Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Sjvtält lättvikt
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
Knekt
Aloha!

Jag behöver bilder på ett sjvtält lättvikt, M7015-532010-3, samt all nyttig och onyttig info om tältet som ni kan sitta på.

Nån som kan hjälpa oss här nere i den Afrikanska djungeln?

Brådis!

Hilfe!
106
Kan det vara Hilleberg Keron GT? Det fanns som sjukvårdstält inom jägeriet iaf.
Pannben
Misstänker att ni har en laddning tält på väg ner, så jag skriver ner en kort beskrivning och lite tips.

Sjvtält LV /T (kan ej M-nr eller civil beteckning) används bl.a. av förbandsplatsgrupperna på divundbat och LBB, vi hade fem sådana på vår grupp 01/02. Kan inte minnas exakta mått, men i varje tält var väl i storleksordningen 5 meter långt, 4 meter brett och lite drygt 2 meter högt under bågen i mitten, men flera tält kan kopplas ihop i t.ex. T-form eller kryssform. Dessutom tillkommer en ljussluss som är c:a en meter lång om man önskar en sådan. Tältet bärs upp av 3 luftfyllda bågar i form av en halvcirkel och med tvärstag mellan dessa bågar. En luftbåge tillkommer till ljusslussen. Tältet transporteras i två kollin; en för själva tältet och en för stag, luftpump, bord, linor, tältspik, handslägga, värmeskyddsfilt, etc. Kollina väger in på sådär 50 + 20kg bedömer jag.

Tältet har ett fast golv av något gummiliknande material som går att våtmoppa, inget golv i ljusslussarna.

Flera tält kan kopplas ihop med en mellankopplingsdel som sys fast på ung. samma sätt som man sammanfogar kamonät. Se till att göra rätt för att slippa att det regnar in. Sammankopplingsbitarna kan vara en bristvara om man vill koppla ihop flera tält.

Tältet är anpassade för de norska dieselkaminerna som är lätta att underhålla. Vi hade dessutom lysrörsarmaturer att hänga upp i taket och väggmonterade bord för radioutrustning och sjvmtrl.

Se till att ha en reparationssats tillgänglig, läckande bågar och lossnande fästen till stagen är vanliga. Bågarna har en innerslang, ungefär som cykeldäck, fast mycket tunnare. Se till att ha en extra sådan i reserv. Om en innerslang ska lagas eller bytas, försök att stoppa tillbaks den utan att vrida den så slipper ni göra om det efter ni blåst upp den. Kom ihåg att säkra ventilerna genom att vrida dem ett kvarts varv. Pumpa inte bågarna för hårt när ni reser tältet om ni ska använda kamin. Då expanderar luften i bågarna så mycket att de riskerar sprängas.

Har du några mer specifika frågor är det bara att säga till.

...och så lite bilder (klicka för större bilder):

Framskjuten förbandsplats - 2 sammanfogade tält

Inuti tältet, ljussluss i bakgrunden

Tälttorkning - 3 tält i T-koppling + 2 fristående

I väntläge mellan två övningsmoment på FSC - större delen av två sammanfogade tält

Grupperad förbandsplats i Villingsnam - 4 tält i T-koppling + 1 fristående (bara 3 syns)
dxl
Lite OT kanske men det handlar endå om tälten som Pannben så fint berättat om.
I lumpen hade vi sådana här tält dock var det ett som var lite längre och ett var det som syns på bilderna.
Dessa var länkade i ett T med staben i överdelen och förläggning i nederdelen.
Vi hade dock varmluftsinblås i tälten vilket gjorde att om man inte hade något som fuktade luften så torkade huden ut väldigt fort och då menar jag att man efter ca en timme kunde skrapa bort typ all hud på hela kroppen
Samt att ögon svalg och allt annat som bör vara fuktigt sved utav helvete.
Så om ni har varmluftsvärmare se till att ha något som fuktar (en spann vatten duger) samt mycket dricka och mycket lypsyl/hudsalva
(Lumpade på UH bats UH kompstab)

edit
om det är så lättvikt vet jag inte o jag håller me om dock.
bushman
@dxl:
om de skall ha den typen av tält i liberia, så tror jag inte de kommer att ha problem med fuktigheten.

dessutom verkar det som detta är en utveckling på sjkv-tält 4, som jag också brottades med på NL03.

vad jag vet så bor man i sjkv-tält 4 på camp clara.
LA01 fick med sig en stor del av NL03´s tält när de åkte, med kylaggregat istället för dieselsuggorna.

och du har rätt ett sjkvtält 4 väger inte lättvikt.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.