Yossarian
Oct 10 2004, 12:18
Jag mönstrade i början av juni, men har av oförklarlig anledning inte upptäckt tjänsten som undass i FV förrän nu. Den verkar vara som klippt och skuren för mig. Ska ringa till pliktverket om saken i veckan, men jag är en aning orolig för att jag är för sent ute. Är det någon som vet hur det ligger till med den saken? När är exramöstringen för de som rycker in 2005?
En sak till. Vilken tid på arbetsdagen tror ni att vännerna på pliktverket är mest tillmötesgående? De kan ju vara lite kinkiga ibland...
Vysotskij
Oct 10 2004, 13:41
Om du söker på forumet kan du nog finna exaktare besked, men februari-mars är en bra gissning.
undass
Oct 17 2004, 16:12
050201-050203
Yossarian
Oct 18 2004, 15:38
Det var exakt... Tackar, tackar för det Undass. Du råkar förresten inte veta när man får reda på om man får komma dit?
Då ansökningskompletteringen ska vara dem tillhanda senast 28 november så kan man ju gissa att det absolut tidigast är början av december. Man ska nog vara glad om man får besked innan jullovet.
Olof
Yossarian
Oct 18 2004, 18:42
Då kanske det blir så att det är något annat än tomten man går och väntar på i år...
undass
Oct 18 2004, 20:01
OlofMalmberg: Har du också sökt FV Undass?
Undass: Jepp, det har jag.
Jag är dock inte säker på om jag kommer kallas till extramönstring då jag dels är underinskriven på psykisk stresstålighet, har bara en 5a med 6 som krav, och sen också en av de fulare hanstilar världen beskådat, vilket är obra då levnadsbeskrivningen ska vara handskriven....
Det som talar för är väl högt på alla andra värden som "spelar roll" (styrka, kondition, intelligens, befälslämplighet och färgseende) samt 20.0 i betyg.
Sen undrar jag om någon har en aning om hur levnadsbeskrivningen ska vara, bara uppstolpat den objektiva faktan kring mitt liv som antal syskon, föräldrars sysselsättning, fritidsintressen etc eller den mer subjektiva biten om hur jag är som människa, drömmar och värderingar och annat man kan fabulera ihop.
Och är levnadsbeskrivningen en del i utvärderingen om man ska kallas till extramönstring, eller ska den främst ett underlag för de psykologer/yoffar som ska intervjua oss.
Förövrigt undrar jag om det här med körkort som de frågar om, jag har körkort och det lär ju knappast vara till nackdel, men varför frågas det?
Olof Malmberg
PS. Någon som har en aning om man kan påverka sina mönstringsvärden hos psykologen vid extramönstringen? Jag var helt ärlig när jag mönstrade i våras och sa att jag var småmobbad i mellanstadiet, fick ångest om jag inte kunde tvätta händerna och var lättirriterad vid grupparbeten så jag förtjänade verkligen inte mer än en femma då. Jag var helt enkelt rätt omogen. Men sen dess har jag fått ett antal mycket nyttiga erfarenhet, bland annat tågluffat med kompisar, startat företag och varit på studieresa i Sydafrika där jag fick lära mig att leva i skiten (bokstavligen) samt leva tillsammans och komma överens med människor jag inte kännt tidigare. Så om jag var en femma i våras är jag definitivt en sexa nu. DS
tommyli
Oct 19 2004, 07:59
QUOTE (OlofMalmberg @ Oct 18 2004, 19:33 )
Då ansökningskompletteringen ska vara dem tillhanda senast 28 november så kan man ju gissa att det absolut tidigast är början av december. Man ska nog vara glad om man får besked innan jullovet.
Olof
Om man mönstrar i december, kan man inte söka FVUndass da??
