Help - Search - Members - Calendar
Full Version: HJÄLP: Att. SoldF.com's IT-support
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Dataenheten
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14
KaffeKalle
Mitt problem i korthet:

Förutsättningar:
2 burkar (1 stationär, 1 bärbar, bägge WinXP sp2)) i trådlöst nätverk (802.11g), i stationära sitter ett D-Link Airplus Extreme-kort, i bärbara (Dell 8600) "Dell Truemobile 1300".

Problem:
Överföringen dem emellan går APTRÖGT..!! (och nu upptäckte jag att bägge burkarna går i 11MBit istf för normala 54MBit... blink.gif )

Någon som har tänkbar förklaring och ev. lösning?

Edit: Förtydligat ämne/Henke
Animal
Vad har du för hastighet i hubben?
KaffeKalle
QUOTE (Animal @ Sep 28 2004, 15:21 )
Vad har du för hastighet i hubben?

Routern är en "Dell 2300 Wireless Broadband Router"" och är satt till auto, i vilket fall bör den köra 54MBit.

Normalhastigheten i nätet (eller till/från nätverkskortet) är 54MBit. Har ingen aning varför den sjönk nu eller om den gjort så tidigare.
Animal
Går bägge maskinerna ner på 11Mbit kan det vara routern som dummar sig...
Har du provat att starta om routern? Då menar jag att man helt bryter strömmen till den...
Stäng först av router på on/off-knappen och bryt sen strömmen... väntar nån minut och sparka sen liv i den igen...
jed
Har du bra mottagning mellan burkarna?
Vissa typer av inneväggar dämpar signalen och då går hastigheten ner...
I mitt kök (bakom två feeeeta betongväggar) går mitt trådlösa nät ner i 2Mb/s
FunkerL
Har du provat med att avmakera "låt windows sköta trådlösa nätverk" rutan som finns under nätverksanslutningar?

Den skall man i de flesta fall ha avmarkerad och istället låta programmet som följer med det trådlösa nätverket sköta förbindelsen.
KaffeKalle
@ jed: jodå, enheterna står ganska nära varandra och har bra signalstyrka.

@ FunkerL: kan du vara mera specifik, vad och var exakt?

Nätet funkar alldeles utmärkt UTÅT, men mellan dessa 2 burkar blir det keck.. säkert jag som missat nån bockruta eller nåt i XP.. *mummel*
eskil
Routern ställer automatiskt ner hastigheten till den lägsta som alla klienter kan använda.
Om hastigheten sjönk från 54 till 11 MBit/s bara sådär helt plötsligt så kan det bero på att ytterligare en dator (som bara klarar 11 MBit/s) försöker ansluta sin till nätverket. Även om routern är inställd på att bara förse dina egna datorer med nät så gör det bara att den främmande datorn inte får nät, den drar fortfarande ner hastigheten i nätet.
Det kan också vara någon annan form av störning som gör att datorerna/routern inte klarar av att kommunicera i 54 MBit/s.
Gator
And now for something completely different:
Kan jag göra ett bildspel med egna bilder och köra som skärmsläckare i XP ?
HV.gif
NisseNord
Ja, välj "my pictures slideshow" eller liknande på svenska, sedan kan du ställa in vilken katalog den skall ta bilderna från
GP720Englund
Ja, nu behöver även er ärade båtbjörn lite hjälp här, va...

datorn har börjat ändra telefonnumret till min modempool (javisst, modemryttare!) till ett betalnummer i Österrike, vilket sker ungefär en gång per dag. Den ringer inte upp automatiskt (hoppas jag!), men det är förbannat irriterande att behöva ändra varje gång. Hur gör jag för att bli kvitt detta elakartade problem?

/M
Pete
QUOTE (GP720Englund @ Oct 5 2004, 16:23 )
Ja, nu behöver även er ärade båtbjörn lite hjälp här, va...

datorn har börjat ändra telefonnumret till min modempool (javisst, modemryttare!) till ett betalnummer i Österrike, vilket sker ungefär en gång per dag. Den ringer inte upp automatiskt (hoppas jag!), men det är förbannat irriterande att behöva ändra varje gång. Hur gör jag för att bli kvitt detta elakartade problem?

