Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Filmklipp
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Dagrummet
JBP
Tog några korta filmsekvenser under våran IP:s Grg skjutning i dag....kan förgylla dagen för nån kanske...

Lägger upp två stycken.. Dock bara med 20mm SLÖVNPRJ men jag skall se om jag kan lägga upp en senare med Fullbumpa.

Filmklipp 1 ca 7Mb

På nästa är det undertecknad som skytt

Filmklipp 2 ca 7Mb

edit: länkfix

/JBP camo.gif
Lindeberg
Bra initiativ. Alltid kul med filmklipp.

Visst känner jag väl igen personen som sitter omedelbart till vänster om skytten?
JBP
QUOTE (Marzocchi @ Oct 9 2004, 17:10 )
Bra initiativ. Alltid kul med filmklipp.

Visst känner jag väl igen personen som sitter omedelbart till vänster om skytten?

Hmm går det att missa vem det är Hehe
Lindeberg
Nej, det gör nog inte det.

laugh.gif
The Swede
QUOTE (Marzocchi @ Oct 9 2004, 16:10 )

Beam me up Scotty. biggrin.gif
Lindeberg
Gött att få det bekräftat, även om det, precis som JBP skriver, inte gick att missa.

salute.gif worthy.gif
LeadHead
Är det 20 mm övningsvapen eller?

Med anledning av videoklippen vill jag dela med mig av ett tips för smidigare laddning av grg nästa gång om två granater ska skjutas:

Håll redan från början (före första skottet) i den granat som ska laddas i höger hand med "sprötet" pekandes mot armbågen och långfinger/ringfinger mot urfasningen på granathylsan (den som ska klacken bak i grg:t ska passa in i).

1: På "Ladda!", öppna slutstycket (Visst heter det så? Har inte SoldR Mtrl G här), slå till utkastaren, slit ut hylsan med vänsterhanden och låt den falla ner på marken (inte lyfta bort, den är kokhet), stick bak skallen och kolla att det är tomt.
2: Håll nu granaten som beskrivs ovan, sträck ut armen och dig själv lagom så att granatspetsen hamnar bakom grg:t. För nu in granaten med en enda rörelse (dra till dig armen) och slå i nästa rörelse igen slutstycket. "Klart!

Detta går med minimal träning (även med mina grisfingrar) mycket fortare och säkrar än att sitta med två händer och fippla in granaten som båda laddarna gjorde i filmerna. Mest för att man har benkoll på var urfasningen är någonstans.

Sen vet jag inte om jag tycker att det är så lyckat att klappa till skytten när man är klar. Det stör ev målföljning ännu mer och man måste ju ändå skrika så man hör varandra med Skott kommer! - Klart Bakåt!
The Swede
Jättebra tips Leadhead.
Innan du börjar uttala dig, vet du något om utbildningsståndpunkten på mina soldater?
Att ladda på det sätt du förespråkar tror jag inte finns i något reglemente, om så är fallet kan du väl visa mig.
Vi kan även ta en tävling där du laddar sex granater på det sätt du förespråkar och jag laddar sex granater på det vanliga sättet med vänster hand om granatens bakplan och höger hand stödjande under granaten.

Nästa invändning är att slänga ut övningsvapen på det sätt du förespråkar, det kan innebära att du förstör övningsvapnet.
Med fullkalibrigt, ja visst.
Varifrån du fått att hylsan är kokhet vet jag inte, en grg-hylsa är gjord i aluminium och den blir inte speciellt varm.

The Swede
dxl
Har också fått lära mig så som LeadHead skriver, även min pansarskytteladdare som också var laddre grg i lumpen laddar så.
Min åsikt är att det går mycket snabbare en att göra det på annat vis.
Fu Gson
Instämmer med dxl och leadhead, även jag som smålandsinfanterist är lärd så.
Fråga: Finns det ett reglementerat laddningsförfarande? Alltså utöver att kontollera att eldröret är tomt?

Edit: bortsupet ord
The Swede
Det står i SoldR Mtrl Vapen granatgevär 8,4 cm.
Från sidan 46 och framåt står det hur laddning går till och där för laddaren in granaten med vänster hand om granathylsans bakplan, naturligtvis med ett finger i styrspåret.

