Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Duellfickan - Inget speciellt med svenska blåbär..
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
Sytare
Satt och läste igenom tactical.dk och erfarenheterna från Irak .

På den sidan så har Kjeld också publicerat bilder på hur han ordnat sin utrustning. Då slogs jag av en tanke, kollade in Blackhawk Industries, Web-tex och många andra fabrikatörer av taktiskt mtrl, och mig veterligen så är det bara vi som kör med duellfickan.

Jag tycker ju att det är en väldigt fin liten pryl, men varför är vi fortfarande dom enda som kör med den? Vad är bättre? Gör Magpuls och olika hemsnickrade lösningar duellfickan överflödig, skulle man haft en extra magasinsficka och magpuls istället?
Adam Wilhelm
Nu har jag inte så stor erfarenhet (duh! blink.gif ) av duellfickan men de gånger jag har testat den så känns den onödig.
Jag gillar inte att dela upp mina magasin, jag vill ha dem på samma ställe. Alltså i vanliga magasinfickor.
Fu Kjellberg

Här har du något liknande som duellfickan.
Amerikanerna har en del sådana öpnna fickor på sina riggar eller interna magfickor med endast en liten flärp över.

Exempel på interna fickor som funkar som duellfickor.
Kolla över reconfickan så förstår ni vad jag menar.
Går toksnabbt att komma åt dom maggen.
Patroels
Kanske är det "kravet" till placeringen som är kruxet med duelfickan?

Har för mig at det var The Swede som hadde lånat duelfickor av kollegorna, som en sorts minimering av platsbehovet (till mag's) på hans SV2K?
I så fall, en bra lösning med ett inte-så-gennomtänkt produkt.

Annars ser jag faktisk inget behov för SV2K's duelficka om placeringen är dikterad til axlerna alt. högst uppe på bröstet:
1. Jägarmag är funkis... Och snabbare!
2. Den är i vägen för evt. bärande av rygga.

Men-men, det här är ju bara betraktningar från hinsidan vattnet.

MVH
Troels
Fk.Mandrake
Jag har ingen egen erfarenhet av duellfickan men kan tycka att den känns om inte onödig så direkt felplacerad. Att ha saker satta upp och ner har jag aldrig gillat. Om det finns risk att de trillar ur så kommer de att göra det och naturligtvis då man behöver dem som mest!

Jag kunde tänka mig att ha en duellficka placerad vågrätt på nedre delen av höger brösthalva. Detta för att jag tycker att rörelsemönstret i en eventuell omladdning då blir lättare.

Edit/Stavfelsnisse.
2Sharp
Jag hajar inte riktigt detta hur man skall använda duellfickan heller?
Skulle inte komma på tanken att stå upp och byta magasin, och det är ju dät den kan ev. ge en liten fördel jämfört med de vanliga magasinsfickorna.

Jag har använt den och då haft den monterad omvänt, dvs med öppningen uppåt.
Då är den hyfsat lätt att komma åt i liggande också.
(Dock är min uppfattning att magasinen sitter mycket bra i duellfickan, dels är den tight och dels har den en gummisnodd du kan säkra den med.)

Jag tycker den bara är i vägen.. jag kommer inte att använda den i fortsättningen.

Ett alt. är att bara ha duellfickor och färsta de på västen för att få en något mer slimmad profil om man "bor" i pansarfordon ofta.
Fu Kjellberg
Tollen@

Här har du en bild på Keld när han var nere i Irak.

Där använder han 3 st paraclete fickor som är öppna.
På riggen sitter även BHI STRIKE double M4 ficka, BHI STRIKE utilityficka,
BHI STRIKE medical ficka, BHI STRIKE admin ficka och en HSGI strobeficka i M84 kamo. Allt sitter på EN BHI STRIKE recon rig.

Och som lårhölster ett HSGI också i M84 kamo.

Ett under att han inte självantänt laugh.gif
Sytare
Då ska vi se var vi kan börja...

Fu Kjellberg
Är dessa fickor (med bara en flärp över) något som används eller är det en möp-produkt? Den ser ju t.o.m. värre ut än duellfickan då det inte ser ut att finnas något som spänner om den. Hur är det med chestriggen/hemmabygget (har sett den här i forumet tidigare!) hur är risken att sakerna rammlar ur därur?

OT: Känner igen den där sjukvårdsfickan från tactical.dk, var hittar man den?

Fk.Mandrake
Din analys är en som jag finner mycket riktig. Jag har själv duellfickan placerad där, och det fungerar bra vid sittande omladdning. Risken att tappa magasinet har gjort att jag under GU-tiden aldrig hade nå't magasin där om jag inte skulle skjuta, men nu så drar man om det så tight att det sitter tills man drar ut det.

2Sharp
Jag skulle också vilja lägga den lilla djäkeln i skåpet, om det inte vore för att mina båda magasinsfickor redan var upptagna med jägarmagg. Man skulle hellre vilja ha en extra magasinsficka men det vill inte makterna veta av.