/M

Du har fått ett litet spionprogram (spyware på engelska) som ändrar numret.

Ladda ner Spybot S&D härifrån. och sök igenom datorn med det så borde det ta bort programmet.
GP720Englund
Tackar för tipset, men det har jag redan testat...fler förslag?

/M
Anders
Ja, ladda ner det här programmet från Konsumentverket så blir det inga fler kapningar.
GP720Englund
Jahaja, synd att man fortfarande kör Win98...fler kloka lösningar?

/M
Animal
QUOTE (GP720Englund @ Oct 5 2004, 23:30 )
Jahaja, synd att man fortfarande kör Win98...fler kloka lösningar?

/M

Problemet kan ligga i nån .ini-fil... du gör det enklast för dig själv att formatera och installera om rubbet i burken... Jag vet, mycket jobb... men passa då på att uppgradera till Win 2000 eller XP...
GP720Englund
Mmmm, men det är ju alla jävla filer, bilder och dokument man lyckats samla på sig i den sex år gamla burken som man vill ha kvar...får muta nån polare med DVD-brännare att masa sig över hit. Mög...

/M
The Swede
Varför öppnas mina bilder helt plötsligt i Paint?
Jag installerade en demo av ACDSee igår och efter det öppnas mina bilder i paint och inte som innan i Visningsprogram för bilder eller vad det hette.
Jag har försökt att gå in i mappalternativ och ändra tillbaka men likt förbannat öppnas dom i paint.
Vad göra?

The Swede
Kimster
Funkar denna metod : ?

(tryck SHIFT) högerklicka på filen, välj "Öppna med"
Välj det program du vill använda samt klicka i bocken - "används alltid detta program..."
klicka okej och prova

att trycka shift behövs inte ibland, men jag tog med om uti fall.
The Swede
Nope.
Har testat den varianten också.
Kimster
..ok

och i mappalternativ - filtyper så står det vid den filtyp det program som ska användas när du öppnar filen ?

och vad är det för filtyper som öppnas i paint ?
The Swede
Det finns i windows ett program som heter "Visningsprogram för bilder och fax"
När man dubbelklickar på en bild öppnas bilden upp i ett nytt fönster i det programmet.
Så var det på min dator tills igår.
De bilder jag märkt det på är .jpg
Kimster
Prova ändra så bilderna öppnar med Internet Explorer.

Annars kolla runt i mappalternativ - filtyper, klicka på 'filtypen: jpg' och sen avancerat

markera "open" och klicka ändra, kontrollera att det står

rundll32.exe C:\WINDOWS\system32\shimgvw.dll,ImageView_Fullscreen %1
The Swede
Det går att ändra så bilderna öppnas med IE och Phtoshop etc. men inte till det inbyggda visningsprogrammet. angry.gif

EDIT:
testade ditt knep men det funkar inte ändå. angry.gif
Går det att avinstallera paint?
Kimster
ok.. men kolla om du kan manuellt öppna en bild fil med visningsprogrammet

i "kör" skriv

rundll32.exe C:\WINDOWS\system32\shimgvw.dll,ImageView_Fullscreen C:\BILDER\bild.JPG

där c:\bilder\bild.jpg är sökvägen till en bild då. Raden måste vara exakt som jag skrivit den. Funkar det funkar programmet, då är det nått fel i dina inställningar. Funker INTE detta, är det fel på ditt visningsprogram, och typ nått är sönder.

Du kanske inte ska avinstallera paint, men du kan prova döpa om start-filen.
Den ligger normalt i C:\windows\system32\mspaint.exe
Döp den till mspaint_2.exe eller nått och prova lite.
LeadHead
Om vi vänder på det hela: Finns det något sätt att få ett dubbelklick på t.ex. en jpeg att öppna bilden i associerat program istället för att "förhandsgranska", vilket är normalt "fett" alternativ högst upp i högerklickmenyn och startar "Visningsprogram för bilder och fax"...?
The Swede
Funkar inte :(

Blir nog till att installera om Windows
LIQUID_
Har letat efter ett program bla på download.com som jag kan använda för att skapa bild-cd:s som går att spela upp på en DVD-spelare. Har hittat ett antal som skapar DVD-skivor, tyvärr har jag dock ingen DVD-brännare utan endast en cd-rw. Några tips ?
Lindeberg
Jag hade ett sådant program en gång som jag tyckte var funkis.

