Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Namnbrickshållare på M90P
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
I22 Vargen
Vad har man namnbrickshållarna vid benfickorna till för?? Ytterligare namnbrickor?
johanp
För att fästa anteckningsark som är ~7*12cm stort grönt matt plastark som går att skriva med blyerts på och den fäst med baksidan av en namnbricka. Är till för att snabbt kunna skissa läseskarta i observationsställning som man sedan kan utvärdera i skyddställning
APC-mannen
För att fästa kartor med...
I22 Vargen
Tack, tack!
Insats Berga
Vi hade våra namnbrickor där när vi hade kroppsskyddet på oss...
Karin
QUOTE (Insats Berga @ Oct 3 2004, 15:37 )

Inte för att låta sån men....om din profil stämmer, varför hade ni 90P?
Panzerfaust
QUOTE (Karin @ Oct 3 2004, 16:14 )

Förmodligen för att dom har haft pistol. Inte säker men jag gissar... en ganska kvalificerad gissning.

EDIT: Kanske skulle läsa hela tråden...
Vad 90P barllorna ska va bra till vet jag ej, men jackan används med fördel om man har pistol. Dock kan det ju vara så om man gissar lite till att dom delats ut med hela kittet.

Väntar otåligt på svar då jag är nyfiken på om min gissning stämde. B)
The Swede
Nu är vi på väg att hamna off topic här men jag är mycket intresserad av hur du menar att 90P-jackan är bättre om man bär pistol?

Bär man pistol till fältuniform så har man med fördel hölstret i ett stridsbälte och inte i byxbältet.
Alternativt, om det är vit utrustning så medföljer ett vitt pistolbälte.

The Swede pansar2.png
jake the snake
QUOTE (Panzerfaust @ Oct 3 2004, 17:00 )
Vad 90P barllorna ska va bra till vet jag ej, men jackan används med fördel om man har pistol.

Tja, 90p brallorna är bland annat bra eftersom dom har hänglsen, är fodrade och går upp i ländryggen.

90p Jackan är bra den med, men inte lika användbar som byxorna. Själv använder jag aldrig jackan. Varför den skulle vara bättre till pistol är för mig en gåta. Snarare skulle jag vilja säga att den är SÄMRE eftersom det finns en större risk att pistolen fastnar i jackkanten som är i höjd med hölstret. Ska man tvunget använda byxbältet till pistolen så använder man en hölsterförlängare, en så kallad tactical hip extender. Med den så kvittar det om man har kort eller lång jacka.
Dock är det ju som the Swede säger att om man bär pistol så bär man den med fördel i ett pistolbälte. Exempelvis bältet till stridsbältet eller annat lämpligt bälte ÖVER jackan. Man bör använda ett pistolbälte bland annat eftersom man då kan förvara extramagasinen i sin hållare på RÄTT ställe, det vill säga motsatt sida från pistolen. Man kan även ladda pistolen med en hand med siktet mot bältet om man skulle behöva göra det. Det är även lättare att hänga av sig pistolen.

Så din teori/gissning stämmer bedömt inte.
simon
Och då kommer jag med en dum(?) fråga:

Varför finns det två namnbrickshållare på vänstra bröstet på Fältuniform 90P?
jake the snake
QUOTE (simon @ Oct 3 2004, 18:03 )
Och då kommer jag med en dum(?) fråga:

Varför finns det två namnbrickshållare på vänstra bröstet på Fältuniform 90P?

En för namnbricka, en för anropssignal, en för att fästa sladden till telehjälmen.
Panzerfaust
Några vakt befäl som hävdade att det va så. Det va tydligen lättare att komma åt pistolen då. Antar då att dessa haft den i byx bältet då.

Nej, min gissning stämde inte.
Fast å andra sidan vet vi ju inte detta än... Om jag stött på befäl som hävdar så kan ju "insats berga" gjort det samma och fått ut den för befälen ansåg att det skulle vara så. ja Jag vet inte... laugh.gif
Sen om det är bra eller inte, har jag ju fått svar på iaf.
Men det finns folk som resonerar så iaf.

