Help - Search - Members - Calendar
Full Version: M/90, sen då???
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
gunsmoke4b
brow.gif Är det någon som vet något om det nya uniform system som är på väg in i kronan, Enl. de uppgifter som jag har fått på jobbet så är vi nu inne på slutförbrukning av M/90 systemet men har inte fått någon som helst vink på vad som skall köpas in istället för. Någon som har känningar uppåt???
os frontale
Har jag helt fel när jag säger att det är på g nya uniformer med MARKUS? dock helt osäker på detta.
gunsmoke4b
Markus hållar man fortfarande på att utveckla, det måste komma något tidigare. Vi har inte fett kvar med M/90 kvar i lager kan jag säga... banan_rock.gif
Team Member
Har hört att det planeras för uppdragsanpassad uniform i FM. Helt enkelt så specar man en lista på vad kläderna kan bli utsatta för, väder,vind,temp,fuktighet,slitage etc. Å så väljer man ut lämliga material.
Än så länge hade det bara testats i Afghanistan.
Väldigt mycket på prototypstadiet ph34r.gif

Känns som om det skulle bli väldigt kostsamt i längden, så dom enda som det kan vara aktuellt för är väl våra kära kollegor som presenterar sig med befattningsnummer ph34r.gif ph34r.gif ph34r.gif
;)
dxl
Menar du M90 SYSTEMET så kommer det nog vara kvar ett bra tag till.
Kanske kommer vissa delar såsom en del jackor, byxor, mössor att försvinna men själva M90 systemet lär vi nog ha kvar nu när det finns så mycket och det är ju så jädra flexibelt.
Magnus Redin
QUOTE (gunsmoke4b @ Oct 7 2004, 20:48 )
brow.gif Är det någon som vet något om det nya uniform system som är på väg in i kronan, Enl. de uppgifter som jag har fått på jobbet så är vi nu inne på slutförbrukning av M/90 systemet men har inte fått någon som helst vink på vad som skall köpas in istället för. Någon som har känningar uppåt???

Vad menar du med slutförbrukning?
1. Lagret av vissa plagg håller på att ta slut.
2. Utformningen är tekniskt omodern.
3. Utformningen är modemässigt omodern.
4. Något annat?

Är det nr 1 så undrar jag vad det finns för problem med att
låta några välrenomerade leverantörer ge offert på hundra
containrar plagg och sedan beställa. Eller vilken mängd som
nu är rimlig för att få bra pris.
gunsmoke4b
banghead.gif Vi börjar om...? M/90 systemet du bär idag är fältbyxa samt fältjacka modell 90-90P-90H, om det skulle ske någon förändring kommer det att byta betäckning av något slag?
Jag kan också meddela att det INTE finns speciellt mycket kvar av detta system i dagsläget, tro mig, jag jobbar på förrådet P-10 Strängnäs (än så länge). Med slutförbrukning menas att man kommer att köra slut på allt man har kvar av M/90-SYSTEMET, alltså måste det fram ett nytt system "typ" M/05, 06??? Förhoppningsvis med samma cammomönster som M/90 systemet, kanske en "vidarutveckling" av M-90 systemet, en hottad version??? camo.gif camo.gif camo.gif
BUCK
Vi börjar om...? M/90 systemet du bär idag är fältbyxa samt fältjacka modell 90-90P-90H, om det skulle ske någon förändring kommer det att byta betäckning av något slag?
Jag kan också meddela att det INTE finns speciellt mycket kvar av detta system i dagsläget, tro mig, jag jobbar på förrådet P-10 Strängnäs (än så länge). Med slutförbrukning menas att man kommer att köra slut på allt man har kvar av M/90-SYSTEMET, alltså måste det fram ett nytt system "typ" M/05, 06??? Förhoppningsvis med samma cammomönster som M/90 systemet, kanske en "vidarutveckling" av M-90 systemet, en hottad version???

Om M/90 byxor, jackor, mm börjar ta slut, behöver man ju bara sy upp mer.. man behöver ju knappast ta fram ett helt nytt system..

Förövrigt har ju olika lösningar på M/90 systemet skiftat / blivit "hottade" genom åren, men uniformen heter fortfarande M/90.

Tror inte det kommer ett nytt uniforms system för oss vanliga dödliga på åtskilliga år..
simon
Varför ändra på ett lyckat koncept, liksom typ?
2Sharp
QUOTE (simon @ Oct 8 2004, 19:09 )
Varför ändra på ett lyckat koncept, liksom typ?

Jag tycker ju att visst, M90 är en ok uniform, så länge det inte är speciellt blött eller blåsigt. Det är det ju sällan när man är ute i mörka, sköna skogen... NOT...

Inpregneringen håller en kvart, sedan är den dyngblöt och suger åt sig väta mer än stöter bort.
Hur många gånger har man inte stått på ett blåsigt övningsfält och vinden blåser rakt igenom uniformen?

Jämfört med en bra jacka i ex: gore-tex, jag har använt jänkarnas ECWCS jacka under fältmässiga förhållanden och skillnaden är väldigt uppenbar vad gäller att hålla värmen och komfort.

