Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Regnbyxa 90 läcker vatten
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
Johan ES
Jag har ett nyligen inköpt regnställ 90 där byxorna läcker in vatten vid knäna. Är det vanligt att regnbyxa 90 gör det?

/Johan ES
LIQUID_
QUOTE (Johan ES @ Sep 21 2004, 09:40 )
Jag har ett nyligen inköpt regnställ 90 där byxorna läcker in vatten vid knäna. Är det vanligt att regnbyxa 90 gör det?

/Johan ES

Jag har aldrig upplevt det problemet. Min erfarenhet är att 90-stället är av god kvalitét. Var har du köpt det, kan ju vara så att säjaren har köpt in ett defekt parti. I vilket fall som helst är det väl bara att byta dem. Det är ju inte helt omöjligt att du fått ett enstaka defekt ex.

HV.gif
King Kill
QUOTE (Johan ES @ Sep 21 2004, 09:40 )

/Johan ES

Är du säker på att de läcker, och att det inte bara är svett från benen? Oftast blir man blötare av att ha regnbyxorna på sig (för att allt blir så instängt och man svettas som gris) än utan, även om det regnar... unsure.gif
[MPJ]Sgt.Ratchak
Jag hade samma problem under GU, man fick ut ngt begagnade regnkläder... :(

Jag bytte dom efter första fälveckan och pga av min längd, hade dom inga begagnade "basse-byxor" så jag fick ett par splittnya officers-byxor.
Kan ju säga att jag inte hade några problem sen biggrin.gif
Johan ES
Byxorna är knappt använda men de läcker ändå. De läcker även om jag inte idkar någon form av fysisk aktivitet. Det behöver varken regna länge eller speciellt mycket för att jag ska bli blöt på framsidan av knäna.

Tyvärr kan jag inte byta regnkläderna då de är köpta på auktion. Ville bara höra efter om läckage vid knäna var ett vanligt problem.

Regnstället tillverkas väl av Abeko?

/Johan ES
Sg Joker
Kondens.. Varm kropp + kyla/fukt=kondens i brallan :P
Raptor
Alltså vi pratar om en av två möjligheter här alltså.

1) Hål i regnbyxan. Detta är inget jag upplevde som typiskt. Förvisso fick jag en reva i mina regnbyxor en gång under en stridsövning men det var för att jag landade på en gren när jag kastade mig i skydd.

2) Kondens. När vi under baskerprovet skulle springa ett stockrace (alltså bära en tämligen stor stock under en 3-4 km lång förflyttning) så hade jag inte tid att ta av mig mina regnbyxor utan genomörde race:et med byxorna på. Cirka en halvtimme senare var jag genomvåt och kunde mer eller mindre vrida av byxorna senare. Alltså; byxor i kombination med förflyttning är lika med våta byxor.
Johan ES
Det är möjligt att det skulle kunna vara kondens, men problemet har uppstått även då jag precis klivit ut i regnet. Blir dessutom enbart blöt på knäna och ingen annanstans där tyget ligger tight mot kroppen. Något hål har jag inte hittat, och det borde inte finnas något heller då byxorna är så pass lite använda.

/Johan ES
Raptor
QUOTE (Johan ES @ Sep 21 2004, 16:25 )
Det är möjligt att det skulle kunna vara kondens, men problemet har uppstått även då jag precis klivit ut i regnet. Blir dessutom enbart blöt på knäna och ingen annanstans där tyget ligger tight mot kroppen. Något hål har jag inte hittat, och det borde inte finnas något heller då byxorna är så pass lite använda.

Jag är synnerligen förbryllad över din beskrivning.

Det sista och minst trovärdiga förklaringen jag kan komma på är att det på något sätt skulle rinna vatten från rocken via insidan på byxorna så att det sedan samlades vid knäna.
blink.gif

Kanske där är ett extremt litet hål i byxorna (knappnålsstora) som släpper in vatten.

Jag kan dock inte säga att detta skulle vara ett vedertaget fel på regnbyxorna. Kondens är väl det som är närmast till hands trots allt.
Pansardvärg
Jag trodde att det var allmänt vedertaget att man blir blöt om knäna om man utsätter 90-byxan för mycket "knästående ställningar"?
Jag har alltid haft det problemet även fast jag har haft många olika byxor....
Ett litet jägartips är att man kan hålla upp trasan mot en lampa motsv och kontrollera div tunna "rivmärken" på utsatta platser.
Johan ES
Hela regnstället är inköpt privat i det civila, därför kan jag inte gå till förrådet och få dem utbytta. Jag har inte stått i knästående överhuvudtaget, utan vatten samlas på knäna även om regnbyxan inte ligger tryckt mot knät.

Vatten har INTE kunnat rinna in via jackan, det kan vi utesluta. Det lutar mer åt att personen som sålde stället till mig kanske ljög om exakt hur mycket det var använt. Ska undersöka tyget på knäna lite extra noga imorgon och kolla efter slitage och/eller små hål.

/Johan ES
APC-mannen
QUOTE (Johan ES @ Sep 21 2004, 23:42 )
Hela regnstället är inköpt privat i det civila, därför kan jag inte gå till förrådet och få dem utbytta.

Det här har ju varit uppe förr, men KAN kan du väl även om det inte är tillåtet samt att inte alla på detta forum tycker att det är en bra idé...
Torak
Jag har tva stycken regnstall 90, varav det ena nu ar tre ar gammalt med mycket anvandning. Pa det aldre far jag ofta in vatten runt knan och axlar; det verkar som om den nots efter hand, och det ar mycket mojligt att det uppstar mikrosprickor i polyuretanet. Eller vad det nu ar for material.
Raptor
QUOTE (Torak @ Sep 23 2004, 12:08 )
Jag har tva stycken regnstall 90, varav det ena nu ar tre ar gammalt med mycket anvandning. Pa det aldre far jag ofta in vatten runt knan och axlar; det verkar som om den nots efter hand, och det ar mycket mojligt att det uppstar mikrosprickor i polyuretanet. Eller vad det nu ar for material.

blink.gif

Jag upprepar mig lite men jag har aldrig haft problem med det vare sig på de regnställ jag använde i lumpen (tre stycken hann jag gå igenom) eller det jag har från hemvärnet (som också har fått vetat att det lever).

Kan det här problemet vara relaterat till nya regnställ? Har det skett någon form av uppdatering av regnställen sedan -98 då jag låg inne?
ErikUrban 2
Problemet med läckande regnställ M90 är vanligt, i alla fall för mig.
Jag är nu inne på mitt tredje par regnbygor på lika många år. Inget av paren har i och för sig varit nya då jag fått ut dem.
Efter en tid har det uppstått micro-sprickor på låren och vid knäna, sprickorna syns tydligt om man stråcker på materialet i byxornas breddriktning.
När det uppstått sprickor förvandlas byxorna från regnställ till vattenpump. Vet inte om det blir kapillärverkan eller vad som händer men vätan formligen sugs in genom byxorna. Regnbyxorna suger laugh.gif

För dina byxor finns ingen hjälp, kassera skiten!
Sidron
Gå till förrådet och byt dem!

Håll upp byxorna mot en lampa och se om du ser några sprickor. I princip alla har mer eller mindre sprickor/hål på sina regnplagg.
gunsmoke4b
Saken är den att FD-personalen vid förbanden får in väldigt mycket regnställ, det kan röra sig om lite för stora lerfläckar!!! FD-personalen skickar det på tvätt och vad händer, regnstället tvättas sönder det slits inte ut. P.S har du kronstämplar kvar i ditt regnställ kan du byta det på förrådet D.S
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.