krp_swe
Oct 4 2004, 15:51
Inom armen föreses nästan alla soldater med kroppskydd 90 ,

inom amf förses ingen.. ,vad jag vet med det .. hur kommer detta sig.. en amfare dör ju lika lätt av splitter.. Inte för att jag saknade kroppskyddet under min vpl men jag tycker det är lite märkligt bara.
[MPJ]Sgt.Ratchak
Oct 4 2004, 16:31
Vi fick ut dom i MP men använde dom bara när vi kastade handgranater och när vi övade slag på varandra mm mm.
Nästan aldrig annars.
Btw stoppar inte vattnet splittret för er??
[MPJ]Sgt.Ratchak: Okej?
Jo, kroppskydd finns inom amf. Dock hade ingen på Lvrb det. De enda jag faktiskt såg med kroppskydd var amf- skytte. Jag har för mig att det måste användas då man skjuter grg.
Är det så att alla har kroppskydd i krig på amf? Eller har bara vissa det? Isånna fall varför?
The Swede
Oct 4 2004, 16:54
Finns inga krav på att man måste ha kroppskydd när man skjuter grg förutom under vissa speciella förutsättningar när man skjuter med spränggranat m/00 och spårljuspansarspränggranat m/75 modifierad.
Skjuter man 20mm 8,4 spårljusövningsprojektil eller rök behövs inget kroppskydd.
The Swede
The Swede:

miljöskadad... lol..reglementsryttare. Själv har jag inte en susning om grg igentligen. Fick bara för mig det. Men amf- skytte hade kroppskydd hursomhellst.
Vet du var man kan se vilka som ska ha t ex kroppskydd osv?
Vill man ha kroppskydd i strid? Jävulskt skönt att bära om man möter splitter motsv.
Men den väger väl rätt mycket. Frågan är om man pallar det vi bar i Gu plus kroppskyddet.
King Kill
Oct 4 2004, 19:05
Jag säger så här: De gångerna befälen trodde sig vara snälla och tillåta oss att köra utan kroppskydd, behöll jag mitt på ändå. Tycker att det är bra mycket skönare med då det hjälper att bära upp stridsvästen så att inte den ligger och trycker på axlarna. Kroppsskyddet var tungt i början, men sen vande man sig. Efter ett tag hände det att jag tom glömde det kvar på mig när övrig utrustning skulle läggas av, bara för att jag inte kände att jag hade det på mig.
Nu var ju jag inte amf-sold visserligen... Men jag misstänker att man vill hålla ner vikten och därför kör utan kroppskydd (och hjälm)?
C DK012
Oct 4 2004, 20:14
Är det troligt att förbandet utsätts för indirekt eld, kroppsskydd på. Annars (ex jägare), lämna det hemma. Får man ingen effekt av vikten är den onödig. Däremot förstår jag inte varför Amf skulle vara mindre benägna att hamna under indirekt eld, och sålunda borde skälet i detta fall vara något annat.
Edit: intressant hur man kan lyckas säga emot sig själv på 4 rader, well well...
krp_swe
Oct 4 2004, 20:21
QUOTE (King Kill @ Oct 4 2004, 20:05 )
Jag säger så här: De gångerna befälen trodde sig vara snälla och tillåta oss att köra utan kroppskydd, behöll jag mitt på ändå. Tycker att det är bra mycket skönare med då det hjälper att bära upp stridsvästen så att inte den ligger och trycker på axlarna. Kroppsskyddet var tungt i början, men sen vande man sig. Efter ett tag hände det att jag tom glömde det kvar på mig när övrig utrustning skulle läggas av, bara för att jag inte kände att jag hade det på mig.
Nu var ju jag inte amf-sold visserligen... Men jag misstänker att man vill hålla ner vikten och därför kör utan kroppskydd (och hjälm)?
Hjälm använs väll nästan jämt av amf.. förutom när dom skall stila på bilder och har baskern
Amfibieslusken
Oct 4 2004, 20:48
På min tid fanns det ingen som använde kroppskyddet inom KA över huvud taget. Inte ens KJ som hade Amfsk. uppgifter plus lite till på 90-talet använde dem. Men varför det är så vet jag faktiskt inte. Faktum är att ingen fick ut det.
Kan det inte vara så att om det skulle hända en olycka till sjöss så är kroppsskydd raka motsatsen till flytväst dvs att man sjunker som en sten?
Å andra sidan så har enligt de som postat innan skyttet i amf kroppsskyddet på.
SERG. B
Oct 4 2004, 23:22
Jag tror att skälet till att man inte har haft kroppskyddet tidigare är att man inte har proriterat att köpa in det.
Själv låg jag på Amfskytte-komp 01-02 och vi använde kropsskyddet HELA TIDEN, även fast det inte fanns någon risk för indirekt eld och vad gäller hjälmen så användes den HELA TIDEN, förutom vid span möjligtvis.
Vi fick inte ens köra med baskern under vår landstigningsuppvisning under reg. dag, vilket har varit standard de senaste åren, eftersom befälen ville att vi skulle visa hur vi gör i verkligeheten.
