Help - Search - Members - Calendar
Full Version: knäppetält!!??
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
Pages: 1, 2
Fluffizaki
Någon som kan något om försvarets gamla trekantiga, camoflage-färgade tyg knäppetält?.
Råkade köpa två men vet inte vad jag ska med dom till (trodde det var de nya...)
Tack för din insats...
70-1023034198
QUOTE (Fluffizaki @ July 10 2002,22:34)
Råkade köpa två men vet inte vad jag ska med dom till (trodde det var de nya...)

Hmm, visste du vad du skulle ha dom till om dom hade varit nya då ???
Annars så funkar dom gamla på samma sätt som dom nya. Bara det att som nya är bättre.
Eller finns det någon annan med annan åsikt...
Det hoppas jag biggrin.gif
70-1023034198
Men det är bara att knäppa ihop dem med knapparna på sidorna. Se till så att du knäpper den innersta raden knappar med den yttersta raden av hål. detta för att uppnå ett tättare plagg/tak etc..

Var kanske lite flumigt skrivet, men jag kan ju alltid hoppas på att du har fått något ut av det biggrin.gif
eller så var det inte alls detta som du frågade om..
väntar på reaktion... :thumbs:
Forsberg
Har också köpt åbäket. Mitt tips: använd fantasin. Jag har typ kommit på 40 olika skydd att göra med dem, dock så suger alla ;)
Radarjägare
ja, det enda jag kom på att det riktigt dög som var vindskydd, och camoflera sig bland stenar..... fast, i nödfall så tar man vad man har smile.gif
Casca
QUOTE (Radarjägare @ July 11 2002,13:33)
ja, det enda jag kom på att det riktigt dög som var vindskydd, och camoflera sig bland stenar..... fast, i nödfall så tar man vad man har smile.gif

Det gamla knäppetältet i tyg/kanvas är av gammal tysk ww2 förlaga. Användes mest som regnskydd och som "kamoflage" under 50-60 talet. Jag tror bestämt jag sett några enfärgade också av den gamla modellen.
Idén är god och vi har sedan 70 talet haft ett knäppetält i galon som är lite smartare utformat i både storlek och utformning. Tygvarianten blir man som sagt aldrig klok på, men 4 st sätts lätt ihop till ett tält genom att sätta tårtbitarna mot varandra. Tyvärr glipar den häftigt i skarvarna, speciellt i toppen. Funkis men känns lite off.

Casca
Liljestrand
man kan göra en o-plats av en styck sådan också

Gräv en avlång grop och spänn det över för att sedan kamouflera det och använda toppen på "pyramiden" som ingång
Fluffizaki
Hmmm.. tack så mycket, blev lite klokare i alla fall.
Verkar va nån sorts allt i allo-sak men om de e från ww2 så borde de va bra..
Man ska kunna knäppa ihop dem till nån sorts poncho, har testat lite halvhjärtat men hur gör man enligt "regelboken"
70-1023034198
QUOTE (Fluffizaki @ July 20 2002,16:58)
Man ska kunna knäppa ihop dem till nån sorts poncho, har testat lite halvhjärtat men hur gör man enligt "regelboken"

öh...har jag fattat det hela fel nu eller?? biggrin.gif
menar ni/du inte försvarets knäppetält??
för då är det ju bara att dra på sig trekanten och sticka ut huvudet ur "fönstret" :thumbs:

Rätta mig om jag har fel :0
AndersL
QUOTE (Fågel Fenix @ July 20 2002,23:08)
för då är det ju bara att dra på sig trekanten och sticka ut

Om du inte har för stort huvud förstås dessutom så föredrar man nog något annat än knäppe tältet som regnskydd, men i nödfall så funkar det ju...
Ing
Det finns även en del som är bara som en halv av försvarets knäppetältdelar. Har EN sådan del liggandes hemma någonstans som jag inte vet vad jag ska ha till... =)
Men det ska väl gå att knäppa ihop två sådana och bara lämna ett hål i mitten? Om du vill ha det som regnponcho vill säga..
Ormtunga
Är det ingen som har utbildning på materielen ifråga?

