Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Borde jag bli fordonsförare?
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
luminous
Hej,

Jag är robotman på Lv6, och några på plutonen ska bli fordonsförare. Anmäler man sitt intresse så ökar chansen att bli uttagen till det, så jag undrar om det är värt att offra en del av robotutbildningen på att bli fordonsförare? Då menar jag om det "roliga" med körningen uppväger det "tråkiga" som vård av fordon osv... Jag vill ju ha den bästa kompromissen mellan lökighet/nöje. ;) Eller borde jag kanske satsa på att bli en bra robotman istället?

Några ideer?
dxl
vad är det för fordon du får köra?
Det är stor skillnad på att köra 245 mot att köra terängbil eller lastbil.
Sudden
Ett plus är att fordonsförarna får sova mer än de andra.
Pappsen
" bästa kompromissen mellan lökighet/nöje"

stanna hemma, ät chips
Born
QUOTE (Sudden @ Oct 10 2004, 00:09 )
Ett plus är att fordonsförarna får sova mer än de andra.

Sanning med modifikation. Dvs medan andra sover skruvar man på fordonet.
Lindeberg
Fordonsförare måste ha sovit 6h (eller 5+3h) på 24 timmar.

Alltså får man sova mer än de som måste avbryta sin 6-7-timmarssömn med en timmes patrullering runt förläggningen och en timmes eldpost.
Born
Men det behöver inte innebära att de får MER sömn/dygn för det. Bara att de (teoretiskt) får 6 timmar sammanhållande. Stämmer inte alltid helt överens med verkligheten dock.
Lindeberg
QUOTE (Born @ Oct 10 2004, 12:57 )
Men det behöver inte innebära att de får MER sömn/dygn för det. Bara att de (teoretiskt) får 6 timmar sammanhållande. Stämmer inte alltid helt överens med verkligheten dock.

Jag kan bara tala för mig själv och min egen pluton. De tillfällen när 8-9 timmars rast/vila/återhämtning kunde räknas på ena handens fingrar. Oftast var vi igång så länge att det precis blev lagom för fordonsförarna att sova sex timmar.

6-timmarsregeln följdes och praktiserades stenhårt. Vi till och med fyllde i en lapp för att visa upp i en eventuell kontroll. Jag har fått för mig att FM ser ganska allvarligt på att värnpliktiga kör ihjäl sig under tjänstgöring, och därför är det en klok idé att praktisera sömnreglerna alltid.

Följs sömnreglerna, vilket jag tror att de oftast gör, får fordonsförare mest sammanhängande sömn. Beroende på plutonens aktivitet kan naturligtvis fordonsförarens sammanlagda sömn bli mindre än övrigas.
dxl
Håller med ovanstående.
Sömnen ÄR viktig för de som är förare.
Dock blev det litet löjligt när man sov i ett tält med tio pers varav 7 var förare och vi skulle ut och fordonsmarcha morgonen efter..... Hmm inget eldöverfall den natten liksom.
BUCK
Fordonsförarna har det lökigare än robotmännen, sedan om det är roligare att köra bv låter jag vara osagt..
Lindeberg
QUOTE (dxl @ Oct 11 2004, 00:49 )
Dock blev det litet löjligt när man sov i ett tält med tio pers varav 7 var förare och vi skulle ut och fordonsmarcha morgonen efter..... Hmm inget eldöverfall den natten liksom.

Jag vet precis vad du menar.

Ungefär 2/3 av plutonen var fordonsförare, så det var alltid svårt att få ihop folk till posterna på natten. Alltid samma tråkiga visshet - inget eldöverfall inatt heller. Vissa nätter hade vi förhöjd beredskap, vilket innebar att en grupp hade posteringar kring den upprättade bron, och jag och några till fick sova, men med all utrustning på. Man visste ju redan innan att det inte skulle smälla till något, och om det skulle göra det skulle nästkommande dag startat med en längre sovmorgon för att ändå få ihop vilotiderna.

De enda eldöverfallen kom på dagtid dry.gif
Kimster
Det är viktigt med sömn, helt riktigt, körde själv en del inom de befattningar jag haft, MEN det får inte gå i absurdum, jag har vart med när fordonsförare har jämt "krävt" sina 6h mer eller mindre bara för att slippa sitta eldpost motsv.
Vet man att plutonen inte ska röra på sig någon längre sträcka (1-2km typ) så känns det onödigt att anstränga resten av plutonen, eller om de inte ska använda sig av fordonen alls så känns det ännu mindre motiverat att låta de få sina 6h sammanhållande vila.

Som plutch gäller det lite att veta dessa regler och kunna planera för att behålla ett så gott stridsvärde på samtliga som möjligt samtidigt inte bryta mot de regler som finns. T.ex om det är många förare med, kanske man ska överväga att försöka få plutonen inkvarterad inomhus eller på annat sätt hitta en plats där posterna kan minimeras.