Jag råder dig till att söka på Fotosidans forum
Fu Kjellberg
Vad kan man göra om bara alternativet bitmapp kommer upp när man vill spara bild?
Lindeberg
QUOTE (Fu Kjellberg @ May 8 2005, 08:30 )
Vad kan man göra om bara alternativet bitmapp kommer upp när man vill spara bild?

Sudda ut ".bmp" och ersätt med ".jpg" eller vad du nu vill.

Filändelsen syns sannolikt bara om du inte har dölj-filnamnstillägg-för-kända-filtyper-rutan ikryssad (explorer-verktyg-mappalternativ-visning).
Bliss

Det kan även bero på detta, Länk till Microsofts Supportsida
Fu Kjellberg
QUOTE (Bliss @ May 8 2005, 08:05 )

Det kan även bero på detta, Länk till Microsofts Supportsida

Tack för hjälpen.
Rensade tillfälliga internetfiler och det löste problemet.
Fu_Persson
@GP720ENGLUND

Testa ett program som heter CwShredder. Det rensar ut i registret så det kanske kan hjälpa. Ordnade det för mig.
Byta sen till Mozilla Firefox också så är du rejält mycket säkrare för SPyware och dylikt!
Bliss
QUOTE (Fu Kjellberg @ May 8 2005, 09:59 )
Tack för hjälpen.
Rensade tillfälliga internetfiler och det löste problemet.

YW.
LIQUID_
LIQUID_ Har letat efter ett program bla på download.com som jag kan använda för att skapa bild-cd:s som går att spela upp på en DVD-spelare. Har hittat ett antal som skapar DVD-skivor, tyvärr har jag dock ingen DVD-brännare utan endast en cd-rw. Några tips ?

QUOTE (Lindeberg @ May 7 2005, 20:06 )

Du kommer inte ihåg vad programmet hette ?Tyvärr fanns inget använbart på Fotosidan. Någon som har något annat tips ?
Pete
QUOTE (LIQUID_ @ May 8 2005, 14:54 )
LIQUID_ Har letat efter ett program bla på download.com som jag kan använda för att skapa bild-cd:s som går att spela upp på en DVD-spelare. Har hittat ett antal som skapar DVD-skivor, tyvärr har jag dock ingen DVD-brännare utan endast en cd-rw. Några tips ?

QUOTE (Lindeberg @ May 7 2005, 20:06 )

Du kommer inte ihåg vad programmet hette ?Tyvärr fanns inget använbart på Fotosidan. Någon som har något annat tips ?

PhotoVCD verkar kunna göra detta.
Rokare
Hola compadres.. eller något..

Ännu en fråga från "inte ett dugg klokare rokare"

Efter att ominstallerat XP på min dator så har Bill's lilla gullunge bestämt sig för att inte vara helt överens med mig. När jag öppnar utforskaren så tycks det vara så att "by default" så är mappen mina dokument "expanderad" vilket gör att jag måste göra en ack så liten men dock irriterande scroll för att komma åt att klicka på C: och F: i det vänstra fältet. Någon som vet hur man skulle kunna tänka sig att fixa detta så att man slipper ha mina dokument öppet då utforskaren startar...

Hoppas man kan tänka sig att kunna anta att ni kan förstå vad det skulle kunna måhända vara som jag eventuellt skulle kunna mena med förklaringen.... blink.gif ... liksom...

GMY B)
Ljugtomten
QUOTE (Rokare @ May 17 2005, 07:27 )
Hola compadres.. eller något..