Det jag ville säga, som kanske föll bort lite är att detta var första gången som många av mina soldater sköt med grg och då börjar man från grunden.
När sen omgångarna har trimmats samman genom ytterligare skjutningar samt drill kan man börja känna sig för med andra sätt att ladda.
Det sätt ni förespråkar har jag själv aldrig använt men det är säkert funktionellt, speciellt om man har långa armar.
Är man liten kan det bli värre, speciellt i liggande ställning.

The Swede pansar2.png
LeadHead
QUOTE (The Swede @ Oct 10 2004, 17:08 )
Jättebra tips Leadhead.
Innan du börjar uttala dig, vet du något om utbildningsståndpunkten på mina soldater?
Att ladda på det sätt du förespråkar tror jag inte finns i något reglemente, om så är fallet kan du väl visa mig.
Vi kan även ta en tävling där du laddar sex granater på det sätt du förespråkar och jag laddar sex granater på det vanliga sättet med vänster hand om granatens bakplan och höger hand stödjande under granaten.

Som sagt. Det var ett tips, inte en tillrättavisning om att ett sätt är mer rätt än ett annat, och nej jag vet inte utbildningsståndpunkten på dina sold men det såg väl rätt ok ut bortsett från det i mina ögon något osmidiga laddningsförfarandet. Träffade gjorde de iaf...

Min är relativt fjuttiga två skjutna bumpor och runt 6 st laddade. Enda anledningen till att jag kommer ihåg och bryr mig är att det var kul värre att ladda! smile.gif

Den stora fördelen är att man håller granaten i handen redan när man öppnar och tar ut tomhylsan i stället för att ta upp den efter att man tagit ut tomhylsan.
Just därför tror jag faktiskt, med reservation för att jag nog har värre grisfingrar än du, att jag mycket väl skulle kunna vinna mot dig trots att det var snart 1,5 år sedan jag laddade sist. Ganska lätt och riskfritt att sitta här och göra sådana uttalanden dock... ;)

Jag har inte kollat hur varm hylsan blir då jag alltid slet ut den och lät den falla eftersom jag blivit instruerad att längre kontakt än så i princip innebar brännskada eller iaf. skulle vara högst oskönt. Handskar är ju bra att ha annars...

Du har givetvis en poäng om övningsvapnet men samtidigt tycker jag att det dels borde hålla och dels att man om det inte håller borde godta den förbrukningen för att kunna öva rätt.

EDIT: Jag har jättekorta armar med små mesiga tjejhänder. - Det var nog rätt bra att man missade BB2 ändå... biggrin.gif
The Swede
När jag laddar så sitter jag med en granat i min högra hand, precis som du föreskriver, jag använder dock båda händerna under själva laddningsförfarandet, bl.a för att jag vill kunna styra in granaten ordentligt så av den anledningen blir det inte speciellt långsammare.

Vad gäller övningsvapnet så visst, det är ganska stryktåligt men Murphy sitter ju alltid och flåsar på axeln.
Du kan ju dra parallellen till 20mm övningsvapen p-skott.
Inte tusan slänger du det i backen när du skjutit?
Nä, just det. Möjligtvis att du lägger ner det försiktigt.

The Swede pansar2.png
sgt Järvinen
Jag hade för mig att man inte använde sig av Robotställningen längre, då man alltför lätt doppar bössan? Minns inte om det stod i säki eller nåt sånt, va ett tag sen som synes:

(C GRG-grupp Amfsk 0102)

Edit: när jag tittar i http://www.fmuhc.mil.se/fmpub/pubdok/Grg.pdf ser jag att robotställning finns med, men jag är säker på att det fanns nåt som sa att man inte skulle köra så "längre"...

edit2: när jag nu tänkt efter genomfördes laddningen alltid med den nya bumpan vilandes som ett barn läng högra underarmen med pek å långfinger vid "styrskenan", vid omladdningen drog man ut gamla hylsan med vänstern å smackade in nya med högern, så gjorde vi från dag1... MKT smidigt...
The Swede
Robotställning används främst mot snabba mål på korta avstånd.
Det gäller både för grg och p-skott.
Vi övade på båda ställningarna i lördags men la tonvikten på vanlig knästående.
Vi sköt även i liggande ställning vilket alltid är lika kul. ;)

The Swede pansar2.png
GC1
QUOTE (LeadHead @ Oct 10 2004, 17:14 )
Är det 20 mm övningsvapen eller?

