Gustav-TS
Oct 10 2004, 18:01
Har ganska nyligen upptäckt maltwhiskyns värld, och blir mer och mer tagen. Därför öppnar jag helt enkelt för erfarenhetsutbyte kring de bitarna.
Mitt favoritdistrikt har kommit att bli Islay, för röken och torven i många av de sorterna... Islands har flera fina sorter också. Gillar Highland Park skarpt.
Vad är forumets whisky-gourmeternas åsikter?
kspGubben
Oct 10 2004, 18:23
Har haft Whisky som ett stort intresse i många år , och välkomnar dig därför in i denna underbara värld

..
Skall du börja testa olika nyanser av Islay-Whisky , kan jag rekommendera bla : Lagavulín , Ardbeg och Caol Ila. Dessa är bra exempel på Islay till ett vettigt pris iaf..
Men har jag gäster som inte är riktigt " invigda " i Whisky , brukar jag bjuda på en Bowmore Darkest ( islay ), för att vidare låta de prova en vanlig Bowmore.
Darkest är en mörk whisky som är lagrad på Cherry-fat i 15 år istället för den vanliga Bowmore som är en ljus vaniljaktig 12 åring..
Du nämde Highland Park , då skall du prova Highland Park 18 Years istället för den 12 åriga.
En helt annan whisky för en 100 lapp mer bara

..
jake the snake
Oct 10 2004, 19:10
Är helt såld på whisky själv. Mitt barskåp innehåller just nu tretton sorter och jag handlar alltid en flaska när jag är utomlands. Mina favoriter är också från Islay, och min stora favorit är Laphroaig, tätt följt av Lagavulin och Caol Ila.
Ett tips är att köp en stor flaska "Fulwhisky" och ha stående i skåpet så du slipper bjuda bort dyr whisky till folk som inte har vett att uppskatta det.
Själv har jag en tvålitersbomb med Famous Grouse i skåpet för såna tillfällen.
Att sen Famous Grouse inte går av för hackor själv är ju bara trevligt.
stefanf
Oct 10 2004, 19:20
McAllan och Bushmills är mina favoriter. mmmm, whisky, mmm (Homer-dräggel) :P
Är det nån som testat
http://www.mackmyra.se/ ?
Eller planerat att testa? Vad jag förstått det så kommer den inte på Systembolaget i första taget :( hade varit hur kul som helst med en bra svensk whisky.
Bowmore

är helt klart min favorit men Laphroaig och Ardbeg är också riktiga höjdare. Jag reser en del i jobbet så det blir någon flaska vid varje tillfälle.
Precis som jake the snake har jag alltid en flaska med fuldricka (blended) för de som ej sett ljuset.
Uttern
Oct 10 2004, 20:00
Äntligen en viktig tråd
Highland Park är helt klart min favorit när man väger in priset och smaken. Det kan vara lite "snobbigt" att helt utesluta blended och kalla den för fulwhisky. Själv anser jag att Johnny Walker Black label är mycket god.
Har 32 sorter och det senast är Springbank Bourbon Wood. En 12-årig sak som mest är kul och spännande att dricka (58,5%) men inte favorit. (Tur det med tanke på priset).
I förra veckan köpte jag en "Signatory vintage 1982" från Highland Parks destillerier. Mycket god. Kostade 560 kronor så det var inte så farligt.
Jobbar granne med Systembolaget specialavdelning på Mäster Samuelsgatan i Stockholm. Kan rekommenderas för dem som inte varit där ännu.
Ola
kspGubben
Oct 10 2004, 20:06
Lite OT men jag har en liten ruggig historia att berätta när det gäller Whisky.
Min kära hustru hade bestämt sig för att bjuda ett grannpar på middag när jag var på övning. När jag står ute i skogen , får jag ett SMS av min hustru med frågan vad en Irish Coffee innehåller.. Jag svarar kort : Kaffe farinsocker grädde och Whisky.
När jag sedan kom hem dagen därpå frågade jag henne ifall hon lyckades göra irish Coffee till gästerna..- Jadå , fast det blev inte så gott sade hon.. - Jag tog DEN whiskyn och pekade på min Ardbeg från 1977 års fat , en whisky som går lös på en 1800:-!!

