Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Polisliv
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Markan (off topic)
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6
VMI2002
QUOTE (Fu Frippe @ Aug 21 2007, 19:42 ) *
Japp, i Halland har varje enhet/rotel/grupp/motsv. fått ett antal ordningsböter, ett antal alkoholutandningsprov och lite annat som skall göras. Som exempel ska Halland göra 63000 "blås"!

Det ar val lite tokigt anda, eller?

Staten kan alltsa forutse hur manga brott som bor beivras varje ar?

jag trodde bara kommuniststater pysslad med sadan form av social planering for att snygga till sin statistik....
odenmedic
QUOTE (VMI2002 @ Aug 21 2007, 17:44 ) *
QUOTE (Fu Frippe @ Aug 21 2007, 19:42 ) *
Japp, i Halland har varje enhet/rotel/grupp/motsv. fått ett antal ordningsböter, ett antal alkoholutandningsprov och lite annat som skall göras. Som exempel ska Halland göra 63000 "blås"!

Det ar val lite tokigt anda, eller?

Staten kan alltsa forutse hur manga brott som bor beivras varje ar?

jag trodde bara kommuniststater pysslad med sadan form av social planering for att snygga till sin statistik....

My Dear VMI2002, detta används också overhere, esp. I Transylvania (PA) men troligen över hela USA. Där en viss del av böterna tillfaller den lokala polisen. Polaren fick en skriftlig varning, pga av att han inte skrev ut sin kvot av böter.
koenigsegg88
När vi ändå är inne på USA.
Hur kommer det sig att poliser i Usa nästintill alltid går in med dragna vapen?
Är det för att det finns mer vapen i USA i omlopp, och de inte vill ta risken att bli skjuten först?
Det förändrar ju grundsituationen radikalt, även om den misstänkte har vapen.

Ett korrekt intryck av polisen i Usa? (kan ta lite tid att ladda)
Skjuter han för att stoppa bilen eller..., jag kunde räkna till totalt 10 skott.
Vad hade konsekvenserna blivit i Sverige?
Det verkar stämma mer och mer
Men ibland verkar de göra rätt, eller?

Visst finns det röttägg inom alla yrken, hur är intrycket av er som bor i Usa, är det en helt felaktig bild av poliser som målas upp av media?
VMI2002
My Dear VMI2002, detta används också overhere, esp. I Transylvania (PA) men troligen över hela USA. Där en viss del av böterna tillfaller den lokala polisen. Polaren fick en skriftlig varning, pga av att han inte skrev ut sin kvot av böter.

Bara for att det hander "over here" betyder val inte att det borde paga!
VMI2002
QUOTE (koenigsegg88 @ Oct 11 2007, 15:54 ) *
Är det för att det finns mer vapen i USA i omlopp, och de inte vill ta risken att bli skjuten först?
Det förändrar ju grundsituationen radikalt, även om den misstänkte har vapen.

Skjuter han för att stoppa bilen eller..., jag kunde räkna till totalt 10 skott.
Det verkar stämma mer och mer
Men ibland verkar de göra rätt, eller?

Visst finns det röttägg inom alla yrken, hur är intrycket av er som bor i Usa, är det en helt felaktig bild av poliser som målas upp av media?

Det kan nog vara sa att de absolut "knivigaste" situationerna hamnar pa internet och pa TV - och da ser man just poliser med dragna vapen.

Jag har personligen aldrig haft dalig erfarenhet med amerikanska polisen - och da har jag faktiskt haft att gora med dem ett antal ganger (aldrig som misstankt for nagot!!!!).

