Kort fråga som säkert någon har koll på.
300 försöksvapen har levererats till FM. Av dessa har JPlut Int ca 50 st. Var finns de återstående 250 IDAG ? Alltså på vilket/vilka förband finns de ?
LtX
Skuggan
Oct 1 2004, 13:37
P4 har några, Amf1 har några tror jag, I5 har några, boden har nog också några
det är vad jag känner till...
möjligen har även K3, P7och LG några
Lockwed
Oct 1 2004, 13:41
Jag tror att FV säk och FBJ har dom också.
Xancerman
Oct 1 2004, 13:46
03/04 var en hel pluton utrustad med AK5CF på I5, hammedals kompanis lätta spaningspluton
Groaghach
Oct 1 2004, 13:55
LG har ett par stycken.
Groaghach
King Kill
Oct 1 2004, 14:38
LG har/hade (03-04 iaf) som sagt CF utdelat till en pluton, dvs bedömt 30 st.
Här hittade jag lite info om AK5CF
AK5CF
jake the snake
Oct 1 2004, 16:41
QUOTE (Skuggan @ Oct 1 2004, 14:37 )
P4 har några, Amf1 har några tror jag, I5 har några, boden har nog också några
det är vad jag känner till...
möjligen har även K3, P7och LG några
P 7 har inga än så länge, men dom kommer förmodligen att få sådana nästa utbår.
Jag är säker på att att det har atgits upp i många trådar förut, men jag hinner inte söka en fredagkväll som denna, så jag ställer frågan igen(?)
Är det tänkt att det som idag är AK5CF, skall bli standardvapen inom FM, och isåfall, när skall vapnet helt ha fasat ut "vanliga" AK5?
Doggydriver
Oct 1 2004, 17:17
Om det inte gick på röven skall väl mellan 30-50 stycken finnas på F4 också.
03/04 fanns dom på P4, I5, F4 samt Amf (1 eller 4, minns ej vilken) och eventuellt även hos stadsskytte (?) - kan minnas fel men tror inte det.
Gustavsson
Oct 1 2004, 17:26
Träffade på en hel grupp med befäl från Marksstridsskolan som hade dessa vapen under en kurs i SIB i Borås i veckan. Plutonen var uppbyggd av befäl från olika delar inom FM.
(Vi var B-styrka åt dem från K3)
Riktigt coola de dära CF:arna... ;)
Skuggan
Oct 1 2004, 19:49
LBB hade CF 03/04 (såg dem personligen i Villingsberg)
P4:s Ak5CF var om jag inte minns helt fel på Grenadjärkompaniet i Kvarn.
Men det vore intressant att veta vad som hände sedan. Blev det bara ett försöksår eller flera? Vilka förbättringar genomförs på vapnen efter utvärderingen? Togs Ak5CF tillbaka för modifiering eller blir de kvar på förbanden medan andra vapen modifieras? Är den slutgiltiga varianten fastställd än?
Försöken slutförs under 2004, det är ännu inte klart vad som ev. skall förändras.
Källa: Per Arvidsson FMV
Nifelhel
Oct 2 2004, 19:52
FM förlängde provperioden ytterligare ca 1år. Gevärsfaktoriet/Bofors Dynamics kliar sig lite i huvet och undrar vaffan FM sysslar med att prova ytterligare. Man tycker att FM borde ha utvärderat klart vid det här laget...
Källa: Bofors Dynamics ProdChef
Pappsen
Oct 2 2004, 21:58
dom e säkert bortslarvade, o man törs inte erkänna de...
När beräknas Ak5 CF vara operativ?
jake the snake
Oct 3 2004, 13:09
QUOTE (Hendrix @ Oct 3 2004, 14:01 )
När beräknas Ak5 CF vara operativ?
"That Blast came from the AK 5CF! That thing is still operational!!"
Är det bara de plutoner som är testplutoner för MARKUS projektet som fått CF eller har de försöken inget med varann att göra?
jake the snake
Oct 3 2004, 14:48
QUOTE (johanp @ Oct 3 2004, 15:42 )
Är det bara de plutoner som är testplutoner för MARKUS projektet som fått CF eller har de försöken inget med varann att göra?
det har inget med varann att göra.
Ok, vi hade nämligen en "MARKUS pluton" och enda utrustningsskillnaden bestod av just CF.. Men de andra testplutonerna kanske var lyckligare lottade..
amfvrak
Oct 3 2004, 18:59
1. samt 2. KJ Plut har AK5CF på AMF 1. Känns surt som fan å vara "lillebror" på 3. plut (GRK) på KJ Komp. när vi "bara" har AK5 :(
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.