.. Det tog ca 3 veckor innan jag pratade med henne igen..
Slut OT...
Lt.Beavis
Oct 10 2004, 20:08
Trevligt initiatiav med en tråd om denna ädla dryck Gustav-TS.
På gaeliska heter den "uisge beatha" vilket betyder livets vatten.
Jag är själv intresserad i ämnet, finns några böcker i bokhyllan och några flaskor i barskåpet.
Ska ni skaffa någon bok om whisky ska ni köpa Per Ellsbergers bibel "Skotsk whisky, allt om maltwhisky".
Det som man inte kan läsa i den boken är inte värt att veta.
Mitt favorit distrikt är islay, där den rökigaste och torvigaste whiskyn produceras, en whisky från islay har karaktär och personlighet.
Bidrar med några intressanta länkar här.
whiskyguiden.seWhisky akademienRoyal Mile WhiskiesEdinburgh malt whisky tourSkål , eller "Slainte" som det heter på gaeliska !
APC-mannen
Oct 10 2004, 20:18
QUOTE (jake the snake @ Oct 10 2004, 19:10 )
Ett tips är att köp en stor flaska "Fulwhisky" och ha stående i skåpet så du slipper bjuda bort dyr whisky till folk som inte har vett att uppskatta det.
Precis. Inte så kul när man bjuder på något som man själv uppskattar, som t.ex. Laphroiag, och gästerna tycker att det inte ens smakar som whisky ska smaka...
Vad tycker ni om is i whiskyn då?
kspGubben
Oct 10 2004, 20:25
QUOTE (APC-mannen @ Oct 10 2004, 21:18 )
Vad tycker ni om is i whiskyn då?

Isen förstör aromerna från whiskyn..
Prova dock att skvätta i lite av ditt eget vatten ifall du har brunn.
Det går ju givetvis med kommunalt kranvatten också , men poängen är att man kan få fram en nästan helt annorlunda whisky ifall man gör så B)
APC-mannen
Oct 10 2004, 20:31
Jag gillar inte det heller, även om jag inte är någon fullfjädrad "whisky-snobb" precis.
Jag kör med kommunalt kranvatten för det mesta, om jag inte dricker den rent.
Pappsen
Oct 10 2004, 20:35
ALDRIG IS!! FÖR BÖVELEN!
mutter mutter mutter...
QUOTE (Pappsen @ Oct 10 2004, 21:35 )
ALDRIG IS!! FÖR BÖVELEN!
mutter mutter mutter...

On the rock's skall det vara OM rock's består av täljsten som kyls ner i frysen, det är riktig "on the rock's det.
Avsmakning sker annars bäst med vatten, anser jag.
Bor du i Malmö eller Trellborgsområdet så gå in på www. whiskycenter.se och läs mera.
Läs bl.a. om kommande provningar t.ex.
Ardbeg.
17 år. 43 %.
Detta är whisky av den gamla typen 17 år.
Producent : Ardbeg.
Ardbeg 1979.
Committe Bottling.
21 år. 56,3 %.
Destillerad 1979. Buteljerad 2001.
Antal flaskor 2500 st.
Ardbeg 1976.
Managers Choice.
22 år. 56,0 %.
Destillerad 24/11-76. Buteljerad 23/6-99.
Cask No 2391.
Antal flaskor 497 st.
Ardbeg 1975.
Avsedd för den tyska marknaden.
26 år. 44,8 %.
Destillerad 26/12-75. Buteljerad 26/3-02.
Cask No 4716.
Antal flaskor 228 st.
Ardbeg 1998.
Very Young.
6 år. 58,3 %.
Destillerad 1998. Buteljerad 2004.
Gustav-TS
Oct 10 2004, 20:49
Ja, jag har en flarra Johnnie Walker Red label som ful-dricka.
Jag upplever att många blended har en konstig bismak av ädelost, något som jag inte uppskattar. Men det kan vara inbillat
Is kyler ju ner på ett lite konstigt sätt. Häller hellre i en skvätt kranvatten. Lyfter fram andra smaker än om man dricker den ren...
Kommer att åka till GB nu vecka 44, och har för avsikt att tjacka någon trevlig butelj.
Fredriksson
Oct 10 2004, 20:52
Är det bara jag som är lite kär i Oban?
kspGubben
Oct 10 2004, 21:00
Oban är precis som Talisker , man kan hälla i sig en ansenlig mängd utan att tröttna på den

