Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Public STINET
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Dagrummet
A2Keltainen
http://stinet.dtic.mil/str/index.html

Prova diverse sökord inom det som intresserar dig. Jag provade exempelvis "ranger", "rangers", "special forces", "special operations", "navy seals", "special boat service", "infantry squad", "sweden", "finland", "chechnya", "afghanistan", "light infantry", "airborne operations", "mortar", "sniper", "deception", "demolitions", "sabotage", "attrition", "soviet", "guerilla", "sweden submarine", "combat stress", "vietnam", "mountain warfare", "paratroopers", "long range reconnaissance", "indo-china", "waffen ss", "hostage rescue", "nuclear weapons", "special purpose forces", "israel", "yom kippur", "six day war", "falklands", "british", "british infantry", "soviet naval infantry", "national security agency" och "central intelligence agency". Man får t.o.m. träffar på "ninja"! biggrin.gif

Jag har hittils laddat hem över 150 dokument, varav flera är böcker som jag blev väldigt förvånad över att hitta i PDF, och jag hittar fler och fler att ladda hem hela tiden. wub.gif

Förslag på fler intressanta sökord uppskattas.

Edit: Lade till fler sökord.
Nestor
Swedish arms industries?
Winter warfare?
Combined arms?
AirLand battle?

Mycket intressant sida förövrigt.

@A2, hur sjutton bär du dig åt för att hitta dessa grejer?
NisseNord
Väldigt intressant.

Vad jag skulle vilja veta är vilket jobb som A2Keltainen har, och vilken utbildning man ska ha för att få det.

Alltså ett jobb där man kan lägga så mycket tid på sina intressen, och ändå klara av att försörja sig måste jag också ha.

Jag har svårt bara att hinna med och läsa alla poster som A2Keltainen skriver här, sedan alla länkar som du postar, jag måste ju börja dra ner på sömntimmarna för att hinna ikapp.

biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
A2Keltainen
A2Keltainens self-help-guide-to-MIP-nirvana

(Fristående fortsättning på en skola i MIP-googlande som finns någonstans här på SoldF.)

biggrin.gif

Vissa klarar sig med mindre sömn än andra. Jag sover ungefär 6 - 6,5 timmar per dygn, och klarar mig utmärkt på det.

Genom att läsa mycket, så kan du (förhoppningsvis) lära dig att läsa fort. Det gäller i synnerhet förmågan att snabbt skumma igenom en text för att få ett begrepp om den. Det är trots allt inte alla texter man behöver läsa så att man kommer ihåg minsta detalj. En del texter jag hittar kollar jag bara igenom innehållsförteckningen på, eller skummar väldigt snabbt igenom dem, så att jag vet vad de innehåller ifall jag någon gång senare skulle vilja/behöva veta mer om de sakerna: "Aha, men stod det inte mer om sak X i skrift Y. Jag kollade igenom innehållsförteckningen i Y för tre år sedan och vill minnas att X nämndes där."

Jag kollar nästan alltid bibliografin/referenserna i det jag läser. Där brukar man hitta mycket pekare till andra intressanta saker.

Om jag hittar en URL till ett intressant dokument, så brukar jag alltid "klippa av" URL:en och titta vad annat som finns på samma site. Ofta så finns det mer intressanta saker på samma site. Siten ovan hittade jag på det sättet. Jag såg i går en länk på TankNet till ett dokument om amerikanska skyttegrupper. Jag laddade hem PDF-filen och "klippte" även av URL:en och kollade vad mer det fanns på samma site. Där hittade jag siten ovan. Sedan satt jag under någon timme på kvällen i dag och drog ned dokument från siten hos en kompis, samtidigt som vi allmänt pratade jobb/teknik/politik/annat och pysslade med andra saker på våra datorer. Varför göra en sak, när man kan göra många saker samtidigt?

Genom att skriva mycket, så kan du (förhoppningsvis) lära dig skriva fort. Det gäller inte bara att trycka ned tangenterna på tangentbordet, utan även att formulera det man ska skriva. Att skriva innebär skrivövning. Ju mer man övar på att skriva, desto bättre blir man. Att kunna skriva är även bra till annat än att skriva inlägg på SoldF. biggrin.gif Jag tycker dessutom att det är kul att skriva, då det är "en lek med ord".

Genom att söka efter information i stor utsträckning, så kan du (förhoppningsvis) lära dig att hitta intressant och relevant information fort.

Genom att ha ett livslångt militärt intresse, så får du (förhoppningsvis) tillräckliga kunskaper inom området för att snabbt kunna lära dig nya saker och hitta information. Jag har läst militära böcker sedan jag gick på lågstadiet, vilket innebär att jag har läst militära böcker i ungefär 20 år. Något borde ändå ha fastnat under den tiden... Jag har en tillräcklig militär kontext för att ofta veta ungefär var jag kan hitta den information jag söker.

