Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Radaranläggningar i Sthlms skärgård?
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Kasunen
H3NPHLO
Hej

Jag undrar om någon har info över radaranläggningarna som finns/fanns i Stockholms skärgård.
Är nämligen uppvuxen på sjön och undrar om stora radarmasten på Kaskär och södra Ornö fortfarande är i drift samt de "små" radarna i Järnholmssund.

MvH H3NPHLO
KD803
PS-15, dvs de stora burkarna på ca 100m höga master, är inte längre i bruk. PS-870 är i allra högsta grad i bruk och läget på dessa ska vi nog inte diskutera här...
H3NPHLO
Tack för svaret.

Ok.
Har PS-870 radarna längre eller kortare räckvidd än PS-15?
Vet du även vad marinens "båt" radar som sitter på ca: 3-4 meter höga master heter?

MvH H3NPHLO
KD803
QUOTE (H3NPHLO @ Oct 5 2004, 21:38 )
Har PS-870 radarna längre eller kortare räckvidd än PS-15?

Både och. Det beror på om man avser störd eller ostörd miljö.
Leo77
som sagt detta ska nog inte diskuteras här, däremot vad som påverkar en radars räckvidd och upplösning är ju ren fysik. Se bara till att inte koppla det till någon svensk radarstation..
KD803
QUOTE (Leo77 @ Oct 6 2004, 17:09 )
som sagt detta ska nog inte diskuteras här, däremot vad som påverkar en radars räckvidd och upplösning är ju ren fysik. Se bara till att inte koppla det till någon svensk radarstation..

Tja, eftersom uppgifter om räckvidder m m sitter i trapphuset på StrilS så är det knappast hemliga uppgifter. Men eftersom jag inte är säker på vad som är offentligt så kan vi sammanfatta det med att PS-15 är från 60-talet, PS-870 från 80-talet. Så då kan alla dra sina egna slutsatser om vilken som har bäst störskydd. ;)
C 2.a pjäs
Kan ju vara marinens kustspaningsradar också. Eller mätstationerna till fasta batterier. De hette Arte följt av ett nummer...
Mattan
Tja!

Att uppgifter om radarstationerna sitter på väggarna i StriC betyder ju inte att de uppgifterna bör bli kända för gemene man. Det som är hemligt är var de finns, för jag tvivlar på att radarnas prestanda skulle vara okända för den lede fi. Och de väggarna informationen sitter på finns trots allt en bit in i "berget" som i sig är "Top secret"
KD803
QUOTE (Mattan @ Oct 11 2004, 22:32 )
Tja!

Att uppgifter om radarstationerna sitter på väggarna i StriC betyder ju inte att de uppgifterna bör bli kända för gemene man. Det som är hemligt är var de finns, för jag tvivlar på att radarnas prestanda skulle vara okända för den lede fi. Och de väggarna informationen sitter på finns trots allt en bit in i "berget" som i sig är "Top secret"

Nja, StrilS är alltså StrilSkolan i Uppsala. Det är ett vanligt (nåja) kontorshus ovan mark, inget berg. Även om det inte är öppet för kreti och pleti så tvivlar jag skarpt på att man skulle hänga upp hemlig information som utsmyckning i trapphus. Särskilt inte som det är tjänstefel att inte låsa in hemlig information i säkerhetsskåp om den inte är under ständig tillsyn...

edit: För övrigt så är det svårt, för att inte säga omöjligt, att hemlighålla dessa stationers placering för andra än svenska civilister. Om satelliterna skulle ha missat dem under uppbyggnad så är de med all sannolikhet inpejlade eftersom de används i den dagliga incidentberedskapen. Därmed inte sagt att jag här tänker berätta vad de står.

För övrigt så har ÖB himself offentliggjort hur många stationer vi har av typ 860 och 870. Det står nämligen i underlaget inför propositionen, så uppenbarligen anses detta inte vara hemligt längre. blink.gif
Mattan
Oups! :(

Trodde du menade StriC, så då förtår jag varför datan inte känns så hemlig.
Förhoppningsvis hinner vi bekämpa fi innan denne kan slå ut våra fina radarstationer.
Sir Vival
QUOTE (BJE @ Oct 12 2004, 14:44 )
Särskilt inte som det är tjänstefel att inte låsa in hemlig information i säkerhetsskåp om den inte är under ständig tillsyn...

