Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Halmstad drog vinstlotten.,...
SoldF.com Forum > Försvarsdepartementet, C Dobberman > FM AKTUELLT / Förändringar / Försvarsbeslut
Pages: 1, 2
Maverick
Nu har jag inte lusläst hela förslaget utan bara skummat men i alla fall känns det som att Halmstad har dragit den stora vinstlotten...

* Lv kåren från boden flyttar ner
* Försvarsmaktens Tekniska skolor förläggs till staden
* Hallandsgruppen överlever
* FMHS läggs ner men det behövs för att frigöra lokaler
* LV 6 finns kvar och stärker positionen på LV sidan

Helt klart känns det som att staden är en av få vinnare???

Finns det någort annat positivt för andra samhällen...
simon
clap.gif

Men visst är det tråkigt för de som drar nitlotterna... :(
Maverick
Skoja inte,... men samtidigt kan det vara positivt för vissa regioner om de får rätt stöd
Detta genom att lokaler och annat frigörs...

Tittar man på exempelvis Växjö som genomgick samma process som ex östersund är på väg att göra (normalstor småstad med regionbetydelse och ett relativt starkt näringsliv) så var det nog fasen potsitivt om man ser på det med 10 års sikt

Bra mark för bostäder och strövområden frigjordes
Bra kontorslokaler har skapats och även ett nytt handelsscentrum i de gamla förrådslokalerna
jonte72
Hur klokt är det att lägga all luftvärnsutbildning i Halmstad, hur blir det då med sammövningar med förbanden i tex Boden....
KD803
QUOTE (jonte72 @ Sep 24 2004, 19:41 )
Hur klokt är det att lägga all luftvärnsutbildning i Halmstad, hur blir det då med sammövningar med förbanden i tex Boden....

Det blir väl ungefär lika mycket samövningar som med förbanden i Skövde och Revingehed skulle man kunna misstänka...
Vargas
Ska bli jäkligt intressant att se om, hur och när man lyckas få alla delar av nuvarande Marinens Tekniska Skola till Halmstad. Jag misstänker att karlskroniterna kommer att göra allt för att behålla nån form av teknisk del under ÖS-paraplyt ("Baura föur att de skau vau sau").
Karlskrona är ju att betrakta som "vinnare" i det här FB. Förmodligen mycket beroende på att dom idag är större än det var tänkt iom FB2000.
Å andra sidan kommer dom att behöva lokalerna om det verkligen blir så att varenda liten del av ÖS ska ligga inom världsarvet. Skohorn kommer att behövas, nya lokaler måste med stor sannolikhet skaffas för att allt ska få plats och kunna fungera. Skulle ställen som Stumholmen, Sparre och Rosenholm vara användbara.

Jag är fullständigt övertygad om att ÖS inte kommer att kunna fungera tillfredsställande fram till nästa FB.
BUCK
Alltid trevligt att någon gynnas av FB04, särskiljt när det är hemförbandet..

Nu kan man bara hoppas att riksdagen får säga sitt så kanske Amf4 blir kvar också unsure.gif
KD803
QUOTE (BUCK @ Sep 24 2004, 23:18 )
Alltid trevligt att någon gynnas av FB04, särskiljt när det är hemförbandet..

Nu kan man bara hoppas att riksdagen får säga sitt så kanske Amf4 blir kvar också unsure.gif

Även om det sker på bekostnad av t ex Lv6? Till syvende og sist så handlar det om ett nollsummespel så länge inte budgetramarna ökas. Ska man behålla Amf4 så måste någonting annat försvinna. Skulle det ge ett bättre försvar?
simon
För försvarsförmågan säger jag nog hellre Lv 6 än Amf 4...
BUCK
Även om det sker på bekostnad av t ex Lv6? Till syvende og sist så handlar det om ett nollsummespel så länge inte budgetramarna ökas. Ska man behålla Amf4 så måste någonting annat försvinna. Skulle det ge ett bättre försvar?

Lv6 borde ju klara sig ett hyffsat tag till, eller åtminstonde så länge vi vill behålla kunskap på Lv området..

Tycker bara det verkar befängt att lämna Sveriges näst största stad tillika en av de viktigaste(om inte den viktigaste) hamnarna i norra euopa, utan militär närvaro..
dxl
QUOTE (BUCK @ Sep 25 2004, 15:18 )
Tycker bara det verkar befängt att lämna Sveriges näst största stad tillika en av de viktigaste(om inte den viktigaste) hamnarna i norra euopa, utan militär närvaro..

Repetera inte vad tidningarna skriver utan tänk till lite innan...

