Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Sambandsman eller Kabelman
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
Pages: 1, 2
pepino
Vilket är minst jobbigast, fysiskt, kabelman eller sambandsman? Och vilket är roligast?

Är preliminärt placerad som kabelman och sekundärt som sambandsman...
Lindeberg
Förmodligen är det jobbigast under den grundläggande soldatutbildningen, och den är ju samma för de båda tjänsterna.

Mer om tjänsterna bör du finna om du söker på respektive tjänst i forumet.
Skandevall
Hur jobbigt det blir beror mkt på vilka befäl du får och vilka ambitioner de har. Min grannpluton är Sambandspluton på S1. Ett av deras befäl gillar att marscha långt och vips fick de gå fjällmarsch i Jämtland under GSU:n. Och detta var alltså på S1... hmm.. ;) I plutonen finns vad jag vet båda de befattningarna du nämnt.

// Skandevall
Sillen
En kompis ligger på signal och har provat att dra kabel i ett par veckor. Verkar enligt honom vara både tråkigt och en del tungt fysiskt.
KP2
Kabeltjänsten räknas till den hårdaste på ett signalförband... först ut sist in under övningar...
Kazoo
Låg själv som trådgruppchef på gamla A8 i Boden, vår grupp sysslade enbart med kabel. Kan säga att det är en väldigt fysiskt och psykiskt krävande tjänst, speciellt med en massa snö överallt. Som sagt du är först ut på övningarna och sist hem men o andra sidan så är du väldigt fri, det springer inte en massa befäl runt dig hela tiden. Eftersom det inte utbildades något närskydd det året jag låg inne fick vår grupp ta hand om det också vi var eliten så att säga på vårt kompani :P , blev en massa skjutande och sprängande rlwhore.gif banan_rock.gif
pepino
Okej, låter ju bra att man är lite friare, är väl lite bra att man får lite motion...
granQ
samband är typ resa tält.. alltså den formen av fysisk verksamhet (om man nu får någon) medan kabel är som försöka fly som en brottsling med en järn kula runt foten, dvs du går runt runt med en rulle kabel och inte alls "roligt" men viktigt.
pepino
Men va fan, nästan bud å fråga om man får byta preliminärvalet med sekundärvalet...
LeadHead
Beroende på var du hamnar så är det stor "risk" att du får tatta kabel även som sambandsman. Iaf. om du hamnar på en vanligt stabsgrupp ute på något kompani.

Jag var stabsgruppchef och i min grupp hade vi tre sambandsmän, en McOrd (senaste burgaren på McD) och en Rekgrpch. Det var framför allt Rekgrpch och sambandsmännen som tattade kabel.

/ LeadHead (KabelTatterGruppenFürher)
dxl
Men jag undrar fortfarande är kabelman verkligen en tjänst?

Jag var signalist/sambandsman/stabass
Och jag drog ibland över halvmilen kabel efter jag rest kompanistabens tält.
Det känns ju lite som att det iaf på kompani nivå och neråt är precis samma tjänst.
Om man är på divisions nivå så vet jag att det är skillnad men på bat nivå vet jag inte.
Livdragonen
QUOTE (pepino @ Oct 1 2004, 21:35 )
Vilket är minst jobbigast, fysiskt, kabelman eller sambandsman? Och vilket är roligast?

Är preliminärt placerad som kabelman och sekundärt som sambandsman...

Varför är det viktigt att veta? Om det hadevarit mindre krävande för den ena eller den andra tjänsten skulle det då inneburit att du skulle tränat mindre? Då ska du nog tänka över vad du har för mål med lumpen.

Var du än gör Lumpen kommer det ändå upplevas som hårt vissa stunder.

Det finns inga genvägar, den som lever får se.
LeadHead
QUOTE (dxl @ Oct 3 2004, 01:16 )

Då t.ex. signalförbanden (idag S1 och I 19/Signbat) har dedikerade kabelgrupper som enbart eller iaf som huvuduppgift drar kabel så borde ju tjänsten finnas.

