ej hur det är hos övriga, men MP-Int. fick 6 fots sköldar förra hösten tillsammams med nya hjälmar, handskar, benskydd, armskydd o.s.v.
Andrew
Tack HotelAlpha !

Mer info tack .... Fabrikat modell på respektive utrustnings-detalj ,.... handskar ? knäskydd ? osv
Är detta utr. som fastslagits för er eller är det improviserat och smart inköp av högre chef för just din enhet , eller är det något som kommer att finnas till hands rent generellt för alla MP-förbanden i fortsättning ?

Mvh // Andy
[MPJ]Sgt.Ratchak
Ärligt talat så var den kravallutrustning vi fick ut till MP01 skit, kändes som om dom hade hittat dom längst ner längst in i ett förråd.
Det var en salig blandning på polisens och militära "udda" prylar.

Fick aldrig klämma på MP02/3MP prylarna så dom kan jag inte uttala mig om.
HotelAlpha
QUOTE ([MPJ)
Sgt.Ratchak,Oct 11 2004, 10:32 ] Ärligt talat så var den kravallutrustning vi fick ut till MP01 skit, kändes som om dom hade hittat dom längst ner längst in i ett förråd.
Det var en salig blandning på polisens och  militära "udda" prylar.

Fick aldrig klämma på MP02/3MP prylarna så dom kan jag inte uttala mig om.

Dom köpte nytt precis i slutet på MP01 beredskapen(nov.?) Vi var några som hjälpte till med eskort utbildning av MP02's befäl som fick möjlighet att klämma&känna. Mtrl. som användes under MP01 utb. var ju verkligen överskottsmatriel..

Har för mig att jag sett bilder från Kosovo där den nya utrustningen används, så den används nog till hela US.

Ser ut så här + en stor sköld

http://www.mil.se/int/photo.php?id=66115&nid=19802

Edit: Lade till länk.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.