Absolut dags för att uppgradera alt. komplementera uniformssystemet.
gunsmoke4b
Att vi går på en slutförbrukning betyder inte att vi kommer att gå tillbaka till M/58-systemet eller något liknande??? banghead.gif banghead.gif banghead.gif
DET KOMMER INTE ATT KÖPAS UPP FLER UNIFORMER MODELL 90...KLART SLUT...
M/90-systemet kommer att "hottas" med tanke på MARKUS-systemet... Typ FJS-02
eller vad det nu heter, vad jag vet kommer det att bli en liknande variant av det Engelska system som finns, fast i "M/90-cammo".
Men detta är inte fastslaget... Det jag vill veta är ifall NÅGON vet vad som komma skall!!!
gunsmoke4b
TACK, 2SHARP.
EN som förstår galoppen...
Vargas
Du kan väl börja med att sammanfatta den information du har och lägga upp här på ett begripligt sätt. Vem/var/hur/när sades det att det inte skulle köpas in mer M/90? Vilka volymer kan det tänkas att finnas i lager? Along those lines ...

Ta det lugnt och ta det från början.
gunsmoke4b
Du kan väl börja med att sammanfatta den information du har och lägga upp här på ett begripligt sätt. Vem/var/hur/när sades det att det inte skulle köpas in mer M/90? Vilka volymer kan det tänkas att finnas i lager? Along those lines ...

Förlåt skall jag väl börja med att säg. Tack Vargas för att du kyler ner mig...

1. FMV har beslutat att några mer inköp inte kommer att göras av M/90-systemet.
2. Var???
3. Hur???
4. När???
Det jag VET är att det inte kommer att köpas in något mer av M/90 syst.
Troligtvis pga. utvärderingar av MARKUS-systemet.
HUR länge M/90-systemet kommer att räcka vet ag heller inte, men en M/90 uniform slits väldigt fort
KD803
QUOTE (gunsmoke4b @ Oct 8 2004, 19:30 )
Jag kan också meddela att det INTE finns speciellt mycket kvar av detta system i dagsläget, tro mig, jag jobbar på förrådet P-10 Strängnäs (än så länge).

Eftersom du jobbar på förrådet P 10 så kanske du kan upplysa oss andra dödliga om hur mycket det finns kvar.

För övrigt så håller man väl på att slutförbruka 9/39B också, men det betyder ju inte att den tar slut imorgon direkt.
gunsmoke4b
FCBK som har hand om den mtrl. är ungefär lika hemliga som SÄPO.
Tyvärr kan jag inte svara på detta...
Det är därför jag försöker luska lite med er om det är någon som vet någonting om vad som kommer i framtiden...
KD803
QUOTE (gunsmoke4b @ Oct 8 2004, 21:19 )
FCBK som har hand om den mtrl. är ungefär lika hemliga som SÄPO.
Tyvärr kan jag inte svara på detta...
Det är därför jag försöker luska lite med er om det är någon som vet någonting om vad som kommer i framtiden...

Så alltså vet vi inte att m/90 håller på att ta slut, bara att man inte kommer att köpa in fler än vad som redan finns? Med tanke på att m/90 anskaffades för invasionsförsvaret så känns det som att det lagret kommer att räcka ganska länge...
gunsmoke4b
1. När anskaffades m/90-systemet?
2. När började nedskärningarna inom FM?
Ser du likheterna...?
Har du inte läst tidigare inlägg, "den förbrukas fort" och
invasionshotet försvann ungefär vid samma tidpunkt.
M/90-systemet är bra, det håller jag med om.
Men kvalitén på tyget är skit, Vad jag vet bygger MARKUS på
typ gore tex -liknande mtrl, Engelsk sömnad.
Finns det någon som vet mer om detta???
2Sharp
QUOTE (gunsmoke4b @ Oct 8 2004, 21:41 )
Ser du likheterna...?
M/90-systemet är bra, det håller jag med om.
Men kvalitén på tyget är skit, Vad jag vet bygger MARKUS på
typ gore tex -liknande mtrl, Engelsk sömnad.
Finns det någon som vet mer om detta???

Kul knapp till höger, "citat"

Effekten blir som i detta inlägget smile.gif
KD803
QUOTE (gunsmoke4b @ Oct 8 2004, 22:41 )

Under 80-talet. Att leveranserna till största delen sedan skett under 90-talet är en annan sak. Jämför med t ex Gripen.

Tja, det beror på vad man menar. Men vi kan ju säga 90-talet.

Ser du likheterna...?

Nej, det gör jag inte.

