QUOTE (Magasinstopp @ Sep 5 2006, 12:22 )

Det är helt briljant!!!!!

Fortsätt skriva. Jag behöver höra ALLT. Ska söka till PHS i vår.
Håller just nu på att granska en poliskritisk artikel.
Frågeställning: Har vanlig polis verkligen prickskyttevapen, förstärkningsvapen och distraktionsgranater? Expanderande ammunition?
De påstår även att elpistol förekommer. Så vitt jag vet har elpistol bara varit på diskusition. Annars är det väl nationella insats som har prickskyttevapen????
Var kan man hitta info om detta?
Ge oss länken så skall vi snabbt och lätt kunna granska den med dig (om det inte är krav att du måste göra det ensam förstås.

)
/J
Fu Frippe
Sep 5 2006, 20:13
Bara undrade. Det är hedervärt att du orkar skriva så mycket.
Jaa, som du ser så blir det ju lite si och så med skrivandet emellanåt....
Men, jag har sagt det innan och jag säger det igen: någon annan måste väl ha något att berätta?
Finns det så många konstaplar här inne då? Iofs om det inte är på tok för mkt OT så kanske någon väktare har något att berätta?
Fu Frippe
Sep 8 2006, 21:07
Hallandsposten 2006-09-08Jag och min gruppchef åker ut medan de andra i gruppen avrapporterar... På torget kommer en man fram och säger att det är två "fyllon" som stökar vid stadshuset. Resten kan ni läsa om i länken! ;)
Fu Frippe
Sep 14 2006, 14:18
Linda Bengtzing lär sig knarka.Den där "Andrea" känner man ju igen....

Har gripit henne och hennes man ett antal gånger. Man får dock medge att hon är driftig och företagsam, jobba som knarkkonsult i show-biz!!

Bätte att hon tjänar ihop till sin fix på detta sätt än det vanliga...
Fu Frippe
Oct 2 2006, 20:17
DemoexNu vet ni vad jag och några till från O-gruppen skall göra i veckan...
Idag har vi haft säkerhetsgenomgång och koll av intensimetrar (25 MT) m m...
I morgon blir det tillpassningskoll av skyddsmasken och c-vätskeskydd på för att sedan leta strålkällor!
Fu Frippe
Dec 31 2006, 16:14
Julfrid?En av mina kollegor i brodergruppen har skrivit en insändare om juldagen i Halmstad.....
Amen, mycket bra insändare. Halmstad behöver fler poliser i centrum på helgerna, helt klart.
QUOTE (Fu Frippe @ Dec 31 2006, 16:14 )

Julfrid?En av mina kollegor i brodergruppen har skrivit en insändare om juldagen i Halmstad.....
I insändaren nämner den urinerande mannen att han är läkare, gissar att det inte är den bästa titel ni hört. Är lite nyfiken på vad det bästa ni i blått hört delinkventen dra till med för titel.
Eller vems pappa som haft det fiiiinaste jobbet?
En som jag hört en full full tonåring nämna för att slippa hamna i fyllecell var "Min pappa är åklagare", men det svar han fick gjorde honom lite tystare. "Pappa måste verkligen vara stolt över dig nu!"
QUOTE (Lt.E @ Jan 4 2007, 19:05 )

I insändaren nämner den urinerande mannen att han är läkare, gissar att det inte är den bästa titel ni hört. Är lite nyfiken på vad det bästa ni i blått hört delinkventen dra till med för titel.
Eller vems pappa som haft det fiiiinaste jobbet?
En som jag hört en full full tonåring nämna för att slippa hamna i fyllecell var "Min pappa är åklagare", men det svar han fick gjorde honom lite tystare. "Pappa måste verkligen vara stolt över dig nu!"
Inte polis men den "bästa" jag har hört någon säga var när det varit ett knivslagsmål på min gamla skola och det dundrade in en drös poliser + hundpatrull som jagade upp bråkstakarna. Två rätt bredaxlade poliser står och trycker upp en kille i 16-17 års åldern mot väggen och några andra står runt omkring. Killen skrek och hotade med att han minsan skulle spöa upp allihopa om dem inte släppte honom omedelbart.
Helt sjukt.