Göteborgsgruppen kommer finnas kvar.
Ett par tusen HV soldater kommer finnas kvar.
Så Göteborg kommer INTE står utan militär närvaro.
Göteborg kommer stå utan garnision samt utan utbildnings organisationen för Amfibie...
BUCK
Göteborg kommer stå utan garnision samt utan utbildnings organisationen för Amfibie...

Jo detta är jag medveten om, uttryckte mig kanske lite väl dramatiskt.
Men lika fullt kommer beredskapen sänkas. Inget ont om HV men deras handlingskraft är begränsad.

Jag ser det framför allt som en markering från regeringens sida.
I mina ögon är det FEL att lägga ner Amf4
simon
QUOTE (BUCK @ Sep 25 2004, 15:50 )

Men lika fullt kommer beredskapen sänkas. Inget ont om HV men deras handlingskraft är begränsad.

Om terrorisetr skulle belägra petrokemiska anläggningar i göteborg, så tror jag knappast att man skulle skicka värnpliktiga mot dem.

Karlsborg ligger ju inte så långt bort med helikopter... ph34r.gif
KD803
Göteborg kommer inte att sakna militär närvaro. Där kommer fortfarande att finnas bevakningsbåtar och baseringsmöjligheter för riktiga sjöstridsförband.

Jag har fortfarande inte förstått hur grundutbildning av amfibieförband skulle skydda hamnen mot terrorister...
Vinter
Man skulle kunna påstå att Boden fick bästa lotten, det är nu fastställt att verksamheten blir kvar där, samtidigt som det kommer att flyttas dit förband.

Men inte fän är stället roligare för det ;)
KD803
QUOTE (Vinter @ Sep 29 2004, 16:10 )
Man skulle kunna påstå att Boden fick bästa lotten

Tror inte att lvbat och signalbat håller riktigt med om det...
simon
Man skulle kunna påstå att Boden fick bästa lotten, det är nu fastställt att verksamheten blir kvar där, samtidigt som det kommer att flyttas dit förband.

Men inte fän är stället roligare för det ;)

Skulle nog vilja påstå att det försvinner fler förband än det flyttas dit...
Gorg
I 19 - Norrbottens regemente

Nuvarande bataljoner och kommande förändringar enligt arbetsgruppens rapport.

• Pansarbataljonen - Blir kvar
• Artilleribataljonen - Avvecklas, Artreg A9 flyttas till Boden
• Luftvärnsbataljonen - Avvecklas, Lv6 Halmstad blir som tråden säger vinnare och kompetenscentrum för strid mot luftmål.
• Ingenjörsbataljonen - Huvuddelen av all ingenjörsutbildning lokaliseras till Ing2 Eksjö, I 19 fortsätter dock vara en utbildningsplattform för ingenjör för vinterkompetens, dock mindre än vad verksamheten är idag.
• Signalbataljonen - Avvecklas, S1 blir kompetenscenter

+ K4 vars utbildningsplatser kommer minska i framtiden flyttas till Boden och inordnas i I 19.

Vinst skulle jag inte säga om Bodens situation, men kanske inte heller en större förlust gentemot de som tillförs, Artreg och K4.
larsev

Men inte fän är stället roligare för det  ;)

Beror på vilken tid på året det sker.
Om det sker i början på GU så blir det nog HV som får ta smällen.
Men lite senare under GSU när "värerna" är varma i kläderna så är det dem som är snabbast på plats och kan verka.
larsev
QUOTE (simon @ Sep 25 2004, 15:53 )

Om terrorisetr skulle belägra petrokemiska anläggningar i göteborg, så tror jag knappast att man skulle skicka värnpliktiga mot dem.

Hmmm...

Rätta mig om jag har fel..., men består inte FJS också av värnpliktiga??
simon
QUOTE (larsev @ Oct 12 2004, 20:28 )
QUOTE (simon @ Sep 25 2004, 15:53 )

Hmmm...

Rätta mig om jag har fel..., men består inte FJS också av värnpliktiga??

Jo, men inte SSG och FJS/IK.....
Krook
Angående militär närvaro i GBG eller inte:

Försök se skillnad mellan Grundorganisation och Insatsorganisation.
GBG har inte behov av en utbildningsplattform. Möjligen har man behov av skydd men det löser ingen utbildningsplattform utan endast färdigutbildade förband.

