QUOTE (Påsen @ Oct 1 2004, 18:30 )
Bara en stilla indran Yxgubbe, vad är General Dynamics F-16AM/BM Fighting Falcon?
(Ja, jag vet vad en F16 är, men just AM/BM har jag aldrig hört förut)
/Påsen
De maskiner som bla Danmark och Finland ( Holland och Belgien köpte i ungefär samma veva ) var tidiga versioner av "A" och "B" ( Block 10 och Block 15 versioner av dessa överlag tror jag).
Varje (nästan) stridsflygplan går igenom en sk Mid Life Update; MLU. Här byts avionikdelar ut mot mer moderna, skroven kanske nollas i flygtimmar osv.
Både Norge,Danmark,Holland och Belgien bestämde sig för att samköra stora delar av sina flygplans MLU:
Ny motor: TROR alla bytte till P&W F 100-P220E
Ny radar: APG 66 ( Gör bland annat maskinen AMRAAM kapabel, vilket varit en enormt hämmande faktor förut då maskinerna endast burit kortdistansrobotar)
Ny IFF: Lättaste sättet att se om det är en F16 MLU. Sitter sk birdslicer antenner ( 4 st skivor) direkt framför cockpithuven.
Ny cockpit/cockpitlayout. Digitalisering med bla multifunktionsdisplayer. cockpitarna är på samma nivaå som USAF F16C/D Block 50-52.
Övrigt: Skrovförändringar samt andra smärre förändringar, tex inom belysing och recorders. Ny balkplats på sidan av luftintaget för FLIR/targeting pod ( tex har Norrmännen Pantera, och är därmed snudd på världsledande inom GBU guidance)
Nu kallas maskinerna för F 16AM/BM eller F16 A/B MLU.