Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Avstånd i sida..
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Kasunen
2Sharp
Jag har av olika anledningar varit tvungen att fundera på vad som gäller vid säg grupps strid, framryckning växelvis..

Vad gäller för avstånd i höjd/sida?

Kollade igenom SäkI, men jag har för mig att från GU fanns det en lättare "formel"/tumregel?
Man jag kan för mitt liv inte komma ihåg den.. 7.gif

Hjälp!

smile.gif
GP720Englund
Tumregeln är att man rycker fram så långt som halva avståndet i bredd mellan omgångarna. Normalt ska man ha cirkus 5 m i bredd, men vid svärm ska avståndet ligga på c:a 20.

/M
2Sharp
QUOTE (GP720Englund @ Oct 6 2004, 16:40 )
Tumregeln är att man rycker fram så långt som halva avståndet i bredd mellan omgångarna. Normalt ska man ha cirkus 5 m i bredd, men vid svärm ska avståndet ligga på c:a 20.

/M

Ok, tack, men mellan de enskilda soldaterna i endast gruppsframryckning då?

Jag tycker mig minnas att 3 meter i sida och 3 meter i höjd, dvs lika många meter i sida som i höjd, dock låter det lite för enkelt?

smile.gif
Adam Wilhelm
2sharp: Menar du förbiskjutning/överskjutning?
Ksp skytten
Avståndet i sida minus en meter. Har man 5m lucka får man framrycka 4m.
2Sharp
QUOTE (Adam Wilhelm @ Oct 6 2004, 16:44 )
2sharp: Menar du förbiskjutning/överskjutning?

Förbiskjutning, avstånd i sida.. inte överskjutning smile.gif

Tack ksp-skytten....
Adam Wilhelm
OK... missförstod eftersom du pratade om höjd.
2Sharp
QUOTE (Adam Wilhelm @ Oct 6 2004, 16:49 )
OK... missförstod eftersom du pratade om höjd.

Ah, i höjd tänkte jag hur långt fram de som är framförvarande kan vara relativt till deras förskjutning i sida..
Djup och sida kanske hade varit bättre?

Sorry för att jag är otydlig...

smile.gif
Foxtrotcharliegrg
@2sharp
Avstånd i sida ska vara 2x avståndet i höjd/djup så du klarar 1000 streck-regeln (45 graders vinkel från skjutriktningen).

Ex: Om du framrycker som stridspar, och understödjer din kamrat, måste han vara 10m till höger/vänster om dig för att få framrycka 5m.
Framrycker han längre utan att bredda höger/vänster så finns det risk för vådabeskjutning.

Mvh,
Foxtrotcharliegrg
Adam Wilhelm
Som du skrev i trådens namn: Yr i mössan. biggrin.gif
Ing
QUOTE (Foxtrotcharliegrg @ Oct 6 2004, 17:56 )
@2sharp
Avstånd i sida ska vara 2x avståndet i höjd/djup så du klarar 1000 streck-regeln (45 graders vinkel från skjutriktningen).

Ex: Om du framrycker som stridspar, och understödjer din kamrat, måste han vara 10m till höger/vänster om dig för att få framrycka 5m.
Framrycker han längre utan att bredda höger/vänster så finns det risk för vådabeskjutning.

Mvh,
Foxtrotcharliegrg

Perfekt, precis vad jag lärt mig också.

smile.gif

Frågan är om det här gällde i skog med risk för otrevliga rikoshetter?
Dumt att chansa, jag tycker det låter som en sund regel att köra på. Jämt.
2Sharp
QUOTE (Foxtrotcharliegrg @ Oct 6 2004, 16:56 )
@2sharp

Mvh,
Foxtrotcharliegrg

Nu låter det bekant..

Tack till samtliga smile.gif

2Sharp - nu mindre yr i mössan.. smile.gif
Bad Karma

Ja, det gäller även i skog. Där är det nog inte kamraten jämte dig som riskerar att träffas av dina rikoshetter utan snarare folk längre ut på flankerna. Det som förhindrar det är 11-1 regeln.
Cheers
Ing
QUOTE (Bad Karma @ Oct 6 2004, 18:29 )

Ja, det gäller även i skog. Där är det nog inte kamraten jämte dig som riskerar att träffas av dina rikoshetter utan snarare folk längre ut på flankerna. Det som förhindrar det är 11-1 regeln.
Cheers

Ja, att DEN regeln gäller i skog vet jag, men gäller den enligt SäkI även på ett flygfält där det inte finns träd att rikoshettera mot? ;)

Inte för att krångla till det, testa gränserna och skjuta polaren i ryggen.. utan mest för att det är kul att veta.
Bad Karma
Ja, att DEN regeln gäller i skog vet jag, men gäller den enligt SäkI även på ett flygfält där det inte finns träd att rikoshettera mot?

