Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Krigsplacerade privatfordon
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > MARK
stefanf
I min gröna ungdom hade jag en 125-a, fyrtaktare offroad (Honda XR). Hur kul som helst.
En dag kom ett brev: "din motorcykel är krigsplacerad i xxxx(var det nu var). Vid mobilisering ska du köra dit den."

Görs sånt fortfarande?
C 2.a pjäs
Det vet jag inte, men min gamla 244 var krigsplacerad vid en hemvärnsområdesstab som min...öh...pappa basade över. navy2.gif
Vysotskij
Finns lite om detta här.
valiant
Ja det gör man fortfarande, komraten som har cirkus har nästa hela vagnparken
krigsplacerad.

-valiant-
Sidron
Har aldrig hört talas om detta förrut? Fan va weird!
Magister R
QUOTE (stefanf @ Sep 28 2004, 14:47 )
I min gröna ungdom hade jag en 125-a, fyrtaktare offroad (Honda XR). Hur kul som helst.
En dag kom ett brev: "din motorcykel är krigsplacerad i xxxx(var det nu var). Vid mobilisering ska du köra dit den."

Görs sånt fortfarande?

camo.gif Hur det hela går till finns noggrant planerat i de gamla mobiliseringsplanerna. Tanken är inte att ditt fordon blir "tvångslånat" det är snarare så att ditt fordon blir "tvångsköpt". Tanken är att du ska lämna ifrån dig ditt fordon vid en viss mobiliseringsplats som där värderas av en i god tid innan utsedd bilhandlare. Sedan får du pröjs av staten!

Misströsta inte, skulle det vara så att Sverige genomför A-mob finns nog ändå inte bensin till din älskling... 2.gif
simon
Vilka skall isåfall använda dessa fordon?
Vargas
QUOTE (simon @ Oct 7 2004, 16:51 )

Hmm, låt se nu ...

Motorcyklar - MC-ordonnanser kanske?
Arbetsmaskiner - Ingenjörstrupper och/eller civilförsvaret?
Volvo 240 - Finns alltid behov av en attack-Volvo ...

Allt beror på vilken typ av fordon det rör sig om ...
os frontale
Har för mig att en polares minibuss blev krigsplacerad
"Kör dit bilen med nycklarna i vid händelse av krig, om du har släpvagn så ta med den, ersättning utgives" eller liknande. biggrin.gif
Magister R
QUOTE (Vargas @ Oct 7 2004, 16:56 )
QUOTE (simon @ Oct 7 2004, 16:51 )

Hmm, låt se nu ...

Motorcyklar - MC-ordonnanser kanske?
Arbetsmaskiner - Ingenjörstrupper och/eller civilförsvaret?
Volvo 240 - Finns alltid behov av en attack-Volvo ...

Allt beror på vilken typ av fordon det rör sig om ...

Skåpbilar modell större, men även i viss mån mindre sådana, blir utmärkta som platformar för fältkok. Eller som sjukvårdstransportbilar. Eller som likbilar..

Enligt uppgift skulle jag som plutonchef vid en Norrlandspionjärpluton få ut en Range rover som befälsbil.. Inte helt fel...
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.