QUOTE (Torak @ Oct 2 2004, 20:52 )
Jag hoppas köpa en Land Rover 90 hardtop nu i veckan, och försöker ta reda på vad jag borde kolla.
Fordonet i fråga ägdes av RAF, är i mycket gott skick utåt (tydligen någon liten buckla eller repa på ena dörren), splitter nya däck, reserv och ny växellåda. Det är en "normally aspirated" 2.5 diesel.
Vad borde jag kolla, och hur mycket vore rimligt att betala (helst i UK)?
Du verkar ju redan "bitten by the Land Rover bug", så jag vet inte hur mycket detta hjälper...
MEN:
Om det nu skulle vara så att du köper en LR för att bege dig på längre expeditioner bortom allfarvägarna (vilket jag alltså inte vet) så tänk om. LR är i grunden en gammal konstruktion, ökänd för sina motor- och kvalitetsproblem (som synes bli värre för varje år som går). Dess rykte lever mer på engelsk imperieromantik än kalla fakta. Jag kan förstå tjusningen...

Nej, en Toyota LandCruiser ska det vara. Det är ingen slump att det är TLC som är den utan konkurrens mest använda bilen bland hjälporganisationer, oljeborrare, geologer och annat expeditionsfolk som beger sig många hundra mil bortom närmaste service- och tankställe. Och då menar jag inte stadsjeepen Toyota LandCruiser utan den kommersiella 70/75/78-serien:
http://www.ebroadcast.com.au/ecars/Toyota/70.htmlDessa modeller är extremt pålitliga. Skulle du sedan ha oturen att behöva service pga av oförutsedda händelser så är servicenätverket för Toyota är ljusår bättre än för Land Rover.
Men, som sagt, jag vet inte vad du har för planer.
Mats