Jag har endast sett polisen med dragna vapen en gang - och det var den gangen NYPD kom till undsattning nar min kompis fick tokstryk av sin man. Polisen forklarade att de uppfattade situationen som om tjejen (min kompis) holl pa att bli ihjalslagen av killen. Och den forklaringen koper jag....
Fu Frippe
När jag började som polis blev jag lite förvånad över hur pass ofta man ändå tar fram pistolen. Det är inte så att man gör det varje pass eller på varje jobb, men ändå oftare än vad jag trodde/inbillade mig innan jag blev polis. Om man ska tror bilden man får av polisen i USA i media, (vilket man antagligen inte ska, eftersom det som sagt är de mest spektakulära fallen som rapporteras), så ligger vi i Sverige dock i lä…
Munken_swe
När kommer nästa berättelse från ordningsmakten? dribble.gif
J-Star
QUOTE (koenigsegg88 @ Oct 11 2007, 16:54 ) *

Som redan har sagts: det är de "saftiga" situationerna som hamnar på TV.

Första skottlossningen vat jag inte varför han skjuter eller vad han siktar på. Kan vara däcken, kan vara föraren.

Vid andra skottlossningen hör man precis innan svagt "Shots fired! Shots fired!". Kanske har föraren/passageraren dragit vapen och skjutit. Och då är avslutet där inte mycket att diskutera... det handlar om att försvara sig.

Vi saknar väldigt mycket fakta här. Videona ger inte hela bilden. Om vi talar om skottlossning mot polisen eller att föraren försökt köra på en eller flera poliser, då blir det helt klart nödvärn och skjutningen blir befogad.

Övergreppen tillhör inte det normala... men det är de som får all uppmärksamhet. I det senare fallet... jag är inte förvånad att det hände. Det är inte rätt men jag är itne förvånad. Har man just sett sin kollega - som man jobbar mycket nära med - dö... då är det inte lätt att vara rationell.

/J
koenigsegg88
QUOTE (J-Star @ Oct 12 2007, 13:51 ) *

Första skottlossningen vat jag inte varför han skjuter eller vad han siktar på. Kan vara däcken, kan vara föraren.

Vid andra skottlossningen hör man precis innan svagt "Shots fired! Shots fired!". Kanske har föraren/passageraren dragit vapen och skjutit. Och då är avslutet där inte mycket att diskutera... det handlar om att försvara sig.

Vi saknar väldigt mycket fakta här. Videona ger inte hela bilden. Om vi talar om skottlossning mot polisen eller att föraren försökt köra på en eller flera poliser, då blir det helt klart nödvärn och skjutningen blir befogad.

Övergreppen tillhör inte det normala... men det är de som får all uppmärksamhet. I det senare fallet... jag är inte förvånad att det hände. Det är inte rätt men jag är itne förvånad. Har man just sett sin kollega - som man jobbar mycket nära med - dö... då är det inte lätt att vara rationell.

/J

I situationen med stulen bil motsv., Om vi anatar att polisen vill få stopp på föraren. Är det ett befogat sätt att få stopp på en bil/hindra färden?
Väldigt osäker, men har inte svenska poliser någon form av "intern"utredning efter man avlossat ett skott?
Hur behandlas motsvarande händelse i USA?

Ang. övergreppen, är det inte så att USA har en annan attityd mot övergrepp än sverige, vad jag har hört så skedde inget liknande vidMalexander morden. Finns det andra faktorer som stärker/försvagar min teori?

Intrycket man får av den amerikanska genom media, främst internet, är väldigt dåligt. Som sagts innan är det väl den typen av händelser som väcker störst intresse/säljer bäst. Kravallerna i Göteborg talas det fortarande om efter så många år, visst var händelsen extrem men det visar väl på att polisens dåliga agerande är det som intresserar den stora massan mest.
//K88
Doggydriver
Angående övergrepp och tjänstefel. Det är ju det som är det trista med ganska mycket här i världen, så länge allt går som man förväntar sig och som det "skall" bryr sig inte en jävel. Det är först när något inte fungerar som himmel å helvete rivs upp (vilket ju då är som det skall), men lite mer reaktion åt andra hållet hade ju varit trevligt.