.
Uttern
Oct 10 2004, 21:03
QUOTE (Fu Fredriksson @ Oct 10 2004, 20:52 )
Oban mer än ok!
Ola
Vargas
Oct 10 2004, 21:04
Oban är fin, har en 15-åring stående i barskåpet som jag precis öppnade för nån vecka sen. Mycket välsmakande.
Rickard N
Oct 10 2004, 21:06
Jag säger: Drick whiskyn som du själv tycker är bäst. Gillar du is, ta is, annars ta inte is. Gillar du att ha vatten i whiskyn, ha vatten i whiskyn, gillar du den ren, drick den ren.
Enkelt.
QUOTE (Fu Fredriksson @ Oct 10 2004, 21:52 )
Inte så dum.
För "gröngölingar"som vill börja testa av singel malts har Systembolaget en 6 pack med småflaskor, The Six Classic Malts till ett rimligt pris, 296 kronor
Det är United Destilleries "lanseringsbox" avsed att lansera lite udda/okända märken ur deras sortiment.
Utöver Oban innehåller den Lagavullin, Cragganmore, Dalwhinnie, Talisker och Glenkinchie.
Slainte
Vargas
Oct 10 2004, 21:14
QUOTE (heiho @ Oct 10 2004, 22:12 )
QUOTE (Fu Fredriksson @ Oct 10 2004, 21:52 )
Inte så dum.
För "gröngölingar"som vill börja testa av singel malts har Systembolaget en 6 pack med småflaskor, The Six Classic Malts till ett rimligt pris, 296 kronor
Det är United Destilleries "lanseringsbox" avsed att lansera lite udda/okända märken ur deras sortiment.
Utöver Oban innehåller den Lagavullin, Cragganmore, Dalwhinnie, Talisker och Glenkinchie.
Slainte
Rekommenderas absolut. Perfekt för den som vill "pröva på".
Det finns även en klockren box från Grönstedt med alla deras sorter, men DET är en helt annan tråd ...
Lt.Beavis
Oct 10 2004, 21:15
Skotskt ordspråk : Stjäl aldrig en annan mans kvinna och vattna aldrig en annan mans whisky !
Det är trevligare att njuta sin malt whisky i ett riktigt whisky glas.
Jag beställde mina från Royal Mile Whiskies i Skottland.
De heter "The Whisky Snifter", mycket trevliga i mitt tycke.
Snabb leverans och bra pris.

