Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Sensorer.
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
Pages: 1, 2
Fk Fjellman
CIM vet väll det flesta vad det är.... en massa trådar med magneter som larmar om man drar lös dom....

Men hörde att det fanns en mer avancerad modell av CIM som reagerar på ljud... Skulle villa veta lite mer om denna.. typ specifikationer i största allmänhet... Och om det finns några andra skojiga Sensorer/Larm som används vid bevakning.

//Sgt. Fjellman
Radarjägare
jo, hörde att flygvapnet tagit fram en vassare CIM som reagerar på ljud osv, men jag vet tyvärr inte så mycket om den.. nån annan????
Radagast
Just att Sverige skulle ha såna prylar jag inte hört något om.
Men jag tror mig veta att USA (under Vietnam) använde sig av mikrofoner utplacerade i djungeln.
Hur det gick med det systemet vet jag inte.
HvPrsk
Det finns bra mycket vassare CIM satser än den som försvaret har köpt in i massupplaga. Uppfinnaren och mannen bakom företaget som tar fram satsen var aktiv som plutonchef i mitt hemvärnskompani.

Ska leta fram lite mer information om allt som finns till den. Men förutom mikrofoner så finns det kameror fiberoptik möjlighet att fjärrutlösa minor och andra laddningar.

Återkommer med mer info och om jag hittar dom lite bilder på tidiga försöksmodeller som vi lekt med i skogarna.
Knekt
QUOTE (HvPrsk @ Nov. 21 2002,11:36)
Men förutom mikrofoner så finns det kameror fiberoptik möjlighet att fjärrutlösa minor och andra laddningar.

Ja, det är väl detta som är själva tanken med CIM; att man ska kunna hänga på i stort sett vilken typ av sensor eller annat tillbehör som helst.

Problemet med ljud borde ju vara att sortera bort bruset.
Lt. payne
Kunde bli intressant.. hur skulle man kalibrera den ljud sensorn?

Kan den skilja på en älg som går runt och fiser :sneaky2  och ivan som precis tömt ett ISO-kärl med Borstj?  ;)
Axial
Testade trådlös CIM under plutonchefskurs på HvSS i november 2001 och min åsikt är att systemet har en bra bit kvar innan det kan kallas användarvänligt. Det tog oss över en timme att, utan handledning men med instruktionsbok, få slavsändarna att kommunicera med huvudsändaren.
Vi testade dock inte de olika slavsändare som finns (rörelsedetektorer osv) utan enbart den hederliga magnet-och-tråd-detektorn fast som sagt trådlöst in till huvudenheten.
75-1029524645
När vi fick CIM på kompaniet så sa dom att det var en fransk uppfinning.
Är detta en missuppfattning?
Tacksam för svar
HvPrsk
QUOTE (KalleSWE @ Nov. 21 2002,19:19)
När vi fick CIM på kompaniet så sa dom att det var en fransk uppfinning.
Är detta en missuppfattning?
Tacksam för svar

Ja, deffinitivt...
Nifelhel
QUOTE (Axial @ Nov. 21 2002,18:44)
Testade trådlös CIM under plutonchefskurs på HvSS i november 2001 och min åsikt är att systemet har en bra bit kvar innan det kan kallas användarvänligt. Det tog oss över en timme att, utan handledning men med instruktionsbok, få slavsändarna att kommunicera med huvudsändaren.
Vi testade dock inte de olika slavsändare som finns (rörelsedetektorer osv) utan enbart den hederliga magnet-och-tråd-detektorn fast som sagt trådlöst in till huvudenheten.

Ser man på, jag var på samma kurs biggrin.gif    Tycker att det systemet var krångligt, men så sågade vi ju det oxå.. ??? Men i en ny uppgraderad form så blir den nog bra.
109-1029140615
Företaget som tillverkar CIM/IA och andra spännande sensorer heter Exensor och håller till i Lund. http://www.exensor.com/

På företaget jobbar bland annat förre chefen på P7 och den hemvärnsman som tog fram systemet han är också VD.

Har sett en av deras förevisningar av kameror,UMRA och den sk mikrofonen ni skriver om. Det är colla grejer det rör sig om.
Men dyra utav bara hel....Grejerna fungerade hyfsat på vår förevisning och som jag ser det finns det en hel del användingsområden för dem i FM. Men som sagt de är dyra...

"Mikrofonen" som ni skriver om är egentligen en lååååång mikrofon och har för mig att 100 m kabel kostade sexsiffrigt.

