SFP(Swedish Forces Pack), en svensk mod till OFP, har ett nära samarbete med www.defencegaming.com
På deras forum skrev de en "berättelse" om hur de blev uppbjudna till MSS för en förevisning.
Klockan är 04.45 och det är dags att gå upp. Mamma fixar varm oboy vilket gör det lite mysigare att gå upp.
Tog det lite lugnt och upptäckte var dags att åka, fick hälla ut oboyen och åka in till tågstationen.
09.58 hade jag nått min Linköping som var målet för resan.
Jag visste att Mattias hade sutit två vagnar längre bak (han kom från lund och jag hoppade på samma tåg i Nässjö men orkade inte springa igenom tåget). Så när vi kom fram började jag gå bakåt ute på perrongen istället.
Såg rätt snabbt "turisten" eller den galne vetenskapsmannen när han stod med sin mobil och hann fram innan han få iväg en ring signal.
Vi gick över till stockholmståget där Jonas skulle befinna sig men innan vi såg honom så stötte vi på Andreas som var där för hämta oss.
Efter vi presenterat oss dröjde det någon minut innan till slut Jonas också dök upp.
Färden ut gick ganska fort och pratade mest med Andreas som var från Halmstad.
Väl framme i Kvarn får vi en liten rundtur av området. Inte som på GSU tiden när man sprang runt hela stället och skulle se på stridsvagns garage. Nä, här framryckte vi med hjälp av bil och tittade på matsalen, mässen samt hotellet vi skulle bo på. Fick även en liten presentation av den gamle ledningshallen och hälsade på Mats som var den som tagit kontakt med oss.
Bestämdes att vi skulle äta gemensam lunch och vi fick 30 min innan det var dags. Packade upp lite av mina saker på rummet, bok på bordet, tandborste liknande på toaletten och gick sen in till Jonas. Mattias kom också och vi såg lite på något dåligt teve program och pratade lite.
Lunchen intogs i personalmatsalen och vi diskuterade lite men hade fortfarade ingen aning vad Mats ville ha ut av vårat besök men gratis mat och möjlighet att få träffa varandra kan man ju inte tacka nej till. Efter lunchen blev det kaffe i mässen och för oss lite hårdare män så blev det hallondricka, gillar inte kaffe även om det luktar gott. Thomas som var data killen (hårdvara) dök också upp undertiden.
Alla sex gav sig sedan ner till ledningshallen där vi fick liten presentation av vad dom gjorde och vad dom ville göra. Jag höll även i en kort power point presentation vilket får anses vara ovanligt då jag egentligen inte gillar programet.
Jag körde även ett uppdrag och visade hur jag byggt upp det, förklarade och svarade på frågor.
Efter det satte egentligen arbetet igång på 3 håll.
Jag installerade lite demo versioner av tex SFP och andra addons på några datorer.
Mats och Thomas började på sina egna uppdrag, Mats jobbade vidare med min med lite utökade funktioner, Thomas "lekte" med UAV'n och mekaniserade anfall.
Andreas gav ett läge till Mattias och Jonas på "riktig" karta som dom sen skulle få in i OFP som en cutscene.
Middag skulle vi äta själva och jag tyckte vi kunde pröva värnpliktsmatsalen. Alltid roligt med mer erfarenhet, se mer än ett ställe men tror ingen som kände sig besviken över att vi gick till personalmatsalen dom övriga gångerna.
Timmarna gick och först vid 21.30 slutade vi. Gick upp till hotellrummen och sa egentligen bara god natt till varandra, bestämde tidpunkt imorgon sen gick vi och sov.
Tidig morgon, vi samlades 06.45 och gick till frukosten. Åt fil med flingor och smörgåsar, kände mig inte så sugen på mat men var ändå hungrig. Mattias satt störde sig på ljudet från kylen...
Sen yrade vi runt och verkade som alla hade tappat lokalsinnet men tillslut hittade vi receptionen och lämnade in våra nycklar innan vi gick till ledningshallen. Mattias var väl den som hade jobbat mest med uppdraget som han och Jonas börjat på, men vi hade fixat andra saker.
Vi prövade sen, demot var tänkt använda 4 klienter. På den ena skulle ett kamera script köras som visade lite olika delar från uppdraget.