Med anledning av videoklippen vill jag dela med mig av ett tips för smidigare laddning av grg nästa gång om två granater ska skjutas:

Håll redan från början (före första skottet) i den granat som ska laddas i höger hand med "sprötet" pekandes mot armbågen och långfinger/ringfinger mot urfasningen på granathylsan (den som ska klacken bak i grg:t ska passa in i).

1: På "Ladda!", öppna slutstycket (Visst heter det så? Har inte SoldR Mtrl G här), slå till utkastaren, slit ut hylsan med vänsterhanden och låt den falla ner på marken (inte lyfta bort, den är kokhet), stick bak skallen och kolla att det är tomt.
2: Håll nu granaten som beskrivs ovan, sträck ut armen och dig själv lagom så att granatspetsen hamnar bakom grg:t. För nu in granaten med en enda rörelse (dra till dig armen) och slå i nästa rörelse igen slutstycket. "Klart!

Detta går med minimal träning (även med mina grisfingrar) mycket fortare och säkrar än att sitta med två händer och fippla in granaten som båda laddarna gjorde i filmerna. Mest för att man har benkoll på var urfasningen är någonstans.

Sen vet jag inte om jag tycker att det är så lyckat att klappa till skytten när man är klar. Det stör ev målföljning ännu mer och man måste ju ändå skrika så man hör varandra med Skott kommer! - Klart Bakåt!

jag har både skjutit och laddat en hel del grg och jag rekomenderar att man använder båda händerna då man för in granaten, främst pga man inte vill att det skall bli något meck om man missar röret med en mm men även pga att den stridsladdade am är längre och mer framtung.
att hylsan blir så varm att man bränner sönder sig har jag aldrig upplevt.
jag håller med om att man inte ska klappa på skytten, kläm honom på armen, benet eller motsv.

vad gäller grg i allmänhet så tycker jag inte om rbställningen annat än vid riktigt korta skjutavstånd.

Tips vid skjutning av spräng eller rök på stora avstånd är att verkligen kolla "rökratten" på riktinstrumentet mellan varje skott eftersom det är fjäderbelastat och kan vrida ner sig vid rekylen.
Paperboy
Härligt att se att man hamnat på film på forumet. Bra filmat JBP!!!!
sgt Järvinen
Ett hett tips för grgskyttar/laddare är att försöka få tag på kasserade byxor från förrådet för att sedan sy in bitar av liggunderlag (motsv) som förstärkning vid knäna.. kan rädda många knäskålar vid gruppering på vassa klippor...
(sen vet ju alla hur lätt det är att få ut nåt från damerna å herrarna vid tsf)...
The Swede
QUOTE (GC1 @ Oct 10 2004, 19:57 )
jag har både skjutit och laddat en hel del grg och jag rekomenderar att man använder båda händerna då man för in granaten, främst pga man inte vill att det skall bli något meck om man missar röret med en mm men även pga att den stridsladdade am är längre och mer framtung.

Ett mycket bra argument.

Slpsgr m/56B, m/66 och m/75 är 535 mm långa jämfört med 410 mm för Slövnprj m/66B
Det är en skillnad på 125 mm.
helt plötsligt känns det som om armarna inte kommer att räcka till. ;)

The Swede pansar2.png
Andrew
Är också utbildad grg-skytt och kan bara instämma med Swede + GC1
Verkar helt idiotiskt att lära in att ladda med en hand , då man övar in reflexer och sedan när du i ett skarpt läge skall ladda 1:a granaten "tyst" vid t.ex eldöverfall , så kommer du säkert fippla till det med "enhandsladdning" och smälla i röret så det ekar ett obra metalliskt ljud runt hela området.

