Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Flamdämpare
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Kasunen
GARM
Hej
Flamdämparen har den någon mer funktion eller?? 7.gif
Karin
QUOTE (GARM @ Sep 29 2004, 10:42 )
Hej
Flamdämparen har den någon mer funktion eller?? 7.gif

....nån mer funktion än att orsaka tandskador? Eller syftade du på dess huvudsyfte som flamdämpare?
GARM
Det jag funderade på va att den kanske va rekyldämpande,jo jag vet att det inte behövs på ett automatvapen.
King Kill
Är det inte så att flamdämparen på AK-M på samma gång fungerar pss att den trycker ner pipan vid eldgivning? Har för mig att en fänrik sa det när vi provade utländska vapen.
2Sharp
QUOTE (King Kill @ Sep 29 2004, 10:20 )
Är det inte så att flamdämparen på AK-M på samma gång fungerar pss att den trycker ner pipan vid eldgivning? Har för mig att en fänrik sa det när vi provade utländska vapen.

Den är vinklad snett åt höger, vilket bör ge en viss dämpande effekt... för en högerskytt, och vara mindre bra för en vänsterskytt.

Ak74 har en betydligt bättre rekyldämpande förmåga.

Vissa flamdämpare är ju anpassade för att man skall kunna skjuta gevärsgranater, t.ex dem på Ak4 och Ak5.

Andra kan vara anpassade för ljuddämpare etc.
[MPJ]Sgt.Ratchak
Det har också att göra med att när kulan lämnar pipan blir gaserna som lämnar pipan kaotiska (blir turbulens vid mynningen) och sticker åt alla håll. För att kulan ska kunna gå någorlunda rakt släpps lite av gaserna ut innan kulan lämnar pipan.

Jag hade problem med min PaintBall bössa, kulorna drog av åt höger efter 15 meter, borrade hål längst fram i pipan och vips fick jag en bra kulbana.

Dessutom så är den till för att minska mynningsflamman, om ngn inte visste det vissel.gif
2Sharp
QUOTE ([MPJ)
Sgt.Ratchak,Sep 29 2004, 11:12 ] släpps lite av gaserna ut innan kulan lämnar pipan.

Skall man vara petig så släpps väl knappast något av gaserna ut innan kulan har lämnat pipan? Dock innan den lämnar flamdämparen.

(ovan undantaget de gaser som lämnas i gaskanalen där så är tillämpbart.)
Fu Kallenberg
QUOTE (2Sharp @ Sep 29 2004, 12:14 )
QUOTE ([MPJ)
Sgt.Ratchak,Sep 29 2004, 11:12 ] släpps lite av gaserna ut innan kulan lämnar pipan.

Skall man vara petig så släpps väl knappast något av gaserna ut innan kulan har lämnat pipan? Dock innan den lämnar flamdämparen.

Sant.
Loppet håller 7,62 mm mellan bommarna men kulan är 7,82 i kaliber .308 a.k.a 7,62X51. Detta för att täta mellan kulan och pipväggen så att krutgaserna inte slipper emellan och orsakar effektförlust.
niklassthlm

Sant.
Loppet håller 7,62 mm mellan bommarna men kulan är 7,82 i kaliber .308 a.k.a 7,62X51. Detta för att täta mellan kulan och pipväggen så att krutgaserna inte slipper emellan och orsakar effektförlust.

mm, riktigt. Men en 7.62 el 5.56 har ofta en friflykt på 3-10 mm innan kulan tätar i pipan så, jo det hinner förbi en del krutgaser innan kulan. Och ja flamdämpen hjälper för precisionen. hur mycket? ja det är bara att testa så får ni se.

När jag kommer hem så kan jag om intresse finns scanna in lite träffbilder med o utan mynningsbroms/flammdämp i både kaliber .223, 308W o 7mm Rem mag.