Annars är det ju i princip som du säger: Signalist, sambandsman och tgb-/bvförare är samma gubbar.
Stabsass är en KB-, eller i undantagsfall, PB-tjänst. På min bat åkte iofs. även dessa i hög grad på signalist-/sbman, eller som i mitt fall grpch- och tgbföraruppgifter.

Till Skandevall: Träna för det jobbigaste och hoppas på det bästa (oavsett vad det är)!
Skandevall

Jag var signalist/sambandsman/stabass
Och jag drog ibland över halvmilen kabel efter jag rest kompanistabens tält.
Det känns ju lite som att det iaf på kompani nivå och neråt är precis samma tjänst.
Om man är på divisions nivå så vet jag att det är skillnad men på bat nivå vet jag inte.

Jag ligger som stabsass. på S1 och vad vi förstått så ska vi i vår grupp (bara stabsass.) resa kompanistabens tält samt betjäna det. Sen verkar vi ha en hel del ansvar för NBC skydd, och de e ju inget närskydd i år så vi kanske får syssla lite med sånt också. Har redan haft relativt mkt strid jämfört med andra på pluton/kompaniet... 6n.gif

Det jag vet om vårt ev. kabeldragande är att vi bara ska dra de som ska ut inom platsen vi ska gruppera på. Alltså borde det inte bli för långa sträckor.. eller? 7.gif Kabelmän, eller personer som till huvuduppgift drar kabel, finns på andra plutoner på kompaniet.

Edit: Tillägg

// Skandevall
kalpdal
QUOTE (KP2 @ Oct 2 2004, 12:18 )
Kabeltjänsten räknas till den hårdaste på ett signalförband... först ut sist in under övningar...

jippi! Då kan man se fram emot den fysiska delen iallafall.
Fu Dahlberg
Kabeldragning är en missförstod konstform... camo.gif
Det tyckta jag oftast var det absolut roligaste under uppsättning av stabsplats...
Nu var jag iofs chef, ock rekade oftast kabeldragningen, och bara sällan grejorna...
Var skönt att komma ifrån förbandet och slippa alla detaljstyrande högra officerare dry.gif

Men kabeldragning wub.gif

//Fu Dahlberg - Ledning och stabsgruppchef, T2, Retired
LeadHead
QUOTE (Skandevall @ Oct 3 2004, 11:22 )
Jag ligger som stabsass. på S1 och vad vi förstått så ska vi i vår grupp (bara stabsass.) resa kompanistabens tält samt betjäna det.

Ni är alltså en hel grupp med bara stabsassuttagna (PB?) på kompstaben? Handlar det om en stabsgrupp som ska betjäna kompanichefens stabsplats?

Om ni ska dra inom grupperingen så skulle det inte förvåna mig det minsta om ni åker på att dra till ATN-plintar (Felia) och liknande också.
pepino
QUOTE (kalpdal @ Oct 3 2004, 17:27 )
QUOTE (KP2 @ Oct 2 2004, 12:18 )

jippi! Då kan man se fram emot den fysiska delen iallafall.

Ska du också dra kabel?
KP2
"Att dra en kabel kan vem som helst men att upprätta en förbindelse som skall fungera i veckor ute i skogen är en konst"
LeadHead
I princip ingen förbindelse ska behöva fungera i veckor ute i skogen. Har du hört talas om manöverkrigföring?
Standard är att omgruppera minst varannan, var tredje dag.
pepino
Springer man ofta helt själv med en kabel?
LeadHead
Kabeltattarnas heliga bibel

biggrin.gif

Nu kan jag bara tala för min utbildningsplats mitt år men nej. Man springer sällan själv och drar kabel. En optimal linjebyggnadspatrull består i praktiken av minst tre man. En som bär rullmesen, en som går och håller ner kabeln mot marken (eller går med linjebyggnadsstång när man bygger luftlinje) och en patrullchef som orienterar och allmänt håller koll samt fattar eventuella fatala beslut. ;)

Oftast blev det dock två man pga. personalbrist. Rekgrpch och en soldat på skoter var en vanlig utläggningsmetod.