Skål !
jake the snake
Oct 10 2004, 21:16
QUOTE (Rickard N @ Oct 10 2004, 22:06 )
Jag säger: Drick whiskyn som du själv tycker är bäst. Gillar du is, ta is, annars ta inte is. Gillar du att ha vatten i whiskyn, ha vatten i whiskyn, gillar du den ren, drick den ren.
Enkelt.
Exakt! Jag tänkte skriva ett svar som såg ut precis som ditt, men sen hittade jag ditt svar. Många går upp i falsett när dom ser folk som har is i whiskyn, och några tycker att det skall drickas utan vatten överhuvudtaget.
Själv dricker jag min whisky med en smula kommunalt kranvatten i. Jag tycker att det blir godast så. Men om jag hade gillat att ha is i så hade jag haft det, oavsett vad andra må tycka. Hade jag tyckt om att ha gummibjörnar i glaset när jag drack whisky, så hade jag haft det.
Det är min whisky, jag har betalt den, låt mig dricka den så som den behagar mig mest.
Ett par andra ord om Whisky:
En whisky är ok
två är för mycket
tre är för lite.
"Ordspråk från högländerna".
Att späda whiskyn med vatten förhöjer smaken och aromen, tänk bara på den tidiga morgonens dagg på en ros, den framhäver sakta all dess prakt och frigör doftens rikedom.
"Wallace Milroy."
Fu Frippe
Oct 10 2004, 21:36
Whisky är både gott och nyttigt! Islay är också mitt favoritdistrikt, liksom så många andras...
Angående is eller inte, det kan väl kvitta om man jämför med vad jag upplevde under min tid som ordningsvakt på en irländsk pub. En man kommer in och beställer en whisky, (har för mig att det var en Oban) och en Loranga... Detta blandar han sedan grogg på, mitt framför ögonen på stackars mig.
När jag gör bartendern uppmärksam på detta var det slutdrucket på den puben! Portad blev hans straff! :P
Nån jävla ordning får det ju vara!!
@ Gustav - TS: Är det Jävlaranammas räv du har som avatar?? ;)
Gustav-TS
Oct 10 2004, 21:53
QUOTE (Fu Frippe @ Oct 10 2004, 22:36 )
Whisky är både gott och nyttigt! Islay är också mitt favoritdistrikt, liksom så många andras...
Angående is eller inte, det kan väl kvitta om man jämför med vad jag upplevde under min tid som ordningsvakt på en irländsk pub. En man kommer in och beställer en whisky, (har för mig att det var en Oban) och en Loranga... Detta blandar han sedan grogg på, mitt framför ögonen på stackars mig.
När jag gör bartendern uppmärksam på detta var det slutdrucket på den puben! Portad blev hans straff! :P
Nån jävla ordning får det ju vara!!
@ Gustav - TS: Är det Jävlaranammas räv du har som avatar?? ;)
Vilken lirare. Men det är lite kallt att göra en sån sak ändå. Sticker ju i ögonen på folk.
Jäpp. Jävlar anamma är min andra kärlek i livet. Nästan
Fk Satan
Oct 10 2004, 22:43
Äntligen en bra tråd på detta forum
Har ett antal favoriter, bl.a. MacAllan är en goding. Även Highlandpark (18y) är en favorit. Dock den jag tycker är BÄST är Ardberg 1975, den är helt suverän. De övriga från Islay är naturligtvis favoriter. Men whisky smakar olika beroende på vilket humör man själv är i.
Är jag så där äckligt nöjd med mig själv så blir det en whisky, är jag bara så där halvnöjd med mig själv blir det ngt annat...
Själv kör jag med fulingen att ha de "sämsta" (läs billigaste) högst upp i skåpet och de bästa står inte ens i skåpet utan i vapenskåpet. (bl.a. en flaska Ardberg 1975 oöppnad, kommer att öppna den den dagen jag gifter mig) Även en oöppnad flaska MacAllan 28years finns i det skåpet.
Angående det där med att gifta sig, man kanske ska spara den whiskyn till dagen man skiljersig istället...
Mattias
Oct 10 2004, 23:39
Min personliga favorit (hittills) är Ardbeg Uigeadail, uttalas oogadal, tätt följd av Laphroaig (gillar som många andra rökig whisky bäst)
Köpte även en Destillers Edition av Oban, destillerad -87, tappad -02. Den smakar mycket som en klassisk 14-årig Oban men med en liiite rundare finnish, helt klart värt en extra hundring.
Skall ni besöka Skottland måste ni åka ut till Islay, vacker ö med mycket trevliga människor. När ni gör detta så tar ni vägen via ön Arran (tar en extra dag) Arran har ett eget destilleri men den whiskyn är inget vidare. Däremot så finns det vid öns norra färgeläge en liten hotellpub med Skottlands STÖRSTA Whisky-utbud; tre väggar fyllda till taket med bara whisky. Av nån anledning såg jag ingen Amerikansk Whiskey, hmmm, konstigt.
Vi fick en special-guidning på Bruichladdich av ett riktigt original och han påstod att det inte fanns något rätt eller fel när det gäller att drika dem gyllene dropparna, bara man själv njuter av dem. DOCK får man ALDRIG (detta spottar han ur sig i ursinne) dricka det med Cola!