I vilket fall som helst så kan INGEN tvinga en fordonsförare att köra om han känner sig för trött för att framföra fordonet, sen spelar det inge roll hur många timmar föraren fått sova. Så här gäller det ju för fordonsföraren att visa ett bra omdömme.
luminous
Whoops, glömde nämna att det rör sig om Terrängbil 11 alternativt Terrängbil 13.
Kimster
Terrängbilarna är ju på väg ut ur FM, så nyttan av att få förarbevis på dem kanske inte är så intressant. Så kanske redan där kanske man kan överväga hurvida man har "nytta" av kontra "roligt", vissa utbildnignar har man ju kanske nytta av efter värnplikte och då kanske man vill prioritera dem.
Lite så hade nog jag tänkt iaf.
jaegare
Även om du kanke inte har så stor nytta av förarbeviset i det civila, så får du ju iaf lära dig att köra o framföra ett fordon lite bättre. Kan ju vara nyttigt någon gång framöver kanske?
[MPJ]Sgt.Ratchak
Kanske missat ifall någon sagt det, men det står vila inte sömn.
Samt att 5+3 bara gäller när Förbandschefen (motsv) ger order om det, altså är det inte 6h / 5+3h som gäller direkt.
Fu Dahlberg
QUOTE ([MPJ)
Sgt.Ratchak,Oct 11 2004, 18:38 ] Kanske missat ifall någon sagt det, men det står vila inte sömn.

Det står vila, eftersom Förarna får skylla sigsjälva om dom inte kan sova... Vilket är en hörsägen... man kan inte inte somna i fält... smile.gif

Men Vila, sömn... mest märka ord, för resten är det samma sak om förarna måste vila eller sova
dxl
Sedan finns det regler om att man ska få viss tid vila och visst tid avsatt för mikrosömn.
Men det är överkurs
:P
robot
Jag skulle utan tvekan valt att prioritera robot- utb. Vad är det för nån robot?
Visserligen vet jag ju inte vad och hur mycket av din utb du missar. Men det låter vettigare i mina öron.

Ot: Jag va nere på lv6 2002 och övade på eran feta övningsanläggning för rb70/ 90. Grymt värre.. ivarje fall om man jämför med vår anläggning på amf..
swesimon
QUOTE ([MPJ)
Sgt.Ratchak,Oct 11 2004, 18:38 ] Kanske missat ifall någon sagt det, men det står vila inte sömn.

Det står vila, men även att huvuddelen av vilan ska bestå av sömn. Rätta mig om jag har fel ;)
Mattan
Jag kan vara ute och cykla nu så rätt mig om jag har fel.

Robotmännen tränar väldigt mycket på sin tjänst, så jag har svårt att tänka mig att du därför både kan bli robotman och förare. Det finn ju en skriven regel: En robot en träff, och jag vet hur ifta robotskyttarna tränade när jag låg inne.

För att kunna berätta mer behöver jag veta om du är på 90, eller 70 för de skiljer sig ganska mycket.
Mattan
bash.gif Fan, skit salute.gif blink.gif

Tänkte ju inte längre än näsan räcker.
90 systemet lades ju ner detta året. således måste du vara rbotman på 70 smile.gif

Och om jag inte har helt fel för mig så använd inte heller pbv 401 för att transportera rbs70. Detta betyder ju att ni får en trevlig 20-bil att köra.
Finns både fördelar och nackdelar med detta.
Positivt: Du slipper sitta på flaket så om ni krockar klarar du dig nog med livet i behåll.
Negativt: Om du är förare och krockar så lär du förlora benen, i bästa fall.

Hmmmm, det var visst inte så bra något av det. Vet inte hur länge du legat inne me antar att det är sedan augusti. Så du bör veta att skytten sitte på sin mysiga "stol" och fryser röven av sig...
Pansardvärg
Vad blir det för fordon nu då när TGB-serien försvinner??
Mattan
Försvinner TGB-serien?? är detta spekulationer eller fakta??

Itressant att se vad de då ska transportera rbs70 med. Det bästa är troligtvis pbv401 men de används inte(kan bero på att de kostar för mycket) så de kanske kommer at börja anvnda dessa igen
Shock
Jag har ingen reglementesreferenstext jag kan hänvisa till men vi fick alltid lära oss att skillnaden mellan vila och sömn var beredskapen. I fält när man vilar gör man det nedkrupen i sovsäck/liknande med kängor och annan utrustning beredd vid eventuellt överfall. På högvakt när man vilar gör man detta, om än sovande så ändå med kläderna på. Under sömn däremot har man sin utrustning nedpackad/inpackad och har således en lägre beredskapsnivå. Någon mer än jag som fått denna uppfattning?
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.