Kustbevakarna va?
QUOTE (Rokare @ Jan 4 2007, 20:58 )

Kustbevakarna va?
Nix, utanför den plats i denna stan där de tuffaste killarna hänger... McDonalds!
DaRaven
Jan 4 2007, 21:56
Hm.. 800kr böter för urinering (förargelseväckande beteende), är det inte 500?
Lt Hmmm
Jan 4 2007, 22:57
QUOTE (DaRaven @ Jan 4 2007, 21:56 )

Hm.. 800kr böter för urinering (förargelseväckande beteende), är det inte 500?
Nya tider nu... Bötesbeloppen har höjts, och det gäller inte bara vid trafikbrott.
"Jag betalar din lön!" är ju en klassiker världen över.
En av de roligaste varianterna på det var när det ringde en snubbe på farsans jobbtelefon och glatt försökte provocera honom med:
"Hej! Vet du vad, jag betalar inte skatt!"Poliser är ju som bekant inte direktanställda av pöbeln utan får sin lön ifrån sin arbetsgivare och påverkas därför inte det minsta av eventuellt skattesmiteri. Sådant är dessutom knappast någonting för kriminalen att dra i. Så farsan - efter ett ögonblicks förvåning - svarar:
"Ahmen du... då har du nog ringt fel. Det är inte mig du skall prata med då utan våra kontorsgrannar, skattemyndigheten". Killen tappar farten lite granna men försöker rädda situationen genom att påpeka att skatt betalar hans lön och allt sådant och att han betalar inte skatt... ju. Provokationen misslyckas totalt... pappa blir bara mer och mer road av samtalet och försöker lugnt och värdigt förklara att för det första på påverkar det inte honom alls, för det andra är sådana ärenden inte hans bord och för det tredje så kan han väldigt gärna diskutera det med killarna på skatteyndigheten för det skulle nog vara mer intresserade. Killen försökte närmast desperat få någon slags reaktion ur farsan men gav till slut upp.

/J
Raffsec
Jan 5 2007, 11:30
En sak är ju annars att man inte bara känner/är jurister man kan skrämmas med namn också. Hade en LOB för ett tag sen som försökte skrämma mig och min kollega med att han kännde både Jennerqvist (jagade A.Lindhs mördare) och Silbersky.
LOB= Lagen om omhändertagande av berusad
P.S jobbar som ordningsvakt ej polis D.S
Krigsmakten
Jan 8 2007, 11:19
Tack för all bra läsning!
Jag blir lite nyfiken på hur man orkar med att ständigt möta samma personer som gör de mest idiotiska saker?
Ibland går jag med mina elever på rättegång, nästan varje gång är det en man med en lång historia av dumheter bakom sig. Vid ett tillfälle hade killen åkt dit 139ggr för olovlig körning tidigare. Den här gången var det för den 140 gången plus en rattonykterhet. Nu hade han ett jobb som sopåkare på kommunen och bodde utanför staden i en sommarstuga. Eftersom han hade jobb för första gången på länge och lovade att han inte skulle ta bilen "annat än om det regnade" menade försvaret att förutsättningarna för ett framtida lagligt liv var goda. Hans ömma hustru hade dessutom återfått kontakten med sitt tidigare omhändertagna barn. Den där enda pripps 7,2:an som han och hans hustru så fint delat på parkeringen till IKEA Barkarby var ett återfall det medgavs, men i övrigt pekade alla tecken åt rätt håll. Killen stod redan i kontakt med öppenvården och soc så rätten dömde till fortsatt vård.
Det kanske märks en viss sarksam i texten, och det från mig som slipper att hålla på med dessa stackare, hur står ni poliser ut?
(Det finns de som undrar det samma om oss lärare...