Genom att inte slöa och slösa bort tid framför tvn eller datorspelen, så får du tid över till annat.

Genom att inte läsa läsa morgon-, dags- eller kvällstidning, så får du mer tid över till annat. Det är sällan något i nyheterna är så viktigt att jag måste få reda på det i dag. Genom att istället läsa om saker i vecko-, månads- eller årssammanfattningar, så sållar jag bort en massa "skit" och får även tillgång till bättre analyser av händelserna, genom att tiden gett folk tillfälle att överblicka händelserna och tänka till. Sedan så bryr jag mig inte det minsta om vissa saker i nyheterna, som exempelvis kändisar, sportresultat och väder. Är det kallt på morgonen, så tar jag mer kläder på mig än om det är varmt på morgonen. Svårare än så är det inte för min del.

En stor del av både min arbets-, studie- och fritid går åt att läsa, programmera eller andra liknande saker som kräver hård fokus för att fungera väl. Jag behöver ungefär 10 minuter paus varje timme jag gör något sådant, vilket innebär att det blir totalt sett rätt så mycket sådan paustid under en dag. Vad ska jag göra under den tiden; stirra in i väggen? Nej, då är det i mina ögon bättre att exempelvis "slöläsa" igenom någon artikel, bok eller reglemente (inom något annat område än det jag eventuellt huvudläser inom), skriva något debattinlägg på SoldF eller kanske läsa igenom några inlägg på TankNet. I dag satt jag och arbetade på Linköpings stadsbibliotek, där jag satt och skrev programkod på min laptop åt en kund på annat ställe här i stan. Han bryr sig inte om var jag (som konsult) skriver koden, så länge den blir gjord i tid och blir bra. Under kvällen så mailade jag en statusrapport till honom, så han vet hur jag ligger till tidsmässigt. Under dagens programmerande, så hann jag under mina korta pauser även läsa cirka 80 sidor i en rapport om amerikanska skyttegrupper. När man gör så många dagar under många år, så blir det många sidor totalt till slut... En praktisk sak med att konsulta mot fast pris på ett projekt, som jag gör nu, är för övrigt att man inte sitter och drar sig och slöar under arbetstid, eller det gör åtminstone inte jag. Jag sitter istället och jobbar som "en robot". Skälet är att jag vet att ju effektivare jag arbetar, desto mer tid får jag över till annat. En nackdel med konsulting mot fast pris på projekt, är att det kan bli väldigt tråkigt om man klåpat till sin tidsuppskattning... Ta och behåll initiativet. Ta de risker detta kräver... biggrin.gif

Sedan så lägger jag även ofta någon timme per kväll på att läsa militära, säkerhetspolitiska, utrikespolitiska eller historiska skrifter. De är ändå några av mina huvudsakliga fritidsintressen, så varför skulle jag inte unna mig att lägga lite tid på dem? Trots detta så har jag gott om tid att lägga på att umgås med mina vänner och pyssla med mina övriga intressen.

Så det handlar kanske inte så mycket om hur mycket tid man har, utan mer om hur (effektivt) man använder den.

Edit:

Jag gillar SoldF som diskussionsforum. Här finns folk med väldigt varierande bakgrund och dessutom bra moderatorer som håller ordning, så att forumet inte blir som Luserstorm och liknande ställen. Här diskuteras även saker som både intresserar mig och som jag gillar att debattera. Men jag tror att SoldF kan bli ännu bättre. Hur då, kanske någon undrar? Jo, genom att folk här bemödar sig att skriva mer, och då helst även vettiga saker. Nu är jag inte den som tror så mycket ord för att få saker att hända, utan jag tror istället mer på handling och personligt föredöme om saker faktiskt ska hända. Så vad är då bästa sättet för mig att försöka få folk att skriva mer? Jo, att själv försöka skriva en hel del, och då förhoppningsvis även vettiga saker som uppskattas av folk här på SoldF. Förhoppningsvis så kan folk då inse att saker kanske blir bättre om folk skriver mer. Jag tror att ju bättre innehåll det finns på SoldF, desto mer vettigt folk kommer vi att kunna locka hit och även få att stanna här och skriva inlägg. Detta leder förhoppningsvis till en god cirkel, där mer vettigt folk drar till sig ännu mer vettigt folk, som skriver inlägg, med följd att forumet blir ännu bättre. Ett forum är rätt så tråkigt om alla bara läser, och ingen skriver. Men det är å andra sidan bara min lilla konspirationsteori... biggrin.gif
A2Keltainen
Fler intressanta sökord:

"air assault"
"kamikaze"
"night vision"
"dien bien phu"
"countersurveillance"
"laos"
"riverine"
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.