Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Fel i SoldR Hagelvapen
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Kasunen
Innuendo
enligt SoldR Hagelvapen så är träffbilden med de olika trångborrningarna:

Borrning Procent av haglen inom 75 cm på 35 m
Cylinder 40
3/4 trång 55
1/2 trång 60
1/4 trång 65

Vilket jag reagerade på, så jag kollade upp detta på jägarförbundet och fick där:

trångborrningsgraderna med procentnormer är följande:

Full (hel) 70 procent
Trekvarts 65 procent
Halv 60 procent
Kvarts 55 procent
Förbättrad cylinder 50 procent
Cylinder 40 procent

Kan det vara så att de har fel i reglementet?

För om man tittar på bilden i soldr hagelvapen på den sida som behandlar choker, så ser man tydligt att den ena choken har märkning 2, vilket ska betyda 3/4 borrning. och den är ju betydligt tjockare. men enligt schemat på träffbilder så ska det inte skilja mycket mellan den andra 1/4 och 3/4 i spridning.
Jag känner mig ganska säker påatt nått är fel där.
HotelAlpha
Verkligheten får väl anpassa sig, precis som vi andra....

Allvarlig, det ser lite underligt ut.
niklassthlm
QUOTE (Innuendo @ Oct 2 2004, 13:35 )
enligt SoldR Hagelvapen så är träffbilden med de olika trångborrningarna:

Borrning Procent av haglen inom 75 cm på 35 m
Cylinder 40
3/4 trång 55
1/2 trång 60
1/4 trång 65

Vilket jag reagerade på, så jag kollade upp detta på jägarförbundet och fick där:

trångborrningsgraderna med procentnormer är följande:

Full (hel) 70 procent
Trekvarts 65 procent
Halv 60 procent
Kvarts 55 procent
Förbättrad cylinder 50 procent
Cylinder 40 procent

Kan det vara så att de har fel i reglementet?

För om man tittar på bilden i soldr hagelvapen på den sida som behandlar choker, så ser man tydligt att den ena choken har märkning 2, vilket ska betyda 3/4 borrning. och den är ju betydligt tjockare. men enligt schemat på träffbilder så ska det inte skilja mycket mellan den andra 1/4 och 3/4 i spridning.
Jag känner mig ganska säker påatt nått är fel där.

För att fokusera på frågan:

Absolut så verkar du ha rätt. Det finns dock fler standard. Kan ej skillnaden men vet att den finns ;) , kan det vara så att försvaret i all sin visdom har adopterat ngn amerikansk standard? Vi vanligt dödliga jägare använder "brittisk" vill jag minnas.
Innuendo
Jag vet egentligen att det är fel då min farbror har en beretta, och numreringen på hans choker är exakt samma som på försvarets. Och när man tittar så är det ganska tydligt att den som är märkt för 3/4 är mycket trängre än den som är märkt för 1/4.
Jag tror att de har numrerat från 4C choken och sen ökat nedåt. då får man den tabellen som de har.
frobbo
Klart som korvspad att SoldR har fel. Åtminstone jag blir lite fundersam.
arven
Häpp..väcker en gammal tråd. Är det någon som har ovannämnda publikation som pdf-fil? Snälla, PM:a! Tack!
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.