QUOTE (scattergun @ Sep 30 2004, 09:20 )
@niklassthlm
Kröningens roll för precisionen är att den ska vara så utformad att kulan släpper från bommarna i exakt samma stund på alla punkter. En illa utförd kröning skapar just det du beskriver med vältningstendenser i början av projektilbanan.
Att sedan gasen före kulan skulle spela någon större roll för precisionen kan jag inte tänka mig, annars hade bänkskyttarna haft gasavledningsbromsar på sina aggregat. Det som en rekylbroms/Flamdämpare är till för är helt enkelt alla gaser som kommer långt efter det att kulan lämnat loppet och som inte har någon större effekt på precisionen.
Rekylen består till 99% av överskottsgas som ventileras genom pipmynningen, och flamman består till största delen av oförbrända krutpartiklar som brinner synligt för ögat i mynningen.
Ok, jag håller med. Är själv bänkskytt på hobbynivå (katarina BR), men den kröningen som du får på pipan när det gäller tex en Shillen match grade är inte att jämföra med fabrikskröningen hos tex Remington. Det jag pratade om innan om är inte bänkbössor.
När det gäller bänkbössor så har du valt en pipa med längd o räffelstigning som passar den kulvikt/ogive som du ämnar skjuta med. Samt även ett mycket tajt patronläge. Jag vet faktist som du skriver inte om ngn bänkskytt som har testat med rekyldämp i en costum bössa.
En "regel" är att ju längre kula du har destå längre flyktsträcka behövs för att den skall stabiliceras. Och ja det är sant att ingen kula är helt stabilicerad direkt efter mynningen.
Hornadys A-max 162 grains skjuter mycket bra i min 7:a på 100 meter, Använder Sierras 168 grains på 300. (kaliber .284)
Men, det borde ju då vara rimligt att anta att den inte kommer skevt på samma sätt varje gång? Annars hade man ju inte haft en avvikelse?
Hur kan man då anpassa mynningen att kompensera för ev. "skevhet" om det inte är likformigt?
Precis, slumpen spelar mycket stor roll. MYCKET svårt att få till ngn bänk precision utan 0 el 0,5 mm friflykt.
Det som dock kan ha effekt är om du har en så ineffektiv krutförbränning att du har en överdriven mynningsflamma så kan den påverka kulans flykt när det lämnar mynningen.
Det som spelar roll i mitt fall med min BOSS är som pipvikt.Samt att det för mig (tror jag) är lättare att hantera bössan. Men jag tror mig känna mer "harmoni" när jag använder mynningsbromsen, kan ha att göra med att 7 RM är en så pass het patron. Jag får ialla fall bättre träffbilder med än utan. Oavsettt hur jag skruvar min boss. Men som sagt min bössa är en remington 700 fabrik. Inge costum pipa el likn. Dock bäddad o timney trycke.
2sharp, jag tror nog att du fattar, det är jag som inte kan skriva.
Man måste hålla isär costum bössor o fabriks, stoooooor skillnad.
Ngn som är intresserad får gärna pm'a mig o följa med till banan när vi skjuter bänk. Finns folk i klubben som verkligen kan precision o kan förklara.
Edit:
OT:
Som exempel kan jag säga att min Ruger Varmint skjuter tätare träffbilder på tvåhundra meter än på hundra meter med vissa kulor (Hornady A-Max).
Nyfiken bara, har du bäddat din bössa? Isåfall hur? Min är plastbäddad, har beställt pelare från Håkan så har tänkt mig att pelar bädda.
Har själv varit sugen på en Ruger men blev avrådd pga att den är krånglig att bädda bra.
Vad snittar du för träffbilder på 300 med 5 pangar?
Som sagt, bara nyfiken. Kanske skulle pm'a dig istället