Endast genom gränslös feghet och blöta kläder lyckades vi (FBU-u) slippa sova i skiten under höstens regnigaste natt. vissel.gif

HATA KNÄPPETÄLT! bong.gif

Å andra sidan... Det är slitet överskottssmateriel med föga värde, alltså är det fältmässigt för allt vad frivilligorg heter.
I22 Vargen
QUOTE (Ormtunga @ Sep 20 2004, 11:14 )

Endast genom gränslös feghet och blöta kläder lyckades vi (FBU-u) slippa sova i skiten under höstens regnigaste natt. vissel.gif

Å andra sidan... Det är slitet överskottssmateriel med föga värde, alltså är det fältmässigt för allt vad frivilligorg heter.

Vad vill du veta? Jag menar vi sov ofta i "knäppetält" 6 till åtta pers som knäpper ihop dom "diamantformade" delarna till en "duk" som man spänner runt träslanor, och kompleterar innuti med "säppar" (säpp = vandringsstav för fjällvandring = träpinne)att spänna ut "tältduken" med. När det är klart har du en slags tipi där dörren är mellan två delar som inte är knäppta ända ner och ett hål upptill där röken från eldstaden kan ta sig ut.

Sen att detta blev lite för mycket för FBU-u blyg.gif vissel.gif ....

Skämt åtsido, med lite övning funkar det helt ok.
The Swede
I SoldI A Mtrl 1955 finns det förklarat hur man bygger 2-,3-,4-,8- och 16-delars vindskydd/tält av det gamla trekantiga regnskyddet.

I SoldI Mtrl 1983 finns beskrivning för 1-, 2-, 4-, 7-, 8-, och 10-delars vindskydd/tält byggt av det nya rombiska regnskyddet.
Det står även hur man bär det som regnskydd samt hur man använder det som sovsäcksfodral.

Finns det intresse av att jag scannar dessa sidor? vissel.gif

The Swede pansar2.png
Fk Satan
QUOTE (The Swede @ Sep 20 2004, 12:40 )
I SoldI A Mtrl 1955 finns det förklarat hur man bygger 2-,3-,4-,8- och 16-delars vindskydd/tält av det gamla trekantiga regnskyddet.

I SoldI Mtrl 1983 finns beskrivning för 1-, 2-, 4-, 7-, 8-, och 10-delars vindskydd/tält byggt av det nya rombiska regnskyddet.
Det står även hur man bär det som regnskydd samt hur man använder det som sovsäcksfodral.

Finns det intresse av att jag scannar dessa sidor? vissel.gif

The Swede pansar2.png

Gissar att ngn vill att vi ska svara

JA scanna in dessa! biggrin.gif

Därför säger jag Scanna in dessa och lägg ut!
Coqrouge
Hm måste tydligen gå ner i källaren å rota fram en riktigt gammal bok.
Hm trodde aldrig jag skulle få glädje av den, ligger i samma låda som regl om ABC från 1948 biggrin.gif
Sidron
QUOTE (Coqrouge @ Sep 20 2004, 14:05 )
Hm trodde aldrig jag skulle få glädje av den, ligger i samma låda som regl om ABC från 1948 biggrin.gif

Vem har sådana gamla böcker? I vilket fall är jag glad över det! Kan du lägga upp bilderna snart? blyg.gif dribble.gif
The Swede
QUOTE (Sidron @ Sep 20 2004, 15:23 )
QUOTE (Coqrouge @ Sep 20 2004, 14:05 )
Hm trodde aldrig jag skulle få glädje av den, ligger i samma låda som regl om ABC från 1948  biggrin.gif

Vem har sådana gamla böcker? I vilket fall är jag glad över det! Kan du lägga upp bilderna snart? blyg.gif dribble.gif

Vem har inte såna gamla böcker? biggrin.gif

MIN LISTA (Word-dokument 96k)
The Swede
Så, nu finns det ett pdf-dokument HÄR (Högerklicka, välj "spara mål som")
pdf-dokumentet är utdrag ur SolR Mtrl 1983 och bilderna är från SoldI A Mtrl 1955.