Och eftersom vi inte får reda på hur mycket som finns i förråd så har vi ingen aning om ifall fältuniform m/90 tar slut om ett år, eller tio, eller tjugo...
106
QUOTE (gunsmoke4b @ Oct 8 2004, 22:41 )

1. Mitten på 80-talet, men man tillverkade uniformsplagg så sent som 4-5 år sedan (den beställningen var jackorna med ryggficka med lock och kardborrestängning).
2. 60-talet, men de större nedskärningarna i armén var under 90-talet.
Men kvalitén på tyget är skit,

Jag håller med om att den är omodern rent tekniskt, men hållbarheten på tyget har jag inga problem med, däremot går dragkedjor, knappar, flärpar och annat sönder lätt och dessutom krymper dem och tappar färg efter någon tvätt (på förråd alltså). Det är möjligt att man på förråden ser fler trasiga plagg, men jag har ännu inte lyckats ha sönder tyget så att jag behövt byta dem.
Jämför man med en del andra nationer ser våra uniformer väldigt hela och bra ut.

edit: tvåa
gunsmoke4b
[QUOTE=BJE,Oct 8 2004, 23:10 ][QUOTE=gunsmoke4b,Oct 8 2004, 22:41 ] 1. När anskaffades m/90-systemet? [/QUOTE]
Under 80-talet. Att leveranserna till största delen sedan skett under 90-talet är en annan sak. Jämför med t ex Gripen.
Har Gripen och 90-systemet några likheter???
Flygvapensystem mot uniformsystem, skärpning...
Försöksuniformerna med ryggficka, plockades bort av kostnadsskäl redan innan den kom ut som ordinarie uniform.
Har nu på senare tid blivit aktuell i VÄLDIGT liten beställningsomgång, KOM.
[QUOTE]2. När började nedskärningarna inom FM?[/QUOTE]
Den har du redan svarat på, KOM.
[QU OTE]Ser du likheterna...?[/QUOTE]
Nej, det gör jag inte.
UPPFATTAT, KOM.
[QUOTE]Har du inte läst tidigare inlägg, "den förbrukas fort" och
invasionshotet försvann ungefär vid samma tidpunkt.[/QUOTE]
FRÅGA, KOM?
Och eftersom vi inte får reda på hur mycket som finns i förråd så har vi ingen aning om ifall fältuniform m/90 tar slut om ett år, eller tio, eller tjugo...
RING FCBK; KLART SLUT...[/QUOTE]
http://www.i5.mil.se/photo.php?id=30082&aid=6660&oid=
KD803
QUOTE (gunsmoke4b @ Oct 9 2004, 00:20 )

Ja. Båda beställdes under invasionsförsvarets tid för den organisation som vi då skulle fylla upp. Dvs, betydligt större än vad vi ska ha idag. Alltså har vi idag överskott på materiel.

För övrigt så borde du jobba på ditt handhavande av citat-funktionen. "Förhandsgranska inlägg" kan rekommenderas. Misslyckas du med det så kan du alltid använda "Ändra" i efterhand.
jake the snake
[quote=gunsmoke4b,Oct 9 2004, 00:20 ] [QUOTE=BJE,Oct 8 2004, 23:10 ][QUOTE=gunsmoke4b,Oct 8 2004, 22:41 ] 1. När anskaffades m/90-systemet? [/QUOTE]
Försöksuniformerna med ryggficka, plockades bort av kostnadsskäl redan innan den kom ut som ordinarie uniform.
Har nu på senare tid blivit aktuell i VÄLDIGT liten beställningsomgång, KOM.
[QUOTE]2. När började nedskärningarna inom FM?[/QUOTE]
[QU OTE]Ser du likheterna...?[/QUOTE]
Nej, det gör jag inte.
UPPFATTAT, KOM.
[QUOTE]Har du inte läst tidigare inlägg, "den förbrukas fort" och
invasionshotet försvann ungefär vid samma tidpunkt.[/QUOTE]
FRÅGA, KOM?
RING FCBK; KLART SLUT...[/QUOTE]
http://www.i5.mil.se/photo.php?id=30082&aid=6660&oid= [/quote]
Ärligt talat så förstår jag inte ett ord av det som står i ditt inlägg.
jonte72
@gunsmoke4b

Vi ska även slutförbruka 'normalbandad 7,62 mm patron 10' - som det lär ta drygt 20 år att förbruka ;) .

Det köptes nog inte M/90 uniformer för 850 000 man, men det lär finnas en del - trots att vissa har kasserats.

När jag gjorde min värnplikt 1991-92 var det en som hade jacka med ficka på ryggen - flera i mitt hemvärnskompani har ryggficka på sina jackor ( både med och utan dragkedja).

Givetvis ska man utveckla uniformen med nya material mm, som sedan införs i "M90" kammo.
BUCK
Vargas gjorde ett tappert försök att strukturera denna tråd, men han misslyckades tydligen..
Vart vill du komma gunsmoke4b ??
Och för guds skull lär dig använda "QUOTE" funktionen..
gunsmoke4b
Jag börjar med att be om ursäkt till alla... För mitt sura humör tidigare.
"Sur käring samt uppsagd från FM)
Och jag kan göra ett tillägg att den person som skriver detta inlägg INTE har någon vidare datakunskap.
Jake the snake: DU har rätt - jag fattar det inte själv heller(läs ovan). 2Sharp har en genomgång med mig hur jag SKALL gå till väga...Vilket jag hoppas att han fortsätter med, tack 2Sharp, skuld till dig...
Finns det nu fler frågor ang. slutförbrukningen av M/90.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.