Ännu en fråga från "inte ett dugg klokare rokare"

Efter att ominstallerat XP på min dator så har Bill's lilla gullunge bestämt sig för att inte vara helt överens med mig. När jag öppnar utforskaren så tycks det vara så att "by default" så är mappen mina dokument "expanderad" vilket gör att jag måste göra en ack så liten men dock irriterande scroll för att komma åt att klicka på C: och F: i det vänstra fältet. Någon som vet hur man skulle kunna tänka sig att fixa detta så att man slipper ha mina dokument öppet då utforskaren startar...

Hoppas man kan tänka sig att kunna anta att ni kan förstå vad det skulle kunna måhända vara som jag eventuellt skulle kunna mena med förklaringen....  blink.gif ... liksom...

GMY  B)

Alla parametrar i NT/2k

Alla parametrar i XP

Vad du vill göra
Rokare
Då var det löst..

En fårtacka..

GMY
Dizzy_keys
Någon som vet hur man tar ett screenshot? i windows XP
Kanna
QUOTE (Dizzy_Keys @ May 17 2005, 10:45 )

Att trycka på "print screen"-tangenten och sedan välja "klistra in" i valfritt bildbehandlingsprogram funkar bra för mig, precis som i tidigare Windowsversioner.
Dizzy_keys
Tack så jättemycket! smile.gif
Fu Kallenberg
QUOTE (Kanna @ May 17 2005, 09:51 )
QUOTE (Dizzy_Keys @ May 17 2005, 10:45 )

Att trycka på "print screen"-tangenten och sedan välja "klistra in" i valfritt bildbehandlingsprogram funkar bra för mig, precis som i tidigare Windowsversioner.

Eller installerar SnagIt som tar din Screen shot och samtidigt sparar den som en bildfil i valfri katalog. Vill man inte spara det som en bildfil så kan man ställa in programmet så att det skriver ut Screen shoten med en gång i skrivaren.

Rekommenderas starkt! Pris? 316:- + moms (Dustin)
TechSmith
Swed65
En länk till Dustin Home (för privatpersoner) och SnagIT

Dustin Home
Raptor
PROBLEM:
När jag startar upp windows XP så kommer jag inte in i operativsystemet. Datorn startar om innan jag får en välkomstskärm. För att lösa problemet måste man starta om i felsäkertläge, för att sedan starta om normalt. Först då kommer jag in på datorn som fungerar normalt. Felsökningar med adaware/scandisk har inte gett något.

Får efter några omstarter en consol där datorn frågar om jag vill starta med senast fungerande inställningar. Det hjälper inte att välja det. Man kan välja felsäkert läge vilket jag brukar göra.

Någon som har några idéer?
Kimster
läs loggboken och leta efter felmeddelanden.
För att ringa in problemet kan du
Avinstallera grafik / ljud /nät /annan hårdvara en och en och testa efter hand om det hjälper. Drivrutinsproblem bruka ställa till det. kolla loggboken efterhand för att se om det kommer några nya felmeddelanden motsv.

Sök på nätet, lär finnas 1000 andra som haft mer eller mindre samma problem.
Raptor
Orientering!

Felet är avhjälpt nu. Tydligen var det strul med inloggningsalternativen (alltså välkomstskärmen) och efter lite meckande där så löste det sig. Tackar för visat intresse Kimster.
Asclepius
Jag har en laptop där 1 och o på tangentbordet helt har slutat fungera. Laptopen i övrigt funkar utmärkt, och garantin har gått ut. Någon som har ett smart tips på vad man kan göra? Man är ju lite rätt för att sabba något om man skruvar isär den...
JBP
jag har fått problem efter ominstallation av xp, jag kan inte längre kolla på dvd film utan någon anledning.

Jag har installerat om windvd och även installerat nyaste version av windows mediaplayer men inget verkar hjälpa, lägger jag i en dvd filom i datorn så startar windvd som det skall....men efter ca 2 sekunder in i filmen så står det att windvd har stött på ett fel och måste stängas...likadant med windows mwdiaplayer.

nån som har råkat ut för samma sak och har lösningen??

/JBP
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.