QUOTE (Mattan @ Oct 11 2004, 22:32 )
Tja!
Att uppgifter om radarstationerna sitter på väggarna i StriC betyder ju inte att de uppgifterna bör bli kända för gemene man. Det som är hemligt är var de finns, för jag tvivlar på att radarnas prestanda skulle vara okända för den lede fi. Och de väggarna informationen sitter på finns trots allt en bit in i "berget" som i sig är "Top secret"
Nja, StrilS är alltså StrilSkolan i Uppsala. Det är ett vanligt (nåja) kontorshus ovan mark, inget berg. Även om det inte är öppet för kreti och pleti så tvivlar jag skarpt på att man skulle hänga upp hemlig information som utsmyckning i trapphus. Särskilt inte som det är tjänstefel att inte låsa in hemlig information i säkerhetsskåp om den inte är under ständig tillsyn...
edit: För övrigt så är det svårt, för att inte säga omöjligt, att hemlighålla dessa stationers placering för andra än svenska civilister. Om satelliterna skulle ha missat dem under uppbyggnad så är de med all sannolikhet inpejlade eftersom de används i den dagliga incidentberedskapen. Därmed inte sagt att jag här tänker berätta vad de står.
För övrigt så har ÖB himself offentliggjort hur många stationer vi har av typ 860 och 870. Det står nämligen i underlaget inför propositionen, så uppenbarligen anses detta inte vara hemligt längre.