Sen skulle jag och Jonas spela 2 soldater ur en spaningsgrupp där Jonas minerade en väg och jag kallade på artilleri. Mattias körde sen strf90 som skulle anfalla i slutet.
Det uppstod små buggar hela tiden men sen lyckades vi få klart den och köra några gånger. Sista gången innan det skulle komma runt 10 befäl och se på det hela så vägrade dock kamera scriptet starta. Snabb omstart av banan och det funkade igen.
Vi lämnade datorerna och befälen med Mats som föreläsare berättade lite om vad dom sysslade med och vad dom ville använda spelen till.
Han gav oss även en chans att presentera oss kort men vi kanske skulle förklarat lite mer då någon senare trodde vi var konsulter från ett företag.
Det blev dags för oss att köra vår demo, självfallet vägrade kameran sättas igång 2-3 gånger, murphys lag om all jävlighet antar jag, men det kändes ändå som det gick rätt bra trots allt.
Fram till lunch blev det lite små frågor och lite annat pyssel. Efter lunch fick vi liten rundtur över området och den galne vetenskapsmannen Mattias fotade texturer som en liten japan, klättrade överallt, undertiden hade Mats ordnat från några böcker med blandannat sikten som var förutom dess praktiska betydelse även blev en liten souvenir för dom här dagarna.
Vi visste att det skulle vara klart efter lunch men då vi hade tänkt att kanske även hitta på tillsammans innan vi skiljdes åt så var våra tåg bokade 16.00. Påväg in till Linköping frågade jag Andreas vad möjligheterna var att besöka flygmuseumet, dvs kostade det skjortan, gick det bussar därifrån. Han trodde det inte gick några bussar och att det skulle kosta runt 60 kronor eller 40 som student.
När jag förstod att han erbjöd sig att vänta på museumet tills vi vara klara och sen köra in oss till stan blev det ett lätt beslut.
Kostade bara 40 kornor, och 30 som student. Bland det mest prisvärda ställerna jag varit på.
Det var trevligt gå runt där även om jag gärna hade lyssnat lite på den man som på engelska stod berätta om motor, men det var ingen guide och vi hade vår egna tidsplan. Besökte även affären dom hade och blev lite sugen på köpa en bok om flygare i Kongo.
Tillbaka i Linköping fick vi en del tips av Andreas om var man kunde äta som var prisvärt. Ingen var dock direkt hungrig och även här verkade alla totalt sakna lokalsinne för vi hittade inte ens dom ställen Andreas tipsat om.
Tillslut satte vi oss på ett litet ställe med livlig trafik i form av fotgängare. Jonas, Mattias köpte liten lunch smörgås och cola medan jag köpte 3 kulor glass på stället jämte. Om det var ont om tjejer på Kvarn så var det inte någon brist i Linköping. Tiden gick fort och vi gav oss ner till stationen.
Kort avsked till Jonas och så hoppade jag och Mattias på tåget till Lund. Mattias vilade sig (vad jag såg) och jag läste min bok, spännande och med hörlurar kopplade till SJ's egna ljudsaker. Var lugn musik, avslappnade och förutom när Mattias såg några hjortar så var det väldigt lugnt och skönt. I Lund gick vi till burger king innan mitt tåg till Halmstad skulle gå och sen var jag påväg igen och Mattias var hemma.
I Halmstad var det väl 30 000 personer ute och festade, Gyllene tider hade sin sista konsert med stor skärm på stora torg. Blev massa festande i stan men jag var för trött för sånt, fick läsa tidningen dagen efter istället.
Stort tack till Mats, Andreas och Thomas för allt.
FMV har fått som uppgift ta reda på hur dataspel kan användas för militärabruk (utbildning i första hand).
MSS är försvarets marksstridsskola där man utbildar värnpliktiga och befäl, där har man även haft praktiska försök att utbilda med hjälp av datorspel.
MSS undersöker nu Operation Flashpoint möjligheter att användas för träna t ex Plutonsbefäl och det var i det syftet vi var där för att svara på frågor, hjälpa till och liknande.
Länkar:
http://www.mss.mil.se/http://www.defencegaming.org/http://www.fmv.se/För övrigt anser jag att OFP äger alla andra spel på alla plan vad gäller realism och användarvänlighet.