Help - Search - Members - Calendar
Full Version: bf 1942 till armen
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Dataenheten
Pappsen
Svenska försvaret lär av Battlefield
Det svenska spelutvecklingsbolaget Digital Illusions säljer en utvecklingslicens för tekniken bakom spelet Battlefield 2 till Saabföretaget Aerotech Telub, som ska använda Battlefield-tekniken för att skapa övningsmiljö åt det svenska försvaret.

Slagfält för svenska försvaret.
Battlefield 2 är ett krigs- och strategispel som utspelar sig i modern tid. Aerotech Telub köper en utvecklingslicens för själva spelmotorn för att bygga övningssimulatorer och demonstrationsanläggningar åt försvaret, skriver Digital Illusions i ett pressmeddelande på tisdagen.

- Det kostar stora summor att ta fram en liknande teknisk plattform. Genom att vi nu väljer att använda oss av en kommersiellt utvecklad produkt är vår förhoppning att vi kan hjälpa det svenska försvaret att snabbare utveckla nya funktioner och öka effektiviteten, säger Jörn von Treskow, affärsenhetschef på Aerotech Telub.

Fyra miljoner i extrainkomst
Digital Illusions får 4 miljoner kronor för licensen.

- Det är en utmärkt alternativ inkomstkälla eftersom det inte kräver några större insatser från vår sida och att det handlar om en part utanför spelbranschen, säger Digital Illusions vd Patrick Söderlund.

Enligt Aerotech Telub valde man Battlefield 2 för att kunna simulera större geografiska områden, för att spelaren får möjlighet att samöva olika roller i det svenska försvaret och för att kunna träna inför internationella insatser.

Battlefield 2-motorn kan också användas som stöd för att utveckla ny ledningsmetodik, menar Jörn von Treskow.

Saab vill sälja till spelbranschen
Det är lite överraskande att Saab vänder sig till Digital Illusions för att köpa speltekniklicens när Saabdottern Saab Training Systems har en egen avancerad motor för krigsspelsimulering.

I våras reste representanter för Saab Training Systems till den internationella dataspelmässan i Las Vegas för att intressera spelbranschen för den grafikmotor som används i Saabs stridsträningsprogram Gizmo SDK.

Saab Training Systems säljer till militärer på flera håll i världen.

stog i "ny teknik"

6n.gif
stefanf
Tjaa, varför inte. Vad jag vet så har amerikanska försvaret köpt "Steelbeasts" eftersom den förmodligen är den bästa stridsvagnssimulatorn till dags dato.
Animal
Har inte amerikanska armén Counterstrike åxo?
Vill minnas att jag läste nåt om det i en datortidning för ett bra tag sen... kommer inte ihåg vilken, bara.
panzerkampfwagen
BF 42 till FM? Snälla, säg att ni skämtar...

Lika värdefullt vore en tecknad film där Kalle Anka instruerar i närkamp. Nä, OFP vilken dag i veckan som helst.
stefanf
Jo, det låter rimligt.
Alla "såna" spel, Counterstrike, BF1942, Delta Force... bygger ju faktiskt på ett visst taktiskt kunnande (om man inte spelar dödsmatcher dvs).
Jag tycker att det är ett alldeles utmärkt kostnadseffetivt sätt att träna soldater i taktik.

EDIT: @ PKfw.
Jag tror att BF1942 och BF2 skiljer sig en del. BF2 är nog mer likt Desert Combat-moden, med "lite" ;) mer realistiska projektilbanor o.dyl.
achilleos
QUOTE (panzerkampfwagen @ Sep 28 2004, 13:51 )
BF 42 till FM? Snälla, säg att ni skämtar...

Lika värdefullt vore en tecknad film där Kalle Anka instruerar i närkamp. Nä, OFP vilken dag i veckan som helst.

"Det svenska spelutvecklingsbolaget Digital Illusions säljer en utvecklingslicens för tekniken bakom spelet Battlefield 2 till Saabföretaget Aerotech Telub, som ska använda Battlefield-tekniken för att skapa övningsmiljö åt det svenska försvaret."

Det är alltså inte spelet BF1942 som skall användas utan tekniken bakom det. Kraftigt modifierad naturligtvis för att bli mer realistisk.
Sg Joker
http://www.defencegaming.org/ (har varit uppe innan)

Här finns även en del skärmdumpar....
simon
SFP(Swedish Forces Pack), en svensk mod till OFP, har ett nära samarbete med www.defencegaming.com

På deras forum skrev de en "berättelse" om hur de blev uppbjudna till MSS för en förevisning.