/Krook
skinner
Skyddc i Umeå blir den största vinnaren. Jag bor i Umeå och läste i vk att det ska utbildas 3 gånger så mycket värnpliktiga och dom ska nyanställa över 40personer.
Mattan
Enligt nya artiklar i tidningar och lite allmänt skvaller verkar nu Halmstad kunna bli en av de största förlorarna, läggs Lv ner lär hela garnisonen stryka med.
Maverick
QUOTE (Mattan @ Dec 11 2004, 15:09 )
Enligt nya artiklar i tidningar och lite allmänt skvaller verkar nu Halmstad kunna bli en av de största förlorarna, läggs Lv ner lär hela garnisonen stryka med.

JA jag är vidrigt medveten om detta.... Men ve, fan trodde detta för några månader sedan....
simon
Nu ska vi nte måla fan på väggen. Det kan vi göra på onsdag och i februari.

Malajn.gif blyg.gif
Vargas
QUOTE (simon @ Dec 11 2004, 17:15 )

Malajn.gif blyg.gif

På onsdag, i februari, till sommaren, årskiftet 05/06 och så vidare ... gasmask.gif
simon
QUOTE (Vargas @ Dec 11 2004, 17:20 )
QUOTE (simon @ Dec 11 2004, 17:15 )

Malajn.gif  blyg.gif

På onsdag, i februari, till sommaren, årskiftet 05/06 och så vidare ... gasmask.gif

Precis.... brow.gif
JAS
Hej

Läste att beslutet som tagits inte ändrar på de tidigare förslagen om vad som skall läggas ner och flyttas. Betyder detta att Lv6 i Halmstad klarar sig?

/JAS
simon
Finns egentligen inget annat svar än "vi får se".

Vi från halmstad med omnejd kan inte ropa hej förrän till våren... unsure.gif

Men som jag ser det så verkar det som om att HSTD garnison är en utvecklingsgarnison....så...ja. Vi får se helt enkelt.
skinner
Dom sa att Umeå, Solefteå och Östersunds gernisioner var framtids och utväcklingsgarnisioner. Men vad har hänt med dom jo dom är ju nerlaggda förutom Ö-sund som ska läggas ner.
Rutger
...och nitlotten i FB 05......
JAS
Vad menas? :(
Krook
Att nästa gång är det Halmstads tur. I händelse av ytterligare nedläggningar som det spekuleras i sitter inte LV6 säkert utan har utpekats som ett tänkbart nedläggningsalternativ.

Ledsen.

/Krook
Maverick
QUOTE (Krook @ Dec 16 2004, 18:40 )
Att nästa gång är det Halmstads tur. I händelse av ytterligare nedläggningar som det spekuleras i sitter inte LV6 säkert utan har utpekats som ett tänkbart nedläggningsalternativ.

Ledsen.

/Krook

Jepp.,,, Sant... Eller så flyttar man Ing2 till halmstad då det finns bara övningsfält när och samlokaliserings möjligheter med FMHS....

Det har ju blivit en massa rokader sista vändorna i försvarsbesluten, samtidigt som en större konvcentration har skett...

Men visst det är bara fantasier...
Noname
Leni Björklund har nämligen, vilket har kunnat utläsas i pressen, gett ÖB i uppdrag att ta fram ett underlag till nya nedläggningar. Detta har enligt Leni, ingenting med ekonomin att göra utan är enbart en beredskapssänkning pga det goda säkerhetsläget (kommentarer på trovärdigheten i det sistnämnda är överflödiga gasmask.gif ).
Sgt1clHansson
Det är en sjuk politisk verklighet vi lever i när alla inser att flytten av tekniska skolan till Halmstad på inget sett kan tolkas som en garanti för förbandets fortsatta överlevnad...

Men som Bernard Shaw sa: "Demokrati är ett system som innebär att vi inte får bättre styre än vi förtjänar"
JAS
Jag är inskriven att göra min värnplikt på Lv6 nu till sommaren. Vad har man för chans att verkligen få göra det? unsure.gif
JAS
*Lyfter lite*

/JAS smile.gif
simon
ÖB:s sparkrav kan hota Lv 6

Läs mer:

”Vi står inte och faller med Bamse-förbanden”

Själv tror jag det "bara" är vår kära lokala riksdagsman som upptäckt att BAMSE sitter väldigt löst till i ÖB:s besparingsplan, och tolkat det som om hela luftvärnet är hotat. Antingen så är han bara orolig i onödan, eller så ligger det något i det han säger. Själv skulle jag nog/vill jag nog tro på det förstnämnda.

Jaja, även om han är helt fel ute så är det ju kul/bra att "vi" har en politiker i riksdagen som engagerar sig.
Vinter
Ska vi fråga oss hur många miljarder samt försvars effektivitet som regionalpolitik har kostat oss?

