Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Fordon i Norden
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > MARK
belzambix
Jag undrar vad våra grannar i Norden har för fordon.
Vad har de för strv?
Strf?
Pbv?
Flyg?
Flotta?
Vart ligger vi i för klass om vi jämför oss med de andra?
Storlek på deras försvarsmakt?
är tacksam för det lilla ni kan bidra med i min okunskap om våra grannar.

/Fu Belzambix
Skuggan
sverige, finland och danmark kör med Leopard 2 som strv (Finland har även T72, norge och danmark har Leopard 1)
Norge och Finland har Strf 90 (med 30mm akan)
Danmark kollar väl på den också?
norge och danmark flyger F16, finland flyger F18
A2Keltainen
Ok, låt höra era bud på hur länge ni tror det dröjer, innan vi har en debatt om finska kustfort och finska F-18 i även den här tråden. ;) De debatterna verkar ha en tendens att hoppa upp i alla sådana här trådar. biggrin.gif
Erik_G
Finska F-18 suger jämfört med svenska Jas-plan. Dessutom är de finska pansartanksen rena stenåldern jämfört med våra.

Så, 'nuff said..

Om skandinaviska pansarfordon kan man läsa litegranna här:
http://www.haaland.info/

Tyvärr verkar sitens innehavare tröttnat eftersom inget hänt med den på några år.. men det som finns att läsa är väl värt besväret.

/E
Yxgubbe
Det här är väl vad det danska flygvapnet använder:
Augusta/Westland EH101 Merlin HC3
Bombardier CL-604 Challenger
Eurocopter AS550 C2 Fennec
General Dynamics F-16A Fighting Falcon
General Dynamics F-16AM/BM Fighting Falcon
General Dynamics F-16B Fighting Falcon
Gulfstream III
Hughes H-500M Cayuse
Lockheed Martin C-130J Hercules
SAAB (MFI) T-17A Supporter
Westland Lynx Mk. 80/90A/B

Det norska flygvapnet använder:
General Dynamics F-16 A/B Fighting Falcon
Dassault DA-20 Jet Falcon
Lockheed Martin C-130H Hercules
Lockheed P-3C/N Orion
Saab Safari, MFI 15 / T-17
Bell 412 SP
Westland Lynx Mk86
Westland Sea King Mk 43B

och slutligen lite från det finska:
British Aerospace Hawk Mk 51
F-18C Hornet
Learjet 35A/S
Valmet Vinka
+ helikoptrar

Har du sökt info på deras hemsidor?
http://www.mil.fi
http://www.mil.no
http://forsvaret.dk/fko/dan
Andreas Lärka
QUOTE (Erik_G @ Sep 28 2004, 08:51 )
Finska F-18 suger jämfört med svenska Jas-plan. Dessutom är de finska pansartanksen rena stenåldern jämfört med våra.

Är inte direkt intresserad av moderna flygplan, men så mycket vet jag att jag kan säga att våra Hornetar hålls åtminstone i luften...

Våra nya "pansartanks" är 124 stycken Leopard 2 A4. Våra övriga stridsvagnar är ett par hundra T-72M1.
Även om åldern tar ut sin rätt så är dessa T-72:or dock inte "stenålders". Kom ihåg att taktiken och framförallt besättningens kunskaper också räknas.

Våra CV90-, Pasi- och andra vagnar avsedda för infanteristöd o.dyl. torde inte vara så mycket sämre än vad de svenska vagnarna är. Eller kanske jag har missat något och de finska BMP-2 samt MTLB -vagnarna är sämre än de svenska vagnarna av samma fabrikat?

Hur som helst. Det är säkert skönt att sitta i Moder Sveas varma famn och kritisera andra när vi här i Finland är de som håller den ryska björnen på säkert avstånd... :P
Adam Wilhelm
QUOTE (Andreas Lärka @ Oct 1 2004, 07:33 )
Kom ihåg att taktiken och framförallt besättningens kunskaper också räknas.

Sånt som man brukar säga när man har sämre grejor. :P

Annars så tror jag på ironi i Erik_G:s fall. biggrin.gif
Påsen
Bara en stilla indran Yxgubbe, vad är General Dynamics F-16AM/BM Fighting Falcon?
(Ja, jag vet vad en F16 är, men just AM/BM har jag aldrig hört förut)

/Påsen
Skuggan
F16 A och B är versioner av F16 (precis som Jas 39A/B/C/D/E/F Gripen)
M borde betyda Modifierad eller Moderniserad?

bara mina 5 öre biggrin.gif
Danne
QUOTE (Påsen @ Oct 1 2004, 18:30 )
Bara en stilla indran Yxgubbe, vad är General Dynamics F-16AM/BM Fighting Falcon?

/Påsen

De maskiner som bla Danmark och Finland ( Holland och Belgien köpte i ungefär samma veva ) var tidiga versioner av "A" och "B" ( Block 10 och Block 15 versioner av dessa överlag tror jag).

