Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Användande av spårljus.
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Kasunen
Lt. Payne
Några frågor som kräver klara besked och regelhänvisning (Gissar att The Swede tar dom). ;)

1. Är det tillåtet att använda spårljus vid vakttjänst i Fredstid?
2. Om det är tillåtet, vilka förutsättningar ska vara uppfyllda?
3. På vems order får det laddas med spårljus VaktC, kompch eller?
4. Om det är inte tillåtet var hittar jag rätt regelhänvisning?

Förtydligande:

Jag är bara nyfiken, har inte för avsikt att praktisera detta. Som information till nyfikna.I min lilla värld ger ett varningsskott med spårljus ännu ett intryck som förtydligar budskapet från vaktposten.
Bamse
Kan inte svara på frågorna angående regelverket men är det inte så att spårljuset inte tänder för än ca efter 50 m?

I så fall är väl användandet inom skyddsvaktsram begränsat.... eller har du något exempel?
Kimster
Utan att kunna ge ett svar på frågan ifrågasätter jag behovet av att använda spårljus vid vakttjänst.

Jag kan inte förstå hur det skulle påverka mer än att nån skjuter skarpt mot dig.
Jag undrar oxå om du ens hinner reflektera att det var ett spårljus i bössan om man är boven.
Den millisekund det röda syns innan den träffar marken motsv tror jag inte gör ett enda dugg nytta, om de ens syns nått då vakttjänst handlar om mycket korta avstånd.
Sen tror jag väll samtidigt att det heller inte gör någon skada.
Mer att typ spara spårljusen till den riktiga striden istället.
Lt. Payne
Ett spårljus skulle kunna förstärka vaktpostens "budskap".

För ett varningskotts syfte är att lämna budskapet: Jag bestämmer här och du kommer själv att få ta konsekvenserna av din nästa handling.

En mynningsflamma syns inte alltid och en mynningsknall är inte alltid en effektiv markering av gränser beroende på hur situationen ser ut.

Har man varit på "mottagarsidan" av spårljus har man en annan syn på vad ett sånt betyder.

Det är inte alltid man använder marken som kulfång, man kan med fördel använda ofarlig riktning vilket även kan ge egna förband en varning om att egen trupp höjer våldstrappan.

@Kimster
Anser du inte att skjuta skarpt i varningssyfte ingår i stridshandlingar?
Nifelhel
Hmm funderat lite nu. Är det befogat att skjuta varningsskott på över 70m? För liksom 7.62 slprj tänds ju först ca70m ut i sin kulbana... För jag antog att det var Hv som närmast att relatera till.

Och här bröt Nifelhel mot sin gyllene regel: Assumption is the mother of all fuckups! Sorry!
Lt. Payne
QUOTE (Nifelhel @ Oct 5 2004, 21:47 )
Är det befogat att skjuta varningsskott på över 70m? För liksom 7.62 slprj tänds ju först ca70m ut i sin kulbana... För jag antog att det var Hv som närmast att relatera till.

Man kan ju inte förbereda sig alla situationer.. ;)
De lägen jag tänkte på var utanför vaktprovens tillrättalagda verklighet.

Det finns ju element som inte man kan styra , typ väder och vind som inte gör att ditt anrop kan höras, platser som inte kan bevakas i direkt anslutning men från ett avstånd. Stridslarm som gör att du inte kan höras mer än några meter.

Finns väl fler exempel, men dessa är ju några där spårljusvarningsskott kanske hade haft ett användningsområde.

Finns det något annat försvar i hedenhösarnas rike än de frivilliga? ;)
Amfibieslusken
@Lt.Payne: Spårljus är onödigt. Lyssatsen syns inte från "mottagarens" sida ändå. Det så kallade budskapet framkommer tydligt av smällen från vapnet.
The Swede
QUOTE (Amfibieslusken @ Oct 5 2004, 22:30 )
@Lt.Payne: Spårljus är onödigt. Lyssatsen syns inte från "mottagarens" sida ändå. Det så kallade budskapet framkommer tydligt av smällen från vapnet.