Tre bilder:

The Swede pansar2.png
Adam Wilhelm
Swedes bild

Det där var en preussisk sträckning!
Raffe
Klart att man har utbildning. Dock är det inte precis hjärnkirurgi. Har man ett eller två så är det ju bara att spänna mot ett träd. Ska man göra tipi så krävs någon minuts tänk. I annat fall kan ni säkert anhålla om utbildning i det. ;)

Att krypa in under sitt knäppetält med en tillhörande liten eldgrop slås inte av mycket. Särskillt om man bara är en eller två. Att ni inte ville använda knäppetält är för mig ofattbart.

Så länge det inte är några större hål så lär slitaget knappast påverka funktionen. Och föga värde tyder bara på okunskap. Att kunna bära med sig ett litet hus som upprättas på under minuten av en person och väger under kilot är i min värld mycket värdefullt. Tycker inte du det?

Knäppetält är kärlek wub.gif

/Ralph - fanatisk worthy.gif knäppetältsförsvarare clap.gif
Fk Satan

Knäppetält är kärlek!

Min grupp sover inte längre i tält under sommardelarna av året, utan då är det knäppetält som gäller! Det är sann kärlek att sova i knäppetält! har man sedan med sig bamsebyxor&comarock är det perfekt att sova i knäppetält.

Du ska vara STOLT och lycklig över att du får sova under knäppetält! du kan ju bli utan knäppetält oxå...
nsky_517
Ja, då vet jag vad jag ska göra med mia 8 delar...
FCR2
vik och knäpp instr finns oxå i soldf från -77.
Ta tag i närmsta uh ansvarig i hemvärnet så brukar dom kunna skaka fram en hög gamla böcker.
[MPJ]Sgt.Ratchak
Varför använda knäppetältet när man fick GoreTex-kondomen, mycket bättre! och torrare för den delen, det enda vi använde knäppetältet till (efter GSU) var att ha runt liggunderlaget och till O-plats.
Doggydriver
Fick tyvärr aldrig prova Hillebergs eller liknande under vpl, men knäppetälten tycker jag om.

Vi körde oftast "ensamma vargen" (spänn upp ena fliken mot ett träd, de tre andra naglar du fast i marken, eller "kåta björnen" (samma sak fast med två knäppe - knäpp ihop de två sidor som ligger kant i kant riktning mot trädet.)

Även patrullbivack med 6 knäppetält förekom, varmt så inihelvete, för varmt och för mycket fippel. Tacka vet jag kåta björnen med en varm jycke på 40 kilo i andra tältdelen som vill gosa och ligga på husse wub.gif

6 mans patrullbivack ser ut som på Swedes 4-tältdels-skiss, men är längre, knäpps alltså:

/_/_/_/
\_\_\_\

Hoppas jag gör mig förstådd, och när du knäpper, se till att fliken på halsöppningen blir vänd neråt, och att även skarvarna är öppna neråt, kan bli obehagliga överraskningar vid regnväder annars... Hoppas jag gjort mej någorlunda förstådd iaf ;)

Edit: Nu blire ju inte som jag vill, i den totalt förkastliga skissen här ovan skall det vara en förskjutning, som inte syns när inlägget kommer ut, men syns när jag skriver/ändrar, jaja, "skit händer"
Sidron
QUOTE ([MPJ)
Sgt.Ratchak,Sep 21 2004, 13:11 ] Varför använda knäppetältet när man fick GoreTex-kondomen, mycket bättre! och torrare för den delen, det enda vi använde knäppetältet till (efter GSU) var att ha runt liggunderlaget och till O-plats.

Är det elefantkådis du snackar om? Jag har länge sökt efter en sådan men ej hittat någon! Var får man tag i dem?
Gator
QUOTE ([MPJ)
Sgt.Ratchak,Sep 21 2004, 13:11 ]Varför använda knäppetältet när man fick GoreTex-kondomen, mycket bättre!