)
QUOTE (Krigsmakten @ Jan 8 2007, 11:19 )

Jag blir lite nyfiken på hur man orkar med att ständigt möta samma personer som gör de mest idiotiska saker?
Jag tror det funkar enligt samma försvarsmekanism som när man blir förälder och omgivningen försöker orsaka ens för tidiga frånfälle medelst deflagrerande cerebrum orsakad av alla barnuppfostringsråd som trycks in i ens huvud. Metoden går ut på att man lyssnar med ett fejkat leende, nickar och ser ut som att man håller med. Sedan beslutar man enligt eget huvud och kan således välja helt själv om man anser att det som den andre säger är något värt eller inte. Man litar på sig själv och sin kunskap i ämnet och är medveten om att den andre personen kanske pratar helt i nattmössan och att man därför inte nödvändigtvis måste ta det denne säger på något som helst allvar.
Kanslisvenska är också ett kul sätt att avreagera sig på.
"Den omhändertagnes vittnesmål till händelseförloppet ansågs av patrullen vara föga sannolikt varpå besluts togs att..."
Översättning: Vi tyckte han snackade skit...

/J
AdamKalle
Jan 9 2007, 12:42
QUOTE (J-Star @ Jan 9 2007, 11:33 )

Metoden går ut på att man lyssnar med ett fejkat leende, nickar och ser ut som att man håller med.
"Nicka och le" måste vara den bästa uppfinningen som finns, i många situationer.
Fu Frippe
Jan 10 2007, 08:50
QUOTE (Hultberg @ Apr 12 2006, 17:27 )

Har undrat en sak ganska länge. Hur vill en polis bli tilltalad? Konstaplen? Betjänten? Polisen? Ni?

Ärade Försvarare av Demokratin eller möjligen, (i akuta lägen), Herr Polisman! ;)
Nej, det går bra med konstaplen eller polisen....
Eller så kan du prova som en "lätt" överförfriskad kille gjorde i somras
"Ey, snutjävel kom hit! Vi ska snacka lite!"
Vet inte vad som hände, men jag gissar på fyllecellen. Han hade lite problem att stå rakt
DaRaven
Jan 10 2007, 09:35
En kamrat tilltalade en polisman med "Hej aspiranten!", det var inte HELT uppskattat av poliskonstapeln (som redan var upprörd på personen i fråga)..
Fu Frippe
Jan 10 2007, 09:49
QUOTE (DaRaven @ Jan 10 2007, 09:35 )

En kamrat tilltalade en polisman med "Hej aspiranten!", det var inte HELT uppskattat av poliskonstapeln (som redan var upprörd på personen i fråga)..
Nej, kan tänka mig detta!
J-Star
Jan 10 2007, 15:45
QUOTE (Fu Frippe @ Jan 10 2007, 08:50 )

QUOTE (Hultberg @ Apr 12 2006, 17:27 )

Har undrat en sak ganska länge. Hur vill en polis bli tilltalad? Konstaplen? Betjänten? Polisen? Ni?
Ärade Försvarare av Demokratin eller möjligen, (i akuta lägen), Herr Polisman! ;)
Nej, det går bra med konstaplen eller polisen....
Du kan ju testa med "Oi... du, räven!".

/J
Syster Håkan
Jan 12 2007, 03:39
Det är härligt att sitta och läsa dessa historier, har hört dem hela mitt liv, är ett polisbarn som så många andra, min moder är polis här i malmö så man har hört en hel del genom alla dessa år, rätt kul ochså när man står och snackar med poliserna på larm eller liknande dom brättar trevliga historier om man bjuder dom på lite mat och kaffe, bara fort sätt att skriva.
/SH
softfeel
Jan 12 2007, 07:46
QUOTE (Magasinstopp @ Sep 5 2006, 11:22 )

Det är helt briljant!!!!!

