Efter en liten paus kommer här nästa del....

(Rokare: Jag jobbar ju i Halmstad numera, men snart blir jag länstäckande, så då kan du åka till Skrea... ;) )
”Vapenanvändning”Under en rutinpatrullering en hyfsat tidig fredagskväll ser jag och J hur en man sitter på huk bredvid en kvinna som ligger på gatan. Detta var precis vid Stortorget i Fbg. När vi kommer fram till platsen ser vi hur mannen blöder från ett jack på näsan. Kvinnan ligger livlös på rygg på gatan men ser i övrigt oskadd ut.
Vi frågar vad det är som hänt och mannen svarar att hon har blivit galen, vilket hon tydligen blev med jämna mellanrum, speciellt om hon inte tog sin medicin… De hade varit och druckit några öl och när de skulle gå hem så ville hon gå vidare och dansa, vilket han inte ville. När han hade sagt att han ville gå hem istället hade hon blivit rasande och slagit honom med handväskan i ansiktet. Han hade då tagit tag i henne för att freda sig varpå hon hade blivit alldeles bindgalen och slutligen svimmat och han hade lagt ner henne på gatan och sedan kom vi.
Jag kallade dit en ambulans, eftersom vi inte fick någon kontakt med kvinnan. Hon andades dock utan problem, men svarade inte på tilltal utan bara låg och blundade. Hon reagerade svagt på smärta när jag gnuggade knogarna på bröstbenet. När vi höll på att undersöka henne i väntan på ambulansen började mannen att gå från platsen. J såg till att mannen gick in i en port till en affär där han bad mannen om legitimation, vilket han också fick. Mannen undrade varför han inte fick gå hem, han var trött på att alltid behöva vara rädd för att hon skulle ”balla ur” och dessutom var det ju han som hade fått stryk. Detta stämde ju, så efter att han blivit ”idad” lät J honom gå hem.
Kort efter det att mannen hade lämnat anlände ambulansen, vars personal kände igen kvinnan direkt. Hon var tydligen en missbrukare som nyligen, det handlade om ett antal månader, hade kommit ut från ett behandlingshem. På detta hem hade hon träffat en kille som hon nu var sambo med. Ambulanskillarna försökte väcka henne, men utan någon större framgång. Jag tyckte att de bar sig ganska oförsiktigt åt, men de förklarade att hon brukade spela medvetslös för att slippa få mer stryk av sin pojkvän! Det gick upp för mig och J vilket rookiemisstag vi precis gjort oss skyldiga till! Tur att vi i alla fall hade ”idat” mannen. När vi förklarat för kvinnan att vi visste att hon spelade och att mannen var borta ”vaknade” hon och började i stället gråta. Efter ett tag förklarade hon sig vara trött på mannen, (som vi kan kalla P), och att hon skulle försöka få sova hos en vän i Varberg. Efter att ha ringt sin vän, bad hon oss att vi skulle följa med hem till hennes och P:s lägenhet för att hämta lite grejer. Hon vågade inte åka dit själv av rädsla för repressalier från P. Hon sade också att hon hette ”T”. Vi frågade LKC om det var OK att köra hem henne och eftersom förstärkningspasset snart skulle gå på, så mötte det inga hinder.
Vi körde hem till den lägenhet som hon uppgav var deras och när vi hittat rätt lägenhet ville hon inte gå in utan bad oss följa med. Eftersom hon stod alldeles tyst och skakade med tårarna rullande ner för kinderna, antog vi att hon kände en viss rädsla för P och sade att vi givetvis skulle hjälpa henne att packa en väska. Vi ringde på och väntade på att P skulle öppna. T stod då en halv våning ner i trapphuset. P öppnade efter ett tag dörren utan en tråd på kroppen. Vi förklarade vårt ärende och bad honom att i alla fall ta på sig en byxa. Han gick in i sovrummet med mig efter. Vid sängen låg hans kläder i en hög och han tog på sig sina kalsonger. Han var inte särskilt aggressiv men det märktes att han var irriterad över vår närvaro. Han blev inte på bättre humör när jag började ställa frågor om vad som hänt och när jag förklarade varför vi var där.
Jag kanske ska förklara hur lägenheten såg ut. Innanför ytterdörren fanns en dörr rakt fram in till ett badrum. Till höger fanns en liten hall med en dörr rakt fram och en dörröppning in till köket direkt höger igen. Dörren rakt fram ledde till ett vardagsrum. Inne i vardagsrummet fanns en dörr till höger som ledde intill sovrummet. Det fanns också en dörr i kökets vänstra vägg som också ledde till sovrummet. Lägenheten var i stort sett välstädad, förutom några ölburkar på köksbordet och P:s kläder vid sängen.
Jag pratade med/förhörde P i sovrummet medan J och T samlade ihop kläder och annat i en väska till T. Efter ett tag började T och P gräla om tobak och pengar, varför vi fick säga till dem att lägga av och att T skulle fixa med sitt och P sitta still i sängen. När T nästan var klar och bara skulle ta en jacka från hyllan i hallen ville P röka en cigarett. J och T var vid hyllan precis vid ytterdörren och ciggen var i köket, så jag och P gick ut till köket. Jag ställde mig i dörröppningen med ryggen mot hallen och P satt på en köksstol vid bordet och rullade en cigarett. J stod i hallen lite till höger om mig och skulle precis släppa ut T ur lägenheten, när P plötsligt rusar upp, tar ett långt steg mot köksbänken, och sliter åt sig en kökskniv!