Berättelsen är som följer:

Klockan är 04.45 och det är dags att gå upp. Mamma fixar varm oboy vilket gör det lite mysigare att gå upp.
Tog det lite lugnt och upptäckte var dags att åka, fick hälla ut oboyen och åka in till tågstationen.
09.58 hade jag nått min Linköping som var målet för resan.

Jag visste att Mattias hade sutit två vagnar längre bak (han kom från lund och jag hoppade på samma tåg i Nässjö men orkade inte springa igenom tåget). Så när vi kom fram började jag gå bakåt ute på perrongen istället.
Såg rätt snabbt "turisten" eller den galne vetenskapsmannen när han stod med sin mobil och hann fram innan han få iväg en ring signal.

Vi gick över till stockholmståget där Jonas skulle befinna sig men innan vi såg honom så stötte vi på Andreas som var där för hämta oss.
Efter vi presenterat oss dröjde det någon minut innan till slut Jonas också dök upp.

Färden ut gick ganska fort och pratade mest med Andreas som var från Halmstad.
Väl framme i Kvarn får vi en liten rundtur av området. Inte som på GSU tiden när man sprang runt hela stället och skulle se på stridsvagns garage. Nä, här framryckte vi med hjälp av bil och tittade på matsalen, mässen samt hotellet vi skulle bo på. Fick även en liten presentation av den gamle ledningshallen och hälsade på Mats som var den som tagit kontakt med oss.

Bestämdes att vi skulle äta gemensam lunch och vi fick 30 min innan det var dags. Packade upp lite av mina saker på rummet, bok på bordet, tandborste liknande på toaletten och gick sen in till Jonas. Mattias kom också och vi såg lite på något dåligt teve program och pratade lite.

Lunchen intogs i personalmatsalen och vi diskuterade lite men hade fortfarade ingen aning vad Mats ville ha ut av vårat besök men gratis mat och möjlighet att få träffa varandra kan man ju inte tacka nej till. Efter lunchen blev det kaffe i mässen och för oss lite hårdare män så blev det hallondricka, gillar inte kaffe även om det luktar gott. Thomas som var data killen (hårdvara) dök också upp undertiden.

Alla sex gav sig sedan ner till ledningshallen där vi fick liten presentation av vad dom gjorde och vad dom ville göra. Jag höll även i en kort power point presentation vilket får anses vara ovanligt då jag egentligen inte gillar programet.

Jag körde även ett uppdrag och visade hur jag byggt upp det, förklarade och svarade på frågor.

Efter det satte egentligen arbetet igång på 3 håll.

Jag installerade lite demo versioner av tex SFP och andra addons på några datorer.

Mats och Thomas började på sina egna uppdrag, Mats jobbade vidare med min med lite utökade funktioner, Thomas "lekte" med UAV'n och mekaniserade anfall.

Andreas gav ett läge till Mattias och Jonas på "riktig" karta som dom sen skulle få in i OFP som en cutscene.

Middag skulle vi äta själva och jag tyckte vi kunde pröva värnpliktsmatsalen. Alltid roligt med mer erfarenhet, se mer än ett ställe men tror ingen som kände sig besviken över att vi gick till personalmatsalen dom övriga gångerna.
Timmarna gick och först vid 21.30 slutade vi. Gick upp till hotellrummen och sa egentligen bara god natt till varandra, bestämde tidpunkt imorgon sen gick vi och sov.

Tidig morgon, vi samlades 06.45 och gick till frukosten. Åt fil med flingor och smörgåsar, kände mig inte så sugen på mat men var ändå hungrig. Mattias satt störde sig på ljudet från kylen...

Sen yrade vi runt och verkade som alla hade tappat lokalsinnet men tillslut hittade vi receptionen och lämnade in våra nycklar innan vi gick till ledningshallen. Mattias var väl den som hade jobbat mest med uppdraget som han och Jonas börjat på, men vi hade fixat andra saker.

Vi prövade sen, demot var tänkt använda 4 klienter. På den ena skulle ett kamera script köras som visade lite olika delar från uppdraget.
Sen skulle jag och Jonas spela 2 soldater ur en spaningsgrupp där Jonas minerade en väg och jag kallade på artilleri. Mattias körde sen strf90 som skulle anfalla i slutet.

Det uppstod små buggar hela tiden men sen lyckades vi få klart den och köra några gånger. Sista gången innan det skulle komma runt 10 befäl och se på det hela så vägrade dock kamera scriptet starta. Snabb omstart av banan och det funkade igen.

