Hej!
Trevligt att du hamnat på livkompaniet, då jag muckade därifrån 04-08-20 tänkte jag ta mig friheten att berätta lite om utbildningen.
Det hela inleds med en gsu som pågår under hösten fram till några veckor efter jul, denna period spenderas med grundläggande exercis,skjutning,marschträning osv. Efter denna periond kommer ni troligtvis få pröva på högvakt för att få lite vana.
Detta följs av c:a 5 veckor då man utbildar gruppchefer, fordonsförare och övriga går soldat skola för att lära sig spela ksp m.m, även här läggs det in en hel del exercis.
Nu följer en 5 veckors högvaktsperiod då man växelvis går högvakt på drottningholm och stockholm slott(har man tur och hamnar i en pluton utan mycket avhopp och med bra befäl finns en del ledighet att vänta under denna period)
När dessa 5 veckor är tillända hängs den otroligt snygga m/Ä bort och plutonen går in i stridskede , där det ska sysslas med bevakning m.m(vilket det vääääldigt sällan gör, min pluton hade ett dygn bevakning innan slutövningen).
Här vävs massor med exercis in då sommaren är livkomps/4:e skvadrons bästa chans att visa upp sig och i livkomps fall få bra betyg av Kapten L.
Raskt och snärtigt in i sommarhögvakterna. Nu gäller det att inte ha scenskräck då flera tusen civilister bevittnar vakterna på sommar, här kan man även ha tur och få uppleva spännande marscher bakom tex hemvärnets musikkår genom stan(min gammelmormor har bättre driv i stegen

). Efter att ha lärt upp 4:e skvadron om vad snärtighet innebär(så var det i år iaf

) så hängs åter m/Ä bort, för gott denna gång.
Nu är det dags att glömma allt vad högvakt är, för nu jävlar är det krig

som gäller under dina resterande 2 månader i lumpen. Har tar befälen ut sin besvikelse över att dom inte spenderar året på 6:e kompaniet. Vi fick bla en helt oväntat "prestationsvecka" aka "operation:pannben" där det mesta var med. Allt från patrullbåtar, ingen mat, sova lite och några timmar med persedelpåse på huvude och medan en underbar mix av arbetarbröder och vår vän stalin spelades lagom högt i bakgrunden
Slutövningen spenderas i 2-3 dygn på att bevaka högkvarteret och k1. Vilket är så där lagom jävla skittråkigt, efter detta beger man sig till Fagersta och får ta ett industriområde. Detta efterföljs av nattlig spaning och sedan en strid där man ska försöka ta Traktorfabriken resp Röd Oktober, halvkompanivis mot varandra.
Nej, livkompaniet sitter ABSOLUT aldrig i kur eller vaktar matsalen. Den enda kur du får se är den som du står framför på slotten.
Som beväring på världen äldsta fältmässiga kompani(1521, som tydligen gäller för allt) så har man en del att leva upp till och ett ganska stort arv att hylla.
Livkomp är ingen stenhård jägarutbildning el liknande, men vi kan vår strid och är trots allt bäst i sverige på det vi gör(jaja, 4:e skvadron kan väll få vara med på ett hörn)
/med snärtigare Grenadjärhälsning från en exlivkompare
Vill du veta något mer är det bara du skickar ett PM
(ja , livkomp får svarta baskrar)