[ironi]
Hej, jag är Hasse Hemvärnsman och jag skulle vilja ha ut ett sånt där schysst enmanstält ? Herr förrådsman, varför skrattar ni så hånfullt...? :(
[slut ironi]
HV.gif
Ormtunga
QUOTE (I22 Vargen @ Sep 20 2004, 12:08 )

Sen att detta blev lite för mycket för FBU-u blyg.gif vissel.gif ....

Skämt åtsido, med lite övning funkar det helt ok.

Sanningen att säga skäms vi fortfarande över den episoden.

Men jag vidhåller att det satans tyghärket är helt värdelöst.
Sidron
Var kan man få tag i något billigt knäpprtält som är lite mordenare? ph34r.gif
Berg
*sliter upp tråd*
Vart kan man införskaffa Knäppetält? Jag har sökt men inte hittat något svar.
Pappsen
www.bbfab.se

Klicka på diverse och sedan regnskydd. OBS bild saknas!!

60 pistoler styck!

Men det är den du ska ha. Köp ett halvdussin på en gång (det gjorde jag) man vet aldrig när det tar slut o ryssen är ju snart här ;)

Pappsen
Mattsson
Lätt OT:

Finns det någon som har fått ut knäppetältet på senare år? Eller är den utrangerad?
Krook
QUOTE (Mattsson @ Aug 4 2007, 19:42 ) *
Lätt OT:

Finns det någon som har fått ut knäppetältet på senare år? Eller är den utrangerad?

Ja, det finns folk som fått ut tältfliken

/K
Mattsson
QUOTE (Krook @ Aug 4 2007, 19:50 ) *
Lätt OT:

/K

Hv, Vpl eller båda?
Krook
QUOTE (Mattsson @ Aug 4 2007, 19:52 ) *
QUOTE (Krook @ Aug 4 2007, 19:50 ) *
Lätt OT:

/K

Hv, Vpl eller båda?

Jag kan bara svara för vpl men jag antar att HV inte får ut enmanstält 2000 än varvid även de borde få ut tältfliken.
breach
Ah knäppetältet.. man får ju en liten tår av minnena ;)

Knäppetältet delades (tyvärr) inte ut till Vpl i år på de Skvadroner jag har jobbade på iaf. Vilket, enligt iaf mig själv, är väldigt synd :(
oak
QUOTE (Krook @ Aug 4 2007, 17:50 ) *
Lätt OT:

/K

Regnskyddvävplast som det igentligen benäms ingår i den personligautr. för hv ip. personal så det finns folk som ska få ut den fortfarande
Mattsson
QUOTE (oak @ Aug 12 2007, 08:32 ) *
QUOTE (Krook @ Aug 4 2007, 17:50 ) *
Lätt OT:

/K

Regnskyddvävplast som det igentligen benäms ingår i den personligautr. för hv ip. personal så det finns folk som ska få ut den fortfarande

Sicken tur då att man har anmält sig till en IP. Malajn.gif

Ska jag va helt ärlig så fanns det stunder under min GU som jag önskade att man fick ut "regnskyddvävplast" som kompliment till regnstället och puppan. sad.gif
Haberget
Mina ungdomar har fått ett varsit. Jag beställde (eller snarare krävde) att få ett 30-tal. användbarheten hos dessa är ju enorma. Hade en flik under vpl där vi sov i "ensama vargen" samt på militärhögskolan där vi sov i 2-delars och ensama vargen. Under min ungdomstid i FBU så sov vi i bland annat 7-delars. Det var i det som jag kramade ihop kontakten med en tjej som sedan blev ett 4-års förhållande. Så gissa om knäppetält ligger mig varmt om hjärtat rolleyes.gif
Sir Vival
Jag blev lite bekymrad på TSF för en tid sedan, där jag fick besked om att knäppetältet skall försvinna. När jag kontaktade "högre ort" verkade det faktiskt vara så och inte ett lokalt tilltag...
Haberget
QUOTE (Sir Vival @ Jun 24 2008, 07:55 ) *
Jag blev lite bekymrad på TSF för en tid sedan, där jag fick besked om att knäppetältet skall försvinna. När jag kontaktade "högre ort" verkade det faktiskt vara så och inte ett lokalt tilltag...