Yossarian
Oct 19 2004, 09:08
Olof:
Levnadsbeskrivningen? När ska man skriva en sådan? Får man något hemskickat om det eller? Vet du förresten vad kravet på befälslämplighet är? Fick en mindre imponerande 6:a själv.
tommyli
Oct 19 2004, 09:31
QUOTE (Yossarian @ Oct 19 2004, 10:08 )
Olof:
Levnadsbeskrivningen? När ska man skriva en sådan? Får man något hemskickat om det eller? Vet du förresten vad kravet på befälslämplighet är? Fick en mindre imponerande 6:a själv.
Kravet är en sexa
Yossarian: Jag har fått papper om ansökanskomplementering hem, det är daterat den 24e september.
Olof
tommyli
Oct 20 2004, 17:27
Jag fick ett e-post från undsäkc där det stod att alla de senaste åren haft 20,0 i snitt på sina betyg. Undrar bara om man har någon chans att komma in om man har ca 18-19 i snitt på slutbetyget men jag läser 4000 gymnasiepoäng så om man räknar alla kurser jag har MVG i så blir det kurser på totalt <2500p (alltså kriteriet för en gymnasieexamen)
Yossarian
Oct 20 2004, 18:28
Egentligen vet jag inte alls, men om du läser 4000 poäng borde du väl ha ditt på det torra på den fronten. Skulle dessutom tycka att det var konstigt om de bara stirrade sig blinda på betyg, men det är ju bara min åsikt. Att man skulle behöva MVG i meningslösa ämnen som t.ex. musik för att bli underrättelseassistent förefaller mig ganska otroligt. Anledningen till att de har en extramöstring borde ju logiskt sett vara att de ska kunna bedömma vilka de tycker skulle passa. Betyg säger ju inte så överdrivet mycket om en som person.
Det är nog ingen idé att oroa sig. Kommer man in, så kommer man in...
Jag har en hypotes om varför 20.0 i betyg är "nödvändigt".
De människor de vill ha ska vara teoretiskt lagda OCH intresserade. Sådana personer har, med få undantag, ambitionen att studera vidare efter gymnasiet.
Om man ska studera vidare efter gymnasiet är man en idiot om man inte skulle VILJA ha 20.0. Med det menar jag att alla med studieambition skulle ha 20.0 om de själva fick välja betyg utan egen uppoffring.
Så den typen av människorav människor som de söker har alla en önskan om 20.0 i betyg. Och UndSäkC vill bara ha de personer som är tillräckligt disciplinerade och motiverade för kämpa sig till det resultat de önskar.
För det är inte SÅ svårt att få 20.0 i betyg idag, om man är hyfsat begåvad. Ju mer begåvad du är, destu mindre behöver du anstränga dig, men fortfarande kan stenhårt arbetande medelmåttor få högsta betyg. Därför håller jag med dig att enbart betyg inte är en bra segmenteringsvariabel. Däremot kan man nog börja fundera på om en persons arbetsförmåga och/eller motivation är tillräcklig om snittet är under 18-19 (iaf om man bara läst 2500 poäng).
Olof
Yossarian
Oct 20 2004, 21:35
@OlofMalmberg
Du har en poäng där, men det är nog väldigt olika svårt att få 20.0 beroende på vilken skola och vilket program man går på. Dessutom tror jag inte att det är så stor skillnad, beträffande studiemotivation och begåvning, på en som har 20 och en som har 19.
Jag har som sagt ingen aning om vad UndSäkC bryr sig om betygen, men min uppfattning är att extramönstringen väger tyngre än dessa.
Finns det ingen underrättelseassistent här på forumet som kan sätta punkt för våra spekulationer?
Calle no1 och någon mer är undass, dessutom finns minst två tolkar (Vysotskij och Detsl) på forumet, därutöver finns några till som har koll. Läs gamla trådar (det finns ett antal om just detta) så hittar ni säkert information.
Att säga att kravet är 20,0 är väl ungefär som att säga att alla jägare springer milen på 30-35 minuter och tar 150 i bänk. Jag vet med säkerhet att man någon gång de senaste fem åren har tagit in personer som antingen gått den gamla tvååriga gymnasieskolan eller inte ens har ett slutbetyg (dvs har hoppat av gymnasiet).