Man är enligt min erf snabbare laddare med två händer + att det tar bort risken för "fippel". Har själv provat & övat båda sätten och väljer helt klart att ALLTID föra in granaten med två händer.

Nej tomhylsorna och övningsvapnet blir inte så varma att man inte kan hålla i dom och "slänga ut" försiktigt vid sidan om sig. Hade en incident under GU där en av killarna råkade låta en tomhylsa ligga rakt bakom bakom bakblåset så som killen lägger övninsvapnet på filmklipp nr 1 i denna tråden. Detta skedde under övning i liggande skjutställning och resulterade i att hylsan for iväg med en jävla sula & träffade en sten lite längre bak & studsade tillbaka efter att voltat runt lite i luften för att sedan landa i skallen på en av de andra skyttarna. Gissa om han undrade vad faan den hylsan kom ifrån. M.a.o lägg inte tomhylsor bakom vapnet utan "släng ut" dom vid sidan om dig själv som laddare istället.
Självklart så skall ju det vara fritt i omr. bakom , men jag tycker ändå att man skall ta för vana att aldrig lägga ner tomhylsor rakt bakom vapnet.

På den tid jag låg inne var SäkI inte så tjock som den är idag så några 2064 och fullbumpor har man allt skjutit ;)
dxl
Altså jag förstår inte riktigt problmetet.
Man har granaten vilandes i höger arm med långfingret i skåran som ska in i styrklacken med vänster slår man ut tom hylsan och sedan laddar man granaten slår igen slutstycket med vänster samtidigt som du tar upp nästa granat med höger arm.
Det är inte fippligt på något vis.

Visst ska man ladda tyst och försiktigt så kan man ju göra det med båda händerna då kan man ju tillockmed ligga rakt bakom men ska det gå fort så finns det inget som går snabbare en att ha en granat vilandes i höger arm hela tiden. Är min erfarenhet.
Andrew
Efter att stoppat in granaten med vänster hand med stöd av höger så hinner man lätt att greppa en ny granat med höger hand och ändå ha flyt & tempo. Det är iaf. min personliga erf. efter mängder med timmars drillning under befattningsutb. ha övat ladda & ptr ur.

Varför öva in ett beteende att ladda med en hand som kanske resulterar i att man i ett skarpt läge gör precis så som man alltid gjort. Dvs glömmer att använda båda händerna för att försiktigt stoppa i 1:a granaten ?

Mvh Andy
Foxtrotcharliegrg
Ställer mig i kö efter GC1, The Swede och Andrew. Smidigt, snabbt och säkert med två händer. Att använda en hand kan leda till att granaten inte kommer helt perfekt med resultatet att slutstycket inte går att stänga och/eller du måste rätta till granaten. I vilket fall så går det åt mer tid än om du använt båda händerna från början.

Mvh,
Foxtrotcharliegrg
The Swede
QUOTE (dxl @ Oct 10 2004, 22:00 )
Altså jag förstår inte riktigt problmetet.
Man har granaten vilandes i höger arm med långfingret i skåran som ska in i styrklacken med vänster slår man ut tom hylsan och sedan laddar man granaten slår igen slutstycket med vänster samtidigt som du tar upp nästa granat med höger arm.
Det är inte fippligt på något vis.

Visst ska man ladda tyst och försiktigt så kan man ju göra det med båda händerna då kan man ju tillockmed ligga rakt bakom men ska det gå fort så finns det inget som går snabbare en att ha en granat vilandes i höger arm hela tiden. Är min erfarenhet.

Vad är det som hindrar att man plockar upp en ny granat och har liggande på högerarmen bara för att man laddar med båda händerna?
Andrew
Låt mig svara på det Swede .... ABSOFUCKINGLUTLEY ingenting !
Så fort man stängt slutstycket så går ju vänster hand ner under vapnet för att "klämma-till" skytten och meddela klart , i samma ögonblick så går ju automatiskt höger hand iväg ner till den plats där man har nästkommande granat/er placerade.