Även fast jag försöker få 0 i friflykt när jag laddar själv så går det inte till 100 %, skulle vara så otroligt svårt att stänga slutstycket då, samt väldigt riskabelt med tanke på höga tryck.
[MPJ]Sgt.Ratchak
QUOTE (2Sharp @ Sep 29 2004, 12:14 )
QUOTE ([MPJ)

mmm något petig dry.gif , men som min GU Fk sa "Lyssna inte på vad jag säger utan vad jag menar!"
niklassthlm
men det är fel det 2sharp skrev.
2Sharp
QUOTE (niklassthlm @ Sep 29 2004, 14:44 )

Jag kan köpa ett det inte är 110% tätt... men..

Då det inlägget jag citerade nämnde att det borrades hål i pipan på en paintball bössa så tyckter jag att det blir lite fel att jämföra med en flamdämpare, flamdämparen är ju inte i samma diameter som pipan, det borde ju vara en viss skillnad att borra hål i pipan och de hål som är i en flamdämpare.

Poängen är väl att det skall vara ett uniformt utsläpp?

Eller har jag missat allt.. 7.gif blink.gif (lär mig då!)

smile.gif
Axl
Flamdämpare eller inte har nog ingen betydelse, utformningen på mynningen är det viktiga, finns andra sätt än flamdämpare, det vanligaste är väl ändå olika typer av kröningar.

Alltså håller med 2Sharp!
Yxa
Som vapensmed så får jag slänga in min mening:

Flamdämpare har till avsikt att dämpa mynningsflamman så att skytten inte bländas vid skjutning i mörker. AK5 har flamdämpare.

Rekylbroms har till avsikt att dämpa rekylen vid avlossning, oftast genom att rikta all gas uppåt och åt sidorna. En rekyldämpare kan vara mycket lik en flamdämpare, och har dessutom ofta (på militära vapen) även en flamdämpande effekt. AK74 har en dylik rekylbroms.

Lagstiftare har också de svårt att hålla koll på vad som är vad, vilket bland annat kan ses på hur amerikanska politiker ofta tror att flamdämpare gör vapen svårare att se i mörker. Detta är alltså fel, såvida man inte befinner sig bakom skytten, vilket i och för sig betyder att skytten skymmer sikten oavsett om det sitter en flamdämpare på vapnet eller ej.
bong.gif
heiho
Håller med Yxa.
När krutgaserna lämnar mynningen så är en del av dom oförbrända. Den flamma vi ser är egentligen 2 flammor med kort tid imellan. primärflamman är ytterst syag MEN den tänder de oförbrända krutgaserna och ger en sekundärflamma. Det är denna "gasbubbla" som flamdämparen bryter upp varvid flamman dämpas. rlwhore.gif
Boston
QUOTE (heiho @ Sep 29 2004, 21:48 )
Håller med Yxa.
När krutgaserna lämnar mynningen så är en del av dom oförbrända. Den flamma vi ser är egentligen 2 flammor med kort tid imellan. primärflamman är ytterst syag MEN den tänder de oförbrända krutgaserna och ger en sekundärflamma. Det är denna "gasbubbla" som flamdämparen bryter upp varvid flamman dämpas. rlwhore.gif

åhh fan..
två flammor, man lär så länge man lever...
salute.gif
niklassthlm
QUOTE (2Sharp @ Sep 29 2004, 16:11 )
QUOTE (niklassthlm @ Sep 29 2004, 14:44 )

Jag kan köpa ett det inte är 110% tätt... men..

Då det inlägget jag citerade nämnde att det borrades hål i pipan på en paintball bössa så tyckter jag att det blir lite fel att jämföra med en flamdämpare, flamdämparen är ju inte i samma diameter som pipan, det borde ju vara en viss skillnad att borra hål i pipan och de hål som är i en flamdämpare.

Poängen är väl att det skall vara ett uniformt utsläpp?

Eller har jag missat allt.. 7.gif blink.gif (lär mig då!)

smile.gif

mm, det är riktigt biggrin.gif går inte att jämföra rakt av. Men principen är det samma. När man talar om precision så är uniformitet A&O. Men när det gäller militära vapen så har de ett väldigt stort patronläge, spec när det gäller automatvapen, för att omladdningen skall gå så smidigt som möjligt, så det leder till att patronen inte sitter helt rakt i linje innan tillslag på tändhatten, avfyrning av kulan. Så trot eller ej men kulan kommer ej in i pipan helt rakt utan den stabiliseras helt (förhoppningsvis) ngn cm in i pipan. Därför så är det svårt att få det riktigt bra utan 0 i friflykt.

