Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Hörselskada
SoldF.com Forum > Besök och gästforum, C 9x19 > Öppet hus
Bassen
Jag gör Lumpen just nu. Har kämpat ganska länge för att få göra lumpen och jag är väldigt motiverad till min utbildning och dess fortsättning.

Då till problemet. Under en skjutning i liggande ställning med AK 5 så "läckte" mina hörselskydd lite, eller snarare glappade de till när jag skulle byta mål i trängen. Resultatet blev att skyddet för mitt högra öra försvann kort och under tiden small det till.. jag var noga med att kontrollera mina öron och min hörsel, och jag satte mig själv i bullervila. Jag gick med hörselskydd resten av dagen. Efteråt funderade jag om jag skulle kolla upp min hörsel men då jag inte upplevde nån nedsättning tänkte jag att det var lugnt. Några dagar efter nu, tillbaka på kasern, så upplever jag det som om jag tidvis har lock för det aktuella örat, precis som om jag har flugit. Det går dock över och är där inte hela tiden. Någon tinitus har jag inte fått....

Nu till det jobbiga. Jag vet inte om jag ska anmäla händelsen eller inte. Gör jag det är jag väldigt orolig att jag ska bli hemskickad för gott, och det är det sista jag vill! Å andra sidan vet jag att min hörsel är något av det viktigaste jag har.. men jag funderar om jag kanske ändå inte kan göra nåt åt det nu då skadan redan har skett!? 7.gif

// Orolig
The Swede
Du skall anmäla det inträffade och skriva en rapport.
Detta för att kunna få ersättning om det senare i livet konstatreras att du fått en hörselnedsättning.
Jag tror inte att detta behöver föranleda att din värnplikt blir avbruten men, som du själv sa, din hörsel är bland det viktigaste du har.

The Swede
Bassen
Du skall anmäla det inträffade och skriva en rapport.
Detta för att kunna få ersättning om det senare i livet konstatreras att du fått en hörselnedsättning.
Jag tror inte att detta behöver föranleda att din värnplikt blir avbruten men, som du själv sa, din hörsel är bland det viktigaste du har.

Du har självklart rätt. Men som jag sa är min osäkerhet kring min framtiden i lumpen stor och jag är orolig för den. Jag vet inte hur det är nu, och hur lätt de skickar hem folk pga av sånt här. Jag har legat inne sen i början av juni. Jag upplever som sagt inte att min hörsel har försämrats... Den period av skjutningar under min utbildning är över och min befattning är av den natur att jag inte kommer at syssla med det mer, ialla fall inte i nån större omfattning.

Men hur gör jag för att göra en anmälan om det inträffade?
Lindeberg
Prata med ditt befäl.
Skuggan
ja, PlutCh lämpligen..
Bassen
Vi fick reda på när vi ryckte in, under en hörselskyddsutb. att ansvaret att hörselskydden var korrekt påsatta och användes var vårt eget ansvar. Så att få skadestånd låter ju ganska svårt...

Jag känner inte av nån nedsättning alls så jag vet inte om jag vill reskera att anmäla det inträffade.
Panzerfaust
Jag tror att du kan vara lugn.
Som det låter på dig har du inte i dagsläget några men efter smällen.
Och sen sa du själv att din utbildning (vad ligger du inne som?) inte är så värst mycket panga.

Säg även att du vill vara kvar om du anmäler det.
Ja, säg bara som det är kort och gott. smile.gif
Pansardvärg
Om du inte tidigare haft några hörselskador(vart dj, eller arbetat vid högt buller) så är risken liten att du skall få bestående med efter din skjutning...om det nu var så att det var en bula som som avfyrades utan hörselskydd som du skriver?
Var det fler kan det bli mer skador=(
scattergun
Självklart ska man anmäla, men enligt min uppfattning är risken, som så många andra också konstaterat, liten att du ska ha fått en hörselskada. Tänk på att folk gjorde lumpen som kulspruteskyttar under fyrtiotalet, helt utan hörselskydd, och inte ens alla av dom fick konstaterade hörselnedsättningar.
larsev
Anmäl det hela och se till att få göra en audiologisk undersökning för att säkerställa att du inte har fått någon hörselnedsättning.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.