Fu Kjellberg igen
horny.gif Där ser det djävlar i mig ut som en förbannat funkis lösning. Fan att man bara är furrir än så länge...
RaVeN
Duellficka + 7.62= banghead.gif
+ att den är ivägen när den sitter på rekomenderad plats när man ska skjuta vä.
Fu Kjellberg
Tollen.
Tactical tailorfickan har ett resårband över magget som håller.
På våra duellfickor sitter ett resår över magpulen som låser + att dom är rätt tajta mot kroppen.
Det brukar sitta resår på dom öppna fickorna med.

Medicalfickan har dom bla på D-gear.
Sytare
QUOTE (RaVeN @ Oct 5 2004, 22:27 )

Tro mig, du missar ingenting egentligen...
Men om du ska få nå'n nytta av duellfickan så tycker jag att du lyssnar till Fk. Mandrake och mig: Montera (förutsatt att du är högerhänt) duellfickan längst till vänster på höger brösthalva, precis under gummihällorna och i endast en rad. Där funkar den allra bäst, men om du sen ska köra 7.62 (á Ak4) så lämna skiten nå'nstans tills tidens slut eller avrustning...

Jag har väl fått min fråga hyfsat besvarad nu, och jag vill tacka och bocka.
Fk Satan
Duellfickan är perfekt för att ha kexchoklad i! Ett annat bra användningsområde för den är att ha karta & kompass, Bära kniven i den osv. Finns många små användningsområden för duellficken. Men kanske inte de användingsområden som "utvecklaren" har tänkt att den ska användas till...

Själv har jag kniv och ngr energibars i den fickan. Min stf kör med karta och kompass i duellfickan.
Sytare
QUOTE (Fk Satan @ Oct 5 2004, 22:46 )
Duellfickan är perfekt för att ha kexchoklad i! Ett annat bra användningsområde för den är att ha karta & kompass, Bära kniven i den osv. Finns många små användningsområden för duellficken. Men kanske inte de användingsområden som "utvecklaren" har tänkt att den ska användas till...

Själv har jag kniv och ngr energibars i den fickan. Min stf kör med karta och kompass i duellfickan.

wub.gif Tack för tipset Fänrik. Duellficka = Cloetta-ficka
Fu Kjellberg
Tollen@
Denna finns i 7.62
Tactical tailor.

Om du vågar sätta något utan m-nummer på sv2k.
The Swede
@Patroels.

Tror det var Kimster som hade så under hans tid på EN01.

Jag har endast använt stridsvästen ordentligt under en vecka i somras och jag placerade då duellfickan ganska lågt på vänster sida med öppningen neråt.

Jag tycker att den fungerade bra, det var lätt och snabbt att komma åt magget både i liggande, knästående och stående ställning.
Tyvärr har jag inte kommit på något användningsområde för den nu när jag har ak4, den får troligtvis ligga kvar hemma.

The Swede pansar2.png
GP720Englund
Jag gillade duellfickan skarpt under min GU. Tappade aldrig något magasin och tyckte omladdning gick väldigt snabbt och smidigt. Problem med ryggsäck (Bärsäck 2000, Stridssäck 2000, Berghaus Trident och Norröna Para Ranger) fanns inte. Enda kruxet var som sagt att mina älskade jägarmag fick bo i de vanliga magasinsfickorna. Visserligen är den en ren "engångsgrej" (inte bara lite knepigt att trycka tillbaks ett mag i den fickan vid omladdning...), men magasin trivs ju bra i benfickor, stridsvästens innerficka eller varför inte innanför vapenrocken. Sen kan det ju tilläggas att Marabous 100g-kakor sitter som en smäck i duellfickan, precis som snusdosor och engångskameror. ..

Under kompanitiden då jag med stor sannolikhet var bland de i FM som hoppat mest upp och ner i luckan körde jag med en väst med endast en magasinsficka, duellfickan och en flerbruksficka. Toksmidigt, men kanske inte så jäkla fältmässigt. Funkade dock när jag var med mina skyttesoldater ute i terränglådan i Skottland.

/M
jake the snake
Jag ser tre användningssätt för duellfickan. Högt på yggsidan av axeln, eller lågt på ryggen ovanför höften. Detta för att kunna komma åt magasin när man ligger ner i skyddsställning utan att behöva resa kroppen upp.

Sista alternativet som funkar jäkligt bra är att ha den som radioficka till gruppradiosystem. Högt på ryggen eller lågt på ryggen eller på framsidan. Klockrent.
111 SSK BAT
Ställer upp på JTS sida.

Den är som gjord för våra gruppradios och plutonsradios.

Uppe på vänsteraxel/bröst. Sitter som en smäck.
jed
QUOTE (111 SSK bat @ Oct 5 2004, 23:58 )
Den är som gjord för våra gruppradios och plutonsradios.

Japp, de sitter perfekt i den.

QUOTE (111 SSK bat @ Oct 5 2004, 23:58 )
Uppe på vänsteraxel/bröst. Sitter som en smäck.