Jag har använt CIM/IA ett flertal gånger och det fungerar. Ett bra system om man anväder det på rätt sätt. Det är tex korkat att lägga det vid sjöar och dylikt där det finns djurstråk...Vi använde våra på bergstoppar och de enda gångerna systemet alarmerade var det lede FI...
Axial
>>Nifelhel
Se där ja, världen är mindre än man tror (eller ibland skulle önska ;=))
Nej som sagt, systemet skulle nog må bra av att en klant (som t ex jag) tillfördes utvecklingsgruppen för så är det ju att det spelar ingen roll hur bra systemet är om inte "soldat Jönsson med gris-fingrarna" klarar av att använda det.
HvPrsk
Just det, Exensor hette bolaget.... ;)
Såg att "Acke" Uhlin, inte är VD längre...
109-1029140615
Axial

Systemet är jäkligt enkelt att använda. Klarade mina farbare
av det klarar vem som helst det...

Har väl med utbildningen att göra....smile.gif
Skuggan
även vi i Skbg FBU/u har testat CIM, jag tycker det verkar fungera hyfsat, det var dock den "vanliga" versionen med kablar och magneter.

Hvprsk:
vi har 2 befäl som säger sig vara med i samma kompani sim uppfinnaren.
HvPrsk
QUOTE (The_shadow @ Dec. 03 2002,08:35)
även vi i Skbg FBU/u har testat CIM, jag tycker det verkar fungera hyfsat, det var dock den "vanliga" versionen med kablar och magneter.

Hvprsk:
vi har 2 befäl som säger sig vara med i samma kompani sim uppfinnaren.

Det är dom också... ;)
Sen är det inte två, utan tre av dina befäl... ;)
Skuggan
QUOTE (HvPrsk @ Dec. 03 2002,09:28)
Det är dom också... ;)
Sen är det inte två, utan tre av dina befäl... ;)

Fk Johansson
Fk Eriksson
Fk Andersson?
det är de enda som jag med säkerhet är inom Hv.

då kanske du har hört rykten om mig? ;)
inom FBU (bland ungdomarna) är jag tydligen känd för att vara totalt galen och alltid satsa 120%, kan tillägga att det finns de som påstår att jag är en förebild för de yngre medlemmarna... har dock ingen aning om hur det har gått till...
HvPrsk
QUOTE (The_shadow @ Dec. 04 2002,08:23)
då kanske du har hört rykten om mig? ;)
inom FBU (bland ungdomarna) är jag tydligen känd för att vara totalt galen och alltid satsa 120%, kan tillägga att det finns de som påstår att jag är en förebild för de yngre medlemmarna... har dock ingen aning om hur det har gått till...

Du missar ett av dina befäl som är mycket aktiv inom FBU och Hv.

Har inte hört några sådanna rykten om dig, i alla fall inte dom som du gör gällande... ;)

Tror även att vi har träffats i läskiga skogen...
Men fortsättningen kanske vi ska ta privat för att inte hamna mer "OT"...
2Sharp
QUOTE (HvPrsk @ Dec. 04 2002,08:34)

Pfft, tunnis, skogen är min vän, vart skall man annars gömma sig??

j/k
HvPrsk
QUOTE (2Sharp @ Dec. 04 2002,14:48)
QUOTE (HvPrsk @ Dec. 04 2002,08:34)

Pfft, tunnis, skogen är min vän, vart skall man annars gömma sig??

j/k

Det märks att du aldrig träffat mig i skogen... ;)
Efter det kommer skogen te sig läskigare för dig, och värre blir det ju mörkare det blir... smile.gif

Se upp för Hattefnattar, Snövaraner och Släntbjörnar...
Ing
QUOTE (HvPrsk @ Dec. 04 2002,15:31)

Din släkt?
2Sharp
QUOTE (HvPrsk @ Dec. 04 2002,15:31)
Det märks att du aldrig träffat mig i skogen... ;)
Efter det kommer skogen te sig läskigare för dig, och värre blir det ju mörkare det blir... smile.gif

Ujuj, nu hetter det till, mörker och mörker, jag har GN1... ;)
Och vassa knivar...

Dock blir jag mycket orolig om du känner Hattefnattar, Snövaraner och Släntbjörnar, de är ju elaka på riktigt...
Fk Fjellman
Hörde av en av mina källor att hans insats pluton har fått 3st Cim/Cara system...

//Sgt. Fjellman
Axial
Matte:
Menar du den "vanliga" CIM:en eller den trådlösa ?
Den vanliga är inga bekymmer (med viss reservation för magnetnyckelH-Et) men den trådlösa...och som du sa; det beror på utbildningen för någon sådan fick vi inte under testet utan bara en instruktionsbok.
109-1027550426
Var kan jag läsa mer om de här prylarna?
HvPrsk
QUOTE (mutley @ Dec. 06 2002,21:53)
Var kan jag läsa mer om de här prylarna?

http://www.exensor.se

det är företaget som tillverkar dom...
109-1029140615
Nja...jag har bara testat den "vanliga" under fältförhållanden.
Den/de trådlösa har jag sett förevisningar på.