Äldre befäl som tycker att det är enklare att kvittera ut en jacka istället för att trixa med hölsterförlängare och sånt prytts... B)

Hursomhelst, nu vet jag att det finsn bättre alternativ. (har man väl alltid fattat iof).
Men det tar inte bort det faktum att det finns folk som resonerar så.
Strykis
En sak har ni glömt säga om 90P jackan och det är att den är ruskigt mycket snyggare är den vanliga jackan.
Sen angående funktion med pistol så låter
jag er andra diskutera det för det vet jag inget om ;)

Pansarkrigare är inte bara effektiva dom har snygga uniformer också laugh.gif
Inf
QUOTE (Strykis @ Oct 4 2004, 00:26 )
En sak har ni glömt säga om 90P jackan och det är att den är ruskigt mycket snyggare är den vanliga jackan.
jag er andra diskutera det för det vet jag inget om ;)

Pansarkrigare är inte bara effektiva dom har snygga uniformer också laugh.gif

90P-jackan snygg???
ALLA ser ju ut som tjockisar i den. Den är INTE snygg, kanske praktisk i vissa lägen och definitift mer ovanlig och "exlusiv" än en vanlig fältjacka men snygg är den inte.
Strykis
QUOTE (Inf @ Oct 4 2004, 09:44 )
QUOTE (Strykis @ Oct 4 2004, 00:26 )
jag er andra diskutera det för det vet jag inget om  ;)   

Pansarkrigare är inte bara effektiva dom har snygga uniformer också  laugh.gif

90P-jackan snygg???
ALLA ser ju ut som tjockisar i den. Den är INTE snygg, kanske praktisk i vissa lägen och definitift mer ovanlig och "exlusiv" än en vanlig fältjacka men snygg är den inte.

Där går våra åsikter helt isär, inte nog med att 90P är mycket snyggare än den valigare fältjackan så är den praktisk också.

Den vanliga jackan är alldeles för lång och fastnar lätt när man ska klättra ner på skyttplatsen. I mitt fall var det strf90.

Alla ser inte ut som tjockisar, får du mina 192cm och strax över 70kg att se tjock ut bör du förbättra synen. :P
krp_swe
Anldnignen till att insats soldater i bland förses med 90p är att dom färdas en hel del i bil . I och ur gång är aningen smidigare med 90p. Det är ett av skälen jag hört..
The Swede
QUOTE (krp_swe @ Oct 4 2004, 16:47 )
Anldnignen till att insats soldater i bland förses med 90p är att dom färdas en hel del i bil . I och ur gång är aningen smidigare med 90p. Det är ett av skälen jag hört..

Jösses, vilka ursäkter.

Fältuniform 90P är framtagen för att passa i vagntjänst när man sitter ner och kliver i och ur genom luckor i taket.
En vanlig fäljacka 90 fastnar lätt i ryggstöd motsv. när man kliver i vagnen, precis som Strykis påtalade men när det gäller att kliva i och ur en personbil/minibuss finns det inget som helst behov av att använda 90P.

The Swede pansar2.png
Adam Wilhelm
QUOTE (The Swede @ Oct 4 2004, 17:03 )
när man kliver i när det gäller att kliva i och ur en personbil/minibuss finns det inget som helst behov av att använda 90P.

Attans.... jag som tyckte att jag hade världens bästa ursäkt för att kvittera ut en 90P.

-Jo... vi åker ju så mycké TGB... så jag tänkte...
bushman
QUOTE (krp_swe @ Oct 4 2004, 16:47 )

det där argumentet hörde jag av en totalt vansinnig förare, som lyckades få sparken ur en IP.
han fick ont i ryggen av att använda vanliga m90, när han framförde 13 0ch 20 bilar.
att han sedan körde som en biltjuv på crack, hade en del med hans avförande ur IP:n att göra.

men mestadels att han var totalt vansinng i allmänhet, och hade väldigt svårt för att förstå att hans frivillighet, inom flygvapnet inte gjorde honom till PC.
Insats Berga
QUOTE (Karin @ Oct 3 2004, 16:14 )

Varför vi hade 90P byxor, jo eftersom vi alltid använde kroppskyddet när vi "tjänstgjorde" (insatser, eskorter, rondering, bevakning, osv.). Därmed kunde vi inte komma åt materiel som vi hade i jackfickorna, så för att inte proppa benfickorna fulla med kartor, förband, handskar, mössor, osv. så fick vi ut byxorna med extra fickor. Sen att 90P brallorna är fodrade var ju inte helt fel under nattronderingarna i december (+långkalsonger...)
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.