Smålinjer inom förläggning kan ibland iofs bygga själv. Och nej, vi byggde inte alltid reglementsenliga luftlinjer inom gruppering. Enda gången vi hade problem med avkörda kablar var när någon vägövergång hade rasat ner och maskinpluton tyckte att det var lämpligt att köra förbi med en Cat eller liknande lastad... banghead.gif

En gång har jag själv sprungit och tagit in kabel. Det var sista grupperingsplatsen på slutövningen och min grp hade fått slava natten innan och delvis dra ut en linje som vi sedan inte behövde använda (DUKTIG sambandsplanering Viktor Petter!). Då jag inte hade något bättre för mig så knallade jag helt enkelt iväg och tog in ett par rullar.
När man tar in kabel (jag pratar marklinje i snö) så kan det ibland vara smidigt om typ tre pers går med varsin mes och rullar in varsin del av kabeln (som ofta blir flera tusenmetersrullar som sällan är tusen meter heller).

Dock finns det ju, beroende på utbildningsplats(?), de som säger att vpl inte får framrycka enskilt med vapen men det hade jag som serg aldrig hört. saint.gif
Sen att det kändes som om samtliga K4:s jägare låg och siktade på mig när jag gick där längs vägen och vevade på min omsmorda kabelmes (*gnissel*, *gnissel*), det är en annan femma... laugh.gif
Skandevall
Ni är alltså en hel grupp med bara stabsassuttagna (PB?) på kompstaben? Handlar det om en stabsgrupp som ska betjäna kompanichefens stabsplats?

Det stämmer.. Kompstabsgruppen kallas vi. Är det ovanligt med så många eller vi är kanske renta av för många?

Vad jag förstått det så är vår uppgift att upprätta och betjäna allt som hör kompanichefen och hans stabsplats till.. ungefär.
Om ni ska dra inom grupperingen så skulle det inte förvåna mig det minsta om ni åker på att dra till ATN-plintar (Felia) och liknande också.

Allright... vi har ju inte gått in alls på det i utbildningen än. Kan du förklara vad det innebär?

// Skandevall
LeadHead
ATN/PTN (kommer inte ihåg vilket som är det gamla) står för Allmänna, resp. Publika TeleNätet. Det finns också ett FTN (Försvarets TN) men det är lite småhemligt och inget jag någonsin sysslade med.

ATN är alltså det vanliga telefonnätet som Telia ansvarar för.
I detta nät finns det massvis med kopplingsplintar med tvåopoliga kontakter som man kan koppla in vilken tfn som helst till, alternativt dra en DL (dubbelledande) kabel upp till typ 6-8 km (?) till din grupperingsplats.
Detta under förutsättning att någon som basar över växlarna har kopplat ut ett nummer till den kontakt på plinten som du kopplar in dig på.

Ja, jag finner det minst sagt märkligt att ni är en kompanistabsgrupp med bara PB-vpl.
Det låter lite som om artilleriet skulle ha en pjäsgrupp med bara KB eller om pansarskytte skulle få för sig att köra en skyttegrp med bara KB. Eller för den delen om man hade en ingenjörgrp med bara KB slitandes vid balkbrobygget. laugh.gif

Med det menar jag att jag inte tycker att kabeltjänst är något som man behöver någon som helst befälskompetens eller ens speciellt mycket längre utb än F-sold för att kunna utföra.
Inte heller att resa tält, köra terrängbil eller signalera är egentliga PB-uppgifter. Det är också soldatgöra.

