Help - Search - Members - Calendar
Full Version: NYTANEON
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
CfrHGB
De flästa produkter från Blackhawk är ju tillverkade i NYTANEON, och eftersom jag inte har någon pryl (än) i det materialet undrar jag lite hur slitstarkt det är, hur det är i jämnförelse med cordura (båda i 1000D) och främst är NYTANEON vattentätt?

(kanske lite onädigt att starta en ny tråd, men jag hittade ingen annan, o jag var för lat för att söka saint.gif )
Johan ES
Kanske inte svaret på din fråga men här finns lite information från Blackhawk om nytaneon.

Info

/Johan ES
2Sharp
Jag har en patrol pack i nytaneon (från Blackhawk) jag har haft den sedan 1999.

Jag har använt den hyfsat mycket, dock inte dagligen.
Väven har hållt bra, vad jag vet har den inte gått sönder någonstans, dömmarna har gått dock.
Min uppfattning är att den är vattentät.

Jag tycker att cordura känns bättre, kanske lite mer följsam? Svårt att sätta fingret på, kan bara vara jag som har tomtar...
Patroels
Kanske är det så (och här gissar jag alltså) att BH inte vill betala royalties (om det finns så'na)
då Cordura ju rätteligen benämnas Cordura™.

Iaf är det inte tygets vävnad som avgör om det är vattentät. Däremott är det den coating som finns på baksidan!
Iöv har jag bara ett produkt från BH: Ett CQB (riggers-) belt. Deras sortiment betraktar jag -oansett kvalitéen- som kopiar på Eagle Industries produkter dry.gif

MVH
Troels
Mordred
Har ett tjugotal olika fickor från BlackHawk, alla gjorda i Nytaneon.

De är slitstarka och hyfsat vattentäta. De klarar i princip allt regn, men om de hamnar under tryck (du ligger på fickan mot den blöta marken) så sipprar det in till slut, men detta gäller alla fickor, så länge de inte är sydda av Galon smile.gif

Alla fickorna har ju annars ett eller två nitade hål i botten för att vattnet ska rinna ut, precis som Försvarets alla olika fickor.

Patroels> Både BHI och Eagle norpar idéer och desginer av varandra, men främst själ de bägge saker och idéer ifrån små skrädderier, som bor utan för de olika baserna, som har kommit på och sytt upp utrustning till olika enheter.

EN rolig sak i hela Blackhawk - Eagle tjafset är ju att Eagle försöker vinna mark i USA med att påpeka att all deras utrustning tillverkas "Med stolthet i USA" medan Blackhawk numera låter tillverkar sin utrustning i Vietnam (precis som svenska Sacci).

Jag äger/har ägt en del olika saker både från Eagle och Blackhawk som vart tillverkade i USA (innan Blackhawk flyttade sin produktion) och jag kan enkelt säga att Vietnameser kan uppenbarligen sy MYCKET bättre än Jänkare.

Kvaliten på sakerna som tillverkats av amerikanska arbetare kan man skarpt ifrågasätta, tyvärr.

My two cents
/Mordred som numera använder utrustning från Blackhawk och Recon/Snigel Design i fält.
2Sharp
QUOTE (Mordred @ Oct 2 2004, 14:14 )
/Mordred som numera använder utrustning från Blackhawk och Recon/Snigel Design i fält.

Bilder, bilder, bilder.. smile.gif
Mordred
Kommer kommer smile.gif

Jag har den dumma vanan att arbeta en massa och inte äga en digital kamera :P

Men det ska fixas....
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.