Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Blyförbud
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Kasunen
Innuendo
Nu närmar sig förbudet mot bly i ammunition.
1 jan 2006 så kommer bly förbjudas i hagelvapen.
1 jan 2008 så kommer all blyad ammunition förbjudas.

Hur kommer ni jägare och skyttar att göra?
Kommer ni att bunkra ammunition och bedriva en slags jakt- och skytteanarki?
kommer ni snällt att lämna in ammunitionen som blir olaglig att använda, och börja använda alternativ?

Eller har ni någon egen variant?

Sen skulle jag även vilja diskutera fördelarna och nackdelarna med den alternativa ammunition som finns idag.

Sen skulle det varar intressant att veta hur ni ställer er till blyförbudet och vilka effekter ni tror att det kommer att ge.

Detta ämnet har diskuterats lite sporadiskt på forumet, men inte så specifikt som jag önskar. Inget ämne som jag har hittat har varit avsett att behandla just blyförbudet. Ämnet om praktiskt skytte tog upp detta lite kort. Hoppas vi kan fortsätta diskussionen här.

Edit: Känns lite konstigt att detta inte har diskuterats hårt, men om någon hittar ett ämne som behandlar dessa frågor så blir jag bara glad.
AdamKalle
Gäller detta även FM, och vad händer i så fall med alla drivor med am som ligger upplagrad? Ska den plötsligt inte få skjutas upp, utan i stället behöva skickas på dyr skrotning?
Innuendo
Detta gäller även FM
Det finns blyfria alternativ till 7,62 och 5,56. Hur det ligger till med 9mm har jag ingen information om.
men sen bör man tänka på att förbudet gäller enbart om inte det skjuts mot "miljökulfång" sådana finns redan på vissa militära banor i Skövde.

det finns en hel del information här: http://www.pistolskytte.org/info/Pb-ammo.html
Fu Kallenberg
Det börjar att disskuteras om att tidigare "tester" som framförts till politiker inte varit riktigt sanningsenliga. Man har ju hittat blykulor från "den gamla goda tiden" som sköts ur musköter och liknande gamla vapen där blyurfällningen inte varit mätbar mer än ca 1,5cm runt om kulan. Jordbruksverket har haft blyplåtar nergrävda i marken i över 50 år men inte funnit något som helst blyavfällning i marken mer än ca 1,5 cm runt om blyet. Märk väl bly i FAST form i mark.

Att det ska råda blyförbud i våtmarker, vatten och liknande det tycker jag att det bör det fortsättas med. Men på en skogsmark, åkermark m.m så finns det ingen som helst anledning att förbjuda blyet. Det sprids mycket mer bly av andra sorters utsläpp än vad bly i ammunition någonsin kommer att kunna göra.
frobbo
Don´t ask, don´t tell..?
Scribe
Så länge det inte finns någon fullgod ersättare till studsarammunitionens blykulor kommer jag att fortsätta jaga med den. Blyets balistiska egenskaper är vida bättre än stålets.

En annan viktig orsak är också att blykulor och hagel ger inga rikoschetter, vilket stålkulor och hagel ger. Risken att skadeskjuta djuret eller sina jaktkamrater är alltså mycket större med stålammunition.

Antalet blykulor och blyhagel som faktiskt försvinner i naturn måste vara minimal. Nio av tio blykulor som avlossas i en jaktsituation återfinns faktiskt i kroppen på djuret man skjutit emot. Med blyhagel är det lite färre.

Kostnadsfrågan är också viktig. Redan idag är studsarammunition svindyr. 25:- smällen är inget ovanligt om man kör med en udda/magnum ammunition. Detta leder till att redan idag så har många jägare inte har råd att övningsskjuta i den utsträckning de vill. Stålammunitionen är dyrare än blyammunitionen vilket kommer leda till att det kommer att övningsskjutas ännu mindre än vad det gör idag. Detta leder bara till mera skadeskjutna djur och ingenting annat. "Billigare ammo åt folket!!!"

Jag kan möjligtvis sträcka mig så långt att jag accepterar tvång på stålhagel vid sjöfågeljakt.
roninn
Jag har så mycket ammo att jag inte kommer hinna skjuta upp allt innan förbudet träder i kraft.

Sedan kommer jag köpa några askar "miljöammo" och ha med mig. Men sen är det upp till mina kollegor ordningsmakten att bevisa vilka skott jag skjutit och vilka hylsor som är gamla som ligger på marken...

Har för övrigt under en hittills 20 årig karriär som skytt ALDRIG sett en polis på en skjutbana i syfte att kolla licenser och liknande så mitt skytte kommer gå vidare som det är nu med dagens am...
Fu Kallenberg
QUOTE (roninn @ Oct 2 2004, 16:44 )
Jag har så mycket ammo att jag inte kommer hinna skjuta upp allt innan förbudet träder i kraft.

Sedan kommer jag köpa några askar "miljöammo" och ha med mig. Men sen är det upp till mina kollegor ordningsmakten att bevisa vilka skott jag skjutit och vilka hylsor som är gamla som ligger på marken...

Har för övrigt under en hittills 20 årig karriär som skytt ALDRIG sett en polis på en skjutbana i syfte att kolla licenser och liknande så mitt skytte kommer gå vidare som det är nu med dagens am...

Då är vi 2.
Innuendo
jag har/kommer ha såpass mycket ammo kvar att jag kommer att klara mig.
Jag anser att högljudda protester är det enda rätta i detta fall. Då beslutet inte har någon vetenskaplig grund, ingen kostnadskalkyl har gjorts och alla motbevisande fakta har avvisats. Beslutet är populistiskt, det har inget med miljö att göra, det bygger på okunskap.

Blyförbudet idag sträcker ju sig till jakt på våtmarker, vilket jag ställer upp på och har respekt för. Men de kommande beslutet får inte träda i kraft. Jag har skickat ett mail till miljöpartiet och frågade bl.a. hur de kan kallas sig för miljöparti och ändå aktivt arbete för ett högre lidande hos de djur man jagar.

Jag äger 1 paket alternativhagel, jag undrar om någon här har erfarenheter av de olika alternativen som finns, så som:
Stål
Tungsten matrix
Hevi-shot
Bishmuth
krom
o.s.v.
Fu Kallenberg
Jag har testat MolyShot och upplevde att dom funkar MKT bra! Tyvärr så är dom dyra..... MKT dyra.

Det är väl det alternativhagel som jag personligen ska fortsätta med när blyhagel förbjuds.
I kulväg så finns det väl bara ett par alternativ som är ngt att ha:

Barnes X
Lapua Naturalis

En som jag ska kolla närmare på är:

Ferrobull Trippel Expand
www.ferrobull.se

JK
Innuendo
Molyshot...
Vilka tillverkar det, och vad består det av. Jag har allvarligt talat inte sett det i butiken.
Nifelhel
Dem som kommer tjäna på blyförbudet är tillverkarna av ammunition och skyddsvästar.
RPS mfl är oroliga för framtiden när FM börjar använda stålproj på allvar. Då måste man köpa nya västar eller uppgradera befintliga. Kostnadkrävande i vilket fall som helst.
Danska skyttet är undantaget i det danska blyförbudet, då deras riktar in sig på kemiska blyföreningar. Inte bly i fast form.
scattergun
Jag kommer att bunkra upp enorma mängder blyproj....tillräckligt för att räcka en livstid och lite till!! ;)
cordite
Hinner jag skjuta ut mina Ca:1,5 ton bly innan förbudet så är jag nöjd! biggrin.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.