Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Livkompaniet Livgardet
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum > Pliktverket
skojjokern
Hejsan!

Förlåt om detta ämnet redan är debaterat, men jag är en nyregistrerad medlem.

Jag undrar om där finns någon här inne som skulle kunna berätta om utbildningen på Livkompaniet i Livgardet.

Jag har läst på Livgardets hemsida men jag tycker inte riktigt att jag har fått någon vidare bra info.

Jag undrar mest om vilka olika momment man går igenom under utbildningen. Till exempel om det finns någon stadsskytte utbildning eller liknande.

MVH Marcus Wilche en framtida Gardessoldat.
Karin
Välkommen till forumet!
Kolla först den här tråden eller den här. Mycket av det som står däri stämmer inte in på din befattning. Du kommer inte att sitta i vaktkur, du kommer inte vara ledig varannan vecka, du kommer spendera en massa tid på sthlm och drottningholm slott.

Finns en massa människor här på forumet som tror att du kommer sitta i en vaktkur, det kommer du alltså inte göra, du kommer hamna på högvaktskomp. Lyssna på de som har legat där, inte en massa andra jägar-wannabees som spyr galla över bevakningstjänsten så fort de får chansen.

/Med snärtiga kavallerihälsningar Karin
Livkomp/4:e
Hej!

Trevligt att du hamnat på livkompaniet, då jag muckade därifrån 04-08-20 tänkte jag ta mig friheten att berätta lite om utbildningen.

Det hela inleds med en gsu som pågår under hösten fram till några veckor efter jul, denna period spenderas med grundläggande exercis,skjutning,marschträning osv. Efter denna periond kommer ni troligtvis få pröva på högvakt för att få lite vana.

Detta följs av c:a 5 veckor då man utbildar gruppchefer, fordonsförare och övriga går soldat skola för att lära sig spela ksp m.m, även här läggs det in en hel del exercis.

Nu följer en 5 veckors högvaktsperiod då man växelvis går högvakt på drottningholm och stockholm slott(har man tur och hamnar i en pluton utan mycket avhopp och med bra befäl finns en del ledighet att vänta under denna period)

När dessa 5 veckor är tillända hängs den otroligt snygga m/Ä bort och plutonen går in i stridskede , där det ska sysslas med bevakning m.m(vilket det vääääldigt sällan gör, min pluton hade ett dygn bevakning innan slutövningen).
Här vävs massor med exercis in då sommaren är livkomps/4:e skvadrons bästa chans att visa upp sig och i livkomps fall få bra betyg av Kapten L.

Raskt och snärtigt in i sommarhögvakterna. Nu gäller det att inte ha scenskräck då flera tusen civilister bevittnar vakterna på sommar, här kan man även ha tur och få uppleva spännande marscher bakom tex hemvärnets musikkår genom stan(min gammelmormor har bättre driv i stegen camo.gif ). Efter att ha lärt upp 4:e skvadron om vad snärtighet innebär(så var det i år iaf biggrin.gif ) så hängs åter m/Ä bort, för gott denna gång.

Nu är det dags att glömma allt vad högvakt är, för nu jävlar är det krig camo.gif som gäller under dina resterande 2 månader i lumpen. Har tar befälen ut sin besvikelse över att dom inte spenderar året på 6:e kompaniet. Vi fick bla en helt oväntat "prestationsvecka" aka "operation:pannben" där det mesta var med. Allt från patrullbåtar, ingen mat, sova lite och några timmar med persedelpåse på huvude och medan en underbar mix av arbetarbröder och vår vän stalin spelades lagom högt i bakgrunden

Slutövningen spenderas i 2-3 dygn på att bevaka högkvarteret och k1. Vilket är så där lagom jävla skittråkigt, efter detta beger man sig till Fagersta och får ta ett industriområde. Detta efterföljs av nattlig spaning och sedan en strid där man ska försöka ta Traktorfabriken resp Röd Oktober, halvkompanivis mot varandra.

Nej, livkompaniet sitter ABSOLUT aldrig i kur eller vaktar matsalen. Den enda kur du får se är den som du står framför på slotten.

Som beväring på världen äldsta fältmässiga kompani(1521, som tydligen gäller för allt) så har man en del att leva upp till och ett ganska stort arv att hylla.
Livkomp är ingen stenhård jägarutbildning el liknande, men vi kan vår strid och är trots allt bäst i sverige på det vi gör(jaja, 4:e skvadron kan väll få vara med på ett hörn)

/med snärtigare Grenadjärhälsning från en exlivkompare pansar2.png
Vill du veta något mer är det bara du skickar ett PM
(ja , livkomp får svarta baskrar)
Gomer Pyle
QUOTE (Livkomp/4:e @ Sep 21 2004, 09:48 )
...Grenadjärhälsning från en exlivkompare...