De som söker skall enligt UndSäkC(.mil.se) vara villiga att läsa vidare till RO/YO, kraven för detta är knappast 20,0 från gymnasiet (man kan nästan förutsätta att de som har 20,0 väljer att inte läsa till yrkesofficer), därför verkar det onödigt att ta in personer som inte vill läsa ROP/YOP eller saknar förutsättningarna för att bli officer. Enligt ett gammalt nummer av FV-nytt (när det fortfarande hette FV UndS och tillhörde F20) hade de cirka 150 sökande på 15 platser.
Det har visserligen blivit lättare med åren att få 20,0 men så enkelt som ni får det att låta kan det väl inte vara? 2500 poäng, vad går man då? När jag gick gymnasiet var natur cirka 2150 poäng och de praktiska programmen 2400.
Yossarian
Oct 21 2004, 08:05
@106
Om jag inte är helt ute och cyklar, så läser alla program 2500 p som det är nu. Och visst har det gått lite inflation på betygen, men att få 20.0 är allt annat än lätt. I alla fall om man vill ha ett liv vid sidan om studandet.
Vysotskij
Oct 21 2004, 08:08
Alltså: man har de senaste åren tagit in tolkelever som INTE har 20,0. (På min tid fanns GU-tolkar med 4,5 i gamla systemet som gjorde utmärkt ifrån sig.)
Och med samma stora respekt för FV undass som jag alltid haft så måste jag säga att studiekraven är högre för tolkar, och att rena skolbetyg där är en lämpligare indikator. Sen är man även på TolkS medvetna om det stora godtycke som präglar gymnasiets betygssättning, varför man har extramönstring.
Kraven på intresse och lämplighet för YOP/ROP är högre för undassar än för tolkar, och betyg är ju alltid intressant, men 20,0 låter mycket märkligt. Jag litar på 106.
tommyli
Oct 21 2004, 09:09
Men vilka personer är de man sållar bort som ansöker om extramönstring men inte får komma dit?? Eller får alla som söker extramönstring komma dit, låter konstigt isf
Vysotskij
Oct 21 2004, 09:20
Förmodligen får de bedömt mest lämpade komma på extramönstring.
Vill man veta mer och är man intresserad av underrättelseskrået bör man nog visa handlingskraft och bedriva lite egen underrättelsetjänst. Förmodligen finns telefoner på UndSäkC.
Utan spaning ingen aning.
tommyli
Oct 21 2004, 10:35
Har redan pratat med UndsäkC i telefon angaende de här med betygskriterierna...
Yossarian
Oct 25 2004, 10:47
@OlofMalmberg
Ansökningskompletteringen som du skrev om, vet du om det är något som alla ska skicka in eller är det bara vissa? Har nämnligen inte fått något från UndSäkC om det, så jag börjar undra. Har ringt dit två gånger nu, men den ansvariga personen har inte varit där...
Det enda jag vet är att jag och en kompis som också sökt undass har fått pappret.
Kort går pappret ut på att dom mottagit ens ansökan och ber en att sända in kompletterande uppgifter inför eventuell kompletterande utredning (förnyad mönstring)
Det dom frågar efter är senaste aktuella skolbetyg där det tydligt ska framgå linje, samt andra intyg som man tror kan vara av intresse för en i konkurrensen med andra sökande.
Sen finns det tre sidor till där man ska skriva levnadsbeskrivning och fylla i om man har körkort/körkortstillstånd samt om man sökt Televapen eller FRA också.
Det verkar även vara gemensamt för TolkS och UndassS då man ska markera om man sök Aundass, FVundass eller Tolk.
Olof Malmberg
tommyli
Oct 25 2004, 14:17
QUOTE (OlofMalmberg @ Oct 25 2004, 11:54 )
Det enda jag vet är att jag och en kompis som också sökt undass har fått pappret.