Nåväl. Det blir säkert en bra grp med välmotiverade kabeltattare/signalister/stabsassar/whatever.
Det verkar bara en smula abnormt i ett generellt arméperspektiv. Men å andra sidan, är inte det själva definitionen av signaltrupperna? Malajn.gif ;)

Å andra sidan så kanske ett signalkompani allmänt sett har mer kvalificerat samband än resten av fältmösseförbanden...
Lockwed
QUOTE (Fu Dahlberg @ Oct 3 2004, 19:11 )
Kabeldragning är en missförstod konstform... camo.gif
Det tyckta jag oftast var det absolut roligaste under uppsättning av stabsplats...
Nu var jag iofs chef, ock rekade oftast kabeldragningen, och bara sällan grejorna...
Var skönt att komma ifrån förbandet och slippa alla detaljstyrande högra officerare dry.gif

Men kabeldragning wub.gif

//Fu Dahlberg - Ledning och stabsgruppchef, T2, Retired

Jag trodde att jag var sveriges enda beväring som någonsin uppskattat kabeltattande!

Det är ju den helt klart bästa tjänsten på ett sambandsförband, man är ute i skogen och trallar med det ofta väldigt täta kabelgänget.
Man går omkring och spottar och svär om hur ouppskattad man är jämfört med transportare och kockar ända tills den dagen då man plöttsligt upptäcker att man faktiskt njuter av att traska runt och peta upp en tråd i tallarna i goda vänners lag.

Ännu ett plus är ju att kabeltattare brukar få lite roligare stridsutbildning också camo.gif
pepino
QUOTE (Lockwed @ Oct 4 2004, 19:42 )
Jag trodde att jag var sveriges enda beväring som någonsin uppskattat kabeltattande!

Det är ju den helt klart bästa tjänsten på ett sambandsförband, man är ute i skogen och trallar med det ofta väldigt täta kabelgänget.
Man går omkring och spottar och svär om hur ouppskattad man är jämfört med transportare och kockar ända tills den dagen då man plöttsligt upptäcker att man faktiskt njuter av att traska runt och peta upp en tråd i tallarna i goda vänners lag.

Ännu ett plus är ju att kabeltattare brukar få lite roligare stridsutbildning också camo.gif

Gött, då kanske man kan få lite skoj iaf, verkar ju finnas värre saker, ser iaf fram mot lumpen...
C DK012
QUOTE (Skandevall @ Oct 4 2004, 17:48 )

Det stämmer.. Kompstabsgruppen kallas vi. Är det ovanligt med så många eller vi är kanske renta av för många?

Vad jag förstått det så är vår uppgift att upprätta och betjäna allt som hör kompanichefen och hans stabsplats till.. ungefär.

Allright... vi har ju inte gått in alls på det i utbildningen än. Kan du förklara vad det innebär?

// Skandevall

Och jag som trodde att PB-stabsass utbildades för om inte Divstab så åtminstone Brigstab. Se vad man får lära sig...

QUOTE (LeadHead @ Oct 3 2004, 23:24 )
I princip ingen förbindelse ska behöva fungera i veckor ute i skogen. Har du hört talas om manöverkrigföring?
Standard är att omgruppera minst varannan, var tredje dag.

Han vet...

QUOTE (LeadHead @ Oct 4 2004, 18:33 )
Å andra sidan så kanske ett signalkompani allmänt sett har mer kvalificerat samband än resten av fältmösseförbanden...

Om ni aspirerar på att vara överjävligast på brokånkning så kan väl vi få aspirera på att vara överjävligast på sbtjänst? ;)
LeadHead
QUOTE (C DK012 @ Oct 4 2004, 19:32 )
Och jag som trodde att PB-stabsass utbildades för om inte Divstab så åtminstone Brigstab. Se vad man får lära sig...

Förmodligen är det så också. Det här låter som ett fall av "Oj... Råkade vi ta in x antal fler PB/GB/whatever än vi behöver i år??? Ska vi låta dem bli kockar, elitübersambandsnärskyddsjägare eller kabeltattare?"