Sedan angående Malexander. Vet inte hur det slutade, men jackie arklöv sköts väl under gripandet, och Tony Olsson sade sig ha blivit utsatt för en skenavrättning då han greps efter sin rätt rikskända flykt. Nu säger jag inte bu eller bä om sanningshalt (det är ju för fan polismördare vi pratar om, haltande trovärdighet är en underdrift), utan jag bollar bara info.
Knekt
QUOTE (Fu Frippe @ Oct 11 2007, 19:40 ) *
När jag började som polis blev jag lite förvånad över hur pass ofta man ändå tar fram pistolen. Det är inte så att man gör det varje pass eller på varje jobb, men ändå oftare än vad jag trodde/inbillade mig innan jag blev polis. Om man ska tror bilden man får av polisen i USA i media, (vilket man antagligen inte ska, eftersom det som sagt är de mest spektakulära fallen som rapporteras), så ligger vi i Sverige dock i lä…

Kan inte det leda till ett räätt tufft "uppvaknande" för nyexaminerade poliser? Vapenutbildningen är, vad jag förstår, inte direkt något som ligger högst på schemat under utbildningen.
Fu Frippe
I går hade vi en bra dag på jobbet! smile.gif

Vi började med att knäcka en dörr, (äntligen fick J användning för sin dörrforceringskurs rolleyes.gif ), hos en 1 % mc-kille, anhållen för diverse brott. I lägenheten hittade vi vapen och lite annat. Efter transport av honom till Helsingborg tog span hans flicka och vi fick vända åter mot Helsingborg med henne.

Resten av gruppen går under tiden in i en annan lägenhet, (också mc-relaterad), och hittar en större mängd knark och ytterligare vapen.

En näpopatrull hittar samtidigt en bil med misstänkta tjuvar i och efter en mindre biljakt griper två ur min grupp tjuvarna ute på en äng!

(En annan näpopatrull tar dessutom ett större beslag av fentanyl, som har kostat några missbrukare i Halmstad livet på sistone).

Men det bästa av allt: på kvällen åker jag och J, (som är Röglefan), till Ängelholm och kollar på RBK - LIF! Leksand vann med 7-3 och J var ovanligt tyst på vägen hem! biggrin.gif

Hoppas helgen blir lika bra!
Mattsson
näpo=närpolis?
Fu Frippe
Ja, ursäkta om jag tog för givet att alla kunde...
Fu Frippe
Lite om vad jag gjort i veckan.... smile.gif

I tisdags... (En ur min grupp som "syns" på bilden överst).

I dag onsdag...

EDIT: Ska försöka skriva en liten berättelse ur verkligheten snart, men jag lovar inget.... smile.gif
Fu Frippe
Bomb på Andersberg

Hmm, undrar vad Förstärkningssektionen ska inrikta sig på den närmaste tiden? rolleyes.gif

En annan relevant artikel...

En annan artikel...

Expressen
Lerede
Det finns ju idag kring 17000 poliser i Sverige. Hur många av dem jobbar i yttre tjänst?

Antalet poliser dividerat med totala antalet invånare ger att andelen poliser är ungefär 0,19%. I den kommun där jag växte upp bor det ungefär 13 000 personer. Givet att poliserna var någorlunda jämt fördelade över landet så borde alltså ungefär 25 av dem jobba i min hemkommun. Faktum är dock att ingen polis är stationerad där. Ibland kör en bil från en närliggande (2,5 mil) stad genom ett par varv i samhället.

Min andra fråga är därför, hur är poliserna ungefär fördelade mellan större städer och mindre samhällen?
J-Star
QUOTE (Lerede @ Jan 8 2008, 19:36 ) *
Det finns ju idag kring 17000 poliser i Sverige. Hur många av dem jobbar i yttre tjänst?