Vadå ex? 7.gif

En gång Livgardist, alltid Livgardist! salute.gif

Välkommen in i gemenskapen skojjokern, du blir nu en av oss, intill döden och därbortom!

edit:formulering
skojjokern
jag tackar så mycket för alla härliga svar...mycket trevligt att ni har tagit er tid till att svara mig! ni alla får ha det så fint!

MVH Marcus W
Jända
Kan även jag som nyss utryckt livkompare (dock från tunga 3:e pluton) intyga att Livkomp inte alls går att jämföra med att vara "vanlig" bevakningssoldat. Men ta det för vad det är, det e inte skitkul HELA tiden, men nog kommer du få ett par riktigt bra minnen därifrån, annat vore kontigt. Satsa på att bli gruppchef om du har möjligthet. Det behöver inte betyda något om du nu skulle rycka in som vanlig soldat, det gjorde jag med. Men eftersom alla gör 10 månader så beror det helt på befälen vilka som blir gruppchefer.

Så om du känner dig manad och känner dig säker i rollen som chef så tycker jag absolut du ska ta chansen. Att LEDA strid i bebyggelse e bra mycket roligare än att bara strida i bebyggelse. Min egen ödmjuka uppfattning förstås...
Svempa
Jadu skojjokern då syns vi kanske nästa höst då. Ska också till Livkompaniet smile.gif
Livdragonen
Man börjar ju genast fundera om personer på det här forumet kanske skulle ägna sig åt att skolinformatör alt rekryC för Livgardet då man verkar kunna och veta precis allt om allt och alla på Livgardet...

Pinsamt ohmy.gif
Uttern
Och när du muckat vill jag att du söker till Hemvärnet i Stockholm. Vi behöver folk som är stadsskytteutbildade och kan sin vakttjänst.

/Ola
Livkomp/4:e
QUOTE (Livdragonen @ Oct 2 2004, 14:58 )
Man börjar ju genast fundera om personer på det här forumet kanske skulle ägna sig åt att skolinformatör alt rekryC för Livgardet då man verkar kunna och veta precis allt om allt och alla på Livgardet...

Pinsamt  ohmy.gif

Att jag kunde beskriva livkompaniet så bra kan eventuellt, kanske , möjligtvis bero på att jag precis muckade där ifrån och det jag beskrev var mina 10 månader . Fast det är klart, man borde kanske inte komma ihåg något alls av sin lumpen tid angry.gif

Sen att jända fyller på med sina erfarenheter och tips kan också eventuellt kanske möjligtvis nog bero på att även han precis gjort 10 månader på livkomp.

biggrin.gif
KANSKE
Jända
Kan ju ha något med det att göra ja...

För övrigt känner jag mig inte ett dugg pinsam över att jag har/hade bra kännedom om mitt regemente och vad som hände där. Och det tycker jag inte heller nån annan borde heller. ;)
pehu
Vad härligt att stöta på en massa livgardister, inte varje dag...
Låg inne samtidigt som er fast på 6:e komp.
Kan ju vara bra att tillägga att livkompaniet även huserar KB-soldaterna under deras KBS och 3-månaders hemvärnssoldater under hösten(om de nu fortfarande gör det vill säga).

Jag håller med om att högvaktssoldaterna är förbannat jävla bra på det som de gör och naturligtvis så regerar SSK i bebyggelse ;) , det är ju bevisat!!

Kul att ni fick kriga till det ordentligt mot slutet.
En gång livgardist, alltid livgardist!
Jända
Ja, den som skulle påstå att Livkompaniet slår 6. kompaniet i strid i bebyggelse är helt klart ute och cyklar. Så om man vill syssla med lite mer avancerad SIB så ska man söka sig till SSK kompaniet.

Och, ja Gardesbataljonens KBS elever och de Hemvärnare som utbildas på Livgardet kan vare Livkompanist med glädje se fram emot att lära känna.
PBV902
Går alla som utbildas på livkompaniet högvakt?
Nestor
QUOTE (PBV902 @ Jun 27 2008, 13:31 ) *
Går alla som utbildas på livkompaniet högvakt?

Bedömt ja.
Gör man värnplikten på Livgardet så kommer man med största sannorlikhet att gå Högvakt.
Den statsceremoneilla verksamheten är livgardet, och i synnerhet, Livkompaniets uppgift, då Livkomp bland annat ansvarar för att utveckla den statsceremoniella tjänsten. Befälen där har grym rutin på allt vad som hör högvakt och excersis till.

Livkomp och Livgardet har ju vaktat regenten sedan dalkararna 1521 utsåg 16 smocke unge män att vakta regenten pansar2.png
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.