Självklart. Onödigt att krångla till det. Om man skulle ha olika avstånd i olika terräng så hade det nog blivit lite missförstånd när man kommer till ett skogsbryn etc.
jake the snake
QUOTE (Bad Karma @ Oct 6 2004, 18:29 )
Det som förhindrar det är 11-1 regeln.

Läser du ut detta som "elva till ett regeln" eller "två till ett regeln"?
Bad Karma
elva till ett. annars hade jag skrivit 2-1. ;)
öwall
@2sharp

Mvh,
Foxtrotcharliegrg

jag förstår inte sambandet mellan 45 grader och 2:1-förhållandet, är det 2:1 bara för att man ska klara 45 grader med marginal eller?
Foxtrotcharliegrg
QUOTE (öwall @ Oct 8 2004, 20:43 )
@2sharp

Mvh,
Foxtrotcharliegrg

jag förstår inte sambandet mellan 45 grader och 2:1-förhållandet, är det 2:1 bara för att man ska klara 45 grader med marginal eller?

Det är för att förenkla det för dig OCH ha marginalen på din sida. Enklare att tänka "2:1" eller "ca 45 grader" i stressande situationer än att hala fram miniräknaren och komma fram till att din skjutgräns vänster/höger till egen framryckande trupp kan vara 63,4 grader från kl 12/rakt fram. Om de följer samma 2:1-regel...
K.I.S.S-principen = Keep It Simple Stupid biggrin.gif

Mvh,
Foxtrotcharliegrg
jake the snake
QUOTE (Bad Karma @ Oct 6 2004, 20:47 )
elva till ett. annars hade jag skrivit 2-1. ;)

Ok. Då förstår jag inte hur du menar. Regeln heter 2:1. (Två till ett).

Hur menar du med elva till ett? Var kommer elva in i bilden?
LeadHead
Ehh... Du får skjuta i riktning mellan kl 11 och 1. En "timme" på vardera sidan om kl 12...? Vad är det för konstigt med det? Nu blir det mindre än 45 grader men ändå...

Jag tänker dock Q1000, halva avståndet i djupled jämfört med i sidled.
jake the snake
QUOTE (LeadHead @ Oct 9 2004, 02:05 )
Ehh... Du får skjuta i riktning mellan kl 11 och 1. En "timme" på vardera sidan om kl 12...? Vad är det för konstigt med det? Nu blir det mindre än 45 grader men ändå...

Jag tänker dock Q1000, halva avståndet i djupled jämfört med i sidled.

Det är inget konstigt med det, jag hade bara aldrig hört det förr.

Regeln som används nu heter 2:1 regeln och den beskrivs utförligt av andra i tråden.
Bad Karma
Det är inget konstigt med det, jag hade bara aldrig hört det förr.

Regeln som används nu heter 2:1 regeln och den beskrivs utförligt av andra i tråden

Ni diskuterar två helt olika regler. 2:1 bestämmer när du får skjuta. Alltså om du har dubbla bredden till din kamrat jämfört med djup. Om din eldställning nu uppfyller dom kriterierna så betyder inte det att du får bränna iväg kulor vart du vill utan du får ändå bara avge eld mellan ditt kl 11 och 1. allt för att undvika vådabeskjutning.
Solklart? ;)
jake the snake
QUOTE (Bad Karma @ Oct 9 2004, 12:24 )
Solklart? ;)

Crystal.

Men fick du lära dig detta i lumpen eller senare? Min uppfattning är att man skall kunna få verka inom hela gruppens eldområde, och går inte det, så skall gruppchefen tilldela den soldat som inte kan verka inom gruppens eldområde ett eget begränsat.

Jag säger alltså inte att du har fel, jag har bara aldrig hört regeln förr, och därför är jag av naturen skeptisk. B)
Bad Karma
Crystal.

Men fick du lära dig detta i lumpen eller senare? Min uppfattning är att man skall kunna få verka inom hela gruppens eldområde, och går inte det, så skall gruppchefen tilldela den soldat som inte kan verka inom gruppens eldområde ett eget begränsat.

Jag säger alltså inte att du har fel, jag har bara aldrig hört regeln förr, och därför är jag av naturen skeptisk. 

Jag fick lära mig det i lumpen. Just 11 - 1 regeln är inget man använder i en grupps fasta eldställning utan under växelvis framryckning när man av förklarliga skäl inte kan verka inom hela gruppens eldområde.
jake the snake
QUOTE (Bad Karma @ Oct 9 2004, 13:03 )
Crystal.

Jag säger alltså inte att du har fel, jag har bara aldrig hört regeln förr, och därför är jag av naturen skeptisk. 

Jag fick lära mig det i lumpen. Just 11 - 1 regeln är inget man använder i en grupps fasta eldställning utan under växelvis framryckning när man av förklarliga skäl inte kan verka inom hela gruppens eldområde.

Ok. Låter inte helt fel! Ska ta den med mig.
Tack!
Bad Karma
Nemas problemas. B)
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.