Så, för att få det så bra som möjligt så låter man gasen före kulan lämna utåt innan kulan kommer för att inte "välta" kulan eller skrämma den åtsidan. Nu är det ju inte så att det gör ngn riktigt stor effekt, men lite ;).

Flamdämpare eller inte har nog ingen betydelse, utformningen på mynningen är det viktiga, finns andra sätt än flamdämpare, det vanligaste är väl ändå olika typer av kröningar.

Vadå menar du? Kröningen är till för att skydda mynningen.

Jag har en BOSS mynningsbroms på min Remington 700 i 7mm Rem mag, förutom att den dämpar rekylen kragftigt så fungerar den även som pip vikt, dvs att den går att skruva så att man kan ställa in den för att få så harmoniska pip svängningar som möjligt. Den är inte fast eftersom att man som civil skytt ofta skjuter med olika kulvikter/hastigheter = anorlunda vibrationer i pipan. Hur väl det funkar med just pipvikten vete faan, men nytta gör den iallafall. På precisionen alltså, därför att den släpper gaser åt sidan INNAN mynningen.
scattergun
@niklassthlm
Kröningens roll för precisionen är att den ska vara så utformad att kulan släpper från bommarna i exakt samma stund på alla punkter. En illa utförd kröning skapar just det du beskriver med vältningstendenser i början av projektilbanan.

Att sedan gasen före kulan skulle spela någon större roll för precisionen kan jag inte tänka mig, annars hade bänkskyttarna haft gasavledningsbromsar på sina aggregat. Det som en rekylbroms/Flamdämpare är till för är helt enkelt alla gaser som kommer långt efter det att kulan lämnat loppet och som inte har någon större effekt på precisionen.

Rekylen består till 99% av överskottsgas som ventileras genom pipmynningen, och flamman består till största delen av oförbrända krutpartiklar som brinner synligt för ögat i mynningen.
2Sharp
QUOTE (niklassthlm @ Sep 30 2004, 06:37 )
Så trot eller ej men kulan kommer ej in i pipan helt rakt utan den stabiliseras helt (förhoppningsvis) ngn cm in i pipan. Därför så är det svårt att få det riktigt bra utan 0 i friflykt.

Så, för att få det så bra som möjligt så låter man gasen före kulan lämna utåt innan kulan kommer för att inte "välta" kulan eller skrämma den åtsidan. Nu är det ju inte så att det gör ngn riktigt stor effekt, men lite ;).

Jag är med på att patronen inte alltid kommer in rakt i patronläget, lite spel här och där och motsatta extremer på toleranser mellan patronläge och patron, ok..

Men, det borde ju då vara rimligt att anta att den inte kommer skevt på samma sätt varje gång? Annars hade man ju inte haft en avvikelse?
Hur kan man då anpassa mynningen att kompensera för ev. "skevhet" om det inte är likformigt?

Jag kan bara få det till att det som är viktigast är att mynningen är uniform, borra hål hit och dit och ev. flamdämpare/rekylbromsar borde få mindre effekt på precisionen så länge mynningen är snygg och prydlig.
Om inte annat så borde ju den effekten som de kan ge vara likfomig och då inte spela så stor roll.

Givetvis kan jag förstå att träffbilden ändras om du skruvar av saker och ting från pipan.

