Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Köpa Land Rover
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > MARK
Torak
Jag hoppas köpa en Land Rover 90 hardtop nu i veckan, och försöker ta reda på vad jag borde kolla.

Fordonet i fråga ägdes av RAF, är i mycket gott skick utåt (tydligen någon liten buckla eller repa på ena dörren), splitter nya däck, reserv och ny växellåda. Det är en "normally aspirated" 2.5 diesel.

Vad borde jag kolla, och hur mycket vore rimligt att betala (helst i UK)?
frobbo
Förlåt, låter sorgligt, men kolla nätet. Vad anbelanger den bilen du snackar om, finns klubbar. köp den bara. sedan kan vi snacka om utförande, en vinsch framtill ä ju bra...
Andrew
skall du köpa en Land Rover se till att köpa en LWB ! That´s me opinion ! ;)
imint
Börja med att kolla här: http://www.slrk.org/
Torak
Imint, tackar för länken!

Andrew, menar du en av Lightweight-varianterna? Nja, det blir nog en 90 - har tydligen bättre fjädring.

Frobbo: har kollat nätet, samlat ihop en liten lista, men vill se till så jag inte glömmer något... smile.gif
Lindeberg
Är 90 den korta modellen med längsgående bänkar bak (separata stolar som tillval) i "bollhavet"?

Isåfall är det lätt ett av de coolaste civila fordon jag känner till. Tyvärr funkar jag och Defender inte så bra ihop, när jag sitter på förarplats har jag min vänsteraxel dikt an B-stolpen, vilket säkert är oskönt när man kör längre sträckor.
edit2 - sittproblematiken kan säkert avhjälpas om man intar sittställning modell nytaget körkort, dvs inåtlutande in mot kupéns mitt. Köper man bara en truckerkeps och laddar stereon med något tungt så borde det funka.

Man blir ju klart kär i friskluftinsläppet - en långsmal öppningsbar lucka under vindrutan biggrin.gif

edit - denna menar jag

Andrew
Nej Torak inte lightweight utan LWB = Long Wheel Based
Torak
Aaaah, long wheelbase! 110:an! Den har tyvärr samma fjädring som Lightweight, ska tydligen ha en tendens att rulla lite i svängarna, medan 90 med MoD-fjädring inte gör det. Men 110-serien är klart snyggare.

Series III Lightweight:

110:

Om jag tycker om den när jag sett den kommer den att vara perfekt till Berget 4 senare i år - jag ska spela brittisk MP!

Marzocchi: Jovisst, den är det! Stentuff, behöver bara koppla in CD-spelare och kanske bekväma säten så är den klar...

Sån här:
Pappsen
Mitt råd är:

Gå ett varv runt bilen, humma lite och sparka sedan på däcken...

Så brukar jag göra.

biggrin.gif
SWJ
Hämtade 3 st 110 Hard top, LHD i England för ett par år sedan. Det fungerad väldigt smidigt.
Är det på wittmans du ha tittat?

MVH SWJ.... 3.gif
Sudden

Sen finns det ju 130 också!
Lindeberg
Vid körning baklänges måste ju Defendern vara i topklass. Vilken annan bil slutar bak där den verkligen ser ut att sluta. Som om någon klippt av den (se min bild ett par poster upp).

Har sett några Defenders på autobahn, och är varje gång glad att jag inte sitter i Defendern. Inget autobahnlok direkt, kan jag tänka mig.
Gusten
QUOTE (Torak @ Oct 3 2004, 11:39 )
110:

Jag var i London i juli och såg en sådan utanför Buckingham Palace, det kom ljuv musik, klockor ringde och kärlek uppstod...... wub.gif Dock så såg killen som satt i bilen med DPM lika road ut av att en turist står och glor blink.gif på bilen och tar foton... laugh.gif /Gusten Rangern.gif
martinator
Hej!
har ajälv LandRover sedan ett par år tillbaka (110 CSW -99 med TD5).
en del grejor får man ta. Det är ju fan trots allt en handbyggd engelsk bil.
Regn kommer in olja rinner ut. Det är bara att acceptera. Ett vanligt fel är att oljefiltret sitter felgängat med följd att motorolja rinner ut det hållet. Det är ALDRIG bra om det rinner från diffar och lådor.

Korrosion har varit ett genomgående problem i karossen. I nederkant på dörrarna och på bakdörren brukar det uppträda flitigt. LandRover har sedan två år förlängt rostskyddsgarantin till 6 år för bilarna så en del sånt går att få bytt på nyare. Symptomet framträder som att lacken bubblar sig kraftigt och att allt löses upp till ett vitt pulver.

Gångjärnen är en jävla trist historia. Sprintarna rostar av titt som tätt och dörrfan har trillat av.

Som alltid är det rost i balkar man kan leta efter. LandRover har inte varit generösa med rostskydd. Och svenska åf har inte slösat på tillägsrostskydd.

Koplingen brukar ta rejält med stryk om man dragit mycket och tungt med bilen. Kolla historia på den punkten.

kolla service boken, är de regelbunder genomförda? Är olja bytt med jämna intervall i både motor, låda och axlar (16 liter totalt).

I övrigt rekomenderar jag slrk.org där finns massor med bra trådar om just landroverköp. Både i nya och gamla forumet.

