Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Vad är bäst för AK 4 vård
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
metaren
Jag och kompisarna försöker enas om vad det är bäst att vårda Ak 4 med när den ska lång förvaras=4-5månader
Fredriksson
Låt Gollum/vapenteknikern göra det.
Lämna in pangen på långtidsförvaring hos närmaste förråd, och hämta ut en ny när du anser att du behöver den.
martinator
Vapenfett 101.
Inehåller petroliumbaserat fett och vaselin. Avsett just för långtidsförvaring.
/martinator

EDIT: länk
www.fmuhc.mil.se/fmpub/pubdok/soldr_mtrl_fu.pdf
KD803
Använder du CLP för normal vård så är det SMX som ska användas vid långtidsförvaring. Börjar man blanda CLP och 101 så får man vara j-ligt noggrann med att torrtorka när man byter, annars blir det tråkigt.

Hur ska den långtidförvaras? Det enklaste är ju att plocka fram den var fjärde vecka och anolja med CLP så bibehåller man korrosionsskyddet.
Skuggan
SMX är vad jag fått rekomenderat för mig av vapentekniker..
både i Lumpen och senare i Hv..
Vargas
Det absolut klockrenaste ävjan för vapenvård är torpedolja 51. Punkt slut.
Detta baseras på erfarenheter från ett par capen-, torped- och artilleritekniker samt egna erfarenheter.
Tyvärr så tillverkas oljan inte längre enligt de uppgifter jag fått. Med andra ord är den ovanligare och mer värdefull i dagens läge än Majors-svett.
gunsmoke4b
[QUOTE]Det absolut klockrenaste ävjan för vapenvård är torpedolja 51. Punkt slut. [QUOTE]
Vem f..n har torpedolja hemma, frågas, kom.
P.S VARGAS, jag har dina bilder på repén, skickar dessa personligt, Vart, slut kom? D.S
Nifelhel
Nu tänker jag vara raljant....det har jag aldrig varit förut! laugh.gif

Först "vårdar" man ak'n med denna:

Sen tar man det som blir kvar och "förvarar" här eller på motsvarande plats:

vissel.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.