Vi lämnade datorerna och befälen med Mats som föreläsare berättade lite om vad dom sysslade med och vad dom ville använda spelen till.
Han gav oss även en chans att presentera oss kort men vi kanske skulle förklarat lite mer då någon senare trodde vi var konsulter från ett företag.

Det blev dags för oss att köra vår demo, självfallet vägrade kameran sättas igång 2-3 gånger, murphys lag om all jävlighet antar jag, men det kändes ändå som det gick rätt bra trots allt.

Fram till lunch blev det lite små frågor och lite annat pyssel. Efter lunch fick vi liten rundtur över området och den galne vetenskapsmannen Mattias fotade texturer som en liten japan, klättrade överallt, undertiden hade Mats ordnat från några böcker med blandannat sikten som var förutom dess praktiska betydelse även blev en liten souvenir för dom här dagarna.

Vi visste att det skulle vara klart efter lunch men då vi hade tänkt att kanske även hitta på tillsammans innan vi skiljdes åt så var våra tåg bokade 16.00. Påväg in till Linköping frågade jag Andreas vad möjligheterna var att besöka flygmuseumet, dvs kostade det skjortan, gick det bussar därifrån. Han trodde det inte gick några bussar och att det skulle kosta runt 60 kronor eller 40 som student.

När jag förstod att han erbjöd sig att vänta på museumet tills vi vara klara och sen köra in oss till stan blev det ett lätt beslut.
Kostade bara 40 kornor, och 30 som student. Bland det mest prisvärda ställerna jag varit på.

Det var trevligt gå runt där även om jag gärna hade lyssnat lite på den man som på engelska stod berätta om motor, men det var ingen guide och vi hade vår egna tidsplan. Besökte även affären dom hade och blev lite sugen på köpa en bok om flygare i Kongo.

Tillbaka i Linköping fick vi en del tips av Andreas om var man kunde äta som var prisvärt. Ingen var dock direkt hungrig och även här verkade alla totalt sakna lokalsinne för vi hittade inte ens dom ställen Andreas tipsat om.

Tillslut satte vi oss på ett litet ställe med livlig trafik i form av fotgängare. Jonas, Mattias köpte liten lunch smörgås och cola medan jag köpte 3 kulor glass på stället jämte. Om det var ont om tjejer på Kvarn så var det inte någon brist i Linköping. Tiden gick fort och vi gav oss ner till stationen.

Kort avsked till Jonas och så hoppade jag och Mattias på tåget till Lund. Mattias vilade sig (vad jag såg) och jag läste min bok, spännande och med hörlurar kopplade till SJ's egna ljudsaker. Var lugn musik, avslappnade och förutom när Mattias såg några hjortar så var det väldigt lugnt och skönt. I Lund gick vi till burger king innan mitt tåg till Halmstad skulle gå och sen var jag påväg igen och Mattias var hemma.

I Halmstad var det väl 30 000 personer ute och festade, Gyllene tider hade sin sista konsert med stor skärm på stora torg. Blev massa festande i stan men jag var för trött för sånt, fick läsa tidningen dagen efter istället.

Stort tack till Mats, Andreas och Thomas för allt.

FMV har fått som uppgift ta reda på hur dataspel kan användas för militärabruk (utbildning i första hand).

MSS är försvarets marksstridsskola där man utbildar värnpliktiga och befäl, där har man även haft praktiska försök att utbilda med hjälp av datorspel.
MSS undersöker nu Operation Flashpoint möjligheter att användas för träna t ex Plutonsbefäl och det var i det syftet vi var där för att svara på frågor, hjälpa till och liknande.

Länkar:

http://www.mss.mil.se/
http://www.defencegaming.org/
http://www.fmv.se/

För övrigt anser jag att OFP äger alla andra spel på alla plan vad gäller realism och användarvänlighet.
panzerkampfwagen
Aaaaaaah... BF2 alltså... eh... Böjsträck för mig? unsure.gif
Foxtrotcharliegrg
Liten OT-info från hjärnans mörka vrå:
Någon gång på 90-talet så var det i en tidskrift, eller på TV, ett reportage om hur USMC satt och lirade "DOOM - USMC style" för att träna sina soldater i olika scenarion.
Slut OT!
Ingbat/I19
Datorsimulering för att öva bl.a staber finns och används redan idag, på LTE i Enköping använder vi TYR - en realtidssimulator från C-its (Bofors defence).
Rickard N
Använder in jänkarna America's Army?
stefanf
Bra fråga Rickard. Jag *tror* att dom gör det i viss utsträckning. Som jag förstod spelet så var det i första hand tänkt som ett rekryteringsbete för IT-generationen.
Testade det ett tag och det var såvitt jag kan avgöra realistiskt.

