Jo mot telefonförsäljning finns det ett mycket smidigt sätt.
Vart helt vansinnig ett tag på alla som skulle kränga DN, försäkringar och annat junk mitt i maten motsv.
Gå in på http://www.nix.nu/
1. Ring nummret och knappa in ditt telnr.
2. Du får sedan ett brev med en kod i brevlådan
3. Ring upp nummer och bekräfta med kod.
Klart.
Alla seriösa teleförsäljare kollar mot NIX-registret. Ringer någon ändå så är det bara att påpeka att Du minsann är med i NIX och att de skall kolla med NIX innan. Det brukar räcka för att de skall dra örona åt sig och be om ursäkt. Räcker inte det kan fråga vilken firma de ringer från, etc.
OBS företag där du redan är kund kan fortsätta ringa. Men du kan alltid kräva att de skall radera dig i deras register om det tex bara var en enkel beställning för flera år sedan etc
Vart helt vansinnig ett tag på alla som skulle kränga DN, försäkringar och annat junk mitt i maten motsv.
Gå in på http://www.nix.nu/
1. Ring nummret och knappa in ditt telnr.
2. Du får sedan ett brev med en kod i brevlådan
3. Ring upp nummer och bekräfta med kod.
Klart.
Alla seriösa teleförsäljare kollar mot NIX-registret. Ringer någon ändå så är det bara att påpeka att Du minsann är med i NIX och att de skall kolla med NIX innan. Det brukar räcka för att de skall dra örona åt sig och be om ursäkt. Räcker inte det kan fråga vilken firma de ringer från, etc.
OBS företag där du redan är kund kan fortsätta ringa. Men du kan alltid kräva att de skall radera dig i deras register om det tex bara var en enkel beställning för flera år sedan etc
Läste det här och kom att tänka på en sak.
Man kan vara med i NIX men endå bli uppringd av bidragsorganisationer bli då INTE SUR OCH TVÄR och börja skäll om att du är med i NIX.
NIX är ett privat företag som går med vinst.
Hur då undrar du?
Jo företag och organisationer måste köpa "nixade" nummer i poster om minst 1500 nummer varje nummer kostar 1kr (sist jag kollade) samt att detta MÅSTE uppdateras fyra gånger per år för samma kostnad.
Tänk dig nu en SERIÖS nystartad insamlings organisation med 90 konto som i så fall skulle köpa alla nix nummer i västra götaland som är ca 100.00 (och ökar) för mig är det orimligt.
Att de flesta organisationer desutom faktiskt behöver ringa runt i HELA landet och då köpa in öve en miljon NIX nummer gör inte saken enklare för mig att förstå.
Kollar man vilka hjälp organisationer som tjuter över att det är oetiskt att använda NIX så är det de stora organisationerna som faktiskt har RÅD.
Om NIX var gratis eller lät små organisationer betala en engångs summa så hade jag varit nöjd.
Nu är det ett *** företag i mina ögon som faktiskt ljuger i sin information.
från nix.nu
NIX-Telefon är en möjlighet för konsumenter att göra känt att han eller hon inte vill få telefonsamtal i marknadsförings-, försäljnings- eller insamlingssyfte. Genom att först kontrollera mot NIX-Telefon kan näringsidkare undvika att ringa sådana samtal till dem vars telefonnummer finns i NIX-Telefon.
Marknadsföringslagen innebär att marknadsförare är skyldiga – med vissa undantag - att kontrollera om en persons telefonnummer finns i NIX-Telefon innan sådana samtal rings till konsumenter.
Marknadsföringslagen innebär att marknadsförare är skyldiga – med vissa undantag - att kontrollera om en persons telefonnummer finns i NIX-Telefon innan sådana samtal rings till konsumenter.
Detta är mycket vilseledande marknadsföringslagen gör TELEMARKETING samt FÖRSÄLJNING företag skyldiga att använda NIX men INTE insamlingsorganisationer.
Jag har mer att säga om NIX och om någon är intreserad så kan jag ta och skriva mer en det jag just nu har i huvudet.
(har en vän som anmält dom både till Konsument ombudsmannen och konsumentverket så han har snorkoll)
edit:
(lite trött och så vill inte quotandet funka juh)