Say no more. Där fick vi även smaka på en sort som bara varit lagrad i 6 månader, Den var RÖKIG; Laphroaig gånger 5. Den har potential att bli riktigt god även om en del rökighet försvinner under lagringen.
Apropå blended Whisky så skall man absolut inte rata det som något mindre fint. Jag smakade på en Bunnahabhain som var blended, undrar om den inte hette Black Bottle bara, mycket god.
Just det, själv dricker jag min Whisky utan is, med vatten.
bushman
Oct 10 2004, 23:46
vad gäller maltwhisky så har jag snöat in totalt på de västra öarna som jag planerar att besöka till nästa sommar.
isaly, jura och skye skall avverkas under några veckors tid.
planerar att fotvandra och båtluffa i augusti nästa år.
hade turen en kväll att hamna på en av gbg´s trevligare och snobbigare krogar i vasaområdet, Ivy grill.
och hade turen att ha gratis bar, jobbet betalade.
tog ung 2 sek inan jag upptäckte saker som 18 åriga bowmores och 21 åriga ardbergs i deras malthylla.
gratis är ju gott var min paroll och frågade om mitt "åkband" gällde även maltwhiskyn.
barkillen svarade ja.
det var hans misstag den kvällen.
efter någon timme med islays trovsmak i munnen, upptäcker jag en flaska som det står 25 på.
sluddrar till barnissen "vad heter den där?"
"Glenkinchie." svarade han
nu brydde jag mig inte om distrikt och sånt tjafs, 25 åring single malt, och gratis.
kör bara
det är bland det sista jag minns från den kvällen.
en sak, ibland är det tillåtet att utföra ritualmord på single malt.
bara det sker när man har ryggen fri.
har drucket upp en 18 årig bowmore tillhörande min chef på hans 50-års dag.
tillsammans med en arbetskamrat sög vi i oss denna literflaska på 20 min.
vi kunde ju inte helt enkelt låta någon ur den andra pöbeln på plats, besudla denna guda dryck.
Jag måste säga att Bowmore

är min favorit, den härliga doften/smak av kära och den lena, runda känslan i munnen, ahhhhhh nu rann snålvattnet till..
Vinter
Oct 13 2004, 17:46
Lagavulin och Bowmoore all you need.
Narogh
Oct 13 2004, 18:06
Det finns alleles för många goda whisky sorter, men vissa är bättre än andra.
Laphroaig 15y "Destillers Edition"

Talisker "Destilers Edition"
Oban "Montilla Cask"

Ardberg
Highgland Park
Rune Frunkh
Oct 13 2004, 18:24
Den bästa whiskyn är Bjud-whisky!
En whisky som jag har mycket svårt för Chivas Regal och Gelnfiddich, kanske något från ungdomssynderna som sitter kvar...?
Om man tillåts glida från ämnet kan jag rekomendera Jack Daniels (nej, det är varken bourbon eller Rock n' Roll dricka, men som med all annan dricka
går den att blanda med både cola eller Vira Blåtira!). Späd den ordentligt (~1/3 vatten) och låt den lufta - underbara dofter man inte kunde tro var möjliga. Det finns även "lyxigare" varianter av JD, Single Barrel (whiskey från en tunna vilket innebär att whiskeyn kan smaka olika beroende på tunnan), som har en helt annan karaktär.
Om man tillåts glida helt utanför ämnet så kan jag även rekomendera lagrad tequila...
Fick en flaska Glenfiddich, Special Reserv 12 år av en kompis som var i London över helgen.
Ser ut att kunna bli en intressant helg :P
Vildmannen
Oct 13 2004, 20:56
Ang. att dricka sprit ute så öppnar Bishops Arms en pub här i stan snart. Enl. uppg. skall kedjan ha ett brett och bra sortiment av whisky. Kan nån bekräfta detta?
kspGubben
Oct 13 2004, 21:24
QUOTE (Vildmannen @ Oct 13 2004, 21:56 )
Ang. att dricka sprit ute så öppnar Bishops Arms en pub här i stan snart. Enl. uppg. skall kedjan ha ett brett och bra sortiment av whisky. Kan nån bekräfta detta?
Vet inte vilken stad du syftar på att Bishops Arms skall öppna i men skall du dricka whisky som du inte ens trodde fanns , skall du helt klart gå dit !.
Brett sortiment är bara förnamnet , men framförallt har personalen ett genuint intresse och kunnande