Fortsätt skriva. Jag behöver höra ALLT. Ska söka till PHS i vår.
Håller just nu på att granska en poliskritisk artikel.
Frågeställning: Har vanlig polis verkligen prickskyttevapen, förstärkningsvapen och distraktionsgranater? Expanderande ammunition?
De påstår även att elpistol förekommer. Så vitt jag vet har elpistol bara varit på diskusition. Annars är det väl nationella insats som har prickskyttevapen????
Var kan man hitta info om detta?
Här är några ganska bra länkar som bekriver och debaterar kring polisens ammunition, tyvärr är de något gammla:
http://sydsvenskan.se/sverige/article49442.ecehttp://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=199196http://www.polisen.se/inter/util/nodeid=21...rticleid=126500http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=9346Efter att ha läst dem så är det inte helt lätt att veta hurvida mycket expanderande ammunition är humant eller inte och vad som anses som över huvud taget kan anses som human ammunition.
Vad som står i Haag-konventionen är orelevant i en diskussion om användande av modern ammunition av polisen i Sverige eftersom konventionen skrevs för krig på 1800-talet då förutsättningarna för vad som idag klassas som modern sjukvård inte var lika tillgänglig för skjutna personer som den är idag.
Generellt sett ger mer expanderande ammunition allvarligare skador hos personen som träffas jämnfört med ammunition som expanderar mindre. Å andra sidan är mindre expanderande ammunition mindre säkert för övriga peroner eftersom projektilen behåller mer av sina ursprungliga egenskaper.
Om jag inte mnns helt fel så expanderar nästan all vanlig ammunition mer eller mindre.
Jag ber om ursäkt för att jag har glidit långt utanför ämnet, förlåt mig.
HelgeIvar
Mar 15 2007, 13:36
appropå polisliv....
Ibland blir jag nästan lite avundsjuk på de som är poliser....
Sljivovica
Mar 15 2007, 23:32
-"Aj! Det gör ont.."
-"Det är klart att det gör ont, annars skulle varenda människa går runt med handfängsel..!"
(Polishumor från tjuvlyssnat.se)
Magasinstopp
Apr 6 2007, 06:00
Har en fråga till er som är utbildade poliser, här på forumet. Har inte poliser sitt yrke som krigplacering? I så fall, hur fungerar det ihop med HV?
Vore tacksam för seriösa svar.
Fu Kjellberg
Apr 6 2007, 07:49
QUOTE (Magasinstopp @ Apr 6 2007, 07:00 )

Har en fråga till er som är utbildade poliser, här på forumet. Har inte poliser sitt yrke som krigplacering? I så fall, hur fungerar det ihop med HV?

Man är med Hv som extra Hv-man.
Magasinstopp
Apr 6 2007, 09:00
QUOTE (Fu Kjellberg @ Apr 6 2007, 08:49 )

En himla dum fråga då

: exakt vad är en extra HV-man? Inget avtalskrav? Jag är på väg mot PHS och funderar nu om det egentligen är någon idé att göra 3-månaders utbildning.
Du är med precis som vanligt, kontrakt och hela baletten. Men när skiten träffar fläkten så drar du till din krigsplacering istället för till HV. Så kör du på. Funkar för mig. Kripsplacerad inom SBP, och extra HV-man.
Avbryt!
Apr 9 2007, 23:52
Tack för bästa läsningen på länge. Hoppas du bara tagit en tillfällig brake de senaste månaderna Fu Frippe. Ser fram emot mer intressant läsning om du eller någon annan känner för att dela med sig igen.
Tack till alla er som jobbar inom polis/säkerhet som kämpar på och gör ett bra jobb trots att ni bemöts med mycket otacksamhet och arga ord.
Kimster
Apr 10 2007, 09:56
QUOTE (Magasinstopp @ Apr 6 2007, 10:00 )