Kort går pappret ut på att dom mottagit ens ansökan och ber en att sända in kompletterande uppgifter inför eventuell kompletterande utredning (förnyad mönstring)
Det dom frågar efter är senaste aktuella skolbetyg där det tydligt ska framgå linje, samt andra intyg som man tror kan vara av intresse för en i konkurrensen med andra sökande.
Sen finns det tre sidor till där man ska skriva levnadsbeskrivning och fylla i om man har körkort/körkortstillstånd samt om man sökt Televapen eller FRA också.
Det verkar även vara gemensamt för TolkS och UndassS då man ska markera om man sök Aundass, FVundass eller Tolk.
Olof Malmberg
Vad spelar det för roll om man sökt televapen??
Jadu, det vet jag inte. Man kan gissa lite; Om du sökt FRA/ Televapen så kanske du inte är specifikt intresserad av undass tjänsten och det är risk att du hoppar av om du kommer in på någon av det andra, eller ; Om du sökt alla tre kan man rationalisera extramönstringen genom att bara plocka in dessa personer till en bedömning av studielämplighet.
Förövrigt uppar jag min fråga om vilken typ av levnadsbeskrivning UndSäkC vill ha och vad den ska användas till.
tommyli
Oct 27 2004, 08:17
QUOTE (OlofMalmberg @ Oct 26 2004, 22:56 )
Jadu, det vet jag inte. Man kan gissa lite; Om du sökt FRA/ Televapen så kanske du inte är specifikt intresserad av undass tjänsten och det är risk att du hoppar av om du kommer in på någon av det andra, eller ; Om du sökt alla tre kan man rationalisera extramönstringen genom att bara plocka in dessa personer till en bedömning av studielämplighet.
Förövrigt uppar jag min fråga om vilken typ av levnadsbeskrivning UndSäkC vill ha och vad den ska användas till.
Allt jag fick reda pa om det var att levnadsbeskrivningen skulle skrivas som ett brev om sig själv. Där man "bara" skulle skriva om sig själv. Gör det pa ett snyggt sätt och varva bade sakfakta och personliga asikter och ställningstaganden m.m.
Det är vad jag ska göra i varje fall
Vysotskij
Oct 27 2004, 09:24
QUOTE (OlofMalmberg @ Oct 26 2004, 22:56 )
Vad skulle du, om du satt på UndSäkC, vilja veta om en person som sökt den/de aktuella utbildningen/-arna?
cougar
Oct 27 2004, 21:45
Jag ska förhoppningsvis också få extramönstra till FV-undass.
När det gäller levnadsbeskrivningen tycker jag att det var ganska glasklart. Berätta lite om dig själv på max två handskrivna sidor. Hur svårt kan det vara?
Det jag däremot funderar lite på är vad som egentligen är FV-undass särskilda kompetensområde. Av det jag fått fram av den officiella hemsidan så sysslar A-undass med datorer. Så vad gör FV-undass istället för det?
Om jag satt på UndSäkC skulle jag vilja att personen som skrev verkade någorlunda skärpt, kry i huvudet och bra självinsikt för att öht kalla denne till extramönstring. Utöver detta skulle jag vilja att levnadsbeskrivningen gav ett bra underlag för att intervjua denne och avslöja eventuella brister vid extramönstringen.
Dvs: Levnadsbeskrivningen innefattar vad man gjort i livet, hur man själv och andra uppfattar en, hur man trivs med saker i allmänhet samt vilka framtidsplaner man har och motivet till att söka Undass-utbildningen. Och genom denna berättelse ska man framstå som skärpt och kry i huvudet, dvs utelämna detaljer om ev olycklig kärlek till tolvårig granne, vapen som främsta intresse och avsaknad av vänner och konstant mobbing sen 5-års åldern som största problem
Låter det som ett vettigt antagande?
Cougar: FV-undassar är bra på att kolla på flygfotot ;)
Olof
FRA/Televapen är liksom TolkS en språkutbildning, fast istället för att bli förhörsledare sysslar de med signalspaning.