Jag är nog inte riktigt med här.. ännu.. smile.gif
scattergun
Håller med 2Sharp, och det där med att projektilen stabiliseras är inte sant. En projektil kommer nästan alltid ut ur mynningen instabil och stabiliseras i flykten efter ett antal meter, det som är viktigt är att den kommer ur mynningen i samma läge varje gång.
Som exempel kan jag säga att min Ruger Varmint skjuter tätare träffbilder på tvåhundra meter än på hundra meter med vissa kulor (Hornady A-Max).
Det som dock kan ha effekt är om du har en så ineffektiv krutförbränning att du har en överdriven mynningsflamma så kan den påverka kulans flykt när det lämnar mynningen.
niklassthlm
QUOTE (scattergun @ Sep 30 2004, 09:20 )
@niklassthlm
Kröningens roll för precisionen är att den ska vara så utformad att kulan släpper från bommarna i exakt samma stund på alla punkter. En illa utförd kröning skapar just det du beskriver med vältningstendenser i början av projektilbanan.

Att sedan gasen före kulan skulle spela någon större roll för precisionen kan jag inte tänka mig, annars hade bänkskyttarna haft gasavledningsbromsar på sina aggregat. Det som en rekylbroms/Flamdämpare är till för är helt enkelt alla gaser som kommer långt efter det att kulan lämnat loppet och som inte har någon större effekt på precisionen.

Rekylen består till 99% av överskottsgas som ventileras genom pipmynningen, och flamman består till största delen av oförbrända krutpartiklar som brinner synligt för ögat i mynningen.

Ok, jag håller med. Är själv bänkskytt på hobbynivå (katarina BR), men den kröningen som du får på pipan när det gäller tex en Shillen match grade är inte att jämföra med fabrikskröningen hos tex Remington. Det jag pratade om innan om är inte bänkbössor.

När det gäller bänkbössor så har du valt en pipa med längd o räffelstigning som passar den kulvikt/ogive som du ämnar skjuta med. Samt även ett mycket tajt patronläge. Jag vet faktist som du skriver inte om ngn bänkskytt som har testat med rekyldämp i en costum bössa.

En "regel" är att ju längre kula du har destå längre flyktsträcka behövs för att den skall stabiliceras. Och ja det är sant att ingen kula är helt stabilicerad direkt efter mynningen.

Hornadys A-max 162 grains skjuter mycket bra i min 7:a på 100 meter, Använder Sierras 168 grains på 300. (kaliber .284)

Men, det borde ju då vara rimligt att anta att den inte kommer skevt på samma sätt varje gång? Annars hade man ju inte haft en avvikelse?
Hur kan man då anpassa mynningen att kompensera för ev. "skevhet" om det inte är likformigt?

Precis, slumpen spelar mycket stor roll. MYCKET svårt att få till ngn bänk precision utan 0 el 0,5 mm friflykt.

Det som dock kan ha effekt är om du har en så ineffektiv krutförbränning att du har en överdriven mynningsflamma så kan den påverka kulans flykt när det lämnar mynningen.

Det som spelar roll i mitt fall med min BOSS är som pipvikt.Samt att det för mig (tror jag) är lättare att hantera bössan. Men jag tror mig känna mer "harmoni" när jag använder mynningsbromsen, kan ha att göra med att 7 RM är en så pass het patron. Jag får ialla fall bättre träffbilder med än utan. Oavsettt hur jag skruvar min boss. Men som sagt min bössa är en remington 700 fabrik. Inge costum pipa el likn. Dock bäddad o timney trycke.

2sharp, jag tror nog att du fattar, det är jag som inte kan skriva. biggrin.gif

Man måste hålla isär costum bössor o fabriks, stoooooor skillnad.

Ngn som är intresserad får gärna pm'a mig o följa med till banan när vi skjuter bänk. Finns folk i klubben som verkligen kan precision o kan förklara.

Edit:

OT:
Som exempel kan jag säga att min Ruger Varmint skjuter tätare träffbilder på tvåhundra meter än på hundra meter med vissa kulor (Hornady A-Max).