. Så är det i alla fall i Malmö..
Priserna är inte de lägsta precis , men du har ju hela miljön av en skotsk pub på köpet.
Sidron
Oct 13 2004, 21:34
Ni verkar vara ett helt knasigt gäng, goa gubbar, Hur gamla är ni? Jag får upp bilder i huvudet på 20 åringar som är helt sålda på whiskey. Ni ska bara veta vad som försigår i min hjärna när jag läser denna tråd! Men jag tror väl att alla har en passion av något slag! Än är det inte whiskey för mig, men det kommer väl.
Vargas
Oct 13 2004, 21:36
QUOTE (Sidron @ Oct 13 2004, 22:34 )
Ni verkar vara ett helt knasigt gäng, goa gubbar, Hur gamla är ni? Jag får upp bilder i huvudet på 20 åringar som är helt sålda på whiskey. Ni ska bara veta vad som försigår i min hjärna när jag läser denna tråd! Men jag tror väl att alla har en passion av något slag! Än är det inte whiskey för mig, men det kommer väl.
Passion och passion, det handlar mer om ett grundläggande steg i Mazlows behovspyramid enligt mitt sätt att se det.
@Sidron
X2 plus lite till!
Och då pratar vi fysisk ålder
Lt. Payne
Oct 13 2004, 22:36
Hmm...
Med stor risk för att få X antal M/90 kängor kastade mot mig, Jag är helsåld på JD.
Inget tjafs med vatten,is eller annat gift i.
Några av mitt livs underligare händelser har jag delat med Jack D. ;)
Hans Engström
Oct 14 2004, 00:31
Det finns ju ett annat talessätt som säger at man aldrig ska dricka whisky utan vatten, eller vatten utan whisky
Precis som så många andra så är jag svagför Islays rökiga sorter. Oban gillar jag också mycket skarpt (och jag rekommenderar varmt ett besök på det distilleriet,mycket avnacerad och bra tur).Talisker är också trevlig (Oban och Talisker är mina favorit 'supa' sorter).
En kul variant av whisky är Loch Dhu (se
http://www.dcs.ed.ac.uk/home/jhb/whisky/smws/111.html )
Vid besök i Storbritanien, se efter om ni hittar flaskor märkta med namnet Connoisseurs Choice, det kan finnas exempel av original Ardbeg (innan stängningen på 70 talet) som ät väl värda att köpa.
Glenomorangie har många kul sorter lagrade på konjak,sherry,port,madeira etc. fat. Bra till fester medfolk om har smak.
http://www.whiskymag.com/whisky/ är också en bra guide.
Om ni reser med tillgång till taxfree, plocka på er en Laphroaig Cask Strength, utmärkt whisky.
Lonnelid
Oct 15 2004, 02:58
Highland Park sitter fint ...
Apråpå Whiskey och Cola. Baren/resturangen på (fd) stadshotellet här i stan drivs av en mycket Whiskey intresserad kille. Han ska ha (Enligt egen utsago) vägrat servera Kungen whiskey och cola. Vågade dock inte total vägra utan serverade ett glas med whiskey och ett med cola och talade om att han fick göra som han ville med dom ...
(Ska sägas att jag inte är säker på att det är vår Svenska Kung "skrönan" handlar om)
Uttern
Oct 15 2004, 05:17
QUOTE (Lonnelid @ Oct 15 2004, 02:58 )
Apråpå Whiskey och Cola. Baren/resturangen på (fd) stadshotellet här i stan drivs av en mycket Whiskey intresserad kille. Han ska ha (Enligt egen utsago) vägrat servera Kungen whiskey och cola. Vågade dock inte total vägra utan serverade ett glas med whiskey och ett med cola och talade om att han fick göra som han ville med dom ...
