Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Behöver viss rådgivning
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Dataenheten
Raffsec
I söndags kväll (19/9) så "dog" min monitor så nu så ska jag köpa ny.

Så då undrar jag om det är värt att lägga pengar på en TFT eller hålla mig till en "vanlig". Datorn används mest till spelande.

Såg när jag tittade runt på nätet att när det gäller TFT så pratas det om responstid vad är det

HV.gif
johanp
det menas att du kommer att se bilden på skärmen efter att den egentligen har projicerats, t.ex. att du ser motståndaren i ett spel ett tag efter det att han ser dig.
J-Star
QUOTE (Raffsec @ Sep 22 2004, 16:27 )
I söndags kväll (19/9) så "dog" min monitor så nu så ska jag köpa ny.

Så då undrar jag om det är värt att lägga pengar på en TFT eller hålla mig till en "vanlig". Datorn används mest till spelande.

Såg när jag tittade runt på nätet att när det gäller TFT så pratas det om responstid vad är det

HV.gif

Jag för min del valde en stor CRT-skärm när jag köpte dator... just för spelandets skull.

Anledningen till att jag gjorde det var:

1) Priset. Jag ville ha en stor skärm. Stora TFT-skärmar är dyra.

2) Flexibilitet. Med en TFT-skärm så måste du köra spelet i en viss upplösning. Max är max, du kan inte välja högre. Och om du måste köra spelet i en upplösning som är mindre än skärmens upplösning så är risken stor att det kommer det att se väldigt dåligt ut. Tidigare var det i alla fall så att TFT-skärmar "drygade ut" bilder med låg upplösning genom att helt enkelt duplicera vissa rader/kolumner på skärmen. Det ser fördjävligt ut.

Jag kör Operation Flashpoint i 1600 x 1200 på en 19-tums skärm. En snabb koll på JME-data visar att ingen av 19-tums TFT-skärmarna kan köras i mer än 1280x1024... och de är då ändå alla dyrare än den CRT-skärm jag köpte, vilken ändå var dyr för att vara en CRT.

EDIT: Tillägg, det som talar för en TFT:

- Knivskarp bild. Den blir aldrig suddig, vilket CRT:er med tiden kan bli. (en bra CRT kan du dock korrigera det på).
- Tar lite utrymme.

Det som talar emot (i allmänhet):

- Risk för lång responstid, vilket medför rörselseoskärpa när saker rör sig snabbt. Moderna TFT:er har dock inte det problemet men billighetsvarianter skall man se upp med.

/J
Kimster
Köp CRT om du har platsen. 19" kostar inte mycket köp 2 så är du lika cool som jag. Eller köp en 21" om du har pengarna.. de är heller inte så dyra.

TFT e för de som har lite plats, för mycket pengar, eller vill tycka att man har en modern och flashig dator ;)
Ljugtomten
Använder själv en ViewSonic P220F CRT-monitor..

22-tum av rent ögongodis, och väldigt prisvärd.
bushman
eller så har man turen att ha vänner som jobbar på ett it-företag modell större.
som percis har bytt till flata tft-skärmar på alla sina treminaler.

"vill du ha en 19" eller 21", du kan iofs få en av varje"
var frågan....

öhhh få se nu, jag har en etta med dåilgt med plats, vad kostar ett väggfäste, och trådlösa sändare......
"GE MIG TVÅ 21":ARE!!!!"

visst jag får skärmarna gratis, men tyvärr blir det efterföljande besöket på clas olson lika dyrt är jag rädd.
Triphys
Jag bytte nyss till en 18" TFT och är grymt nöjd..
Spelar mycket, jobbar med bilder, kollar på film och har aldrig sett bättre bildskärpa och den den hänger med till 100% ;)
Sedan var den inte så värst dyr heller.. Runt 2000 tror jag den gick på.
Okej, rätt dyrt jämfört med en vanligt CRT, men ändå ;)
Foxtrotcharliegrg
@Triphys
Märke, modell och inköpsställe frågas kom?
Går i skärmbytartankar jag också...

Mvh,
Foxtrotcharliegrg
Pappsen
@ bushman, jag har plats, o min skärm rycker på sista andetaget. Ge mig en!!

Bättre än att de hamnar på tippen. Eller ?
111 SSK BAT
Tycker du skall skaffa en 17 tums tft skärm från LG. Tex LG L1720B

Bra skärm med bra respons tid. Ca 3500 kr.

Funkade kanon till spel och inte platskrävande och acceptans av flickvännen.

Så hög att hon valde att ta med den när hon urnästlade ur förhållandet biggrin.gif
bushman
QUOTE (Pappsen @ Sep 24 2004, 08:52 )
@ bushman, jag har plats, o min skärm rycker på sista andetaget. Ge mig en!!

Bättre än att de hamnar på tippen. Eller ?

de delar bara ut till anställda, tyvärr.
jag hade bara tur....

men vad jag vet skall de inte till skroten utan delas ut till skolor i vår kungliga huvudstad.
problemet de har är att sortera dem, vissa av dem har sett sina bästa dagar och behöver möta gud via återvinning.

får mina skärmar nästa vecka.
lagom efter lön.

någon som vet om det finns någon "anonyma clas olson missbrukare-grupp" i västsverige?
jed
Jag har lekt lite med viewsonicskärmar och de är riktigt bra!

Vissa uppfattar de som dyra, men det tror jag beror på att de inte har några skärmar i de lägre prisklasserna eftersom de inte vill sälja produkter med lägre kvalitet/upplösning/skärpa/etc.

VIEWSONIC VX910 19#, dot pitch 0.294mm, 16ms svarstid, ca 5600kr på dustin

Jag kommer definitivt att köpa en viewsonic när min nuvarnade skärm packar ihop (har en 19" TFT sedan 3 år).
Har ingen personlig erfarenhet av LGs skärmar, så 111 kanske har rätt om de med smile.gif

Tycker att TFT är mycket skönare för ögonen än CRT, men det är ju min personliga åsikt...
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.