Sånt är ju inte helt ovanligt med nuvarande personalförsörjningssystem. tveka.gif
C DK012
Möjligt, får se vad mr Skandevall säger om saken...
Skandevall
Ja, det finns, vad jag har förstått det, vissa antydningar att vi helt enkelt blev lite många i vår grupp - kompstabsgruppen. Alternativt kanske vår grupp inte skulle ha funnits alls utan behovet av stabsassistenter till kompstaben skulle tas från stabsplutonen på kompaniet. Men de har nog lagt in lite mer strid än vad vi skulle ha för att de inte har möjligthet att fylla ut all utbtid... men jag klagar inte.. camo.gif

Alla stabsass. är PB uttagna vad jag har förstått det, dvs PB-befattning/utb som i trakterna av 2000-2001 förkortades från 360 till 306 dagar (6 dagar extra för att vi ska kunna bli Sergeanter efter muck, vad jag har hört!).

LeadHead:
Vi kallas kompstabsgruppen och är de stabsass. på kompaniet som ska betjäna kompanichefens stab. Vad jag har förstått det går det åt 2-3 stabsass. + ev. nån vid lägeskartan i staben. Resten vår väl vara "avbytare" eller nåt.. ;) 7.gif
Vi är ju dock inte de enda värnpliktiga som ska verka i kompanistaben. KM ska sitta där också. Mycket möjligt att de är flera, har inte så bra koll än.

S1 utbildar på på både kompani, brigad och div. staber. Allt cirkulerar och utbildas vart tredje år vad jag har förstått det som. Jag förutsätter att stabsassistenter ska finnas på samtliga nivåer.

// Skandevall
C DK012
Brukar finnas en och annan bataljonsstab också. ;)

Annars låter det ju trevligt att fylla upp utbtid med strid, hellre det än BTG-övningar och dylika bajsmackor... dry.gif
LeadHead
Men har ni inga soldater i stabsgruppen? Signalister, kabeltattare, fordonsförare, mc-ord, osv?
Skandevall
Brukar finnas en och annan bataljonsstab också.

Självklart... bong.gif
Alltså. Kan förtydliga. Vi ska i kompstabsgruppen serva kompanichefens stab. Han och hans stab ser ju till att övriga plutoner på det ledningskompani vi upprättar i år gör va de ska - sköter sina uppgifter. Där utöver ska en hel del stabsofficerare besitta huvudstaben vårt kompani upprättar och stödjer.

Stabsutb kommer igång om två veckor. Innan dess strid hela veckan... camo.gif 6n.gif

Edit: Nej, vi har inga sådana soldater i vår grupp, bara stabsassar.

// Skandevall
LeadHead
Och det finns ingen annan grupp med soldater som ska serva kompstaben. Typ kabeldragare och signalister? I såna fall kan jag säga att då kommer ni att få mycket att göra... biggrin.gif

Hur många är ni?
Skandevall
Och det finns ingen annan grupp med soldater som ska serva kompstaben. Typ kabeldragare och signalister? I såna fall kan jag säga att då kommer ni att få mycket att göra...

Resursen finns ju på kompaniet men inte i kompstabsgruppen, där det som sagt bara finns stabsass. Antingen tar man väl hjälp från de andra grupperna, aternativt kommer vi bli mkt mångsida stabsassistenter! ;)

Vi är sju personer.

// Skandevall
C DK012
QUOTE (LeadHead @ Oct 9 2004, 00:56 )
Och det finns ingen annan grupp med soldater som ska serva kompstaben. Typ kabeldragare och signalister? I såna fall kan jag säga att då kommer ni att få mycket att göra... biggrin.gif

Hur många är ni?

Det är ju vad man har resten av SoT-plut till.
Mattan
Ni som tyckte det var kul med kabeltattning kan ju fråga min stackars kabelgrupp som sprang med tråd upp- och nerför "bergen" i Jokmokk på vår näst sista övning.
1,5 meter djup snö och vid vissa ställen 30 graders lutning, smat att ett gäng på skidor från K4 ville göra livet surt för dem och slog en knut på en Opto-kabel, vilken kostade ca 10000. Tack och lova för att jag inte var kabeltattare säger.
LeadHead
Det är därför man blir KB... laugh.gif
C DK012
Amen! (Knyta knut på optokabel? Jägarapor!)
kalpdal
Optokabel? Vad är det? Aja, det får jag säkert reda på när jag rycker in.
LeadHead
Optisk fiber.