Generellt: alla nya LandRover har spiralfjädring. modellbeteckningen är axelavståndet i tum.
Bilen har låsbar mellandiff men inte ute i axlarna (finns från tredjepartstillverkare). Från 99 finns ETC som tillval, dvs ett system som fördelar kraften mellan hjulen om något hjul börjar spinna.
Funkar förvånansvärt bra i de flesta situationer (notera, inte alla).

SLRK medlem 2687.
/martinator
Torak
Var och kollade på bilen igår. Och den är så söööt!

Det är en 1987 90 Hardtop, med en 2.5-liters N/A diesel. F d RAF, har fortfarande flagga och rund pryl fram- och bakpå. Den har alla papper hela vägen tillbaka till MoDs ursprungliga beställning. Karossen är i jättefint skick, bara lite rost på skruvar här och var, en enda liten repa och världens minsta buckla på höger framdörr. Inuti har den bekväma säten (standardsätena är förvånansvärt bekväma - eller kanske har jag helt enkelt en nostalgisk bakdel... men så trivdes jag ju också baki TP-87...), och förre ägaren var radiofanatiker - så den har redan antenner och trådar för kommradio!

Priset de vill ha är £5,500, och det inbegriper full service, nya däck och reserv, färdig MOT, nytt "cam belt" 8vad det nu är på svenska) och ny koppling.

Låter det rimligt? Jag ska ringa dem i kväll eller i morgon bitti med definitivt svar.
Danne
QUOTE (Torak @ Oct 5 2004, 13:53 )
Inuti har den bekväma säten (standardsätena är förvånansvärt bekväma - eller kanske har jag helt enkelt en nostalgisk bakdel... men så trivdes jag ju också baki TP-87...), och förre ägaren var radiofanatiker - så den har redan antenner och trådar för kommradio!

Tp 87

Togs ur tjänst -89 så........ 7.gif

Cam belt= kamrem
Torak
Tusan, jag visste väl att det var något fel på minnet! biggrin.gif Hercules menade jag förstås, men där skulle jag vara duktig och använda den "riktiga" beteckningen... ("Baki Hercules" låter ju lite suspekt...)
martinator
Bucklorna är "fabriksmonterade". Den bilen finns inte utan laugh.gif

/martinator
Torak
Jaha, då var den köpt! Nu ska jag bara skicka dem pengarna och vänta på kopplingsbytet, så kan jag skicka Mamma att hämta den!

Ska fixa någon slags mittkonsoll för kommradio och stereo - har någon några tips för hur man kan göra det?

Ska fixa foton så fort jag kan.
SWJ
Kastells bil och traktor har allt man kan önska sig till en Land Rover.
Förre detta orförande i Svensk Land Rover klubb. Prova där.
0346-930 17

MVH SWJ.... 3.gif
Torak
Tackar!
JVE
QUOTE (Torak @ Oct 2 2004, 20:52 )
Jag hoppas köpa en Land Rover 90 hardtop nu i veckan, och försöker ta reda på vad jag borde kolla.

Fordonet i fråga ägdes av RAF, är i mycket gott skick utåt (tydligen någon liten buckla eller repa på ena dörren), splitter nya däck, reserv och ny växellåda. Det är en "normally aspirated" 2.5 diesel.

Vad borde jag kolla, och hur mycket vore rimligt att betala (helst i UK)?

Du verkar ju redan "bitten by the Land Rover bug", så jag vet inte hur mycket detta hjälper... biggrin.gif

MEN:

Om det nu skulle vara så att du köper en LR för att bege dig på längre expeditioner bortom allfarvägarna (vilket jag alltså inte vet) så tänk om. LR är i grunden en gammal konstruktion, ökänd för sina motor- och kvalitetsproblem (som synes bli värre för varje år som går). Dess rykte lever mer på engelsk imperieromantik än kalla fakta. Jag kan förstå tjusningen... smile.gif

Nej, en Toyota LandCruiser ska det vara. Det är ingen slump att det är TLC som är den utan konkurrens mest använda bilen bland hjälporganisationer, oljeborrare, geologer och annat expeditionsfolk som beger sig många hundra mil bortom närmaste service- och tankställe. Och då menar jag inte stadsjeepen Toyota LandCruiser utan den kommersiella 70/75/78-serien:

http://www.ebroadcast.com.au/ecars/Toyota/70.html

Dessa modeller är extremt pålitliga. Skulle du sedan ha oturen att behöva service pga av oförutsedda händelser så är servicenätverket för Toyota är ljusår bättre än för Land Rover.

Men, som sagt, jag vet inte vad du har för planer.

Mats
Torak
Nja, det är främst för att knata omkring i området där vi bor, och macken i stan ägs av en Land Rover-expert... Sen tänker jag också ha den för att köra omkring på airsoft och glassa.... laugh.gif
Torak
Jaha, då har man köpt Land Rover då!

Ex-RAF Land Rover 90 Hardtop från 1987 i nära originalskick; originalfärg, har aldrig målats om och är ändå i jättefint skick, splitter ny koppling och nya däck, och jag håller på och planerar en del egna tillägg....

Kan någon rekommendera en bra, billig bilradio med CD-växlare? Hoppas montera en sån, tillsammans med ett PA-system och PMR-radio (eller liknande) i en specialbyggd mittkonsoll.
Torak
Ska hämta den på tisdag - hoppas fixa foton!
Torak
Hämtade, fixade foton. Har ju i o f s postat fotona i en ny tråd, men man kan ju aldrig skryta för mycket med ett sånt här inköp!

This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.