Nja, jag tyckte att den var lite ivägen när jag hade vapnet på vänster axel.

Jag kommer att testa att flytta ner den ett par snäpp så att den sitter strax under de gummifodrade banden (istället för mitt på).
Den kommer säkert att flyttas vidare sen, men nån gång hittar jag nog ett bekvämt ställe att ha radion smile.gif
Fredriksson
Jag har en duellficka på vänstra axelremmen till stridssäcken. I fickan har jag kompassen och GPS. Mycket funkis!
Om jag kör med en på västen riggar jag den högt upp på vä. axel, med öppningen uppåt (som 2Sharp nämnde tidigare).
RaVeN
QUOTE (Tollen @ Oct 5 2004, 21:40 )
QUOTE (RaVeN @ Oct 5 2004, 22:27 )

Tro mig, du missar ingenting egentligen...
Men om du ska få nå'n nytta av duellfickan så tycker jag att du lyssnar till Fk. Mandrake och mig: Montera (förutsatt att du är högerhänt) duellfickan längst till vänster på höger brösthalva, precis under gummihällorna och i endast en rad. Där funkar den allra bäst, men om du sen ska köra 7.62 (á Ak4) så lämna skiten nå'nstans tills tidens slut eller avrustning...

Jag har väl fått min fråga hyfsat besvarad nu, och jag vill tacka och bocka.

Jo jag vet det är därför den ligger i garderoben...... :P
Vargas
Duellfickan hade en tendens att flyttas runt en del beroende på vad jag ville ha den till. Ibland hamnade den på mer eller mindre den "anvisade" platsen, ibland med öppningen uppåt en bit ned på vä sida (ovanför de vanliga mag-fickorna, brevid magfickan till pistolmaggen), ibland fick den sitta på vä sida av axelstödet på AK:n och ibland hamnade den som enda mag-ficka på kroppsskydd 94 tillsammans med magfickan till pistolmaggen om man fipplar runt i vagn mycket.
bushman
spänn fast fickan på AK5 kolven!

en utmärkt placering för förvarandet av det enda mag, man släpade runt på under utb på NL03.
blev det stridsberedskap så var man likförbaskat ändå alltid 200 m från sin stridutr.
fanns två alt. antingen full SU hela tiden eller löpa.

vi hade till skillnad mot IA som hade slutövn samtidigt, inte så mycket b-styrka på oss, under camputb.

annars tyckte batpappa att duellfickan och nokia 6150 var en bra kombination.
och för ett logistikförband är ju mobilen viktig del i SU eller hur?
Sytare
QUOTE (bushman @ Oct 6 2004, 22:03 )

en utmärkt placering för förvarandet av det enda mag, man släpade runt på under utb på NL03.
blev det stridsberedskap så var man likförbaskat ändå alltid 200 m från sin stridutr.

vi hade till skillnad mot IA som hade slutövn samtidigt, inte så mycket b-styrka på oss, under camputb.

7.gif Med risk för att att bli utskälld, utskrattad och allmänt... ja: Hur fan monterar man duellfickan på kolven på ett bra sätt?

Nå'n individ här inne med en väldigt pedagogisk bild?
Går det ens att göra på dom nya axelstöden med fyrkantig plastbit?

Dessutom: Vad är det för fasoner att gå någonstans utan SU'n camo.gif
Vargas
QUOTE (Tollen @ Oct 6 2004, 21:45 )
QUOTE (bushman @ Oct 6 2004, 22:03 )

7.gif Med risk för att att bli utskälld, utskrattad och allmänt... ja: Hur fan monterar man duellfickan på kolven på ett bra sätt?

Nå'n individ här inne med en väldigt pedagogisk bild?
Går det ens att göra på dom nya axelstöden med fyrkantig plastbit?

Som sagt, med risk för att bli utskälld:

Buntband. Funkar skitbra.

Jag ser alltid till att ha ett gäng buntband i lämplig dimension i benfickor, stridsväst eller stridspackning. Alldeles utmärkt om man behöver sätta ihop ... saker. vissel.gif
jake the snake
Med buntband har jag även monterat bajonetten vågrätt på bältet till SV2K. Funkar klockrent.
The Swede
QUOTE (jake the snake @ Oct 6 2004, 22:13 )
Med buntband har jag även monterat bajonetten vågrätt på bältet till SV2K. Funkar klockrent.

Bild?

Själv köpte jag Recons knivadapter vilket jag tycker fungerar utmärkt.

Nu är vi på väg lite OT här kanske. ;)

The Swede pansar2.png
jake the snake
QUOTE (The Swede @ Oct 6 2004, 22:14 )
QUOTE (jake the snake @ Oct 6 2004, 22:13 )

Bild?

Själv köpte jag Recons knivadapter vilket jag tycker fungerar utmärkt.

Nu är vi på väg lite OT här kanske. ;)

The Swede pansar2.png

ska jobba på det
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.