Håller med om att magnetnyckeln fungerar dåligt...har diskuterat det med "Acke" också. Men han hade en poäng med att det är svårt för en person som inte äger en magnetnyckel att "stänga av den". Nyckelhål går ju alltid att dyrka...

Exensor har många intressant produkter som skulle vara till nytta för FM. Dock är det svårt för höga chefer att få tummen ur...fast det är klart handlar ju om pengar också smile.gif
Raptor
Den gamle CIM satsen hade vår grupp i uppgift att sätta upp kring ett brigadledningskompani. Det tog ganska lång tid att sätta upp den eftersom vi fick tatta en massa kabel som delvis fick grävas ner (för att beväringar inte skulle stå på huvudet) och delvis luft (för att inte fordonen skulle plocka ner kabeln).

Väl uppe så fick vi massor med falsklarm. Värnpliktiga som traskade omkring nattetid i jakt på muggen, blågula som var fullt övertygade om att de inte hade utlöst något larm, PBV som trodde att skogen var deras personliga genväg o.s.v.

Förutom mänskliga fellarm så hade vi "naturliga". Kaniner, vindpustar och diverse andra faktorer gjorde att man varje morgon fick gå omkring och ersätta i snitt två magneter. Det saftigaste fellarmet vi hade var när vi larmat en hel skogsdunge. Det fungerade bra ända tills sjätte kompaniet grupperade rakt på snubbeltråden. Hela lådan lös upp som en julgran!

När jag låg inne 97/98 ryktades det om en trådlös CIM sats vilket vi gärna hade tagit. Det hade skurit ner uppmonteringstiden med mycket. Det här med mikrofoner låter intressant, fast hur det funkar förstår jag inte.

Och "mikrofonerna" i vietnam som US army använde, var inte det vibrationssensorer egentligen?
A2Keltainen
QUOTE (Raptor @ Feb 4 2003, 02:35 )
Och "mikrofonerna" i vietnam som US army använde, var inte det vibrationssensorer egentligen?

Ladda ned och läs kapitel två i den här:
http://www.rand.org/publications/MR/MR1408/
san
"lådan i Vietnam" heter eg. AN/PSR-1 eller AN/PSR-1A..exakt vad skillnaden är kommer jag inte ihåg. Den jobbar med vibrationssensorer och går på tråd.

Betydligt mer imponerande manick (funktionsmässigt) än vad man kunde tro av ovanstående beskrivning.
Sir Vival
Kommer med lite historisk information (i denna ursprungligen ålderstigna tråd).
CIM finns det mig veterligen inget som har kallats, däremot KIM, som är en förkortning på Kombinerad Iindikerings- och Mintändningsannordning.
Denna omdöptes senare till IA (möjligen även en nyare modell) - kort för: Indikeringsanordning. Namnbytet skedde väl i samma veva som Truppmina 12/12B blev Försvarsladdning 21 resp. 22.

Eller???

/Ulf
Fk Satan
Namnet på denna låda kan man prata länge om och kring. Min förra kompch envisades med att den heter som du skriver KIM, men den nuvarande säger att den heter CIM, men så länge jag förstår vad de menar så bryr jag mig inte så mkt. Men från tillverkarens hemsida kan man läsa följande:

Exensors första övervakningssystem byggde på principen att via tråd sända en varning från en sensor till en huvudanläggning. Systemet, kallat CIM-HA, vidareutvecklades till en liten, lätthanterlig indikeringsanläggning, CIM-IA, som används inom den svenska Försvarsmakten. Även i detta system sker informationsöverföringen via tråd. Detta gör systemet mycket säkert och effektivt vid permanent bruk men i vissa lägen också mindre mobilt.

För att snabbt och flexibelt kunna upprätta och överföra informationen utvecklades CIM CARA (CentralAnläggningRAdio) som kommunicerar via radio. Utvecklingen har senare lett fram till det moderna marksensorsystemet CIM 2000 (Combined Indication and Monitoring System).

Vidare tror jag inte att stavningen är så viktig det är viktigare hur man uttalar ordet/förkortningen
106
Vill minnas att det står CIM på själva apparaten.
Sir Vival
Mystiken tätnar! CIM är alltså utrikiska för KIM! :P
Kimster
QUOTE (106 @ Apr 16 2004, 14:17 )
Vill minnas att det står CIM på själva apparaten.

Stämmer. Har en sån låda á 4(?) satser till min Insatspluton
matte
Dags att liva upp denna tråd igen...ett kärt ämne.