Det är troligt att de som är intresserade av en språkutbildning har sökt både TolkS och FRA/Televapen, vilket kan vara bra för förbanden att veta i förväg. Om man söker till officer gör man MHS-provet och psykologintervjun endast en gång oavsett hur många förband man har sökt till, jag antar att det är något liknande, att man gör vissa tester endast en gång. Om man gör vissa tester flera gånger under en relativt kort tidsperiod (några månader) skulle det också kunna påverka resultatet.
Vysotskij
Oct 28 2004, 07:40
QUOTE (cougar @ Oct 27 2004, 22:45 )
[...]
Det jag däremot funderar lite på är vad som egentligen är FV-undass särskilda kompetensområde. Av det jag fått fram av den officiella hemsidan så sysslar A-undass med datorer. Så vad gör FV-undass istället för det?
Hur kan du veta att du är intresserad av att bli undass?
tommyli
Oct 28 2004, 08:16
QUOTE (Vysotskij @ Oct 28 2004, 08:40 )
[...]
Fran det man hittat om undass utbildningen. Den officiella informationen om utbildningen later tillräckligt intressant, alltsa vill man söka.
Calle no1
Oct 31 2004, 15:07
Utan att ha läst hela tråden så kan jag på rak arm säga att det inte finns något krav på 20,0 i gymnasiebetyg. Det finns många som har blivit intagna på mindre de senaste åren. Skicka meddelande så kanske jag kan reda ut ytterliggare frågor.
cougar
Oct 31 2004, 22:56
QUOTE (Vysotskij @ Oct 28 2004, 07:40 )
[...]
Jag har läst vad FV-undass sysslar med på UndSäkC:s hemsida och därmed blivit intresserad av tjänsten. Har även pratat med en undass på nätet. Det min fråga mer handlade om var vad som utgör de största tyngdpunkterna för utbildningen.
Calle no1
Nov 5 2004, 21:10
QUOTE (cougar @ Oct 31 2004, 21:56 )
Det min fråga mer handlade om var vad som utgör de största tyngdpunkterna för utbildningen.
I stora och grova drag: Att redogöra fi läge och styrka för högre chef. För att kunna göra detta på ett bra sätt lär man sig Svenska/utländska förbands taktik/uppträdande, fordonsigenkänning/prestanda (FIK), presentationsteknik, vad som är relevant och inte att veta för personen/målet för redogörelsen, m.m. .
Yossarian
Nov 5 2004, 21:21
Jag fick en fundering...
Ni andra som söker till FV UndAss, varför söker ni? Det verkar intressant har några skrivit, men varför verkar det intressant? Det finns många intressanta värnpliktsutbildningar, så varför har ni fastnat för just FV UndAss?
För egen del så kan jag säga att det beror på att jag har tänkt mig en framtid i Flygvapnet som flygingenjör. Jag är mycket intresserad av teknik i allmänhet, och flyg i synnerhet, som en följd av ett ivrigt idkande av modellbygge sedan 8 års ålder. Detta har för övrigt även medfört ett intresse för militärhistoria. De senaste åren har jag, vid sidan av diverse radiostyrda saker, enbart byggt modeller i skala 1:72 av Svenska Flygvapnets flygplan. Jag är med andra ord väldigt intresserad av Flygvapnet. Detta, vid sidan av att jag tycker om att lära mig saker och därför är allmänt motiverad att studera mycket, har gjort att jag fastnat för FV UndAss.
Hur tänker ni?
Edit: fummelfingrar
Racoon Pioneer
Nov 5 2004, 23:09
Det är aldrig försent att söka undass. Det bästa är givetvis att påtala det vid ordinarie mönstring.
Man kan dock söka närsomhelst efter den ordinarie mönstringen ända fram till inkallelseorden kommer för den ordinarie tjänsten. (ända fram till inryck för den ordinarie tjänsten?)