Den vanliga telefontråden annars (DL) är egentligen två vanliga koppar/aluminiumtrådar som man drar parallellt.
Mattan
Opton används i regel till att sända data, medan man nöjer sig med DL för telefoni. Detta för att Opto inte går att "hacka" sig in på medan det är lätt att tjuvavlyssna DL.
AnimalMother
Skandevall

Vilket kompani ligger du vid 2: antar jag.

jag låg själv där 03-04 som Närskyddssoldat Ggr/ksp90b skytt, vilka befäl har ni?
Fk? Lt? Kn? Vore kul att höra om de lever än!

jag antar att ni gått ifrån Liv komp och den galne "Kaptenen" Ramlöv =)

Strider ni något, de stabsass motsvarande som vi tjänstgjorde samtidigt som oss gick omkring och gnällde över att de inte kom ihåg hur man satte ihop Ak5:an så lite strid och vapen använde de. banan_rock.gif

Grg power! 6n.gif
SnowFlax
QUOTE (Mattan @ Oct 24 2004, 16:45 )
Opton används i regel till att sända data, medan man nöjer sig med DL för telefoni. Detta för att Opto inte går att "hacka" sig in på medan det är lätt att tjuvavlyssna DL.

Det går, men det krävs verktyg som inte är allt för lätta att få tag på, och som man dessutom knappast har tillg till ute i tg.
larsev
QUOTE (pepino @ Oct 4 2004, 19:26 )
QUOTE (Lockwed @ Oct 4 2004, 19:42 )

Gött, då kanske man kan få lite skoj iaf, verkar ju finnas värre saker, ser iaf fram mot lumpen...

Räkna med att sitta ett och annat pass framför RA och VX i kompanistaben också.
Speciellt om ni inte har några signalister uttagna i gruppen / troppen.
LeadHead
QUOTE (AnimalMother @ Nov 1 2004, 13:13 )
de stabsass motsvarande som vi tjänstgjorde samtidigt som oss gick omkring och gnällde över att de inte kom ihåg hur man satte ihop Ak5:an så lite strid och vapen använde de.

Ja herredjävlar... Då har man haft en vek GSU... laugh.gif
LeadHead
QUOTE (SnowFlax @ Nov 1 2004, 13:33 )

Det går, men det krävs verktyg som inte är allt för lätta att få tag på, och som man dessutom knappast har tillg till ute i tg.

Rent spontant så vet jag inte hur ofta man springer runt med en fältapa heller om man nu inte är ute och bygger fältlinjer och det kanske inte är så frukat hett att avlyssna sina egna... 7.gif
Fu Dahlberg
QUOTE (SnowFlax @ Nov 1 2004, 14:33 )

Nja... Det går inte att avlyssna en Opto, utan att först bryta linan, vilket är dumt att göra...

angående DL, det är svårare att avlyssna en DL än en radio...
LeadHead
QUOTE (Fu Dahlberg @ Nov 1 2004, 13:52 )
angående DL, det är svårare att avlyssna en DL än en radio...

Det beror iofs. på om man vet var DL:en går eller inte... biggrin.gif
larsev
QUOTE (LeadHead @ Nov 1 2004, 15:16 )
QUOTE (Fu Dahlberg @ Nov 1 2004, 13:52 )
angående DL, det är svårare att avlyssna  en DL än en radio...

Det beror iofs. på om man vet var DL:en går eller inte... biggrin.gif

Sant angry.gif
Därför gäller det att ha ett textskydd anpassat till säkerhetsklassningen oavsett om sambandet går via RA eller tråd. camo.gif camo.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.