Antalet poliser dividerat med totala antalet invånare ger att andelen poliser är ungefär 0,19%. I den kommun där jag växte upp bor det ungefär 13 000 personer. Givet att poliserna var någorlunda jämt fördelade över landet så borde alltså ungefär 25 av dem jobba i min hemkommun. Faktum är dock att ingen polis är stationerad där. Ibland kör en bil från en närliggande (2,5 mil) stad genom ett par varv i samhället.

Min andra fråga är därför, hur är poliserna ungefär fördelade mellan större städer och mindre samhällen?

Du får gå till en kriminolog för att få detta bekräftat med någon slags säkerhet... men jag gissar att ju större mängd människor man klumpar ihop på samma ställe, desto större brottslighet per capita får man. Detta tror jag därför att:

- Människor är mindre benägna att begå brott när "alla känner alla". Det tar emot mer att begå (de flesta typer av) brott mot folk man känner. (Våldtäkt ett svartljus-lysande undantag). I storstadens anonyma måln av människor är det lättare att distansera sig från ett anonymt brottsoffer.
- Det finns fler socialt utslagna mäniskor i städerna.
- Med större mängd människor på ett och samma ställe är det lättare att hitta "likasinnade". Och när människor som har kriminella tendenser buntar ihop sig ökar detta brottsbenägenheten.

/J
Vc_90
Med detta avslutar vi OT rundturen.

Denna tråd skall fungera som loggbok för Fu Frippe och andra poliser på forumet. Inte som allmän polisfrågelåda.
Skapa nya trådar vid specifika frågor så är det lättare för alla att hänga med i det man önskar.

Vc_90
BlåGul
Fu Frippe
Hallandsposten
I går var också en bra dag... rolleyes.gif

Här var man också med...
Halldén
Efter klartecken från Vc_90 lånar jag den här tråden lite:

Mitt bevittnande av ett våldsamt gripande hemma i Uppsala från lördagskvällen vilket min pappa fick lov att rycka in på civilt(min far är alltså polis):

Vi hade käkat pizza ute vid gamlis och stack sen till Filmstaden för att kolla på Jiddra inte med Zohan vid 20:50. Efter filmen var det såpass varmt ute att vi skulle gå nån runda bara genom city. Kommer då upp mot Stora Torget och ser att det är ett stort bråk/slagsmål utanför restaurangingången vid Terrasen. Inte mycket vi kan göra utan att ringa vb.
Man slutar dock bråka relativt snabbt efter vi kom dit och de två "gängen" (ca 7-10 pers i varje) drar åt varsitt håll, ena gänget verkade ta Östra ågatan norrut medan det andra vände upp mot gågatan och vidare mot St: Per.

Medan vi är där iaf. ser vi en kille och en tjej båda rätt upprörda och berusade hålla på vid samma plats där bråket tidigare hade ägt rum. En radiobil med patrull anländer på plats och börjar prata med de båda. Här tar man de båda åt varsitt håll för att enklare kunna fråga ut dem då nåt fullkomligt totalbrister hos bruden som börjar göra våldsamt motstånd.

Kvinnan som är såpass våldsam kräver båda poliserna att boja henne och med hennes berusade bror bakom som nu börjar vråla på poliserna och är påväg mot dem blir det alltjämt farligare. Här måste pappa gripa in och håller brodern borta från de båda andra poliserna på marken som håller fast systern tills en väktare i närheten tar nacksving på killen i fråga och håller honom så att pappa kan hjälpa till med kvinnan.

Bruden är hela tiden totalt blindgalen och lyckas slå den ena kvinnliga polisen i ansiktet samt, när en vän ska hålla på och tjafsa med pappa då hon lyckas få loss sitt vänstra ben för en sekund, måttar en kraftig spark mot den kvinnliga polisen som är nära på att bli träffad i huvudet.

Man omhändertar de båda iaf. och kör in dem till arresten. Jag som har stått bredvid och kollat på möter upp pappa och vi sticker också in för en kort rapportering.

-Slut-
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.