Det man bör ha i åtanke är de hemska tidsluckor som kan uppstå. I värsta fall får man ju vänta nästan ett år för undass-mönstringen. Sen ytterligare en tidsperiod till inryck som undass. Och i VÄRSTA FALL en ännu längre tid efter undass-mönstringen till inryck för den ordinarie tjänsten om man skulle misslyckas vid undass-mönstringen. Man får då den ordinarie tjänsten fast en årskull senare.
Ang betygen: 20.0-fokuseringen låter orimlig. Med tanke på det sätt som betyg sätts på gymnasiet så säger de inte så mycket om personen mer än att han eller hon är studiemotiverad. Det avslöjar ingen begåvning. Generellt har dessa individer rent egenskaps- och begåvningsmässigt inte ngn särställning gentemot individer med betyg en bit under denna nivå. Personlig karaktär och egenskaper/talanger måste vägas in.
Om man tog ett snitt på befolkningen i helhet och ett snitt på alla 20.0:are skulle de naturligtvis motsvara varandra vad gäller variationen av värdefulla egenskaper (andra än studiemotivation) och karaktär.
/RP
the_only_of_me
Nov 8 2004, 15:02
Detta är lite OT, men jag mailade chefen för TSUS då jag undrade om det fanns någon generell uppskattning om hur många sökande det fanns till varje plats som FV Undass. Svaret jag fick var:
Inför detta utbildningsåret 04/05 var det 88 sökande, 38 kallades till extramönstring, och vi antog 13.
Är inte det väldigt få sökande, eller det är bara jag som trodde konkurrensen om platserna var större
QUOTE (the_only_of_me @ Nov 8 2004, 15:02 )
Detta är lite OT, men jag mailade chefen för TSUS då jag undrade om det fanns någon generell uppskattning om hur många sökande det fanns till varje plats som FV Undass. Svaret jag fick var:
Inför detta utbildningsåret 04/05 var det 88 sökande, 38 kallades till extramönstring, och vi antog 13.
Är inte det väldigt få sökande, eller det är bara jag som trodde konkurrensen om platserna var större
Den lilla konkurrensen om platser beror kanske på ringa marknadsföring?
Eller kanske helt enkelt att det inte lockar särskilt många ändå?
De flesta jag vet associerar till något helt annat när man säger värnplikt eller lumpen.
/Krook
Vysotskij
Nov 9 2004, 09:37
Vi ska väl börja med notera att det är mycket få värnpliktstjänster som har över sex sökande per plats.
I övrigt tror jag att det Krook säger, i kombination med att man faktiskt ska avse att tjänstgöra i tre år (vpl, ROP, praktik), gör att underlaget kanske inte är så omfattande som det skulle kunna vara. Sen är det ju fel försvarsgren också... ;)
FJS hade 300 sökande i år, 195 ska extramönstra. 60-70 platser att kämpa om. Dvs lägre sökande/utbildningsplatser kvot.
Yossarian: Jag vill gärna lära mig om svensk och utländsk militär i makroperspektiv då jag är intresserad av politik och strategi. Jag är väl även till viss del skadad av lite Tom Clancy läsande och för mycket datorspelande i de nedre tonåren, då jag insåg vikten av underrättelseinformation för att vinna. Med försvarets nya inriktning är det väl dessutom nästan enbart underrättelseavdelningarna som kan drömma om att ha ordentligt med resurser i framtiden.
Sen så skadar ju inte det faktum att undsäkc ligger i Uppsala, där jag råkar bo.
Olof
tommyli
Nov 12 2004, 18:30
Lite OT men jag mönstrade idag, maxade på inskrivning o psykologen. Blev inskriven som GB MP-säk och skickade en ansökan till Undsäkc.
