Help - Search - Members - Calendar
Full Version: pistol 88
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Kasunen
Rulle
jag undrar vad det är för skillnad på pistol 88 och 88b. 8.gif
och är det någon som vet vad före gångaren till dessa heter.

mvh the one and only hv ung camo.gif HV.gif
JAS
SoldF sida om pistol 88

Pistol 88B
Flygvapnets piloter har en Glock 19 för att skydda sig vid en eventuell utskjutning i Fi. terräng. I svenska Försvarsmakten kallas den Pistol 88B. Pistol 88B använder samma ammunition (m39b, 9 mm)som Pistol 88, men själva pistolen är något kortare och den rymmer enbart 15 st patroner.

/JAS
jarre
här fins lite om glock
http://www.glock.com/te_english.htm
glock17 = pistol88 glock19=88b
Yxa
Och föregångarna hette pistol m/07 (Browning 1903), pistol m/39 (Walther HP/P38), pistol m/40 (Husqvarna) och revolver m/58 (S&W) .

Här har du samtliga pistoler och revolvrar som vi haft hittils.
Inf
Föregångaren var pist m/40(Lathi) och pist m/39 (Walther P-38, litet antal), före det pist m/07(FN 1903) och rev m/87(Colt).

Edit: 2:a efter Yxa, men jag fick med en äldre revolver och glämde en nyare.
www.technika.nu
QUOTE (Inf @ Sep 24 2004, 19:44 )
Föregångaren var pist m/40(Lathi) och pist m/39 (Walther P-38, litet antal), före det pist m/07(FN 1903) och rev m/87(Colt).

Edit: 2:a efter Yxa, men jag fick med en äldre revolver och glämde en nyare.

Japp och så skrev du fel på Walther P38 då det faktiskt var Walther HP som iockförisg i stort sett är samma pistol..... men med fel benämning.

MVH Technika.nu
2Sharp
QUOTE (www.technika.nu @ Sep 24 2004, 18:57 )
Japp och så skrev du fel på Walther P38 då det faktiskt var Walther HP som iockförisg i stort sett är samma pistol..... men med fel benämning.

MVH Technika.nu

Men hallå!

Man kan ju inte bara droppa en sådan grej utan att x-tremt nogrannt förklara vad som är skillnaden?? smile.gif

Detaljer, detaljer, detaljer..
www.technika.nu
Om vi börjar med manteln så är de märkt Walther HP ( Heeres pistole) och inte P38.
När Walther släppte pistolen så var modellnamnet nämligen HP, men sen antog tyska armen den som P38.
Men de svenska armen köpte in var HP.

MVH Technika.nu
2Sharp
QUOTE (www.technika.nu @ Sep 24 2004, 19:04 )
Om vi börjar med manteln så är de märkt Walther HP ( Heeres pistole) och inte P38.
När Walther släppte pistolen så var modellnamnet nämligen HP, men sen antog tyska armen den som P38.

MVH Technika.nu

smile.gif
Inf
Jag skrev som jag gjorde mer för att alla skulle förstå vilken pistol jag menade än för att vara fullt historiskt korrekt. Åtminstone för mig är den mest känd för att det är en Waltherkonstruktion som användes under benämningen P-38 av tyskland under andra världskriget.
Jag är medveten om att Walther kallar modellen omväxlande HP och P-38, för närvarande är det P-38 som gäller.
http://www.carl-walther.de/englisch/defense/defense-31.html
2Sharp
QUOTE (Inf @ Sep 24 2004, 20:47 )
Jag skrev som jag gjorde mer för att alla skulle förstå vilken pistol jag menade än för att vara fullt historiskt korrekt. Åtminstone för mig är den mest känd för att det är en Waltherkonstruktion som användes under benämningen P-38 av tyskland under andra världskriget.
Jag är medveten om att Walther kallar modellen omväxlande HP och P-38, för närvarande är det P-38 som gäller.
http://www.carl-walther.de/englisch/defense/defense-31.html

Yeahyeah, bullshit, erkänn, du har noll koll.. straffa dig med 1000 push-ups... ;)

Det poppade upp i min tröga skalle att HP kanske betyder heeres pistole?? eller har jag flummat ut helt nu?? blink.gif
KD803
QUOTE (www.technika.nu @ Sep 24 2004, 20:04 )

MVH Technika.nu

@2Sharp

Inte flummat ut. Men läst lite slarvigt, kanske? ;)
2Sharp
QUOTE (BJE @ Sep 24 2004, 20:55 )
@2Sharp

Inte flummat ut. Men läst lite slarvigt, kanske? ;)

Jag lovar, jag svär, det stod inte där när jag läste förut!!!

En komplott! 7.gif
BlackIce
Är det bara Fv som använder 88b?
Inf
Det finns ju fler HP, Browning HP (High eller Hi Power) t ex.
Träning är inget straff. Att inte träna gör att man blir slö, slapp, likgiltig och allmänt flummig. Att träna gör en stark, uthållig, pigg, rapp, skärpt och frisk. Därför straffar jag mig med 10 minuters passivitet smile.gif
Yxa
QUOTE (BlackIce @ Sep 24 2004, 22:00 )

Vad jag hört finns 88b inom armén för dolt bärande.
Yxa
QUOTE (Inf @ Sep 24 2004, 22:07 )
Det finns ju fler HP, Browning HP (High eller Hi Power) t ex.

Tss, det är ju det samma som att säga att det finns flera M10 (S&W, Ingram, etc etc) Nu var det ju Walther HP vi snackade om, inte HP-beteckningen generelt. Därför befriar jag mig från fysen (samt belönar mig med ett glass Licor 43) eftersom jag gav både HP-beteckningen samt P38 för extra klarhet. vissel.gif
Rokare
QUOTE (BlackIce @ Sep 24 2004, 22:00 )

Tror att 88b finns lite utspridd överallt, jag hade personligen en 88b när jag jobbade i sommras, och det var int i FV.

GMY
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.