Min fråga är: Vilka förband inom FM använder sig av något system knutet till Bevakningssystem CIM? Ex CIM-IA, CIM med mikrofoner och andra avarter...

Min egen erfarenhet:

Hederliga gamla Närskyddspluton i Flygvapnet använde systemet.
liedholm
MEKB9:s L1:a använde CIM 03/04.
Dock så hade de av någon anledning märkt ut sensorerna med lysstavar =)
Rune Frunkh
Jag har sett CIM i Hv de senaste 5-6 åren, dock har jag aldrig provat dem under "skarpare" förhållanden. Huruvida det heter och uttalas KIM eller CIM [sim], låter jag vara osagt, jag vill minnas att det står CIM på lådorna.

När jag träffade tillverkaren på en mässa 2000 berättade han om alla tillbehör och finurligheter som fanns att koppla till: en sensor som mäter ljud, magnetisk signatur m.m. och är "förprogrammerad" på ett antal ex-WP fordon (strf, hkp m.m.). Dock har jag endast sett magnetbrytaren i FM:s lådor.

Edit:
MEKB9:s L1:a använde CIM 03/04.
Dock så hade de av någon anledning märkt ut sensorerna med lysstavar =)

Världsklass!!! Malajn.gif

Bara för att de enkla att sätta upp är de inte osynliga: Vid något tillfälle har man sett magnetsensorerna på träd långt innan det varit någon fara att trassla in sig i tråden.
matte
Rune Frunkh :

Det är "Umram" du menar. Ett suveränt system som FM av någon outgrundlig anledning valt att inte köpa in. För mer info om den www.exensor.com

Och jo, det uttalas "KIM" det var vad "Acke uppfinnaren" kallade det för iallafall.
matte
Menar ni att inte fler på Forumet har kommit i kontakt med CIM-IA? Tre ynkna individer?

Har FM slutat utbilda på CIM-IA?
Fredriksson
Jag har lattjat lite med det i HV, that´s it.
Huf Nsky F4
Det var tråkigt at höra att FM har slutat att använda CIM. När jag gjorde gu:n (NSKY inom Flygvapnet) så hade vi alltid CIM:en med oss ut i fält för att användas på sådana ställen som vi inte kunde bevaka..

M v h 2.gif
FkN
Alla HV förband har CIM, men det övas sällan med det med tanke på upprättande tiden.

Kan höra efter om Flyg/Strilsäk kör med det fortfarande.
KD803
QUOTE (matte @ Apr 4 2005, 18:03 )
Menar ni att inte fler på Forumet har kommit i kontakt med CIM-IA? Tre ynkna individer?

Har FM slutat utbilda på CIM-IA?

Det utbildas fortfarande på CIM. Däremot är det ju inte världens mest användarvänliga system och det tar en hel del tid att upprätta och riva, så oftast så förblir det en hyllvärmare. Själv har jag aldrig riktigt förstått nyttan med magnetnyckeln, men det är säkert smart på något sätt.
106
På KS06 användes CIM som larm på kylen på Bifrost. Kockarna hade nämligen tröttnat på att den mjölk de behövde för matlagning (det var då brist på mjölk) stals av griskarlsson & co. I något annat sammanhang har jag inte sett prylarna användas de senaste åren.
eskil
QUOTE (matte @ Apr 4 2005, 18:03 )

Jag får väl också anmäla mig till skaran. Jag hade ingen aning om att det hette CIM, men av beskrivningarna att dömma så är det de små larmdosorna med magneter på som avses.
Blackadder
min grupp på KS07 så hade vi en sådan sats men berghaussäckarna vägde tillräckligt som det var utan den så längre än så kom dom inte.

/b
LK100
Vad det gäller sensorerna med microfoner vill jag minnas att sådana fanns utställda på fästningsmuseet på K3 Karlsborg. Kommer inte ihåg om det var prototyper eller masstillverkade sådana. Dessa skulle i varje fall placeras vid en väg och kunna identifiera en massa olika fordon med hjälp av ljudet.
oak
För att röra till det lite till
Det står cim på lådorna som jag har handskats med
dom två olika satserna heter cim ia ock cim 2 den sista är för att hanvända i mörker om jag fattat det hela rätt.Den enda skillnaden jag såg mellan satserna var att cim 2 har en summer dry.gif
Magnus
QUOTE (Fk Nordin @ Apr 4 2005, 19:06 )
Kan höra efter om Flyg/Strilsäk kör med det fortfarande.

Under min tid på fbassäk året 03/04 såg vi inte skymten av något sådant systemet. Det nämndes inte ens att det fanns.

Vi fick nöja oss med Stridsschäfer 2000 istället. camo.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.