A2Keltainen
Oct 4 2004, 23:36
QUOTE (dxl @ Oct 4 2004, 23:00 )
Kan det inte vara så att om det skulle hända en olycka till sjöss så är kroppsskydd raka motsatsen till flytväst dvs att man sjunker som en sten?
Man kan även göra som finska kustjägare, och ha både flytfäst och skyddsväst. Om jag inte minns helt fel, så har man nuförtiden specialkonstruerade sådana som är tänkta att passa bra ihop. Nubben och/eller Rissanen vet förmodligen mer om detta.
Rissanen
Oct 5 2004, 01:00
QUOTE (A2Keltainen @ Oct 5 2004, 01:36 )
Man kan även göra som finska kustjägare, och ha både flytfäst och skyddsväst. Om jag inte minns helt fel, så har man nuförtiden specialkonstruerade sådana som är tänkta att passa bra ihop. Nubben och/eller Rissanen vet förmodligen mer om detta.
"Kustjägarens personliga skydd" har en flytkraft på 50 N och en ballistisk skyddsförmåga enligt följande: NIJ standard 0101.03, III-A 9mm FMJ 8,0 g 426m/s. Bilder på västen finns bland mina Sammarin 04 bilder
här.
[OT]
Finnarna kan verkligen tälja (från Rissanens bilder)

:

[/OT]
Hmm, står inte dendär på Korsö?
Och jo splitter/stridsvästen är en och samma väst och har en flytkraft på 50 N som Rissanen säger.
Jag sticker ut hakan en smula.
Den som lallar omkring utan hjälp och kroppsskydd i en krigssituation utan riktigt bra skäl är dumma i huvudet.
Exempel på riktigt bra skäl är att risken för splitter i den miljö man befinner sig är liten och övrig personlig utrustning är rejält tung.
Kroppsskydd är för övrigt inte bara bra mot indirekt eld, det är bra mot splitter från stridsfordonskanoner, tunga kulsprutor, granatsprutor, minor, pv-vapen osv. Det är inte många kategorier som kan säga att de inte riskerar möta något av detta. Riskerar man att möta splitter ska man alltid ha hjälm och kroppsskydd på.
Om ansvariga befäl på amf tycker det är en bra ide att de värnpliktiga ska bära med sig samtlig tilldelad materiel utom kroppsskydd, ja då sjuker just de befälen i respekt hos mig. På samma sätt sjunker de ansvariga i akting om de inte kostnadsmässigt prioriterar soldatens personliga skydd.
SERG. B
Oct 5 2004, 10:37
QUOTE (Inf @ Oct 5 2004, 10:49 )
Själv låg jag på Amfskytte-komp 01-02 och vi använde kropsskyddet HELA TIDEN, även fast det inte fanns någon risk för indirekt eld och vad gäller hjälmen så användes den HELA TIDEN, förutom vid span möjligtvis.
@inf
Jag vet inte vad du antyder men om du läser noga vad som står så ser du att kroppskydd inom amf används
@ Ralph
ja det där är nog något som står på Korsö, iom att det är flera andra bilder därifrån. Den är inget i jämförelse med den stridskuk som gjordes av grk-pluton under Nordic Peace 02 ;)
Snabeldraken
Oct 5 2004, 11:05
Förstår mig inte heller på detta, jag låg i flottan på land (Sjöstridskompaniet, låtsasamfibie) och vi fick inte heller ut några kroppsskydd, detta trots att det låg ett helt gäng sådana på förrådet som ingen använde, vi hade dom bara en gång och det var under fälttestet... Vet dock inte hur bassäk gör, någon som vet?
A2Keltainen
Oct 5 2004, 11:44
QUOTE (Nubben @ Oct 5 2004, 07:41 )
Och jo splitter/stridsvästen är en och samma väst och har en flytkraft på 50 N som Rissanen säger.
Hmmm... nu blev jag förvirrad. Vilka av följande tre saker är kombinerade i en och samma fysiska väst, i den materiel som finska kustjägarna använder i dagsläget:
1. Skyddsväst, d.v.s. en väst som skyddar mot splitter m.m.
2. Stridsväst, d.v.s. en väst att bära vattenflaskor, magasin, m.m. i.
3. Flytväst.
Jag tycker för övrigt att skyddsglasögon, som åtminstone verkar användas av just finska kustjägare i dagsläget, är en väsentlig del av den moderna soldatens skydd, i de situationer där man anser att hjälm och skyddsväst behövs. Aktiva hörselskydd med anslutningsmöjlighet för en liten personlig radio är en annan sak som jag gillar hårt.
Så var det nån som hade info om vilka som använder kroppskydd inom amf?
Ingen på bekämpning när jag låg inne vad jag vet, dvs lvrb, grk och e.
Vilka använder skyddet och varför, eller varför inte.
Hur mycket väger skyddet?
Använder kj det?
Hur vet man vilka som ska använda skyddet? Ska alla, eller finns det grupper som inte ska använda det. Vad bestämmer det, och vem bestämmer det.
