”Husebilen min?”Ett pass under slutet av sommaren 2005 jobbade jag och J i Halmstad. Jag hade precis kommit tillbaka från en kortare semester och var sugen på att jobba. Vi hade haft en ganska lugn dag och hade precis åkt in på stationen i Halmstad för att ta en kopp kaffe. Precis när detta var avklarat ringde det i telefonen i fikarummet. Jag såg på displayen att det var från LKC och svarade som jag brukar göra ibland: ”Frälsningsarmén: vapenförrådet!”
Efter en kort suck förklarade operatören att en man höll på att springa ut i gatan och försökte stanna bilar. Han var dessutom aggressiv och hade sparkat och slagit efter bilarna. Enligt anmälaren skulle han vara klädd i något som såg ut som en skitig skoteroverall och keps. Han skulle dessutom tala något utländskt språk.
Adressen var en av korsningarna precis utanför polishuset så vi satte oss i bilen och åkte ut. När vi svängde ut från parkeringsplatsen utanför polishuset såg vi ut över korsningen där mannen skulle vara, men vi såg ingen. Precis i denna korsning finns på höger sida från polisbilen sett en gång in till en innergård. Gården omges av kontorsbyggnader tillhörande bl a Försäkringskassan, Frivården och liknande. Vi trodde kanske att det kunde vara en av Frivårdens ”klienter” som var påtänd och som därför sprang omkring på gatorna. När vi passerar gången ser vi en man i skitig blå overall och en svart ”patrolhat”. J suckar och säger: ”Nej, det är ju han från A – ringen!”
J hade tidigare under dagen berättat om en man i en husbil som han och vårt yttre U hade kollat någon natt innan. De hade fått ett samtal om en husbil som stod mitt i korsningen vid Andersberg och när de kollat upp de hela hade de hittat en norskregistrerad husbil som stod på snedden mitt i korsningen. När de frågat föraren vad han höll på med, (givetvis öppnades samtalet med den obligatoriska frasen: ”Hur var det här då?”), hade han svarat på norska att han väntade på grönt ljus. När U kollat körkort och nykterhet och förklarat att trafiksignalerna inte slog om när man stannat mitt i korsningen och att han måste flytta sig hade norrmannen gjort detta. J uppgav att mannen gav ett mycket förvirrat intryck och att han var säker på att det var en rattfylla, men han hade varit nykter.
Mannen som stod framför oss stank diesel och gav ett något ovårdat intryck. Vi bad mannen kliva ur gången och komma ut till oss på trottoaren så att vi kunde snacka med honom lite. Vi frågade vad han höll på med och varför han sprang ut i trafiken. Han förklarade på norska att han hade blivit av med ”husebilen sin”. Han trodde att någon hade stulit den, för han kunde inte hitta den. Han stoppade helt enkelt bilarna för att kolla om någon visste var den fanns. Vi förklarade för honom att han inte fick springa omkring och banka på bilar, (vilket han förnekade att han gjort), och att han fick leta upp sin husbil själv. Efter ett tag bad han oss komma in i gången eftersom han inte ville befinna sig på gatan under så långa stunder. När vi frågade varför svarade han att det var så mycket gammastrålning där ute på gatan. När vi något förvånade frågade varifrån den i så fall kom svarade han ”därifrån” och pekade mot polishuset!
Vi sade till honom att han inte fick störa andra trafikanter och att han skulle ta och leta efter sin husbil i det område där han sett den sist. Vi frågade om han hade någon legitimation på sig, J hade ju sett hans körkort någon natt innan, men han påstod att hans plånbok låg i den så förargligt undanglidande husebilen hans… Vi frågade vad han hette och försökte kolla om hans uppgifter fanns med i våra register sedan tidigare men vi fick inget napp. Efter en kort kontroll med VB beslöt vi att lämna mannen med en varning om att han inte fick störa andra trafikanter. Eftersom vi inte hade några vittnen eller anmälare till att han slagit på bilarna fick han gå vidare och leta efter sin husbil.
Några dagar efter jobbade vi kvällspasset och det var dags för mig att åka med J igen. Under utsättningen berättade VB att det under gårdagen och tidigare under samma dag hade kontrollerats en konstig norrman som uppträdde underligt och som sade sig leta efter en husbil! Bland annat hade han ryckt i bildörrar på parkeringen utanför Järnverket, (på andra sidan stan ungefär), och uppträtt mer och mer förvirrat. Han hade till och med försökt hoppa in i en av polisbilarna när de skulle kolla upp vad det var för en konstig filur som strök omkring på en parkering. Nu visade det sig att en patrull hade hittat en norskreggad husbil, så om vi såg honom kunde vi hänvisa honom till parkeringen vid kiosken vid Östergårdsskolan.
Vi drack lite kaffe efter utsättningen och rullade sedan ut. Efter en stund kontaktade LKC oss, de hade fått in ett par samtal om att en man gick och ryckte i dörrar på parkeringen utanför järnverket igen och att arbetarna där snart skulle fixa saken själva… Vi körde dit och hade våra misstankar om vem det kunde vara, och mycket riktigt, där var han, iförd samma skoteroverall och keps. Vi stannade och gick ur bilen för att snacka lite med mannen.
