Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Pansarbandvagn till salu
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > MARK
Torak
http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?Vie...item=2490965642

Hittade denna vackra skapelse på eBay - nu har jag fått för mig att försöka se till så någon jag känner köper den så jag har en chans att köpa den när mina bankkonton återhämtat sig efter inköp av Land Rover....

(Var väl lite illa vald titel, kan någon Blågul ändra till något mer passande?)
Erik_G
Umm.. den va 'la pööööt..

Men mig veterligen hade inte FV432 Trojan någon Vulcan-akan. Det fanns en version med 30mm akan i ett torn av samma typ som användes på pansarbilen Fox. Sen fanns det ju machoversionen Abbot med en 105mm haubits.
Så varför det sitter vulcan-eldrör på vagnen i annonsen kan man ju undra.
1. Fanns det Vulcan-varianter?
2. Är det någon som "inspirerats" litegranna och gjort ett hemmabygge?

/E
Torak
Det vete tusan, men jag gissar på (2). Men gullig är den.
Scribe
Road registered and street legal. Eeehhh va? Får man köra med en APC hur man vill? blink.gif

It has lights, indicators, horn, Nuclear / Biological / Chemical warfare Protection - all you need for safe and happy motoring on British roads. Det står inget om krockkuddar, men att den har NBC-skydd är ju positivt.

it has no body parts that can be dented without anti-tank weapons Han har aldrig sett en Mamba efter att den voltat 17 varv nedför en slänt i Kosovo. Pansar kan bli buckligt!

Nåväl, frågan är dock: Hur kom ett så modernt militärt fordon ut på den civila marknaden?
Skuggan
i england får man köra pansarfordon på allmänna vägar med motsv B-körkort ;)
det är nog anledningen... beväpningen är förmodligen inte fungerande
Torak
Nej, beväpning är antingen desaktiverad eller rena replikor (-or? -er?), och som sagt är det fullt lagligt att köra pansarvagn på stadens gator och torg och landsvägar.... Inte riktigt lika lagligt på motorväg. laugh.gif

Försöker se till så den köps av någon jag känner så jag har en chans att köpa den själv när mitt bankkonto återhämtat sig efter stundande inköp av Land Rover...

EDIT: Tusan, det hade jag visst redan sagt... oh well.
J-Star
QUOTE (Scribe @ Sep 28 2004, 19:45 )
Han har aldrig sett en Mamba efter att den voltat 17 varv nedför en slänt i Kosovo. Pansar kan bli buckligt!

Ouch!!! blink.gif

Tortumlare modell större (och dyrare). Hoppas ingen blev allvarligt skadad. ohmy.gif

/J
Mattsson
Får man glida runt i en STRV/PBV/IFKV på allmän väg i Sverige(civilt alltså)?
Scribe
OT
Han har aldrig sett en Mamba efter att den voltat 17 varv nedför en slänt i Kosovo. Pansar kan bli buckligt! 

Ouch!!! 

Tortumlare modell större (och dyrare). Hoppas ingen blev allvarligt skadad.

Det var EOD som voltade lite, ingen allvarligt skadad, en kille gick med stödkrage ett par veckor. (allvarligt i sig iof, men inget livshotande.)
Ett par saker som bidrog till den lyckliga utgången: Mambans kaross klarar volter, alla bar hjälm, alla var fastspända och allt var surrat i bilen. Hade det varit något annat fordon i bataljonen som voltat skulle alla i bilen med största sannorlikhet ha dött.

Slut OT
martinator
Har hittat fler, och dessutom billiga. 4.500 pund och du får en FV 432 APC.

http://www.witham-sv.com/infopage.php?ID=40&Overide=0

/martinator

EDIT: Hittade en anna favorit på samma sida.
http://www.witham-sv.com/infopage.php?ID=18&Overide=0
FK H
Tungt!

Coolt att svänga in framför kontoret och fickparkera med den där!
Torak
Och finns det ingen ficka blir det en så snart du parkerat!
Vikström
QUOTE (Mattssonmannen @ Sep 29 2004, 13:01 )

Du lär få problem med alla fordon som har metallband då dessa inte är så snälla mot vägarna, gummiband (typ bv206/208) och hjulburet ska dock inte ställa till några problem så länge dom håller sig inom dom måttbestämmelser som finns. Dessutom måste så klart all lagstagdad utrustning som bälte lyktor o.dyl finnas. Sedan går fordonen mest troligt inte att registrera som personbil, utan man blir tvungen att traktor eller lastbils regga dem.
Skuggan
*host*arbetsfordon*host*

vad sägs om att starta en civil räddningsfordons service? en BGBV81/82 whatever med modifierade band (gummi pads som på strv 122/motsv)
hänga på en snöplog för vinterbruk biggrin.gif
fast.. kostar nog mer än man tjänar på det blink.gif

SEP borde gå biggrin.gif
byta mellan bärgningsutr, brandbekämpningsutr, snöröjningsutr, sjvutrustning osv
givetvis band versionen då den är tyffast ;)
Mattsson
QUOTE (fu. vikström @ Oct 13 2004, 12:18 )
QUOTE (Mattssonmannen @ Sep 29 2004, 13:01 )

Du lär få problem med alla fordon som har metallband då dessa inte är så snälla mot vägarna, gummiband (typ bv206/208) och hjulburet ska dock inte ställa till några problem så länge dom håller sig inom dom måttbestämmelser som finns. Dessutom måste så klart all lagstagdad utrustning som bälte lyktor o.dyl finnas. Sedan går fordonen mest troligt inte att registrera som personbil, utan man blir tvungen att traktor eller lastbils regga dem.

Hur går det då med band med gummilammeller?
Mats B
Jag har försökt att få min pansarbandvagn(SPz kurz)registrerad ,men vägverket har inte kunnat besluta om det är en lastbil, terrängvagn eller annat.
Det är inget större problem då körning oftast sker i terrängen.

Vi har regelbundna träffar med privatägda pansarfordon i Danmark och England.
Kolla galleriet hos http://www.dmkf.dk/ för foton och rörliga bilder.

Än så länge är det ont om privata pansarfordon i Sverige,men hoppas att det blir ändring på det.Vad jag vet har det kommit en T-54 till Strängnäs trakten och en
T-34 utan torn till Skåne.

Vet någon om fler privat pansarfordon i Sverige?

Det går att köpa bl.a BMP-1(PBV 501) från Polen och England
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.