Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Eldkastare..bild, info?
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Kasunen
granQ
när jag låg inne på p4 så var vi självfallet hårdast av dom alla jämfört med t2, men på en punkt vann dom, dom hade eldkastare (enligt rykterna) men såg aldrig den, skulle tydligen vara NBC sanering motsvarande som hade en sådan för kunna bränna saker helt enkelt, inte direkt vapen men ändå.

någon som vet mer?
NBC
Mja eldkastare kanske är fel ord men visst hade vi sådana, de hade två syften.
1. Skyddsavbränning av gräsmark
2. Avlusning (används inte längre då medlet man använde skadade människan mer än lössen)

De fungerade så att man hade två tankar på ryggen plus en liten 25-30 cc motor, så antingen kunde man sätta på en dammsugarslang och spruta avlusningsmedel eller den andra "metall delen", som gjorde att man sprutade ut en meterlång eldslåga.

EDIT: Jag har en bild på den som jag kan försöka lägga vid ett senare tillfälle, om någon kan bistå med lite plats på en server, sitter nere i Kosovo nu och har lite svårt att fixa det själv.
Kiwi
Tycker det låter ohälsosamt att ha två så olika system kombinerade, eller hade de olika "slangar"/eldrör?
dxl
QUOTE (Kiwi @ Sep 28 2004, 22:10 )
Tycker det låter ohälsosamt att ha två så olika system kombinerade, eller hade de olika "slangar"/eldrör?

om man läser så finner man

så antingen kunde man sätta på en dammsugarslang och spruta avlusningsmedel eller den andra "metall delen", som gjorde att man sprutade ut en meterlång eldslåga.

:P
Kiwi
QUOTE (dxl @ Sep 29 2004, 15:45 )
om man läser så finner man

så antingen kunde man sätta på en dammsugarslang och spruta avlusningsmedel eller den andra "metall delen", som gjorde att man sprutade ut en meterlång eldslåga.

:P

Hehe, noted...
Partyman
Apparaten heter Descinfektionsspruta 031 och i satsen till denna ingår ett flamberingsmunstycke (låter inte lika roligt som eldkastare). Bensinmotorn driver en fläkt och luftstrålen leds ut genom ett grovt munstycke. I munstycket finns spridningsmunstycke där man leder ut vätska som blåses ut och sprids. Om man fyller tanken med diesel och sätter på flamberingsmunstycket kan man spruta ut eld för att tända på saker och ting.

Apparaten används inom US för spridning av insektsbekämpningsmedel.
knaZen
Oh fan, jag hörde en intressant historia om just eldkastare.
Den gick ut på att vi gjorde samma sak som med truppmina 12, bytte namn.
Fast det jag hörde var att den kallades "buskröjningsaggregat" men nu dog den historian. Era monster, det var en fin historia! :(
Gerle
Fat egentligen är väl flamberingsmaskinen en eldspruta, inte en eldkastare. Kastar inte en eldkastare nån slags brandgranater, medan eldsprutan är den man ser på film som vi nog alla tänker på när vi hör ordetr eldkastare?
Johan ES
QUOTE (Gerle @ Oct 18 2004, 20:10 )
Fat egentligen är väl flamberingsmaskinen en eldspruta, inte en eldkastare. Kastar inte en eldkastare nån slags brandgranater, medan eldsprutan är den man ser på film som vi nog alla tänker på när vi hör ordetr eldkastare?

Korrekt.

Detta har diskuterats tidigare i framförallt följande tråd:

Eldkastare, När? var? hur?

/Johan ES
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.