Murphys law of combat:

Tracers works boths ways

Jag kan inte svara på din fråga Lt Payne, jag är dock smickrad över din tro på mina kunskaper. biggrin.gif
Jag har inte sett skrivet någonstans att det inte skulle vara tillåtet men ej heller att det skulle vara tillåtet.

The Swede pansar2.png
Rune Frunkh
Om man vänder på det: Varför skulle det inte vara tillåtet att ladda med just spårljus? Gör de extra ont eller skadar "offret" onödigt mycket? Under vakttjänst skjuts det sällan så mycket att större fara för skogsbrand hinner uppstå. Vill man visa att man menar extra mycket allvar som post gör man det enklast genom att plocka bort flamdämparen - fungerar mycket bra i mörker också.

Finns det någon som har hittat någon regelhänvisning, annan än "en-storebrors-kompis-kusin-som-känner-en-jägare-som-har-varit-i-legionen-men-nu-är-specialinstruktör-i-ett-okänt-Hemvärnskompani", så lägg fram den. Finns ingen regel (SäkI motsv.) är det väl bara att avlsuta tråden? --> Mission Accomplished!

blink.gif
dxl
Altså att medvetet skjuta någon med spårljus känns lite väl overkill.
Inte minst för att det antagligen gör jävulskt mycket ondare och förutom sårskada kan ge upphov till brännskada.
The Swede
QUOTE (dxl @ Oct 5 2004, 23:32 )
Inte minst för att det antagligen gör jävulskt mycket ondare och förutom sårskada kan ge upphov till brännskada.

Hur tror du ksp-skyttarna gör? Siktar bredvid?
Kimster
QUOTE (Lt. Payne @ Oct 5 2004, 21:37 )
@Kimster
Anser du inte att skjuta skarpt i varningssyfte ingår i stridshandlingar?

Vet inte vad du menar, men visst är det en handling som kan motsvara en stridshandling, sen om det är "strid" vet jag inte jag kan påstå.

Men som sagt, onödigt är ett ord jag kan tycka spårljus är, samt om det ens nu syns.
dxl
QUOTE (The Swede @ Oct 5 2004, 23:42 )

Hur tror du ksp-skyttarna gör? Siktar bredvid?

Ok förtydligande:
Jag antog att frågeställningen gällde vakttjänst i en tid då det inte råder krig och personen man kan tänkas skjuta är antingen terrorist eller bosse som druckit för mycket och inte fattar att ett halt är ett HALT.

Då anser jag att man inte ska orsaka mer lidande i sitt "offer" en vad man behöver genom att använda spårljus.
Om man är i en situation där man använder en ksp så känns det som att situationen är av arten att "när allt är slut så är du antingen levande eller död"

Gör jag mig lite förståd iaf?
*ser lite tveksam ut*

salute.gif
Lt. Payne
QUOTE (Rune Frunkh @ Oct 5 2004, 23:22 )
Vill man visa att man menar extra mycket allvar som post gör man det enklast genom att plocka bort flamdämparen - fungerar mycket bra i mörker också.

Nej det är inte seriöst att ta bort flamdämparen. En av dess funktioner är att hålla ihop mynningen. Att skjuta utan flamdämpare är inte hälsosamt.
KattenJansson
[quote=Lt. Payne,Oct 6 2004, 06:27 ]

[/QUOTE]
Nej det är inte seriöst att ta bort flamdämparen. En av dess funktioner är att hålla ihop mynningen. Att skjuta utan flamdämpare är inte hälsosamt. [/quote]
Den där biten med att "hålla ihop mynningen" får du allt ta och utveckla. Låter mkt märkligt!
tango.

Ja, det lär ju inte göra ont med en vanlig 7.62 i benet... blink.gif
2Sharp
QUOTE (tango. @ Oct 6 2004, 07:22 )

Ja, det lär ju inte göra ont med en vanlig 7.62 i benet... blink.gif

Jag har svårt att tro att en 7.62 kula någonsin skulle nöja sig med att stanna kvar i benet..
Framförallt på de korta avstånden vi snackar om gällande skyddsvakt (motsv.)

Personligen hade jag inte ägnat en tanke åt det, ladda med vad du har..
Lt. Payne
QUOTE (KattenJansson @ Oct 6 2004, 07:36 )
Den där biten med att "hålla ihop mynningen" får du allt ta och utveckla. Låter mkt märkligt!