QUOTE (Fu Kjellberg @ Apr 6 2007, 08:49 )

En himla dum fråga då

: exakt vad är en extra HV-man? Inget avtalskrav? Jag är på väg mot PHS och funderar nu om det egentligen är någon idé att göra 3-månaders utbildning.
Funkar exakt likadant för de som har en krigsplacering på ett vanligt förband, man övar och tjänstgör med HV tills kriget kommer. En ordinarie HV-man har sin krigsplacering i Hemvärnet.
QUOTE (J-Star @ Jan 9 2007, 12:33 )

QUOTE (Krigsmakten @ Jan 8 2007, 11:19 )

Jag tror det funkar enligt samma försvarsmekanism som när man blir förälder och omgivningen försöker orsaka ens för tidiga frånfälle medelst deflagrerande cerebrum orsakad av alla barnuppfostringsråd som trycks in i ens huvud. Metoden går ut på att man lyssnar med ett fejkat leende, nickar och ser ut som att man håller med. Sedan beslutar man enligt eget huvud och kan således välja helt själv om man anser att det som den andre säger är något värt eller inte. Man litar på sig själv och sin kunskap i ämnet och är medveten om att den andre personen kanske pratar helt i nattmössan och att man därför inte nödvändigtvis måste ta det denne säger på något som helst allvar.
Kanslisvenska är också ett kul sätt att avreagera sig på.
"Den omhändertagnes vittnesmål till händelseförloppet ansågs av patrullen vara föga sannolikt varpå besluts togs att..."
Översättning: Vi tyckte han snackade skit...

/J
Exakt
Vad den tilltalade anfört bär inte sannolikhetens prägel = Han ljuger och dessutom är han en kass lögnare...
os frontale
Apr 13 2007, 13:19
QUOTE (HelgeIvar @ Mar 15 2007, 14:36 )

appropå polisliv....
Ibland blir jag nästan lite avundsjuk på de som är poliser....
Vet inte vad det är att bli avis på, att de inte har tid att gå in på någon flott resturang och äta sin lunch och får köpa skräpmat och sitta mot nån husvägg istället?
Inte alltid det är fint väder..
Fu Frippe
Apr 13 2007, 13:34
En liten rolig grej som inte har något med verkligheten att göra: (Verkligen, jag menar det, inget alls med verkligheten att göra!)
Polismyndigheter i ett nötskal.
Polismyndigheten och ett privat företag hade en roddtävling.
Det privata företaget vann med en kilometer.
Polismyndigheten lejde då några analytiker som skulle förklara vad som gått snett.
De rapporterade att privatföretaget hade haft en styrman och sju som rodde, medan polismyndigheten hade haft sju styrmän och en som rodde.
Polismyndigheten ändrade genast sitt roddlag. Nu hade man en förste styrman och sex styrkonsulenter och en som rodde.
I returmatchen vann privatföretaget med två kilometer.
Nu förstod polismyndigheten att något var fel och att något radikalt måste göras.
Polismyndigheten avskedade roddaren.
SG OLSSON
Apr 13 2007, 19:37
Den har absolut inget med verkligheten att göra i annan statlig verksamhet heller
Anders
Apr 13 2007, 21:02
Någon polis från Borås som kan berätta nåt roligt idag?
larsev
Apr 13 2007, 21:59
QUOTE (Anders @ Apr 13 2007, 22:02 )

Menar du den lilla historien där Polisens nycklar inte passade utan man fick ta till bultsaxen????
Fu Frippe
Apr 16 2007, 20:28
Polisman som omhändertar en berusad yngling: -"Fy, vad du luktar illa!"
Ynglingen, (något skamset): -"Ja, jag ju har druckit
Malibu...." 
Hört i Varberg, i lördags! (070414)
DaRaven
Apr 16 2007, 20:34
QUOTE (larsev @ Apr 13 2007, 22:59 )

