Jag var chef i den grupp som visade offensivt inbryt i hus.
Tidsnummer 291600 kom statsministern, hemvärnschefen och ÖB (samt en del andra generaler) till K1 för en förevisning om vad hemvärnet av idag klarar av.
Det hela startade med en förevisning av bataljonstaben, sen visade insatspluton hur en vägspärr ser ut, vi (1 pluton ur St Göran) visade hur ett skyddsobjekt som är klassat om osäkert genomsöks och säkras, en grupp (vet inte vilka de var) visade brandsläckning av personer och bilar, sen avslutades det med att personer ur röda korset och andra (som jag inte heller vet vilka de var) visade eftersök av förvirrade skadade personer som hade irrat bort sig i en skog och omhändertagande av skadade gick till.
När det var klart så var det grillning (första och antagligen sista gången vi fick röda servetter

) och lite mingel med statsministern och ÖB.
Dagen blev mycket lyckad! Öv1 Åkerman som ledde dagen gick omkring med ett stort leende och bara myste

Lite mer om vår del:
Vi skulle genomsöka och säkra gamla förrådet på K1.
Min grupp (GB) var ansvariga för att säkra inbrytningspunkten (stora dörrarna på sidan som vetter mot Lidingövägen), vi startade mellan kasernen och en vit byggnad som ligger mot matsalen (nån gammal K1:are vet säkert vad den egentligen heter), sprang över till väggen mot förrådet, gick snabbt fram till dörren.
En person (stf gruppchef) ställde sig vid dörren och när alla var beredda (visades med en hand på axeln av den bakifrån) så slet han upp dörren och alla sprang in.
Vi säkrade snabbt det första rummet sen kom genomsökgruppen (EB) in.
Där frystes det och VIP gruppen gick runt hörnet och in i ett rum på andra sidan byggnaden för att kunna se bättre.
Sen gick EB in med två stridspar och eskorterade ut en civil person som arbetade precis innanför dörren och genomsökte halva långsidan mot VIP rummet, därefter säkrade ett stridspar medan gruppchefen sprang tillbaks, tände i salen och började genomsöka andra sidan med två stridspar.
När de kom till rummet bredvid VIP så fanns det en (beväpnad) buse som gjorde nåt lurt, han blev omhändertagen, visiterad och bortförd.
Där bröts vårt moment och de gick vidare.
Skulle vara intressant att veta lite mer om de andra stationerna som visades upp igår från nån som var med på dem.
//Johan