När vi hade hejat märkte vi att mannen inte var på något gott humör utan att han verkade vara på dåligt humör, men jag tänkte att han kanske blir lite gladare när vi berättar att vi troligen hittat hans husbil. När vi berättat erbjöd vi oss att köra honom dit, då vi tänkte att det är en bra lösning på allas problem om han fortsätter sin resa hem till Norge. Han ville, om än något motvilligt, åka med oss till Östergårdsskolan. Jag öppnade bakdörren och sade att jag ville att han tog av sig sin ryggsäck så vi kunde ställa den i framsätet. Detta gjorde han efter en kortare stunds protester. Vi förklarade för honom att vi skulle känna genom honom lite så att han inte hade något farligt på sig och att vi gjorde så med alla som åkte med oss och att det inte var något personligt. Han ville inte detta, men vi sade att om han ville ha skjuts så var det på detta sättet vi skulle göra. Han muttrade något och rörde sig mot bilen. Jag lade en hand på hans axel och sade att han fick vänta lite.
Det var som om han exploderade! Han kastade sig om och blev helt galen. Jag skrek till honom att han skulle lugna sig, men han försökte springa därifrån och jag och J fick tag i varsin arm. Han försökte slita sig och uppbådade en rejäl styrka så vi anträdde en lustiger dans där på parkeringen. Vi försökte hela tiden tala förstånd med honom men han försökte hela tiden slita sig. Efter en stund lyckades han slita loss sin arm och få in en nacksving på J och jag funderade en kort stund på att spraya honom med pepparspray, men risken var överhängande att J hade fått sig en rejäl dusch också så jag gav honom ett slag i ansiktet i stället. Kanske inte en av RPS rekommenderad åtgärd, men det förelåg nödvärn enligt min mening. Han släppte J som genast försökte få ett nytt grepp om mannens arm. Mannen tog i listen mellan framdörren och vindrutan på vår nya polisbil och slet loss denna. Vi lyckades få ett bra grepp om armarna på mannen och tryckte honom över motorhuven på bilen. Han fortsatte att försöka slita sig och jag böjde upp armen på ryggen på honom högre än vad jag gjort på någon tidigare, han hade kunnat klia sig i höger öra med höger hand bakom ryggen om han velat. Trots att mannens armar var så hårt uppböjda fortsatte han att kämpa emot, jag fick verkligen ta i för att hålla kvar dem där! Jag tänkte att om han inte ger sig snart är det risk att axlarna blir skadade på honom. Han sade visserligen aj, men slappnade inte av utan fortsatte att pressa mot mitt grepp.
Under hela tiden försökte vi få honom att lugna ner sig genom att tala om för honom att vi bara ville honom väl och att vi skulle köra honom till hans husbil., men inget hjälpte. Vi lyckades få på honom handfängsel och sedan lade vi ner honom på marken. Vi fick med våld trycka ner och hålla fast honom där för att han inte skulle sparkas eller försöka resa sig. Vid det här laget var jag och J ganska svettiga under skyddsvästarna och faktiskt lite andfådda, trots att vi vältränade atleter båda två...

Nåväl, vi beslöt oss för att försöka få in honom i baksätet på bilen och reste honom upp och böjde honom framåt. Sålunda påbörjade vi resan mot polisbilens baksäte, en resa på kanske fem meter. Då vår norske vän var fortsatt trilsk fick han gå verkligen framåtlutad, men mannen måste ha haft fel på några leder eller nåt för när vi vände på oss för att backa in med honom i sätet lyckades han på något sätt få till en spark på bildörren som stängdes med en smäll. Vi tog ett par steg från bilen för skydda den mot fler sparkar och lade ner honom på marken igen.
Problemet nu var att vi skulle komma på ett sätt att kunna öppna bildörren igen och samtidigt kunna hålla fast den vilt slingrande norrmannen. Jag släppte taget med min ena hand och ropade på radion om det fanns en annan patrull i närheten. Vi fick svar från en näpotrafikbil som lovade att de skulle komma och hjälpa oss. Under tiden som vi höll fast mannen mot asfalten kom en äldre man cyklande förbi och stannade precis framför oss. Han sade:
-”Fan vad fega ni är! Två mot en, och mot ett psykfall dessutom! Är det verkligen så som det skall gå till? Är det så ni får lära er på polisskolan att man skall hantera människor?”
Vid detta tillfälle var inte mitt humör det allra bästa, jag har haft soligare dagar om man säger så, så jag sade till mannen att han skulle ta sin cykel och försvinna från platsen och låta oss sköta vårt jobb. Vad det gällde våra arbetsmetoder så var han välkommen att studera på polisskolan och sedan komma tillbaka. Jag upplyste också honom om det lämpliga i att förflytta sin lekamen en bit bort då vi skulle försöka stoppa in det här ”psykfallet” i bilen och att risk förelåg för att han kunde sparkas. (Jag sade något som med god vilja kanske kunde tolkas som det i alla fall… ;) ) Mannen på cykeln försvann, muttrandes och vi gjorde ett nytt försök som faktiskt lyckades.
Vi körde in till stationen, med norrmannen upptryckt mot dörren på högersidan och mig på vänstersidan. Jag hade fullt sjå att hålla mannen stilla och lugn i baksätet och bad därför J skynda på infärden något. Inne på stationen väntade den andra patrullen och de hjälpte oss in med mannen. Vi var fyra poliser som bar in mannen och lade honom på golvet i arresten. I stället för en skjuts till sin husbil var han nu gripen som misstänkt för våld mot tjänsteman och skadegörelse.
(fortsättning följer...)