QUOTE (J-Star @ Oct 12 2007, 13:51 )

QUOTE (koenigsegg88 @ Oct 11 2007, 16:54 )

Ett korrekt intryck av polisen i Usa? (kan ta lite tid att ladda) Skjuter han för att stoppa bilen eller..., jag kunde räkna till totalt 10 skott.
Första skottlossningen vat jag inte varför han skjuter eller vad han siktar på. Kan vara däcken, kan vara föraren.
Vid andra skottlossningen hör man precis innan svagt "Shots fired! Shots fired!". Kanske har föraren/passageraren dragit vapen och skjutit. Och då är avslutet där inte mycket att diskutera... det handlar om att försvara sig.

Vad hade konsekvenserna blivit i Sverige?
Vi saknar väldigt mycket fakta här. Videona ger inte hela bilden. Om vi talar om skottlossning mot polisen eller att föraren försökt köra på en eller flera poliser, då blir det helt klart nödvärn och skjutningen blir befogad.

Övergreppen tillhör inte det normala... men det är de som får all uppmärksamhet. I det senare fallet... jag är inte förvånad att det hände. Det är inte
rätt men jag är itne förvånad. Har man just sett sin kollega - som man jobbar mycket nära med - dö... då är det inte lätt att vara rationell.
/J
I situationen med stulen bil motsv., Om vi anatar att polisen vill få stopp på föraren. Är det ett befogat sätt att få stopp på en bil/hindra färden?
Väldigt osäker, men har inte svenska poliser någon form av "intern"utredning efter man avlossat ett skott?
Hur behandlas motsvarande händelse i USA?
Ang. övergreppen, är det inte så att USA har en annan attityd mot övergrepp än sverige, vad jag har hört så skedde inget liknande vid
Malexander morden. Finns det andra faktorer som stärker/försvagar min teori?
Intrycket man får av den amerikanska genom media, främst internet, är väldigt dåligt. Som sagts innan är det väl den typen av händelser som väcker störst intresse/säljer bäst. Kravallerna i Göteborg talas det fortarande om efter så många år, visst var händelsen extrem men det visar väl på att polisens dåliga agerande är det som intresserar den stora massan mest.
//K88