Jammen det är den ju om den (informationen) sitter på en vägg... :P

SORRY!
larsev
QUOTE (BJE @ Oct 6 2004, 17:27 )
QUOTE (Leo77 @ Oct 6 2004, 17:09 )

Tja, eftersom uppgifter om räckvidder m m sitter i trapphuset på StrilS så är det knappast hemliga uppgifter. Men eftersom jag inte är säker på vad som är offentligt så kan vi sammanfatta det med att PS-15 är från 60-talet, PS-870 från 80-talet. Så då kan alla dra sina egna slutsatser om vilken som har bäst störskydd. ;)

Oavsett om uppgifterna finns uppsatta i trapphuset på StrilS eller inte så lämpar det sig inte att diskutera räckvidder om speciella radarsystem på detta forum då forumet är helt öppet för läsning.
Jag antar att inte vem som helst kan kliva in på StrilS hur som helst. ph34r.gif
KD803
QUOTE (larsev @ Oct 12 2004, 18:18 )
Jag antar att inte vem som helst kan kliva in på StrilS hur som helst. ph34r.gif

Trapphuset i fråga ligger faktiskt i den del av huset som dagtid är öppet. Har man bara kommit in genom vakten, vilket inte kräver särskilt mycket, så är det med andra ord i stort sett fritt fram. De delar av StrilS där det finns saker som är hemliga är det betydligt svårare att få tillträde till.
larsev
QUOTE (BJE @ Oct 12 2004, 20:05 )
QUOTE (larsev @ Oct 12 2004, 18:18 )

Trapphuset i fråga ligger faktiskt i den del av huset som dagtid är öppet. Har man bara kommit in genom vakten, vilket inte kräver särskilt mycket, så är det med andra ord i stort sett fritt fram. De delar av StrilS där det finns saker som är hemliga är det betydligt svårare att få tillträde till.

Kan man som privatperson komma in i StrilS lokaler utan att ha anmält det i förväg??
Muppen
En radarstations maximala räckvidd är av mindre betydelse eftersom man på så långa avstånd endast "ser" en bra bit upp i luftrummet (pga jordens krökning och andra hinder), och där befinner sig vanligen inte stridsflyg.
En annan faktor som har betydelse för en radarstations räckvidd är hur många svep/minut den klarar av, ju fler desto kortare räckvidd.
Däremot är det desto viktigare att man har ett effektivt störskydd så att man kan följa flyget när de väl kommer innanför räckvidden.
106
QUOTE (Muppen @ Oct 12 2004, 22:34 )
En radarstations maximala räckvidd är av mindre betydelse eftersom man på så långa avstånd endast "ser" en bra bit upp i luftrummet (pga jordens krökning och andra hinder), och där befinner sig vanligen inte stridsflyg.

På PS-15 försökte man till viss del öka radarhorisonten genom att sätta den i toppen på en 100m hög mast. Jag vet inte om du med svep menar antal varv antennen snurrar eller antal pulser.
Om man inte har kodade pulser innebär en högre PRF (pulsrepetitionsfrekvens) att den praktiska räckvidden minskar eftersom radarn inte kan hålla reda på vilken puls ekot kommer ifrån.

En sida med lite räckvidder för olika radarsystem,bland annat PS15, PS-66, PS-70, PS-860 och PS-870 (vet inte hur tillförlitliga fakta är): http://www.harpoonhq.com/encyclopedia/HTML..._facilities.htm
Leo77
För att inte gå allt för djupt in på den sk "radarekvationen" så har inte räckvidden lika stor betydelse längre..

Vi skulle kunna öka våra räckvidder på våra radarstationer skapligt enklet, genom att minska PRF och sänka rotationshastigheter, men frågan är vad vi skulle se??

Att man kan se en 747 på 50 mils avstånd är ju kanske inte lika viktigt som att hitta jaktflyg med liten radarmålarea. Hur man taktiskt använder sig av den information som man får in är det viktiga (och det hemliga).

Om man sen lägger till störskydd (och börjar prata modernare enheter typ UndE23 och PS-861) så drar det ju med ner räckvidden eller framför allt träffsannorlikheten på radarns förmåga.
KD803
QUOTE (larsev @ Oct 12 2004, 20:35 )
Kan man som privatperson komma in i StrilS lokaler utan att ha anmält det i förväg??

Ja, stora delar av huset är som vilken kontorslokal som helst. Däremot så är det inte omöjligt att någon reagerar över att en civilklädd person kliver in, men det skulle jag inte hålla för säkert.

Däremot så måste man fortfarande komma in genom garnisionsvakten.
målobs
QUOTE (106 @ Oct 12 2004, 23:00 )
En sida med lite räckvidder för olika radarsystem,bland annat PS15, PS-66, PS-70, PS-860 och PS-870 (vet inte hur tillförlitliga fakta är): http://www.harpoonhq.com/encyclopedia/HTML..._facilities.htm

Troligen rätt tillförlitlig. Med tanke på att 860 är en radar som från början satt på hangarfartygen så bör det ju finns en del uppgifter om den utan att det har "läckt" från svenska försvarsmakten.

:P
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.