Bilden det är länkat till är väl tagen på F17=??? thcker mig känna igen den i alla fall...
Fanns minst 3 kompanier med denna robot Organisatoriskt under flygvapnet
Ett antal av de äldre lastbilat som fanns på soldatskolan i början av 90 talet (f17) var inköpta på 60 talet för att köra dessa robotar
Det fanns ett antal avfyrningsplatser på olika ställen i sverige och det fanns fler sådana än robotar/plutoner vilket också var grunden till samma tänk som bas 60
Den var extrem höghöjd avsedd för att slå ut högflygande bombplan
Byggdes i en tid då england ansåg att jaktplan var förlegade sverige som var starkt influrerad av dem köpte också in systemet (det fanns ju en krigsbudget då) (hette krigsmakten och inte försvarsmakten då) B) men det avvecklades rätt snabbt (tidigt 70 tal TROR JAG) och systemen såldes tillbaka till England som om jag inte helt missminner mig använde dem en bra bit in på 70 talet eventuellt även början av 80 talet.-.....
Har sett en del org skisser och annat på någon plats men minns inte vart tyvärr
EDIT: verkar faktiskt som den i England var igång in på 90 talet.... Kommer inte ihåg varför i hlv den låg under FV men OM jag inte missminner mig så var det något med att FV var rädda att mista sitt jaktflyg och skulle markera revir i luftförsvaret. Men som sagt... Ta det med en nypa salt...
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.