Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Skum ryggsäck/påse
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
Johan ES
Följande bild var länkad i en annan tråd här på forumet:

Bild

Soldaten på knä närmast kameran till vänster bär någon form av ryggsäck/påse på ryggen. Säcken ser ut ha riktiga bärremmar samt verkar tillverkad i något nylonliknande material då den ser ut att vara blankare än uniformen.

Kort och gott, vad är det?

/Johan ES
Gator
Patrull / uppdragssäck i M/90, right ?
HV.gif
Sg Joker
Ser ut att vara en P30 från Sacci?
[MPJ]Sgt.Ratchak
Alla YOP och ROP jag har träffat har en sån ryggsäck plus en hel del officerare.
Brukar finnas att köpa i shoppen på regementet.
Groaghach
QUOTE (Sg Joker @ Sep 22 2004, 11:24 )
Ser ut att vara en P30 från Sacci?

Då jag med säkra källor kan meddela att det inte är en P30. (Det är jag som ligger på båren.)
Det är den klassiska uppdragssäcken!
Johan ES
Kanske någon kan skaka fram lite bättre bilder samt gärna mer information om uppbyggnad, tillverkare, packvolym mm?

/Johan ES
Sir Vival
QUOTE (Johan ES @ Sep 22 2004, 12:41 )
Kanske någon kan skaka fram lite bättre bilder samt gärna mer information om uppbyggnad, tillverkare, packvolym mm?

/Johan ES

Jag kan fotografera den när jag kommer hem.
Tillverkare är Sacci, i alla fall den jag har.
Storlek är STOOOR och variabel: 40 - 50 liter (uppskattat). Men vid 50l så är locket lite svårt att stänga...
Gusten
QUOTE (Sir Vival @ Sep 22 2004, 13:23 )
Men vid 50l så är locket lite svårt att stänga...

Ta en överbliven "benrem" till en M59 byxa så kan man förlänga remmen till locket. /Gusten Rangern.gif
Johan ES
QUOTE (Sir Vival @ Sep 22 2004, 13:23 )
QUOTE (Johan ES @ Sep 22 2004, 12:41 )

/Johan ES

Jag kan fotografera den när jag kommer hem.
Tillverkare är Sacci, i alla fall den jag har.
Storlek är STOOOR och variabel: 40 - 50 liter (uppskattat). Men vid 50l så är locket lite svårt att stänga...

Tack, ta gärna några bilder!

Ni som har provat den, är det en bra ryggsäck? Har den någon form av intern ram? Fördelar resp. nackdelar jämfört med SS2000?

/Johan ES
I22 Vargen
wub.gif aaahhhh "uppdragssäck" alla jägares bästa vänn fun_icon_nana.gif
Axl
Som ryggsäck är den väl igentligen inte särskilt bra, finns betydligt bättre och bekvämare.

Säcken är i princip bara en stor påse med lock och bärremmar, ingen ram och ingen vaddering, rymmer mycket men är inte bekväm att bära vid tunga laster.

När jag gjorde värnplikten använde vi den som en uppdragssäck, med komarock, regnställ, kök, mat och ombyte. Fungerar alldeles utmärkt för uppgifter kortare än ett dygn. Den varianten vi använde hade smala bärremmar (1tum) och var helgrön tilverkad av Eagle i Israel, tror att senare varianter hade 2tum remmar.
Sir Vival
Här ligger lite bilder (av tämligen medioker kvalitet) -->
Sacci Patrullsäck
Enligt måtten på den så skulle den rymma 25 liter, men det är väl pga att den är helt oformlig som den verkar större - men mycket skräp får man i den!
Narogh
Underbar liten sak patrullsäcken, rymmer hyfsat mycket och när man inte behöver den får den plats i benfickan.

Min låg alltid högst upp i ryggsäcken, innehållande mat för ett dygn, kök samt värmetröja 90.
Mordred
Jag köpte min en gång i forntiden på Garderoben.se

Fick tag i "test"-varianten med extra brett lock, dock är ryssäcken tillverkad i Varpsatian (aka samma som uniform 90) så man måste spray impregnera den Mycket för att slippa blöta persedlar.

Ska leta reda på en bild....
gunsmoke4b
fun_icon_nana.gif Detta är en uppdragssäck och inget annat, Sacci är det som säljer den, även till Kronan. Den rymmer 30 L + och består av en säck med två stycken vaddarade bärremmar. Finns att köpa hos Sacci... P.S ett måste att ha D.S 3.gif
Sir Vival
QUOTE (gunsmoke4b @ Oct 7 2004, 21:04 )
:banana Detta är en uppdragssäck och inget annat, Sacci är det som säljer den,  även till Kronan. Den rymmer 30 L + och består av en säck med två stycken vaddarade bärremmar. Finns att köpa hos Sacci... P.S ett måste att ha D.S :ak:

Välkommen till SoldF:s forum.

Om man tar för vana att läsa igenom flera inlägg/svar och därefter konstaterar om man tillför något nytt eller bara upprepar sådant som tidigare är nämnt så slipper vi gamla gnälliga invånare på detta forum få vatten på vår gnällkvarn.

För övrigt hatar jag den där j*vla dansande bananen!
KaffeKalle
Men var kan man hitta den till ett vettigt pris??
GP720Englund
Vi fick ut såna på försök som komplement till våra Norröna Para Ranger på AmfSk. Jag tyckte den var allmänt "njaaa" och alla föredrog att använda stridssäcken istället. Våra var som sagt tillverkade av Eagle, något israeliskt företag. Vi tyckte den dög till att ha KSP-band i i ringlavetten samt förvara civila paltor. Kort sagt; nästan alla ryggsäckar i världen är bättre. Iaf i mitt tycke. Dock är den som tidigare nämnts sjukligt tunn och smidig att ha med sig.

/M
Vysotskij
QUOTE (GP720Englund @ Oct 7 2004, 23:20 )
Vi fick ut såna på försök som komplement till våra Norröna Para Ranger på AmfSk.

Ska ni byta ut Berghausen på amf?
GP720Englund
Det vågar jag inte uttala mig om. Det jag vet är att vi fick ut en gröndjävulsk massa prylar att testa och utvärdera (AK5CF, knäskydd, gruppradiosystem, ryggsäckar mm), och bland de fanns som sagt Norröna Para Ranger. I mitt helt och hållet subjektiva tyckte är Norrönan den klart bästa säcken av de jag testat (Berghaus Trident, Berghaus Neptun (?), Bergans, nån berghauskopia från MilitaryShop). Helt klart tokbra, men även direkt svindyr! Men kostar det så smakar det, och Norrönan smakade allt fågel...

/M
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.