Jag fick lära mig det av en instruktör att flamdämparen hjälper till att hålla ihop pipmynningen. Det är en del i vapnets konstruktion.

Själv gissar jag att det har med möjligheten att skjuta automateld att göra. Inga enkelskottsvapen har det, men de flesta militära automatvapen i de kalbrarna har de. De som kan mer om vapen här än jag får rätta mig om jag har fel.
KD803
QUOTE (Lt. Payne @ Oct 6 2004, 08:56 )
Själv gissar jag att det har med möjligheten att skjuta automateld att göra. Inga enkelskottsvapen har det, men de flesta militära automatvapen i de kalbrarna har de. De som kan mer om vapen här än jag får rätta mig om jag har fel.

Borde ha mer med piplängden att göra. Kortare pipa = mer oförbrända krutrester vid mynningen som skapar mynningsflamma. Repetergevär har i allmänhet längre pipor än automatkarbiner.
kronvrak
Om man vänder på det: Varför skulle det inte vara tillåtet att ladda med just spårljus?

Med tanke på vad man får använda i vapenväg vid vakttjänst så förstår jag inte hur man kan förbjuda spårljus.
Larsson
Om man vänder på det: Varför skulle det inte vara tillåtet att ladda med just spårljus? Gör de extra ont eller skadar "offret" onödigt mycket?

Följande står att läsa på Medical Department, United States Army, Wound Ballistics.
Kapitel 2 - Ballistic Characteristics of Wounding Agents - Scrolla ner till sida 96.

Wounds resulting from tracer, incendiary, or HE bullets
are complicated by various effects peculiar to the particular missile.
Tracer and incendiary bullets not only introduce
the factors peculiar to their chemical characteristics
but usually produce severe wounds because of
their comparative lack of stability, their low cohesiveness,
and their poor ballistic characteristics resulting from loss of mass.
They often yaw badly and break up on impact.
Wounds often suggest the use of explosive bullets.
Lt. Payne
QUOTE (dxl @ Oct 6 2004, 00:03 )
Jag antog att frågeställningen gällde vakttjänst i en tid då det inte råder krig och personen man kan tänkas skjuta är antingen terrorist eller bosse som druckit för mycket och inte fattar att ett halt är ett HALT.

Då anser jag att man inte ska orsaka mer lidande i sitt "offer" en vad man behöver genom att använda spårljus.

Min tanke var att första skottet ska vara ett varningsskott, med andra ord tydligt visa att vaktposten menar allvar.

Om situationen utvecklas till att första skottet måste vara verkanseld är ju ammunitionsvalet av mindre betydelse, det är ju du och dina kamraters säkerhet som går först.

Min framtid och min hälsa går före busens.

@Larsson
Tack för länken.
Boa
För min del så tror jag att "buset" ger blanka f*n i om det är spårljus eller inte, om han ser det eller inte... "Någon skjuter mot mig" surprise.gif
Vaktens budskap är skickat...

Om nu det inte finns något som förbjuder spårljusen och det är tilldelat och clearat med högre befäl så visst.... använd det om du tycker att det behövs.
För egen del så ser jag ingen nytta med det i bevakningstjänst.
Skulle jag, mot förmodan, använda spårljusen och behöva skjuta verkanseld så skulle jag inte ha några betänkligheter med tanke på svårare skador...
Det är i vilket fall 1000 olika faktorer som spelar in hur svåra skadorna blir och om dessa faktorer ökar till 1001 så...

Men ve mig om jag skulle behöva och inte ha svart på fötterna, fastän man är en karl med krut på näsan....

Men visst det är min egen subjektiva bedömning. ;)
C 2.a pjäs
Enligt SoldR Karbin är det förbjudet att använda spårljus vid vakttjänstgöring. Står på sidan 27.SoldR Karbin
Ehuru det är tillåtet för andra vapentyper undandrar sig både sig min bedömning och mitt vetande. navy2.gif
GC1
att tänka på vid varningsskott med spårljus är att lyssatsen lätt lossnar vid nedslag och kan fara all världens väg och man tappar då kontrollen på verkan.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.