Fattar inte alls varför man skall "böka" & chansladda med en hand då man laddar precis lika snabbt / om inte snabbare då man för in granaten med vänster hand med fingret i skåran och höger hand som styrhand.
The Swede
[Kort OT] Hur gör jag för att extrahera en stillbild ur en sån här filmsekvens?[/Kort OT]
dxl
Altså jag lägger ju i granten i högerarmen med vänster armen.
Men när den ska i vapnet så kör jag ju in granaten i princip samtidigt som jag öppnar slutstycket.
Har inte haft några som helst problem med det.
Får inte riktigt någon ordentlig minnes bild nu men jag har för mig att det blev bökigare om jag skulle hjälpa till med vänstern.
För MIG så har det inte varit några problem med detta.
Och jag har (trot eller ej) provat att ladda med både vänster höger och båda händerna.
Och jag förstår faktiskt inte varför det skulle vara något chans artat med det.
Granaten ligger i högerarmen och förs hur enkelt som helst in i vapnet.
Är det verkligen bara jag som tycker det?
The Swede
Nej dxl, det är inte bara du som tycker det. Det är dock några av oss som tycker annorlunda. :P

The Swede pansar2.png
*Som älskar grg. Har vi ingen grg-smilie?*
dxl
Nej dxl, det är inte bara du som tycker det. Det är dock några av oss som tycker annorlunda

salute.gif
Andrew
QUOTE (The Swede @ Oct 10 2004, 23:09 )
[Kort OT] Hur gör jag för att extrahera en stillbild ur en sån här filmsekvens?[/Kort OT]

Finns massor med olika sätt man kan ju ta screenshots tex
Kör du med AcdSee finns en färdig funktion i programet för att skapa stillbild utifrån ett filmklipp.

Vilken film och vart i filmklippet MIN:SEK hade du tänkt skapa still bild ?
The Swede
Vet faktiskt inte om det är någon av dom JBP lagt ut här, jag har 8 filmklipp från i lördags på min burk. biggrin.gif

Återkommer.
Andrew
Gör så !
Gjorde om JBP's filmer till wmv-format och fick ner dom till runt 500 KB styck med bibehållen (tillräcklig) kvalitét.
The Swede
Har kollat.
Det är ungefär 5 sek. in i den första filmen, precis när bakflamman är som störst.

The Swede pansar2.png
Andrew
QUOTE (The Swede @ Oct 10 2004, 23:57 )
Har kollat.
Det är ungefär 5 sek. in i den första filmen, precis när bakflamman är som störst.

The Swede pansar2.png

Typ Nått sånt här ? ;)

The Swede
Jaha, här har man precis lyckats installera ACDSee och få det att fungera, extrahera nämnda bild och lagt upp den på nätet och då kommer lille Andy och smackar upp den mitt framför ansiktet på mig. ;)

Nåväl, vad jag ville med den bilden var helt enkelt att säga att det är inte konstigt att vissa svedde ögonbryn och annat med tanke på den bakflamman. biggrin.gif

The Swede pansar2.png
LeadHead
Ingen som har bild på en en rökskjutning? biggrin.gif
LeadHead
QUOTE (The Swede @ Oct 10 2004, 17:55 )

Nej, men nu har väl inte 20 mm övningsvapen till grg en massa bräckliga sikten i wunderplastik heller...? ;)
The Swede
QUOTE (LeadHead @ Oct 11 2004, 00:30 )
QUOTE (The Swede @ Oct 10 2004, 17:55 )

Nej, men nu har väl inte 20 mm övningsvapen till grg en massa bräckliga sikten i wunderplastik heller...? ;)

Förvisso inte men hur lätt är det inte att det ligger en sten ivägen precis där mynningen på övningsvapnet landar?