Varje (nästan) stridsflygplan går igenom en sk Mid Life Update; MLU. Här byts avionikdelar ut mot mer moderna, skroven kanske nollas i flygtimmar osv.

Både Norge,Danmark,Holland och Belgien bestämde sig för att samköra stora delar av sina flygplans MLU:

Ny motor: TROR alla bytte till P&W F 100-P220E

Ny radar: APG 66 ( Gör bland annat maskinen AMRAAM kapabel, vilket varit en enormt hämmande faktor förut då maskinerna endast burit kortdistansrobotar)

Ny IFF: Lättaste sättet att se om det är en F16 MLU. Sitter sk birdslicer antenner ( 4 st skivor) direkt framför cockpithuven.

Ny cockpit/cockpitlayout. Digitalisering med bla multifunktionsdisplayer. cockpitarna är på samma nivaå som USAF F16C/D Block 50-52.

Övrigt: Skrovförändringar samt andra smärre förändringar, tex inom belysing och recorders. Ny balkplats på sidan av luftintaget för FLIR/targeting pod ( tex har Norrmännen Pantera, och är därmed snudd på världsledande inom GBU guidance)

Nu kallas maskinerna för F 16AM/BM eller F16 A/B MLU.

salute.gif
Påsen
Tackar för svaret Danne!
Men är det inte dumt att inte ha lång/medel-distansrobotar? T.ex. så borde väl Skyflash-robotarna funnits när man byggde F16 (skyflash är väl en radarrobot med hyfsad räckvidd, gammal nu men bra då?)

Vad är IFF? Något infrarött?

Det märks att man inte har hängt med på senaste tiden, är lite ringrostig trots min ringa ålder. ;)

/Påsen
Sudden
Scandinavian armor är en ruskigt bra sajt.
Danne
QUOTE (Påsen @ Oct 1 2004, 22:42 )
Tackar för svaret Danne!
Men är det inte dumt att inte ha lång/medel-distansrobotar? T.ex. så borde väl Skyflash-robotarna funnits när man byggde F16 (skyflash är väl en radarrobot med hyfsad räckvidd, gammal nu men bra då?)

Jo, jag anser att det är ohälsosamt. Dock var F16As radar ingen höjdare och maskinen var från början tänkt som en billig men jävligt kurvstark försvarsjaktplan ( ADF: Air defense Fighter). Andra maskiner inom NATO ansågs sköta distanskrigandet på den tiden. Sidewinder förblev det vapen förutom M61 som kunde anbringas mot luftmål.

Vad är IFF? Något infrarött?

Det märks att man inte har hängt med på senaste tiden, är lite ringrostig trots min ringa ålder. ;)

IFF: Identification Friend or Foe. Identifikationssystem.
106
QUOTE (Danne @ Oct 1 2004, 21:14 )
QUOTE (Påsen @ Oct 1 2004, 18:30 )

/Påsen

De maskiner som bla Danmark och Finland ( Holland och Belgien köpte i ungefär samma veva ) var tidiga versioner av "A" och "B" ( Block 10 och Block 15 versioner av dessa överlag tror jag).

Finland, F-16? Nej, nu tror jag du har sniffat för mycket Jet A. Det måste vara Norge du menade.
KD803
QUOTE (Danne @ Oct 1 2004, 21:14 )
skroven kanske nollas i flygtimmar osv.

Vad krävs för att göra detta? Med andra ord, hur mycket delar måste man byta ut?
Danne
106: Jo, det skulle stått Norge där, kanske blev så för min ringa förståelse varför finnarna valde F 18 B)

BJE: He he, om jag skall vara ärlig så tror jag inte man nollar hela stridsflygplan iaf inte längre. Detta på grund av kostnad och numera reducerad flyguttag. En MLU leder inte sällan till en reducerad flotta, där de med minst tid i skroven moddas och de med längst kapas upp eller skickas till museum. Delsegment kan dock nollas, såsom tunga slitområden som vingar+fena. Nollning av skrov är lite vanligare bland helikoptrar, tror våra 4:or i stort nollades vid deras MLU.

Förresten apropå grannar. Glöm inte bort Baltikum, även där flyger numer F16 som gränsövervakare.
C 2.a pjäs
QUOTE (A2Keltainen @ Sep 28 2004, 00:01 )
Ok, låt höra era bud på hur länge ni tror det dröjer, innan vi har en debatt om finska kustfort och finska F-18 i även den här tråden. ;) De debatterna verkar ha en tendens att hoppa upp i alla sådana här trådar. biggrin.gif

En vecka!

Finnarna har artilleri i pansartorn och tunga kustrobotar att slänga i huvudet på en fiende i båt, Sverige har amerikanska tjutraker i samma syfte. Bäst? Tjutrakerna, va... navy2.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.