Undra bara om man ska välja Undass om man ändå ska läsa chalmers efter militär GU... känns ju sådär att sitta med en skrivbordstjänst i lumpen och komma tillbaka till det civila och plugga, funderar på om det är bättre att välja MP-säk istället
Yossarian
Nov 12 2004, 23:28
QUOTE (tommyli @ Nov 12 2004, 18:30 )
Undra bara om man ska välja Undass om man ändå ska läsa chalmers efter militär GU... känns ju sådär att sitta med en skrivbordstjänst i lumpen och komma tillbaka till det civila och plugga, funderar på om det är bättre att välja MP-säk istället

Den oseriösa delen av inlägget:
Ta du MP-säk så blir det i alla fall en person mindre att konkurera med
Den seriösa dito:
Det är ju upp till var och en att bestämma vad man egentligen vill åstakomma med sin värnplikt, så det är ju egentligen bara du själv som kan besvara den frågan.
Jag tänker också läsa vidare på Chalmers (troligen teknisk fysik), men eftersom det är min näst* högsta önskan att bli flygingenjör i FV ser jag UndAss-utbildningen som en möjlighet att få ett års utbildning i saker som jag säkert kommer att ha något slags nytta av i min strävan efter det.
Om jag nu inte skulle bli antagen som UndAss är det ju inte lika med världens undergång heller, även om det är vad jag helst skulle vilja. Att brumma runt i en stridsvagn på skaraborgsslätten är säker skoj det också...
OT
* Nummer ett på listan har ingenting öven huvud taget att göra med vare sig FV eller något annat militäriskt...
Slut OT
Då är vi placerade på samma ställe för tillfället Tommy, kul sammanträffande.
Jag vet inte vad som är "bäst", men jag skulle gärna se fler kommentarer på den frågan.
Hur går det annars med era ansökningar? Jag kommer bara bifoga betyg/högskoleprov till min, tänker ni ta något annat också?
Sen så undrar jag om svarskuveret behöver frankeras, står ju "svarpost" och "kundnummer" på kuvertet, men inget "portot betalt"
Olof
Yossarian
Nov 17 2004, 15:41
QUOTE (OlofMalmberg @ Nov 17 2004, 14:35 )
Hur går det annars med era ansökningar? Jag kommer bara bifoga betyg/högskoleprov till min, tänker ni ta något annat också?
Sen så undrar jag om svarskuveret behöver frankeras, står ju "svarpost" och "kundnummer" på kuvertet, men inget "portot betalt"
Olof
Skickade in mina papper förra veckan. Förutom betyg skickade jag med ett arbetsintyg från mitt sommarjobb. Det har kanske inte så mycket med saken att göra, men det står i alla fall att jag är noggrann och ansvarstagande på det, så lite nytta kanske det gör. Resultat från högskoleprovet har jag inte fått än, men det är nog ingen större förlust.
Brevet behöver INTE frankeras.
the_only_of_me
Nov 20 2004, 12:16
Med risk för att gå OT, försvarar jag mitt handlande med att detta är den mest aktuella tråden ang. Undass.
Min fråga är, ni som genomfört utbildningen hur är den upplagd? Är det mycket teori i form utav läsa - prov - läsa - prov, lite som i skolan med andra ord. Eller är det mer så att man måste ta till sig mycket teoretisk kunskap men att man också använder den praktiskt?
Jag hoppas att någon kan förstå min förklaring och förhoppningsvis också lämna ett svar.
tommyli
Nov 20 2004, 22:50
@the_only_of_me
Detta är något jag också undrar över.. är det som en förlängning av skolan söker jag hellre MP/Säk, det är ju inte så att jag inte är studiemotiverad men jag vill göra något annorlunda innan jag fortsätter på chalmers... så jag väntar på samma svar
Kommer det inte upp här av någon anledning får någon gärna skicka ett PM till mig angående saken.
Samtidigt så är Undass ock MP/Säk lika intressanta utbildningar och vet inte vad man ska välja (vet iof inte om jag kommer in på Undass än B) )
undass
Nov 25 2004, 16:01
Vet inte om ni har sett det innan men Lumpen.nu har en berättelse av en FVUndass:
PL701
the_only_of_me
Nov 25 2004, 17:13
@undass Tack, det gav iallafall lite mer kött på benen.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.