Rissanen
Oct 5 2004, 12:34
QUOTE (A2Keltainen @ Oct 5 2004, 13:44 )
Hmmm... nu blev jag förvirrad. Vilka av följande tre saker är kombinerade i en och samma fysiska väst, i den materiel som finska kustjägarna använder i dagsläget:
1. Skyddsväst, d.v.s. en väst som skyddar mot splitter m.m.
2. Stridsväst, d.v.s. en väst att bära vattenflaskor, magasin, m.m. i.
3. Flytväst.
Både 1. 2. och 3. finns i samma produkt. Flytkraften med de inbyggda flytpanelerna är dock inte större än 50 N. Alltså det är inte någon riktig flytväst (som ordet används i Finland). Däremot finns det en ficka till västen där man kan placera en uppblåsbar räddningsväst.
Här får ni läsa bruksanvisningen själva:
De deplacerande kroppskydd som man skissat på för amfibies del här i sverige har haft väldigt höga krav på sig avseende flytkraft. När man sen ska få en soldat med full börda från Amf-grk att flyta med nära 100% tillfölitlighet, så blir det lite väl löjligt otympligt ...
Mig veterligt så ligger projektet på is för närvarande (väntar avdömning inför nästa FB avseende egentligt behov?).
GP720Englund
Oct 5 2004, 12:46
OK, så här ligger landet. Anser mig inte vara allvetande, men som nymuckad båtförare på AmfibieSkytte så har jag sett en del;
1. Vad jag vet har ingen förutom ev. vakten fått ut kroppsskydd på Amf1 under mitt år (03-04). På min pluton (1. AmfSk) hade två killar under vår lilla tripp till Skottland i somras vars ett kroppsskydd med hällor för att sätta fast magasinsfickor, flaskhållare etc (påminner om Kroppsskydd 94). Dessa två använde kroppsskyddet istället för stridsvästen under övningen på försök för att utvärdera. När vi kom hem tog de på sig den vanliga SV2K igen. Detta är det enda jag har sett av kroppsskydd i "hej-å-hå-landstiga-varje-dag"-tjänst.
Ang. aktiva kåpor med radio har vi testat det också. Funkade hyfsat, men gick sönder och käkade horder av walkmanbatterier...
My 2 cents.
/M
Kan ju säga en anledning som befäl på Lv3 använde för att inte lära soldaterna att använda kroppskydd var att de var dyra att tvätta.
Alltså hadde soldaterna inte på sig kroppsskydd... eller "glömde" det i skåpet osv...
jake the snake
Oct 5 2004, 22:44
QUOTE (Peo @ Oct 5 2004, 22:01 )
Kan ju säga en anledning som befäl på Lv3 använde för att inte lära soldaterna att använda kroppskydd var att de var dyra att tvätta.
Alltså hadde soldaterna inte på sig kroppsskydd... eller "glömde" det i skåpet osv...
Ja det låter ju stabilt.....Not.
SERG. B
Oct 6 2004, 12:47
QUOTE (GP720Englund @ Oct 5 2004, 13:46 )
OK, så här ligger landet. Anser mig inte vara allvetande, men som nymuckad båtförare på AmfibieSkytte så har jag sett en del;
1. Vad jag vet har ingen förutom ev. vakten fått ut kroppsskydd på Amf1 under mitt år (03-04). På min pluton (1. AmfSk) hade två killar under vår lilla tripp till Skottland i somras vars ett kroppsskydd med hällor för att sätta fast magasinsfickor, flaskhållare etc (påminner om Kroppsskydd 94). Dessa två använde kroppsskyddet istället för stridsvästen under övningen på försök för att utvärdera. När vi kom hem tog de på sig den vanliga SV2K igen. Detta är det enda jag har sett av kroppsskydd i "hej-å-hå-landstiga-varje-dag"-tjänst.
Ang. aktiva kåpor med radio har vi testat det också. Funkade hyfsat, men gick sönder och käkade horder av walkmanbatterier...
My 2 cents.
/M
Märkligt, hela amfsk-kompaniet 01-02 hade och anvönde kroppskydd efter att GSUn var avklarad
Måste säga att jag är mkt negativt inställd till så kallade deplacerande flytvästar. Om man sitter inuti en båt när den börjar sjunka + att den tagit in vatten är det i stort omöjligt att ta sig ut med flyvästen i behåll. Nej upplåsbar skall det vara(flytvästa alltså)
Klargörande. riktar kritik mot att ha en depalcerande skyddväst. Dock skulle en variant med upplåsning vara ett gott alternativ.
HAr för mig att ett antal Navy seals soldater dog pga användandet av just delpacerande "allt i ett västar" under en bordning i gulfen. (att skeppet sjönk var förövrigt Navy SEALS fel)
Alltså, förutom den i splitter/stridsvästen insydda flytkraften använder finska kustjägare också uppblåsbar flytväst. En Secumar dubbelkamrad flytväst. Flytmaterialet går också lätt att avlägsna om man vill att västen skall sitta lite bättre. Dock har det en chockabsorberande effekt som då också försvinner.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.