(Ska sägas att jag inte är säker på att det är vår Svenska Kung "skrönan" handlar om)
Om jag får tillåtelse att vara språkHitler en liten stund:
Whisky är skotsk
Whiskey är amerikansk.
Slut
Ola
bushman
Oct 15 2004, 05:55
QUOTE (Uttern @ Oct 15 2004, 06:17 )
QUOTE (Lonnelid @ Oct 15 2004, 02:58 )
Om jag får tillåtelse att vara språkHitler en liten stund:
Whisky är skotsk
Whiskey är amerikansk.
Slut
Ola
jag fortsätter i utterns anda och försöker vinna sm i ordmärkning.
whisky är den skotska stavningen.
enbart whisky från de sex huvuddestrikten får ha denna stavning.
stavningen whiskey däremot får finnas på all annan imitation av klanernas guld.
kan rekomendera att ni någon gång i livet smakar på den egyptiska kopian jonnie woker.
jag tyckte att slivo och sang tip smakade flygplansbränsle innan jag smakade på egyptisk whiskey.
int nu längre.
troligen görs den på krokodilblod och oljerester.
Jag märker att de flesta verkar gilla rökig whisky från Islay eller Highlands. Själv brukar jag försöka undvika rökig whisky. Nog för att det är gott, men tyvärr brukar min strupe protestera å det grövsta när jag dricker det. Min favorit för tillfället har därför blivit Balvenie Double Wood. Double Wood betyder att den har lagrats på två olika fat och därför fått en blandning av olika karaktärer.
På Öl & Whisky-mässan förra veckan blev jag dock väldigt positivt överraskad av en whisky som heter The Grand Bark. Till att börja med så var jag övertygad om att det var en maltwhisky eftersom jag har aldrig tidigare smakat en blended med en sådan utpräglad karaktär och smak. Dessutom är den billig, bara 215 kr på bolaget.
Jag fick möjligheten att smaka på Whiskyn med stor W i går:
Highland Park 25 år
Det var det överjävligaste jag någonsin provat! 100 % god smakupplevelse. Dock ska man ta en liten skvätt vatten i den för den är rätt stark >50 % alkohol.
Endast 1440:- på Systemet.
Ska jag vara lite mer modest rekommenderar jag Glenmorangie och till fest Lagavaulin.
/Krook
Rickard N
Oct 15 2004, 10:05
QUOTE (eskil @ Oct 15 2004, 09:36 )
Jag märker att de flesta verkar gilla rökig whisky från Islay eller Highlands. Själv brukar jag försöka undvika rökig whisky. Nog för att det är gott, men tyvärr brukar min strupe protestera å det grövsta när jag dricker det.
Du dricker ju å andra sidan inte öl heller :P
QUOTE (Rickard N @ Oct 15 2004, 11:05 )
QUOTE (eskil @ Oct 15 2004, 09:36 )
Jag märker att de flesta verkar gilla rökig whisky från Islay eller Highlands. Själv brukar jag försöka undvika rökig whisky. Nog för att det är gott, men tyvärr brukar min strupe protestera å det grövsta när jag dricker det.
Du dricker ju å andra sidan inte öl heller :P
Sssch! Det är det ingen här som vet.
Du behöver väl inte förstöra mitt rykte helt?
Vinter
Oct 15 2004, 20:43
"Bowmore" stavar ju som en kratta heh.
BARBIE
Oct 15 2004, 21:05
För er som bor i stockholm kan jag rekommendera "akkurat" på hornsgatan, De har allt och lite till plus att de blivit framröstade som sveriges bästa ölställe ett par gånger.
inte fel att ta sig en glenmorangie eller en oban där!
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.