Nyfiken bara, har du bäddat din bössa? Isåfall hur? Min är plastbäddad, har beställt pelare från Håkan så har tänkt mig att pelar bädda.
Har själv varit sugen på en Ruger men blev avrådd pga att den är krånglig att bädda bra.
Vad snittar du för träffbilder på 300 med 5 pangar?
Som sagt, bara nyfiken. Kanske skulle pm'a dig istället ph34r.gif
scattergun
Jag vet faktist som du skriver inte om ngn bänkskytt som har testat med rekyldämp i en costum bössa

Vet inte riktigt vad du menar, men om jag fattar dig rätt så undrar du om jag vet om nån bänkskytt som testat med broms. Jag vet inte om någon person, men rent teoretiskt borde det bli fler faktorer som spelar in på precisionen hos ett vapen med rekylbroms, varvid det adderade slumpfelet blir större. Det är ju faktiskt den totalt sammanräknade slumpen som man försöker minimera, något som talar emot rekylbroms.

Det som spelar roll i mitt fall med min BOSS är som pipvikt.Samt att det för mig (tror jag) är lättare att hantera bössan. Men jag tror mig känna mer "harmoni" när jag använder mynningsbromsen, kan ha att göra med att 7 RM är en så pass het patron. Jag får ialla fall bättre träffbilder med än utan. Oavsettt hur jag skruvar min boss.

Det där med hur en BOSS påverkar precisionen har väl närmast sin förklaring i att du kan styra pipsvängningarna så att kulan lämnar loppet i ett ändläge snarare än att rekylbromsningen påverkar gevärets egenprecision. Det finns ju pipstabilisatorer som sitter mitt på pipan och inte alls har en gasavledningsfunktion, och dom fungerar ju också.
Att träffbilderna blir bättre med rekylbroms har nog snarare med skyttens rekylreaktion att göra.
niklassthlm
Jag vet inte om någon person, men rent teoretiskt borde det bli fler faktorer som spelar in på precisionen hos ett vapen med rekylbroms, varvid det adderade slumpfelet blir större. Det är ju faktiskt den totalt sammanräknade slumpen som man försöker minimera, något som talar emot rekylbroms.

Håller helt klart med!

Det där med hur en BOSS påverkar precisionen har väl närmast sin förklaring i att du kan styra pipsvängningarna så att kulan lämnar loppet i ett ändläge snarare än att rekylbromsningen påverkar gevärets egenprecision. Det finns ju pipstabilisatorer som sitter mitt på pipan och inte alls har en gasavledningsfunktion, och dom fungerar ju också.
Att träffbilderna blir bättre med rekylbroms har nog snarare med skyttens rekylreaktion att göra.

Ja, precis. Men det är ju resultatet för skytten som spelar roll. Vare sig det beror på rekylupptagnings fel lr ej. Tror iofs att jag kan skjuta ;) Kan såklart bli bättre.

Kan säga att det INTE är populärt at skjuta brevid mig på tävlingar. (Knall o "tryckvåg") biggrin.gif
scattergun
Kan säga att det INTE är populärt at skjuta brevid mig på tävlingar. (Knall o "tryckvåg")

Känner igen fenomenet...skjuter maxladdad 243 win med 90 grains hålspets på tävling....knallen lämnar inget övrigt att önska.
Inf
Då krutgaserna når mynningen har de hög temeratur och sänder ut synligt ljus i form av en primärflamma. Gaserna expanderar snabbt och avkyls så att strålningen endast syns som ett svagt mynningsljus. I stötvågen, som bildar gasflaskans botten, komprimeras gaserna. Temperaturen stiger och en mittenflamma bildas. Denna tänder blandningen av krutgaser och syrgas från den omgivande luften och en stor och kraftigt lysande sekundärflamma uppstår.
De brännbara delarna av krutgaserna är främst koloxid och väte. De oxideras till koldioxid och vatten. Vid finkalibriga vapen - pistoler, kulsprutepistoler, automatkarbimer och kulsprutor - är mängden krut i en patron ganska ringa och temperaturen i mittenflamman blir i allmänhet inte tillräcklig för att tända en sekundärflamma.
scattergun
@Inf

I finkalibriga vapen består mynningsflamman främst av oförbrända krutpartiklar som brinner medan dom slungas ut ur mynningen. Prova att ladda en "Overbore-kaliber" med en stor laddning av långsamt krut så får du se vad jag menar.
Inf
@Scattergun: Jepp, det var dessa oförbrända krutpartiklar jag skrev om, eller som jag menade i alla fall smile.gif