Det är inte billigt att bygga nytt och sendan flytta hela rasket, bygga nytt, sedan flytta allt igen vart 5 år eller nått. Effektivisering jo visst!
skinner
QUOTE (Vinter @ Mar 4 2005, 08:49 )
Ska vi fråga oss hur många miljarder samt försvars effektivitet som regionalpolitik har kostat oss?

Det är inte billigt att bygga nytt och sendan flytta hela rasket, bygga nytt, sedan flytta allt igen vart 5 år eller nått. Effektivisering jo visst!

Det har kostat en massa. Varför välja att satsa på en ort när den ändå kommer att ryka? Ryker inte Lv6 nu så ryker det efter fb2008. Det är då vad jag tror.

Kanske jag låter korkad nu men vore det inte smartast att om något ska flyttas så flyttar man det till den/dom garnisioner som har störst tjangs att överleva och vad jag tror så är Halmstad ingen säker sådan.
Maverick
Kan inte svara för vad som händer efter 2008 MEN ÖB själv har sagt att han INTE kan banta i nuvarande GO för att spara in de 3 miljareder han skall ha in under 2005. Det talas isy'llet om att banta materiel inlöp senarelägga och omförhandla....
Så... Håll tummarna för att någon vill köpa Jas så att Gripen international kan senarelägga de leveranser som är planerade för sverige...
skinner
Ja det är bara att hoppas. Samt att vi får nya politiker efter 2006. Det kan nog lösa det mästa tror jag.
Vinter
Sanningen är att regeringen väljer att titta på arbetslösheten och sedan hur arbetsmarknaden berörs av en flytt, sedan tar man ett beslut med det som facit, det har alltså ingen ting med sveriges försvarsförmåga att göra.

Sedan beslutar man att pröva ett mycket riskabelt experiment när man flyttar ut jobb från stockholm till "drabbade" orter. Plötsligt har vi 2 förlorare, både stockholm och nedläggnings orterna.

Ingenting säger att dom verk som flyttas ut blir effektivare, och det är inget som säger att rätt människor får jobben, alltså människor med rätt utbildning och den kompetens som behövs.
skinner
När dom skär i FM och flyttar någon myndighet dit så borde väll FM bli billigare men myndigheten dyrare, eller?

Tycker det känns som att alla förlorar på det (förutom svenska freds som anser att vi är förebilder för övriga värden).

Nu satsar dom på Halmstad för att om 3 år lägga ner det. Samma fenomen har vi sett i Umeå, Sollefteå, Ö-sund, F10 mf. Dom låvar att garnisionerna kommer att få vara kvar och att dom är framtidsgarnisioner. Sedan när färgen har torkat på dom nybyggda/ryrenoverade lokalerna så lägger dom ner det.
simon
QUOTE (skinner @ Mar 14 2005, 19:21 )
När dom skär i FM och flyttar någon myndighet dit så borde väll FM bli billigare men myndigheten dyrare, eller?

Tycker det känns som att alla förlorar på det (förutom svenska freds som anser att vi är förebilder för övriga värden).

Nu satsar dom på Halmstad för att om 3 år lägga ner det. Samma fenomen har vi sett i Umeå, Sollefteå, Ö-sund, F10 mf. Dom låvar att garnisionerna kommer att få vara kvar och att dom är framtidsgarnisioner. Sedan när färgen har torkat på dom nybyggda/ryrenoverade lokalerna så lägger dom ner det.

What's new to the discussion?

Vi ser vad som händer 2008.
skinner
Visst men då borde man kunna först bestämma sig om man ska ha kvar Halmstad, tvekar man så satsa inte pengar där!
BJK
När du säger Halmstad är det LV6 du menar eller vad?
simon
QUOTE (skinner @ Mar 14 2005, 21:50 )
Visst men då borde man kunna först bestämma sig om man ska ha kvar Halmstad, tvekar man så satsa inte pengar där!

hum, anar jag en bitterhet över östersunds nedläggning och ATS flytt till nya FMTS?

Själv tycker jag inte att det verkar som om man tvekar på om Halmstad skall vara kvar som militärstad. Du måste hålla isår begreppen. Både MHS och FMTS kommer ligga i Halmstad. 500 meter söderut har vi ju Lv6 med Sveriges luftvärnsutbildning(Glöm dessutom inte Hallandsgruppen). Det skulle väl var regementet i sig som är hotat isåfall. Men jag har tidigare sagt att jag inte tror att Lv6 står och faller med BAMSE.

Nu är det såhär, och inget vi kan göra åt det.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.