Vad gäller din fråga om rökskjutning så hittade jag denna bild när jag sökte på Grg rök på Google:

Duger den? :P

The Swede pansar2.png
Fu Gson
Att ladda med enkel- eller dubbelhandsfattning känns som en smakfrågan, dock så framhäver jag endå enkelhandsfattningen.
@Andrew å övriga tvåhandare, jag ser inte att risken för oväsen vid tyst laddning skulle var större vid enhandsfattning, en tränad laddare får in granaten utan väsen och bra mkt smidigare med enhandsfattningen än med tvåhandsfattningen. Just fipplet ser jag som mindre vid det förfarande jag lärt mig eftersom man i en enda rörelse för in hela granaten rätt i klacken, utan att klämma diverse kroppsdelar. Helt klart är det ett snabbare tillvägagångssätt.
Det jag upplevde vid laddning med båda händerna var att man antingen missade klacken alternativt klämde fingret mellan granaten och klacken med resultatet att granaten inte satt där den skulle. Det berodde iofs helt säkert på min egen fipplighet förvisso dry.gif

Men, allt blir som man övar, jag skulle bli mycket förvånad om två vältränade laddare representerandes de två laddskolorna skulle uppvisa några större skillnader.
JBP
jag måste instämma med swede och dom andra som förespråkar laddning med bägge händerna, Detta begrundar jag på att jag har korta armar. Jag hade dock smärre problem när jag i sista skjutomgången laddade 2064 åt swede som är nååååågot längre än jag, typ 25cm hehe.. ;)
LeadHead
QUOTE (The Swede @ Oct 10 2004, 23:32 )
Duger den? :P

Nä... biggrin.gif

Jag tänkte mer på bakflamman som jämförelse med bilden på den från 20 mm... smile.gif

Finns det signaturladdning till grg?
The Swede
Jag har gått igenom de filmklipp jag fått av JBP och det verkar som om bakflamman blir större med 20mm än med fullkaliberammunition.
Det kan även vara så att bakflamman på fullkaliberammunition försvinner så snabbt att man inte uppfattar den.

Det finns inte signaturladdning till grg, det behövs inte. biggrin.gif

The Swede pansar2.png
GC1
QUOTE (dxl @ Oct 10 2004, 23:21 )
Altså jag lägger ju i granten i högerarmen med vänster armen.
Men när den ska i vapnet så kör jag ju in granaten i princip samtidigt som jag öppnar slutstycket.
Har inte haft några som helst problem med det.
Får inte riktigt någon ordentlig minnes bild nu men jag har för mig att det blev bökigare om jag skulle hjälpa till med vänstern.
För MIG så har det inte varit några problem med detta.
Och jag har (trot eller ej) provat att ladda med både vänster höger och båda händerna.
Och jag förstår faktiskt inte varför det skulle vara något chans artat med det.
Granaten ligger i högerarmen och förs hur enkelt som helst in i vapnet.
Är det verkligen bara jag som tycker det?

hur många skarpa granater har du laddat?

jag tycker att det är skillnad mellan att ladda skarpa gr och övningsvapen eller "fullbumpor".
utan att lägga några värderingar i "ditt" sätt så kändes sättet jag blev lärd på bra.

en miss som jag tycker har varit påtaglig under flera olika grgutb jag deltagit i( inte de jag hållit B) ) är att befälen ofta har mycket ringa erfarenhet av skarp am.

jag gissar att man i många fall kommer att skjuta blindgångare med spräng tex eftersom man aldrig övar tempering osv.

tacka vet jag FNutb förr då man som sagts tidigare hade en något tunnare SäkI...
The Swede
Nu finns det en artikel på NSG hemsida

The Swede HV.gif
RaVeN
QUOTE (Andrew @ Oct 10 2004, 22:59 )
Låt mig svara på det Swede .... ABSOFUCKINGLUTLEY ingenting !
Så fort man stängt slutstycket så går ju vänster hand ner under vapnet för att "klämma-till" skytten och meddela klart , i samma ögonblick så går ju automatiskt höger hand iväg ner till den plats där man har nästkommande granat/er placerade.

Fattar inte alls varför man skall "böka" & chansladda med en hand då man laddar precis lika snabbt / om inte snabbare då man för in granaten med vänster hand med fingret i skåran och höger hand som styrhand.

Det är bara att hålla med.....
Och det är slutstycket som blir varmt inte granathylsan.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.