QUOTE (Anders @ Apr 13 2007, 22:02 )

Menar du den lilla historien där Polisens nycklar inte passade utan man fick ta till bultsaxen????
Det är inget roligt att råka ut för ;)
Avbryt!
Apr 16 2007, 22:15
Fu Frippe, inte sugen på att bjuda oss på ännu ett utdrag ur din dagbok?
Fbj972
Apr 17 2007, 00:13
QUOTE (Fu Frippe @ Apr 13 2007, 14:34 )

En liten rolig grej som inte har något med verkligheten att göra: (Verkligen, jag menar det, inget alls med verkligheten att göra!)
Polismyndigheten lejde då några analytiker som skulle förklara vad som gått snett.
De rapporterade att privatföretaget hade haft en styrman och sju som rodde, medan polismyndigheten hade haft sju styrmän och en som rodde.
Polismyndigheten ändrade genast sitt roddlag. Nu hade man en förste styrman och sex styrkonsulenter och en som rodde.
Nu förstod polismyndigheten att något var fel och att något radikalt måste göras.
Jag kunde inte skratta åt det där. Det enda jag tänkte var att det faktiskt är sådär...
J-Star
Apr 18 2007, 06:18
QUOTE (Fbj972 @ Apr 17 2007, 01:13 )

QUOTE (Fu Frippe @ Apr 13 2007, 14:34 )

Jag kunde inte skratta åt det där. Det enda jag tänkte var att det faktiskt är sådär...
Det där är en generisk historia... brukar användas om allt man vill klaga på. Har sett den "Polismyndigheten/privatföretag" utbytt mot saker som "Ericsson/Sony".
/J
Fu Frippe
Aug 20 2007, 13:16
Under
Wheels & Wings i Varberg var det en man i 40 - 45-årsåldern som valde att urinera på vår buss.
På väg in till station "diskuterade" vi det olämpliga i att uträtta sina kroppsliga behov på någons arbetsplats. Bland mycket annat sade mannen då: -"kan jag hjälpa att jag är boråsare?"
Boråspolisen har rykte om sig att vara ganska hårdhänt, så vi sade att om han gjort detsamma i Borås så hade han fått stryk och på detta svarade mannen: -"nej, där får man bara böter och fyllecell!" Vilket alltså innebär att han gjort det innan!
För övrigt finns det mycket att berätta om Wheels & Wings, men det får bli en annan dag...
Doggydriver
Aug 20 2007, 13:30
QUOTE (Fu Frippe @ Aug 20 2007, 14:16 )

*snip*
För övrigt finns det mycket att berätta om Wheels & Wings, men det får bli en annan dag...
Humhum, kan jag mycket väl tänka mig, Wheels and Wings är den hittills enda gång jag fått på skallen helt oprovocerat, men på dagtid är det en trevlig tillställning.
VMI2002
Aug 20 2007, 14:56

Citat fran insandaren:
"Aldrig har direktiven från rikspolisstyrelsen varit klarare avseende hur många förarkontroller och ordningsböter som skall skrivas per myndighet, polis och år."
Den svenska polisen arbetar alltsa enligt planekonomiska direktiv? Si och sa manga boter skall skrivas per ar?
hm....
Fu Frippe
Aug 21 2007, 19:42
Japp, i Halland har varje enhet/rotel/grupp/motsv. fått ett antal ordningsböter, ett antal alkoholutandningsprov och lite annat som skall göras. Som exempel ska Halland göra 63000 "blås"!
Sljivovica
Aug 21 2007, 21:19
QUOTE (Fu Frippe @ Aug 21 2007, 21:42 )

Japp, i Halland har varje enhet/rotel/grupp/motsv. fått ett antal ordningsböter, ett antal alkoholutandningsprov och lite annat som skall göras. Som exempel ska Halland göra 63000 "blås"!
Policework is a blowjob..(Erkänner, lånat från "Segelsällskpasresan".)
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.