Normalt sett blir det ingen större mynningsflamma från finkaliber. På natten syns givetvis flamman, men den behöver inte vara så stor ändå.
Att man trots allt kan få en stor mynningsflamma även vid finkalibriga vapen är helt klart, men med rätt vald krutsort behöver man nästan aldrig få det, men det är min uppfattning att en sådan mynningsflamma består av oförbrända krutpartiklar och att det endast undatagsvis är frågan om en sekundärflamma av den typ som förekommer vid exempelvis skjutning med haubits.
Sedan finns det ju de som eftersträvar stor mynningsflamma vid arbetet med att ta fram laddrecept, men det är en annan sak.
scattergun
Ja sekundärflamman är nog ett minimalt problem för finkaliber....och visst en del laddar över...men vad har man för det?? mera rekyl, pipuppkast och tryckstegring kombinerat med sämre precision!!
Yxa
QUOTE (scattergun @ Sep 30 2004, 15:03 )
Ja sekundärflamman är nog ett minimalt problem för finkaliber....och visst en del laddar över...men vad har man för det?? mera rekyl, pipuppkast och tryckstegring kombinerat med sämre precision!!

Likaså är det ju som så att krut som förbränns efter att kulan lämnat loppet är bortslösat. Det optimala är att det sista krutkornet förbränns i samma ögonblick som kulan lämnar loppet.
olaevil
Jag är kanske dum men jag har också för mig att flamdämpare som ämnet handlar om också är en säkerhetsfunktion.Jag kan ha fel men har för mig att projektiler kan sprängas när dom lämnar pipan och flamdämparn skall skydda skytten och även personer i dess närhet.Har för mig att jag hörde detta när jag Lumpade.....
Yxa
QUOTE (olaevil @ Sep 30 2004, 17:12 )
Jag är kanske dum men jag har också för mig att flamdämpare som ämnet handlar om också är en säkerhetsfunktion.Jag kan ha fel men har för mig att projektiler kan sprängas när dom lämnar pipan och flamdämparn skall skydda skytten och även personer i dess närhet.Har för mig att jag hörde detta när jag Lumpade.....

Hehe, det var en kvalificerad lögn.
olaevil
Jag sa att jag inte va säker men kanske han menade att det var ett skydd för pipmynningen i sig......Skadad eller smutsig pipmynning = kulsprängning jag vet ej.Har aldrig hänt mig och jag har skjutit några kulor i mitt korta liv.

sen ska nog kulspränging vara pipspränging
niklassthlm
nja, tror jag inte. har aldrig hört talas om ngt liknande.
Yxa
QUOTE (olaevil @ Sep 30 2004, 18:14 )
Jag sa att jag inte va säker men kanske han menade att det var ett skydd för pipmynningen i sig......Skadad eller smutsig pipmynning = kulsprängning jag vet ej.Har aldrig hänt mig och jag har skjutit några kulor i mitt korta liv.

Jag menade inte att du ljög, men om någon verkligen sa att flamdämparen var till för att förhindra projektiler från att explodera så ljög de.

Däremot är det ju visserligen som så att om du kör ner mynningen (utan flamdämpare) i backen så att den blir full av jord etc så riskerar du pipspränging. Men om du gör detsamma med en bössa med flamdämpare så är risken något mindre (i och med att flamdämparen erbjuder gastrycket och projektilen andra vägar ut än genom godset i pipan) - dock fortfarande ej att rekommendera. Men att detta skulle vara en av avsikterna till att man har flamdämpare på vapnen... Nej. I sådant fall skulle väl Mausern vara ökänd för pipsprängningar.
Ormtunga
Alla vet väl att flamdämpare är till för att åstadkomma större skada vid pipstöt :P
Yxa
QUOTE (Ormtunga @ Oct 1 2004, 12:29 )
Alla vet väl att flamdämpare är till för att åstadkomma större skada vid pipstöt :P

Herregud, du orkade inte ens läsa det första svaret i tråden?! blink.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.