Idén till en WW2 mod har vuxit fram i diskusioner när jag med medspelare i min Day Of Defeat clan friEnds har spelat ww2 online och DOD och pratat om att det vore ballt om man kunde förena dessa spel samt att den lilla realism som finns i DOD kommer att försvinna iom att DOD2 kommer ut samt att WW2 online kan bli för stort.
Med source motorn öppnas helt nya möjligheter till interaktion med spelmiljöerna man kommer att kunna implementera spelbara fordon samt att kartorna kommer att kunna bli mycket större en vad de är (och kommer att bli i DOD2) i DOD.
Våran mod kommer desutom att utspela sig 1940/41 på västfronten till skillnad från DOD som är 1944/45.
Vi har precis lyckats tigga till oss serverplats så en hemsida och ett forum kommer att komma upp någon gång veckan efter detta skrivs.
Nu är vi tre som jobbar, Whoopa, Gibbing som sköter 3dmodelerandet, samt jag (DXL) som ska sköta det lite mer adminstrativa (tigga serverplats sponsorer rekrytering, pr, hemsida och forum och allt det där) vi söker dock fler som kan göra 3d modeller och vi funderar på någon mer som kan hjälpa till med hemsidan.
En så länge så har vi några halvfärdiga modeller utav soldater samt påbörjat modellering utav byggnader.
Samt spånat lite olika spellägen vilket jag inte riktigt kan skriva om en.
Dock så kan jag skriva lite utav de vapen som är planerat ska vara med och det är följande:
(nu är endast vapen klasserna med och inte modellbetäckningen på vapnen eftersom vi helt enkelt inte hunnit med alla vapen namn så skippar vi alla)
Repetergevär
Kpist
Pistol
Lätt/tung ksp
Handgrant
Minor
Prickskyttegevär
AT gevär
Eldkastare
Bajonet
Kniv/spade
Kanon, lätt PV och understöd
Granatkastare
Alla eldhandvapen som inte har bajonet (t.ex kpist) kommer att kunna användas i närstrid mha kolven eller pipstöt.
Vi kommer desutom att skippa det här med ett kors på skärmen utan man kommer att använda "järn siktena" som man gör i t.ex Call of duty.
Andra saker som ska vara med är:
Gas
Indirekt eld i form av flyg och artilleri
Vi har även tänkt oss någon form av klass system:
Officer som kommer vara den som kan ta "objektiv" samt vara den enda med karta och kikare samt den som kan kalla in indirekt eld.
Sjukvårdare, säger sig självt vad en sådan gör.
Ingengör, lägger/röjer minor den enda som ska kunna använda eldkastare.
Skytte, den enda som kan använda ksp.
Sedan så tillåter ju source fordon, exakt hur fordons modellen ska se ut vet vi inte riktigt ennu, (om det ska vara som i Battlefield med förare och skytt eller som i Flashpoint med förare skytt och chef t.ex)
Men vi har en så länge tänkt att dessa fordon ska vara med:
Lastbilar som även kan dra kanoner
Ambulanser
Spaningsfordon, typ lätta lastbilar eller "jeepar" med ksp
STRV:
Vickers (samtliga)
Matilda (samtliga)
PZ 1-3
franska vagnar letar vi bra bilder till
Pansarbilar:
kommer men vi ska prioritera strv.
Tanken är att vi så fort det går ska ha en färdig karta samt spelbara modeller när HL2 släpps så att man kan få igång testandet direkt.
Vi kommer i ett första steg satsa på kvantitet och i princip ha en massa "skal" modeller som springer/kör omkring på en ganska så dålig karta.
Så här ser det ut nu iaf men det kommer säkert ändras.
Får vi desutom ett par duktiga modellerare till så kommer ju allt gå fortare.
Men vi måste endå vänta med att testa "skarpt" till HL2 kommer så tills dess så är det bara att modellera :P
Frågor, komentarer och synpunkter mottages gärna.
Ingen fråga är dum utom den som inte ställs.
MVH
DXL
Project X