Skrämmande! Dessa flikar är ju användbart till så mycket. Jag sov i 10-delars knäppetält i helgen och ungdomarna använde flikarna till att skydda sina sovsäckar och sedan för att upprätta mtrl-upplag under stationerna.

Testade att elda med grillkol i eldgrupen också. Det fungerade perfekt. 2.5 kg räckte i ungefär 6 timmar. Vi tänkte vi kunde kosta på oss att testa detta nu när det ändå är så varmt ute. ska bli intressant att testa till hösten igen pansar2.png
Munin
Ja, det är verkligen hemskt att man slutar använda gammal materiel och tar in modern lättviktsmateriel istället.

Mitt lidande är enormt när jag tilldelats puppa och vid behov presenning som löser uppgifterna så mycket bättre, dessutom till en lägre vikt.
I en värld där huvuddelarna av hären i en snar framtid förefaller att sova inomhus eller i tält med förinstallerade elledningar och indragen uppvärmning/ac är det ett helvete att knäppetältet inte delas ut längre, sen var det ju det här med patrulltält och annat elände...

varning för ironi.

Edit: och likväl äger jag personligen 2 stycken..hrmm
Haberget
Har själv haft "puppan". Det är den som är tänkt att ersätta knäppetältet som jag har förstått det. Styrkan med knäppetältet är just möjligheten att knäppa ihop dem pansar2.png Alla bär sin lilla del och sedan blir varje del en större helhet.

Men visst förstår jag behovet av att förnya. Jag och en av mina instruktörer diskuterade senast i helgen möjliga lösningar till förbättring av flikarna utan att ge avkall på dess ovannämnda styrka.

Jag har 4 st och 2 av den äldre modellen worthy.gif
Sir Vival
QUOTE (Munin @ Jul 3 2008, 15:13 ) *
Ja, det är verkligen hemskt att man slutar använda gammal materiel och tar in modern lättviktsmateriel istället.

Mitt lidande är enormt när jag tilldelats puppa och vid behov presenning som löser uppgifterna så mycket bättre, dessutom till en lägre vikt.

Har använt både FM och civila "puppor" i det övre prissegmentet, men kommer tyvärr inte helt överens med bivacktypen, men...
Presenning som finns att tillgå på TSF "hos oss" (samt på mtrl-lista) är 6x7m i någon form av lätt bepansrad kvalitet, då dessa väger i runda slängar 15kg, så ett alternativ till "knäppetältet" är dom inte.
Unbeliver
Godag
Funderar på att "bygga" mitt eget knäppetält (dock utan knappar så det enbart blir en ensam varg) och undrar över måtten? Fick för mig att de var ca 3x2 meter men sen fick jag för mig att det var fel...
Nån som vet på råd?

Ub
Haberget
QUOTE (Unbeliver @ Jul 3 2008, 22:01 ) *
Godag
Funderar på att "bygga" mitt eget knäppetält (dock utan knappar så det enbart blir en ensam varg) och undrar över måtten? Fick för mig att de var ca 3x2 meter men sen fick jag för mig att det var fel...
Nån som vet på råd?

Ub

Måtten är två meter över mitten på romben. Sedan är sidorna 2 meter. Kommer inte ihåg exakt hur måttet är på längden. Kan kolla upp det senare idag. Tror det är någonstans runt 3.35, men är lite osäker. Ska som sagt kolla upp det.
Munin
Cirkamått:
Höjd: 335 cm
Bredd: 200 cm
Sidlängd: 190 cm
"Fötter": 5 cm (ändarna i höjdled är tvärt avkapade och denna linje är alltså 5 cm bred)
Vinklar: 120 grader (gäller samtliga hörn)

Mycket nöje
The Swede
QUOTE (Munin @ Jul 4 2008, 10:23 ) *
Vinklar: 120 grader (gäller samtliga hörn)

Mycket nöje

Hur kan du ha en romb där alla hörn har vinkeln 120 gr?
Munin
På grund av att fot/huvudände är avkapade, om spetsen funnits kvar hade dessa ändar varit 60 gradiga. cool.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.