Problemet som spel betraktat var gigantiska svarstider på servrar, problem att komma in på servrar, etc. Förmodligen har mycket blivit fixat sen jag spelade, men ändå.
Samt att det var för realistiskt (för min smak, jag spelar spel för att ha kul), om du dog så var du död resten av omgången.
granQ
Först av allt.

DI säljer sin licenes till SAAB (vilket är konstigt som tidgare sagts då dom har sitt egna grafikmotor som dom försöker sälja), dvs inte till försvarsmakten och framför allt inte direkt till armén.

Vad gäller programvaror så är det ju en hel del som skall klaffa, armén vill ha, FMV tar reda på vad det skall vara (om det behövs) samt att MUST godkänner (vilket tar tid) och kanske även att afia skall säga sitt beroende på var det skall användas.

MSS hade när vi varit där COTS datorer som dom fått (låna?) av FMV för att kunna pröva sig fram, där kördes endast civila saker och dom köpt OFP med mera direkt från någon försäljningställe.

Realism hit och dit skall man inte stirra sig allt för blind på.

Det används ganska många spel, i försvarsmakten samt i USA ännu fler och mindre "uppstyrt" och USA' s marines har användt doom. (inte doom3 utan bara doom) så där kanske inte realism var så mycke att ha.

Här kommer min egna lista på vad jag "vet" och tror.

Spel: Stealbeasts
Öva kommunikation/taktik mellan VC, skytt. I Sverige på bland annat MSS (tror dom sa dom kört i 3 år med det men inget jag kan bekräfta), Danmark, USA (troligen flera, tyskland med mera men dom 3 är dom enda jag vet),

Spel: Operation Flashpoint
Mängder med användingsområden, MSS tittar på ett sätt att öva Plutonchefens agerande, i Australien har kört ett "mission" där man ändrat gruppens storlek från 6-9-12 tror jag det var för ta reda på vilket som var mest optimalt, samt körde dom även en slags "forcingsback" som är om ni tänker er amerikansk fotboll fast med militärer/vapen. 5 vs 5 och då även bland 5 soldater mot 5 civila (låter kul) för se om man kunde öva taktik och liknande.

Spel: MS Flightsimulator
Dom som skulle ut flyga sk60 (blivade piloter) så är tanken dom skall ha sk60 på sina egna datorer så dom kan öva lite och lära sig "grunderna" snabbare, bättre än trimma motsvarande på marken eller i luften. Hur det går med det har jag ingen koll på men på flygetsdag i halmstad fanns en liten "sk60 simulator" med 3 skärmar, joystick från en kärra och liknande (kunde tyvärr inte närvara själv så andra hands uppgifter).

Spel: Close combat (vilket spel i serien vet jag inte)
Används av amf 4 (tror inte amf1 var med på det) för träna ledningsdelen, samt av minst en major på Lifkompaniet (03/04) för att fördriva tiden...

Flera andra spel har testas med ofta är "realismen" inte det mest avgörande utan:
Hur lätt skapar man nya scenario.
Hur lätt lär sig en elev spelet (så man får ut mest träning direkt och inte sitter lär sig knappar)
Hur bra effektivit får man, tex är det bättre än vara ute i naturen och springa.
Hur många "övas/övningsleder". Dvs om en kille skall bli bättre hur många andra behövs det för "övervaka" och leda verksamheten.

Sen har jag även hört lite "rykten" om folk som skrivit till oss på SFP om att dom använder SFP för träna sin soldater men dom källorna är så obekräftade på så vet jag inget om men man kan nog vara säker att på flera förband finns folk som leker med olika spel lite i "smyg" =)

Någon här som föresten tagit sin HV grupp och sagt "på nätverkscafét ikväll 19.30 så skall vi öva" ?

Oj, lång post det här men kände mig tvungen skriva lite.
bushman
och till vad används "full spectrum warrior"? och av vem?
finns ju en US-army version på X-box skivan, som nåd med en massa ryckande och slitande i joypaden.

civiliserade pc-användare tar ner konsolle och skriver en kod.
dxl
har lagt upp den här länken i annan tråd men den är väl värd att läsa

länk
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.